* : الفنان عبدالكريم عبدالقادر (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 03h24 - التاريخ: 18/12/2025)           »          رابح درياسة- 1 جويلية 1934 - 8 أكتوبر 2021 (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 01h10 - التاريخ: 18/12/2025)           »          حضيري أبو عزيز (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h47 - التاريخ: 17/12/2025)           »          خليفي أحمد (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 19h53 - التاريخ: 17/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : الكرملي - - الوقت: 15h29 - التاريخ: 17/12/2025)           »          رفــعــــت جــــــرانــة - اعمال و مؤلفات (الكاتـب : إســـلام جـُـبـّـه - آخر مشاركة : عبده عثمان حافظ - - الوقت: 01h29 - التاريخ: 17/12/2025)           »          ٣٠ اكتوبر ١٩٥٤ نادي الضباط *يا جمال يا مثال الوطنية الأولى*.ياظالمني* (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 13h46 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ٢٩ مايو ١٩٥٢ * حديقة مسرح الازبكيه * الى عرفات(غير متوفره)*جددت حبك*اهل الهوى * (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h12 - التاريخ: 16/12/2025)           »          4 فبراير 1954 سينما ريفولي * سهران * ياظالمني اولى ( غير متوفره) * الرباعيات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h09 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 09h25 - التاريخ: 16/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 04/11/2010, 20h48
الصورة الرمزية abuzahda
abuzahda abuzahda غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:102176
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: كندا - تورونتو
المشاركات: 1,211
افتراضي رد: سألت على البخت .... شهرزاد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( سألت على البخت )



كلمات : محمد على أحمد

ألحان : أحمد صدقى

غناء : شهرزاد

من البداية نعرف تماماً أن اللحن لعمنا أحمد صدقى .. حتى ولو لم يذكروا لنا إسم الملحن

فالأسلوب واضح جداً .. الإغراق فى الشرقية .. وإستعمال مقامات شرقية كلاسيكية وإيقاعات شرقية صرفة

إختار عمنا صدقى مقام الحجاز ليبدأ منه لحنه .. ونحن نقول الحجاز تجاوزاً .. لنبتعد عن التفاصيل

لأنه فى الحقيقة حجاز كار .. والفارق بين الحجاز العادى والحجاز كار .. يكمن فى الجنس الفرعى للمقام

فبينما نجد جنس الحجاز الفرعى .. بياتى .. نجد جنس الحجاز كار الفرعى ( حجاز أيضاً )

وعموماً نحن لسنا فى مؤتمر للموسيقى العربية .. هو حجاز وخلاص ..

المقدمة قصيرة تعزفها الفرقة بكاملها دون وجود أى صولوهات لألآت منفردة ..

وتغنى شهرزاد ( سألت ع البخت فين .. قالوا تلاقيه موجود ) من الحجاز أيضاً

أه .. نسيت أقول لكم .. أن الإيقاع هو الواحدة الكبيرة ..

وهو إيقاع شرقى يصلح للأغانى من هذا النوع .. يعنى للى عايز يغنى براحته .

ولن نجد أى تحويلة مقامية فى المقدمة الموسيقية أو المذهب الغنائى .. كله حجاز .. ومافيش مقامات تانية

تنتهى شهرزاد من المذهب .. ونسمع لازمة موسيقية .. هى طبق الأصل من المقدمة .. حجاز برضه

وتغنى شهرزاد ( القلب جرحه يطيب .. لو بخته جاله ) .. من الحجاز ( برضه )

ونصادف أول تحويلة مقامية عند ( سألت خالى البال .. ع البخت رد وقال ) فنجد أنفسنا فى الراست

حلو الراست برضه .. مقام شرقى جميل .. بل أبو المقامات الشرقية ..

لكننا مالحقناش نتهنى على الراست .. فنجد تحويلة إلى العجم عند ( لا بعيد ولا هو قريب .. سره فى علم الغيب )

ويظهر إننا صعبنا على عمنا صدقى .. فرجعنا للراست مرة أخرى عند ( وإللى زمانه صفاله .. يبقى هنياله )

وفى الحقيقة .. نجد أنه قسّم المقطع .. فنجد ( وإللى زمانه صفاله ) من الراست .. ونجد ( يبقى هنياله ) من الحجاز

لييييه ؟ .. علشان يقفل الكوبليه ( شغل معلمين )

لازمة موسيقية جديدة .. ومع إيقاع جديد .. هو إيقاع الرومبا .. ومقام العجم

وتغنى شهرزاد ( رحت أسأل الفرحان .. وأعرف أساسه )

وتظل مع العجم حتى تنتقل إلى العجم عند ( موجود وماله وجود .. مالوش أصول وحدود )

ماهذا ؟؟!! .. يعنى إيه تظل مع العجم وتنتقل إلى العجم .. عايزين نفهم

شغل المعلمين بتاع عمنا صدقى .. خلانا نشعر أننا إنتقلنا لمقام جديد ..

لكن الحكاية والسر .. أنه لحن المقطع الأول من الجزء الخلفى للعجم والمقطع الثانى من الجزء الأمامى

وبلغة أهل الموسيقى وعلم النغم .. نقول أنه إستخدم قرار الجنس الفرعى .. ثم إستخدم العجم مرة أخرى من الجنس الأصلى ..

لعب كبير .. وتفكير .. وخطة ملعوبة .. مش دندنة وخلاص .

ونفس السيناريو الذى حدث فى الكوبليه الأول .. عجم ثم راست ثم حجاز لينهى الكوبليه

لازمة موسيقية جديدة من مقام البياتى .. رجعنا للمقامات الشرقية

وتغنى شهرزاد ( قالولى إسأل عليه .. ده له أمارة ) من البياتى

وننتقل للحجاز عند ( الليل وسُماره .. إحترت وإحتاروا ) ومع إيقاع المقسوم

ونفس السيناريو فى الكوبليهات السابقة .. العجم ثم الراست ثم الحجاز لينهى الكوبليه والأغنية

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع

عمّي محمد ......

هوَّ انا لو غنيتها كده:

(( و اللي الألاتي صفاله .... يبقى هنياله ))

يبقى ده:

تحريف الكلام ؟

و لاّ

تعريف الغرام ؟
__________________
أستغفِرُ الله العظيم وهو التوّاب الرحيم
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 04/11/2010, 22h09
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: سألت على البخت .... شهرزاد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuzahda مشاهدة المشاركة
عمّي محمد ......



هوَّ انا لو غنيتها كده:

(( و اللي الألاتي صفاله .... يبقى هنياله ))

يبقى ده:

تحريف الكلام ؟

و لاّ


تعريف الغرام ؟

أيوه ياعم السيد .. ممكن طبعاً تغنيها كده .. ده هو ده الصح
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 14h49.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd