* : أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h59 - التاريخ: 05/11/2025)           »          سليم الطبَّاع (الكاتـب : لؤي الصايم - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h38 - التاريخ: 05/11/2025)           »          يولاند اسمر (بسمة) 1930-1988 (الكاتـب : أحمـد السيد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 14h50 - التاريخ: 05/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h55 - التاريخ: 05/11/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h38 - التاريخ: 05/11/2025)           »          محمد البناي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 10h27 - التاريخ: 05/11/2025)           »          إلهام بديع (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 05/11/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 06h17 - التاريخ: 05/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 03h08 - التاريخ: 05/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 02h42 - التاريخ: 05/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #12  
قديم 02/04/2010, 17h59
الصورة الرمزية hasanh
hasanh hasanh غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:56349
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: عربي
الإقامة: هذه الدنيا
المشاركات: 1,256
افتراضي رد: هوه ( بليغ حمدي ) ما خدش باله إن عازف الجيتار (( خولف ))

[QUOTE=سيادة الرئيس;417482]
واحدة من أهم المقدمات الغنائية في عصرنا الحديث ( ألف ليلة و ليلة )


مارس فيها بليغ حمدي ( كعادته ) هوايته في ( تعذيب ) العازفين بتغيراته في ميزان العمل

مازورة 3/4 بعدها مازورتين 4/4 و يرجع و على كده

المقدمة غنية جدا و لم يعكر صفوها إلا عازف جيتار ( خولف ) و لاحظ معايا في الملف المرفق الآتي

- يدخل عمي الأستاذ ( سمير سرور ) بسولو غاية في الإحساس و الثبات النغمي ( رغم إنه من السهل في آلات النفخ الخشبية هروب ذلك ) لكنه و كأنه بيلعب على أورجن ( غيار ساكسفون ) و يخلص السولو بنفس جودة بدايته .

- عشان في الثانية 33 يدخل بعيد عنك سولو الجيتار و ( أول القصيدة كفر ) أول نغمة بيقولها ( بره ) أيوه و الله العظيم ( بره ) يعني ببساطة ( الجيتار مش مظبوط ) و يسهب سيادته في السولو على جيتاره إللي ( خولف ) زيه .

- و ما يكفهوش يقوم في الثانية 47 يتكعبل و يدخل في شجرة بسبب ( عرجه الزمني )

- ما يكفهوش كل ده لا . لما عمنا سمير يعيد السولو يقوم عاملة خلفية ( كوردات ) ربنا يشل ودانه ما أنزلت حتى في كتاب ( العرش في موسيقى الطرش ) حاجه كده تحسسك إنك عايز ( ترجع ) من ودانك . لا يكترها و يغير مكانها بمسافات عجيبة و غريبة ( و برضه الوتر المخولف مشترك في دي الجريمة )

- طيب الجيتار مش مظبوط ( في فرصة ) بدل الكوردات ( الخنشفارية ) إللي شليت وداني بيها ( مد إيدك كك قطع إيدك ) و أظبط أوتار ( الجيتاره ) لا حضرته صمم و في الدقيقة 1:48 يرجع يعيد السولو بنفس ( سفالة دوزانه )

- عشان بعد كده تدخل مجموعة الكمان بـ ( إينو ) يحاول يضيع أثر ( الإستنطاء الوداني ) و تغسلها شوية .

- بس برضه مش سايبهم بتفانينه ( الكوردية الخولفية ) من بعيد



تحليل فخم يثير الاعجاب بدقته
تسلم يا فيسكونت
رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 17h19.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd