والأغنية دى انا اعتبرها اصعب اغانى ام كلثوم على الإطلاق لأن عبد الوهاب كان وصل مع ام كلثوم الى مرحلة انه ممكن يطور زى ماهو عايز من غير اى اعتراض شديد منها
اول شىء كان عبد الوهاب ملك المقدمات الموسيقية بلامنازع او هو الاذى كانت له الريادة فى ان كل الملحنين والجمهور صاروا يفضلوا المقدمة الموسيقية الطويلة
اول شىء المقدمة من مقام االعجم على النواة بعد الإفتتاحية نجد الايقاع رومبا ولكن كعادة عبد الوهاب ان يخترع تركيبة خلطة سرية من آلات ( تختلف كل مرة ) تعمل تركيبة هنا جعلتك تحس انك راكب عربية حنطور وجوز الخيل ماشى يتدلع برشاقة , ثم صولو مشترك بين الجيتار والأكورديون والمعلوم ان عبد الوهاب هو كان اول من جمع آلتين معا فى صولو , ولكن هنا فى هذا اللحن ترى جبروت عبد الوهاب فى انه عمل صولو الجيتار مع الاكرديون فى عدة اشكال مختلفة معظمها مناطق غير مستعملة من قبل فى الاكورديون يعنى اوكتافات عالية ومناطق غير مستغلة فى الآلتين وطبعا تعتبر مفاجئات وبالذات مع ام كلثوم المتحفظة جدا
ونسمع ل احمد الحفناوى اثنين صولو كمان من الروائع وهنا كان المرحوم محمد عبده صالح توفى واصبح الحفناوى قائد الفرقة وكان من عادة عبد الوهاب ان يستغل الامكانيات الموجودة ( يعنى ايام امل حياتى كان يوجد عازف بونجز اسمه وصفى حليم وللعلم ابوه كان صاحب المرحوم ابويا وهو كان اسمه حلمى حليم وكان من فطاحل اساتذة اللغة الإنجليزبة وكانت ازورهم مع ابويا وكانوا ساكنين فى فيلا فى حلوان ايام طفولتى ) وتجدوا ان عبد الوهاب جعل للبونجز وجودا كبيرا فى الاغنية وبالذات المقدمة , وهنا استغل عبد الوهاب اقصى امكانيات الجيتار والأكورديون .
وناتى للكوبليله الاول نجده صبا وعلى مقام السى ناتوريل وهذا اعجاز لأن هذا المقام وعلى هذه الدرجة صعب جدا على الكمان والتى تمثل 80% من فرقة ام كلثوم ولكن عبد الوهاب تحدى والتحدى الاروع هو استغلال عازف الكمان العبقرى فى عمل صولو على هذا المقام يعنى العازف ممكن يعزفه فى وسط فرقة يعنى انا اكمل زميل يعنى نونس بعض لكن ان تعزف صولو على مقام الصبا على السى ناتورال هذا اعجاز ولكن كان الحفناوى العبقرة يعزف تبك المناطق المحظورة بطلاقة وطبعا عبد الوهاب لم يترك الفرضة ووضع به بصمة على جبين التاريخ
وناتى للكوبليه الثانى فى مقام النهاوند
ونفاجأ ويفاجأ الجمهور بصولو للجيتار ترك فيه عبد الوهاب المرحوم عمر خورشيد يستعرض مهارته فى الجيتار بطريقة ابهرت الجمهور وطبعا عمر خورشيد ايضا لم ولن يتكرر
ونلاحظ فى المقدمة الكروماتيك الرائع والسيكونس ( اى التتابع ) والذى يوقعك فى شراك خداعية حيث ان التتابع بيكون مسلسل عادة يعنى مثلا لاصول فا فى التتابع تنزل او تطلع درجة وتعمل نفس المقاس
ولكن عبد الوهاب ماعندوش عادة دى يعنى حتى جملة الاكورديون والجيتار عامل فى آخرها سكتات كل مرة تتملى بشىء مختلف
ولأول مرة عموما وعند ام كلثوم نجد عبد الوهاب يعمل التعبير الموسيقى يعنى البيانو والفورتى ( يعنى الضعيف والقوى ) والكريشندو يعنى التدرج من صوت خافت الى صوت قوى
انا هنا قلت القليل لأنى لو استرسلت فى هذا اللحن بالذات مش حانروح النهاردة
طبعا اكتر شىء تعبنى ان اغانى ام كلثوم كانت بتتحفظ سماعى يعنى ماكانش عبد الوهاب ولا كل الملحنين عاملين حسابهم ان حاييجى يوم وتتكتب نوتة ولذا تلاقى اللحن فيه حاجات كتير بتحتاج تحايل فى الكتابة
0 زى الكلام اللى انا عامله فى كوبليه الصبا وممكن ما يعجبش الأكادميين ) ولكن مالهاش طريقة تتكتب غير كده وإلا ماحدش حايعرف يقراها
عموما انا اشكر ربنا انه وفقنى فى تدوين هذا اللحن الذى اعتبره اصعب لحن لأم كلثوم وانا افتخر انى عملته اسهل من السهولة واتمنى ان تستفيدوا منه
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 01/12/2010 الساعة 13h01
اولا اشكركم على حسن استقبالكم لتدويناتى المتواضعة
واقدم لكم تحفة ام كلثوم وبليغ حمدى
فات الميعاد
كاملة فى 13 صفحة
لأنى لاحظت انكم طلبتوها كثيرا واعتذر عن التأخير
فى هذه الأغنية ظهرت آلة جديدة ودخلت فرقة ام كلثوم مع ان ام كلثوم كانت متحفظة جدا على هذا الموضوع اولا لأنها كانت تخشى من التطوير الذى ممكن يغير طابعها المتميز وثانيا لأنها كانت تعرف ان التطوير الغير مقنن من اخطر اضراره هو تضييع هوية الموسيقى الشرقية
من المواقف الطريفة ان بليغ حمدى عندما طلب من سمير سرور الذ هاب لحضور اول بروفة فى منزل ام كلثوم وذهب سمير واول انطباع يحس به اى عازف او ملحن عندما يدخل منزل ام كلثوم لأول مرة شعور الفأر المذعور وهو داخل المصيدة , ذهب وجلس فى قاعة البروفات ودخلت ام كلثوم مبكرة جدا كعادتها وفوجئت بشخص غريب معه شنطة مستطيلة غريبة الشكل عليها وقالت له مين حضرتك قال لها انا عازف الساكس قالت له ويطلع اي الساكس ده ,
وكانت ولكن مع حرصام كلثوم على ان الساكس يصبح كرشة ملح فقط فى اللحن ولا يؤثر على نكهة فرقتها
واترككم مع النوتة
مع اطيب تحياتى
واقدم لكم بالمناسبة احدث صورة لى
واخترتها لأن السيارة التى فى الصورة موديل 1940 وهى تشبه سيارة الموسيقار الكبير صديقى رياض السنباطى يعنى كانت هذه السيارة اشتراها على الزيرو سنة 1940 بمبلغ 180 جنيه مصرى واستمر يركبها طول عمره والغريب ان تلك السيارة إلى آخر لحظة كانت جديدة وبحالة المصنع يعنى كان من ضمن خواص فنانى الزمن الجميل المحافظة على كل شىء يستعملونه
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 12/06/2011 الساعة 00h57
احبائى
اقدم لكم نوتة
تصدق ولا احلف لك لطلال مداح
اهديها للأخ العزيز نجيب مراد
يعنى انا من زمان كاكتبتش نوت سعودى وربنا يستر وتعجبكم
هنا عايز اقول درس مهم جداً واحب يستفيد منه الجميع
انا لما الاخ نجيب قال ان عنده تسجيلين للأغنية واحد بصوت طلال والثانى بصوت ايمان البحر درويش قلت له ارفق لى التسجيلين لأن طبعا طلال بيغنيها بنكهة سعودية 100% ( ومع انى شخصيا عزفتها معاه بس ناسيها طبعاً ) وكلمة نكهة سعودية يعنى ايقاعات صعبة جدا ومتداخلة كانت حتاخد وقت طويل لازم اسمعها كتير عشان استوعبها , ولما قال عنده تسجيل بصوت ايمان البحر درويش قلت يمكن ايمان يبسطها شوية يعنى يغنيها بنكهة سعودى على مصرى , ولما سمعت تسجيل ايمان ويا للهول ويا للمصيبة , يعنى مدرسة فى التطور المفسد , يعنى واحد واخد اللحن من اوله لآخره توزيع يعنى اولا اللحن جميل جدا وتفعيلاته صعبة جداً يعنى لما تسمعه يتهيأ لك انه سهل لكن فى التدوين بيبان انه صعب جداً , ولما ييجى واحد ويلطسه توزيع من اوله لآخره هنا اعتدى وتحرش باللحن الاساسى الجميل واللى مش محتاج توزيع بتاتاً , والتطور الخايب ده خلانى اشبهه بمثلين , يعنى واحد اشترى فيللا جميلة بها حديقة غناء رائعة وماعندوش حس تذوق جمالى , مش محتاج الحديقة راح عملها مخزن وجمع فيها كل الاشياء القديمة المستغنى عنها فصارت الحديقة اتغطت بشوية كركيب وضاعت معالمها , او مثل تانى ( معلش انا ابتكر دايما امثلة فى شرحى للتوضيح ) , يعنى انا بشبه التطور الخايب ده بقصة , عندنا فى مصر مدينة اسمها حلوان بينها وبين القاهرة 45 كيلومتر , المدينة دة ربنا جعلها مصحة مصر زمان يعنى طول عمر القاهرة حتى لما تشوف الافلام القديمة قبل الثورة لو واحد مريض الطبيب ينصحه يقضى شهر فى حلوان لأن هواها نقى جدا يساعد على الشفاء العاجل وكانت حلوان مليانة فنادق صغيرة الحجم لهذا الغرض واذكر ان سنة 1954 كانت والدتى مريضة والطبيب نصحنا نروح نقضى فى حلوان اسبوعين , وعندما قامت الثورة كان رجال الثورة مش عجبهمان مصر بلد زراعى من الدرجة الاولى ( كانوا متخيلين ان كلمة بلد زراعى يعنى شتيمة ) وفتحوا فى الصناعة على الآخر , وكان من ضمن خراب التطور الصناعى انهم جم جنب حلوان وعملوا اكبر مصانع اسمنت والحديد والصلب وعشرات المصانع , وتسبب التطور الغير مقنن فى ان حلوان بعد ماكانت مصحة مصر وصلت نسبة التلوث فيها لدرجة يعنى يستحسن تتهجر من السكان , والتوزيع فى اللحن ده عمل كده , يعنى اتمنى ان شباب الموزعين يشوفوا زمان عبد الوهاب كان بيعمل توزيع فى الحانه اد ايه يعنى 90% من الاغانى مش موزعة بتاتاً والباقى التوزيع فى جملة واحدة فقط ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأن موسيقانا الشرقية جميلة اصلا ومش محتاجة توزيع إلا فى جمل قليلة بتكون معمولة اساساً عشان تتوزع يعنى من اهم صفاتها انها تحوى نغمات طويلة حتى على الأقل عشان حلاوة التوزيع تبان مش كده ولا ايه ؟
اخوتى الاحباء
اخوتى الاحباء يسعدنى ان اقدم لكم رائعة من احلى روائع ام كلثوم وعبد الوهاب الوطنية
على باب مصر
ويتميز هذا اللحن انه اللحن الوحيد خلال حياة ام كلثوم الذى انفرجت الستار عن فرقتها الموسيقية وفوجىء الجمهور ان امام الفرقة نوت موسيقية
لما سالت زملائى عن هذا الحدث الغريب من نوعه قالوا ان الحفلة دى كانت فى عيد الثورة تقريبا سنة 1963 وقررت ام كلثوم تغنيها قبل الحفلة بيومين مع انها بتعمل بروفات قبل بشهر ونصف
مش عارف السبب لكن جعلوا استاذى نصر عبد المنصف يدونها وطبعا ما اخدتش اكتر من بروفة واحدة
فى هذا اللحن نلاحظ ان جمال اللحن فى الاغنية الوطنية او النشيد الوطنى مساوى لجمال اللحن العاطفى بمعنى انك لو تحب تسمعع سهرة مع ام كلثوم ممكن تستمع اى عمل يعنى عاطفى او وطنى او دينى وطبعاً بنفتقد ده دلوقتى يعنى من ايام عبد الحليم ماطلعش اى نشيد وطنى او اغنية دينية لها قيمة فنية
اللحن ده غنته ام كلثوم امام الرئيس الراحل جمال عبد الناصر واستغرقت فيه ساعة يعنى كان الجمهور بيعيد المقاطع كذا مرة زى اى حفلة عاطفية وواضح ان عبد الوهاب ده كان تانى عمل له بعد انت عمرى كان عايز ينزل بكل ثقله مع ام كلثوم لأن السنباطى سبقه كتير فى المجال الوطنى معاها يعنى التوزيع والانتقالات اللحنية ومن اهم الملحوظات تلاحظ توزيع غربى عالى قوى جدا تتبعه ام كلثوم بغناء فى مقام شرقى يعنى اعجاز
واترككم مع النوتة واهديها للجميع اولا لكل الاخوة العرب لحن رائع ستستمتعون بعزفه
وللأخوة مدرسى الموسيقى المصريين وليمة رائعة يعنى حتى ممكن تاخدوا منه اجزاءحسب امكانيات مدارسكم
ومع اطيب تحياتى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 15/12/2010 الساعة 20h12
أستاذي الفاضل / عادل صموئيل
هذه نوتة ليلة حب ) طبعا هي مدونة بخط اليد، وعليها علامة الجندول ، أرجو ألا أكون مخطئا في نسبتها إلى سيادتكم
اخى العزيز
اشكرك على تعبك لكن هذه النوتة من تدوين الاستاذ الجندول وهى قديمة اوى , بس المشكلة انها لو تقارنها بما ادون انا تلاقيها صعبة عايزة واحد محترف اوى وانا ان شاء الله حدونها لكم اسهل زى ما انا بدون
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 15/12/2010 الساعة 20h20
الأستاذ الفاضل عادل صموائيل
كل عام وأنت والجميع بخير بمناسبة حلول السنة الهجرية
وأقتراب أعياد الكريسمس والميلاد المجيد
أعاده الله عليكم
لي طلب محتاجه ضروري في شغلي
نوتة أغنية الرضا والنور (لأم كلثوم)
وأكون شاكر أفضالك
وجزاك الله كل خير
الأخ العزيز
اشكرك وكل عام وانت بخير
نوتة الرضا والنور موجودة هنا فى طلبات النوت صفحة 56
هى مش من تدوينى لكن احد الاخوة الاعزاء قدمها وهى نوتة جيدة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
وإليكــــــــــم النوتة الموسيقية لأغنــــــــــــية ( أم كلــــــــــــثوم ) الرضـــــــــــــــــــــــــــــا والنـــــــــــــــــــــــــــور من ألحان الراحــــــــــــــل الجمـــــيل ( محمد الموجى ) وهى من تدويــــــن الأستاذ ( نيقـــــــولا مرجـــــــــــــية ) وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ا أخوكــــــــم ( نور الصباح )
السلام عليكم و رحمة الله
اخواني الكرام
عايز نوتة قلبي ليك ميال للفنانة فيزة أحمد
************************************* الأخ العزيـــــــــــــــــــز الأســـــــــــــــــــــــــــــــتاذ / مش عارف اسمك - هل اللغة العربية ( أم اللغات الحية والميتة ) عجزت عن كتابة اسمك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أم هى عقدة الخواجة وحب الفرنجــــــــــــــة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عموما لا تغضب واعتبره مزاحا وإليكــــــــــــم النوتة الموسيقية ( أنــــــــــــا قلبى إليك ميــــــــال ) وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررا أخوكــــــــــــــم ( نور الصباح )
لا انا عايزة المارشات دي في عرض عسكري هاتعملو المدرسة وكنت عايزة المارشات عالشان اسمعها واحاول اطلع انا حاجة جديدة شبيها بيها مش هي مش اكتر وكنت عايزة نوتة جانا الهوى بس انا للاسف الاورج بتاعي مش شرقي والبيانو مش فية شرقي فهل في حل لانى للاسف لما حاولت اعملها سماعي وقفت اصادي حكاية النغمات الشرقية لان نغمة (لا) في الاغنية نغمة شرقية وباقي النغمات عادية فلو ممكن النوتة بتاعتها وتكون كويسة من غير الحليات بتاعتها لانى بحب اعمل الحليات على سمعى انا للاغنية
تفضلي اخت انيتا نوتة جانا الهوى لا اعرف ان كانت ستفيدك في شغلك ام لا
تحياتي
وائل