* : سعد عبد الوهاب- 16 يونيو 1929 - 23 نوفمبر 2004 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h48 - التاريخ: 26/10/2025)           »          كارم محمود- 16 مارس 1922 - 15 يناير 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 05h31 - التاريخ: 26/10/2025)           »          صـــبـــاح- 10 نوفمبر 1927 - 26 نوفمبر 2014 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h26 - التاريخ: 26/10/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h16 - التاريخ: 26/10/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h11 - التاريخ: 26/10/2025)           »          لبلبة- 14 نوفمبر 1945 (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h05 - التاريخ: 26/10/2025)           »          سيد إسماعيل- 1928 - 11 يناير 2006 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 02h44 - التاريخ: 26/10/2025)           »          خضير بن قصب المطرب والعازف على الة الزرنه (الكاتـب : هادي العمارتلي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h39 - التاريخ: 25/10/2025)           »          هند علام- 23 سبتمبر 1916 - 21 ابريل 1997 (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 18h42 - التاريخ: 25/10/2025)           »          جلال فكرى (الكاتـب : hossamabousalem - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 18h41 - التاريخ: 25/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 28/04/2010, 20h29
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
Lightbulb خى .. خى .. لمحمد عبد الوهاب

برجاء تحليل اغنية محمد عبد الوهاب خى خى حبيبى قاسى لية يا خى
  #2  
قديم 28/04/2010, 22h53
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

أخى العزيز

أرجو أن تذكر لنا .. لماذا إخترت هذه الأغنية بالذات .. وماهى ذكرياتك عنها ومعها ..

حتى يكون هناك تفاعل .. لأن هذا هدف القسم الأصلى ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #3  
قديم 29/04/2010, 13h10
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

مستر محمد كل الحكاية انى كنت معزوم فى فرح فاخر جدا وفؤجئت بمطرب شعبى مشهور بيغيها وكانت افضل من كل الاغنيات اللى غناها كسرت الدنيا تانى يوم تنافسنا انا وشلة الكفتجية اشباة المحترفين مين اللى يطلعها ويعرف مقاماتها وانا بحب اتأكد من حضرتك
  #4  
قديم 29/04/2010, 17h34
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

هههههههه .. بتضحكنى حكاية الكفتجية دى .. ولما هما كفتجية بتمشى معاهم ليه

سأقوم بتحضير التحليل فوراً .. حاضر
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #5  
قديم 30/04/2010, 04h21
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

يا مستر محمد هما معايا فى المدرسة من ابتدئى اتنين من مدرستى واتنين من المدرسة اللى جنبنا كلنا شاطرين فى الدراسة وبنعزف كمانجة هما كفتة فى الموسيقى بس انا سميتهم كدة بعد ماعرفت حضرتك وباخد منك الاجابات النموذجية
  #6  
قديم 30/04/2010, 05h00
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

ياعم بكره تبقوا أساتذة .. ربنا يوفقكم .
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #7  
قديم 30/04/2010, 05h41
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( خي )

كلمات : حسين السيد

ألحان وغناء : محمد عبد الوهاب

نحن أمام عاشق خجول .. مكسوف يواجه المحبوب بأوجاعه وألآمه ..

فإستعان بواسطة .. بشخص أخر يرسل معه مايريد أن يقوله لحبيبه .. ليس المهم أن يكون هذا الشخص حقيقى ..

المهم أنه حد تانى والسلام .

( حلفه بويلى .. وبنهارى وليلى ) و ( أمانه لو تقابله .. تقوله الفرح ناسينى ) و ( وتقوله يشاور عقله وينسى يوم ويجينى )

وباقى الأغنية على هذا المنوال ..

نأتى الأن للحن ..

عمنا عبد الوهاب إختار مقام الراست ليبدأ به الأغنية .. وليكون الراست هو المقام المسيطر على العمل ..

بدأ بمقدمة موسيقية تتحاور فيها الوتريات مع القانون والناى والماندولين ..

المقدمة كلها راست .. لم يخرج عن المقام ..

ومع إيقاع المصمودى الكبير .. وهو إيقاع ثمانى الميزان .. أى ثمانية أضلاع فى المازورة الواحدة .

ويتغير الإيقاع للمقسوم بعد أربعة موازير من المصمودى ..

ويغنى عبد الوهاب ( خى .. خى .. حبيبى ليه قاسى ياخى ) .. من الراست أيضاً ..

ويظل مع الراست حتى ( وحلفه بويلى .. من نهارى وليلى ) لينتقل للحجاز

ليعود مرة أخرى للراست عند ( أهـ يابا .. أهـ يابا ) لينهى المذهب .

ونقف هنا شوية لنناقش هذه التحويلة .. هى تحويلة بسيطة وطبيعية جداً .. مافيش أى مشكلة ..

يعنى من الراست للحجاز .. ومن الحجاز للراست .. ياقلبى لا تحزن ..

أمال فين المشكلة ؟ .. المشكلة أن العودة من الحجاز للراست كانت عن طريق مقام السوزناك

ومافيش أى مشكلة .. لأن السوزناك يتكون من جنسين ( جنس راست وجنس حجاز )

يعنى يروح من الراست للحجاز وبالعكس .. العملية فى بيتها .. نكمل .

تبدأ لازمة موسيقية جديدة .. ومع إيقاع الواحدة الكبيرة .. تقسم الفرقة ليغنى عبد الوهاب ( أمانه لو يسألك .. فى العبد عن حالى ) من الراست أيضاً .. ولم يخرج عن الراست هذه المرة .. لا حجاز ولا غيره .

ونسمع لازمة موسيقية جديدة تمهيداً للكوبليه الثانى ..

لازمة موسيقية من النهاوند .. تؤديها الفرقة بكاملها ..

ومع تسليمة من البياتى يؤديها الناى .. يغنى عبد الوهاب ( يافايت قلبى على نار حبى )

ويتحول الغناء للكرد عند ( الشوق خلانى أبعت لك .. مرسال الروح والعين )

ويعود للراست عند ( ياتجينى ياتقول لى أروح لك .. ياتقول أروح منك فين )

وتنتهى الأغنية كما بدأت بالراست وبنفس المذهب الغنائى ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع


__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #8  
قديم 30/04/2010, 22h58
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

قمة يا مستر محمد تحليل منطقى ومقنع جدا الاغنية القادمة اهواك الدور الدور اهواك هى اللى عليها الدور
  #9  
قديم 04/05/2010, 14h13
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

مستر محمد المايسترو المثقف الخلوق الجنتلمان بمعنى الكلمة بليز ابداء فى تحليل اغنية اهواك وهى فيها المقام ابو حجازين اللى قابلنا فى اغنية قبل كدة اللى هى كل ماقول التوبة بتاعت حليم
  #10  
قديم 04/05/2010, 16h18
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مايسترو محمد الآلاتى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامى امين مشاهدة المشاركة
مستر محمد المايسترو المثقف الخلوق الجنتلمان بمعنى الكلمة بليز ابداء فى تحليل اغنية اهواك وهى فيها المقام ابو حجازين اللى قابلنا فى اغنية قبل كدة اللى هى كل ماقول التوبة بتاعت حليم
ههههههههههه .. مافيش حاجه إسمها المقام أبو حجازين .. إسمه حجاز كار ياسامى ..

وله أسماء أخرى حسب درجة الركوز ( شد عربان ، شاهيناز ، سوزدل ، أويج آرا )

حاضر .. سأقوم بتحضير التحليل وأعرضه عندما ينتهى إن شاء الله .
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


موضوع مغلق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 07h48.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd