* : دروس في الهارموني النغمي التقليدي و الهارموني الحديث (الكاتـب : Hisham Khala - - الوقت: 04h50 - التاريخ: 25/10/2025)           »          سلام قدري (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 23h44 - التاريخ: 24/10/2025)           »          المجموعة (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h58 - التاريخ: 24/10/2025)           »          الشيخ محمد عبد الهادي يرحمه الله (الكاتـب : ناصرهادى - آخر مشاركة : مبروك فاروق - - الوقت: 19h19 - التاريخ: 24/10/2025)           »          ثلاثي الأنس (الكاتـب : أبو بيرم - آخر مشاركة : عطية لزهر - - الوقت: 17h58 - التاريخ: 24/10/2025)           »          أحمد فؤاد (الكاتـب : ابو عوجان - آخر مشاركة : عطية لزهر - - الوقت: 17h53 - التاريخ: 24/10/2025)           »          ثريا حلمى- 26 سبتمبر 1923 - 9 أغسطس 1994 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h59 - التاريخ: 24/10/2025)           »          صالح الكويتي وداود الكويتي (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h55 - التاريخ: 24/10/2025)           »          المطربة نجاة (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h47 - التاريخ: 24/10/2025)           »          إيليا بيضا (الكاتـب : fatinr - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h36 - التاريخ: 24/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 15/12/2010, 06h44
MOHAMED ALY MOHAMED ALY غير متصل  
قـناديلى ـ رحمة الله عليه
رقم العضوية:700
 
تاريخ التسجيل: March 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 839
افتراضي رد: مقاديرعبد الوهاب

اهـ يا وجع قلبى يانى .. عبد الوهاب .. و ما اداراك ما عبد الوهاب .. تقطر أنفاسه طربا .. و عندما يشدو فإنه يسلب الألباب ... و عندما يغرد باشعارأمير الشعر و الشعراء فإنه يهيم بنا فى فضاء شاهق العلو لا يقوى غيره على الوصول اليه .. غنائه فتنة .. فتن غنائه أمير شعراء فجعله يخوض غمار شعر العامية خصيصا لأجله .. فى الليل لما خلى .. النيل نجاشى .. حليوة أسمر .. عجب للونه .. دهب و مرمر .. ارغوله فى ايده .. يسبح لسيده ... لست ادرى هل كان شوقى يتغزل فى نهر النيل و عطائه ام فى عبد الوهاب و غنائه ؟ .
و ها هو الدكتور / هشام خلف يخرج علينا بهذة المصيبة الوهابية .. التى نحاول دائما أن نفر منها تجملا و استوقارا .. ليحول احوالنا .. من بعد ما كنا سكونا .. خواليا ... ليلبسنا ثوب الضنى .. فأحبب به ثوبا و إن ضم باليـــــــا .
الله يرضى عليك يا دكتور / هشام .
الله يخرب بيتك يا شوقى انت و عبد الوهاب
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 15/12/2010, 07h15
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,720
افتراضي رد: مقاديرعبد الوهاب

أرجوكم ما حدش يزعل مني و حياة سيدنا النبي

ليه في منتدانا أخصائيين في إخراج المواضيع عن ( عناوينها ) ؟؟

ده وهابي و ده سنباطي و ده خنفشاري ( الخنفشاري ملحن مغمور عاصر البطبطاوي )

كل واحد و ليه ذوقه و لا أنكر على أحد حبه لأحد فكلهم عباقرة ( و إن إقتبسوا ) فهذا يرجع لثقافتهم الواسعة و إطلاعهم السمعي الغير محدود .

و الله الموفق
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 15/12/2010, 11h09
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: مقاديرعبد الوهاب


السلام عليكم مرة أخري
أود أن أذكر إني لم اسمع حلقة عمار الشريعي الا بعد ما د. منعم (غواص النغم) تكرم و دلنا عليها ، و ان القصيدة أرسلها لي صديق عبر الايميل و في الحقيقة انشغلت عنها فترة ، و لكن شدتني الكلمات أولا ، ثم اداء عبد الوهاب ثم ... سأكمل فيما بعد.
نرجع الي المشاركات:

الاستاذ عادل فؤاد (حبيب عبد الوهاب) ، كلنا بنحب عبد الوهاب ، و انا شخصيا أفضل سماع اعماله عن اي ملحن آخر و افضل سماع غناءه لأعمال سيد درويش: الحبيب للهجر مايل ، عواطفك دي اشهر من نار و اغنية الشيطان ... احساسه عالي جدا ، و احب سماع احاديثه ، فهو متحدث لبق و زكي و له قبول ممتاز. و هو يجيد كتابة النوتة حيث ألتحق بمعهد برجرين (بالقاهرة) و تعلم التدوين علي يد استاذ روسي اسمه شتالوف (الملحن "صفر علي" تعلم ايضا بنفس المعهد و علي يد نفس الاستاذ) و الغريب في طريقة تدوين عبد الوهاب للنوتة هو عكسه لاتجاه دائرة العلامة الموسيقية ، فالعلامات الموسيقية لها دائرة سوداء او بيضاء و لها ساق إما لأعلي أو لأسفل (يعني مثل حرف d & P) و (ليس مثل b & q) و الموضوع شكل جمالي لرسم النوتة و لكن عبد الوهاب كان غاوي يعكس الشكل ، أما عن الألغاز التي تركها عبد الوهاب في النوتة التي دونها فهي كثيرة ، و بإذن الله أتعرض لبعضها.

د. منعم (غواص النغم): بأختصار أقول <قطعت جهيزة قول كل خطيب> فهو الذي أتانا بتسجيل لعمار الشريعي عن هذه القصيدة. و خاصة كانت بيني و بين حبيبي و معلمي و أستاذي محمد الالاتي رسائل عديدة حول الانتقال الغريب الي النهاوند علي درجة السيكاه أم نهاوند علي درجة البوسيليك (المي الطبيعية) و ظلت الرسائل تروح و تيجي و هو يدوزنها علي الاورج بتاعه و أنا أودوزنها علي الكمانجة و علي الكمبيوتر ، فهناك برنامج اسمه الجراج باند من ضمن امكانياته الدوزنة (ضبط أوتار الالات الموسيقية) ، فسمعت البرنامج نغمة ركوز النهاوند اللي موجودة في الاغنية ، راح مبرق عينيه و قال في سره ربنا مش ها يتوب علينا من الطرش و لم يعطي أجابه ، فكررت المحاولة ، و أمام إصراري كتب لي: ري# ثم مي بيكار (يعني عاوز يقول لي أضبط الوتر شعرة فوق تبقي مي بيكار أو شعرة تحت تبقي ري#).

عمنا الالاتي طبعا أنا سلمت له و قلت خلاص يعني ها تزعل من بعض عشان مي سيكاه او مي بوسليك ، علي ربع تون؟ و قلت له خلاص بوسه ليك (بوسليك) و بوسه لي و نبقي حبايب (دايما ان شاء الله). و نشوف حكاية النهاوند علي السيكاه فايدتها ايه و مدي صعوبتها ايه (فيما بعد لانها ها تاخد وقت طويل)

عمنا ابو زهدة: أنا مش قد كلامه الحلو ، كل كلامه شعر و كنايات و استعارات و التشبيهات البليغة ، راجل فنان و أديب أودباتي علي مستوي عالي قوي ، هو صانع البهارات لأي موضوع.

حسن كشك صاحب أحلي راديو و اسد الاسماعيلية و زعيم زعماء المعارضة (بس مش معارضة المجلس سيد قراره اللي راحت عليها و علينا) ، نداء للاستاذ رائد أن يقوم بالاجابة علي سؤاله

الباشا قمر الزمان: شرفتنا و نورت الصفحة و اضم صوتي الي صوتك عشان رائد يجاوب علي السؤال (إلا إذا كان مش عارف يجاوب).

محمد علي (القناديلي): سلامة قلبك ، الله يرضي عليك و علينا و يرحم شوقي و عبد الوهاب.

سيادة الريس (صلاح باشا علام): يعني كل مرة تطلع لنا لسانك و تبعت لنا آخر العنقود يطلع لنا لسانه ، طيب قلنا حاجة لله ، طيب عازف الترمبيت يقول لنا مثلا حكاية الترمبيت C & F & Bb و باقي آلات النفخ: كلارينيت مي بيمول ... و تقول لنا ليه نوتة الاوركسترا لمثل هذه الالات بتكتب لها الالحان مصورة علي سلالم أخري ... لأن الموضوع ممكن يفيدنا في الالات الوترية ممكن تدوزن علي نغمة أخري لتسهيل عزف بعض الالحان زي نهاوند من درجة السيكاه.

كفاية كده النهارده.


__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 15/12/2010, 12h10
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مقاديرعبد الوهاب

الموضوع ده .. رجع لى ذكريات ومعلومات موسيقية كدت أنساها مع مرور الزمن ..

زمان .. فى بداياتنا الموسيقية

كنا نسمع عن حاجة إسمها ( السيكا المقلوبة ) وكنا نتساءل .. يعنى إيه ؟

عرفنا بعدها .. أن السيكا المقلوبة تعنى .. أن كل التحويلات فى مقام السيكا مقلوبة .. برضه يعنى إيه ؟

مثلاً .. لو عندنا ملحن بيعمل جملة من النهاوند من درجة الدو .. دو مينور يعنى .. وبعدين طلعت فى دماغه ..

إنه يعمل سيكا من نفس الدرجة .. الدو يعنى .. على شرط أن تكون التحويلة مباشرة .. يعنى من غير كبارى أو كروماتيك .. كان بيعمل إييييه ؟

كان بيخلى الدو زى ماهى .. طبيعية .. ويخفض كل حروف المقام ربع تون .. فيما عدا الدو

كل ده علشان مايعملش نشاز فى النقلة .. طيب وليه ده كله .. إيه إللى زانقه على كده ..

حاجة من إتنين .. ياإما ظروف المطرب وطبقة صوتة .. ياإما عايز يتفذلك ويستعرض عضلاته زى عمنا عبد الوهاب ..

عمنا عبد الوهاب فى الأغنية دى بقى .. كسر كل القواعد .. ماعملش سيكا مقلوبة ولا حاجة ..

هو جه عند درجة السيكا إللى بيشتغل منها .. وبدأ منها النهاوند .. زى ماهى .. ربع تون ..

يعنى خفض كل درجات المقام ربع تون .. رجع لورا ربع تون .. طيب ليه ده كله .. إيه إللى زانقه ؟

لأنه ببساطة شديدة .. محمد عبد الوهاب .. يريد أن يقول لنا .. أنه سيأتى لنا بما لم تأتى به الأوائل .. ولا حتى الأواخر ..

وطبعاً الأساتذة الموسيقيين إللى بيعزفوا وراه .. قعدوا يدعوا عليه ويقولوا فى سرهم .. روح ياشيخ .. ربنا مايحكمك على غلابة .
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #5  
قديم 15/12/2010, 22h25
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: مقاديرعبد الوهاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHAMED ALY مشاهدة المشاركة
اهـ يا وجع قلبى يانى .. عبد الوهاب .. و ما اداراك ما عبد الوهاب .. تقطر أنفاسه طربا .. و عندما يشدو فإنه يسلب الألباب ... و عندما يغرد باشعارأمير الشعر و الشعراء فإنه يهيم بنا فى فضاء شاهق العلو لا يقوى غيره على الوصول اليه .. غنائه فتنة .. فتن غنائه أمير شعراء فجعله يخوض غمار شعر العامية خصيصا لأجله .. فى الليل لما خلى .. النيل نجاشى .. حليوة أسمر .. عجب للونه .. دهب و مرمر .. ارغوله فى ايده .. يسبح لسيده ... لست ادرى هل كان شوقى يتغزل فى نهر النيل و عطائه ام فى عبد الوهاب و غنائه ؟ .
و ها هو الدكتور / هشام خلف يخرج علينا بهذة المصيبة الوهابية .. التى نحاول دائما أن نفر منها تجملا و استوقارا .. ليحول احوالنا .. من بعد ما كنا سكونا .. خواليا ... ليلبسنا ثوب الضنى .. فأحبب به ثوبا و إن ضم باليـــــــا .
الله يرضى عليك يا دكتور / هشام .
الله يخرب بيتك يا شوقى انت و عبد الوهاب
إيه الجمال ده يا بشمهندس محمد
على الفور تذكرت تعبيرات وجهك المشرق حينما كنا نستمع لقصيدة سهرت منه الليالي عند الدكتور الباز
تذكرت حينما أغمضت عينيك وسرحت في الفضاء الوهابي
ولم تنزل من هذا الفضاء إلا حينما انتهت الاسطوانة ، ونظرت إلينا جميعا ، ولسان حالك يقول : أنا فين ؟
نفس الشعور ينتابني حينما أستمع إلى صوت الأستاذ عبد الوهاب في : مقادير ، جبل التوباد ، في الليل لما خلي ، يا ورد مين يشتريك ، كليوباترا ، الجندول ، قالت .. وآه من تلك الأخيرة التي يشدو به الأستاذ على كلمات صفي الدين الحلي ..
آه منك يا عبد الوهاب .. رحمك الله
تحياتي للجميع
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h05.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd