احبائى
اعتذر للغياب عنكم لظروف قهرية اكبر من طاقتى ولكن فى اى وقت انا احاول ان اقدم لكم فنى يعنى خلال الظروف القهرية لازم اختلس اى وقت لكى امارس فنى والا اموت
اليوم اقدم لكم عمل من اروع اعمال فريد الاطرش
لحن الخلود او بنادى عليك
هنا فيه شىء جديد ان عملته احب يعجبكم
اننتم سمعتم اللحن المقدمة فيها جزء كبير ادليب , وانا لما بقدم اللحن هنا مش بقدمه للأسرة الصغيرة فى المنتدى فقط ولكن بقدمه كوثيقة للذكرى والتاريخ يعنى شىء احب الناس تفتكرنى بيه بعدين يعنى اتمنى اى وقت فرقة ف اى دولة تعزف النوت دى , ولما بقدم ابتكارى او عصارة افكارى بفكر فى اشياء ممكن الناس ماتحسش بيها دلوقت , لأن عملى مع العمالقة علمنى انك تفكر لقدام وقت طويل , من اخطر المشكال اللى بتواجه تقديم اعمال زمن الفن الجميل هى الفزلكة وان اللى بيقدم العمل بيتدخل فيه مع ان المفروض انه يقدمه زى ماهو الاصلى , والخطورة ان الادليب بيبقى قابل للشد والجذب يعنى ممكن نطول فى جزء ونقصر فى جزء عشان مافيش ميزان محدد وده شىء خطير يعنى ممكن واحد يتدخل فى الأدليب بذوقه يدمر احساس فريد وهنا اللحن كله بيتدمر
ان الشىء اللى عملته هنا عملت الادليب على ميزان اولا تسهيلا فى العزف وثانيا عشان احدد اللى بيعزف النوتة بقدر الامكان لأن اللحن ده غالى عليا اوى غير العشرة والعيش والملح اللى بينى وبين فريد الله يرحمه , كمان عملت الآهات فى المذهب على ميزان
وموسيقى الكوبليهات
اتمنى ان تعجبكم طريقتى لأن الجمل دى تعبتنى جدا ازاى اخلى الادليب على ميزان , يعنى كتابة الادليب اسهل , انا كنت ممكن افكر فى الجملة يومين احسبها تيجى كده ولا كده وميزان كان عملللية معقدة لكن افتخر باللى عملته وتمنى يعجبكم
انا آسف تانى للغياب واشكر كل من سأل عنى ( نثراً وشعراً ) وطبعا حتى انتم حسيتم ان فى اضيق ظروفى مش بنساكم وباجى معايا حاجة حلوة
وانتظروا منى الهدية القادمة وحخليها مفاجأة ( حاتعجب وائل ) مع اطيب تحياتى
احبائى
والان اقدم لكم المفاجأة المنتظرة
واهديها لأخى العزيز وائل الذى طال انتظاره لها
اهديكم من روائع السنباطى وام كلثوم
ذكريات
كاملة , وهنا التحدى الحقيقى لأن هذه الاغنية من النوع المستعصى على الكتابة يعنى كما ذكرت من قبل ان اى من العمالقة كان بيعمل الحان ممكن اى حد ينيها او يعزفها , لكن كل فترة بيعمل لحن يعتبر سد منيع ماحد يقدر يعبره
يعنى عندكم مثل اغنية اروح لمين ممكن بسهولة اى حد يغنيها او يعزفها لكن ذكريات .... هيهات
يعنى انا اعترف ان وائل ورطنى فى كتابة هذه الأغنية لكن انا تحديت هذا السد وكتبتها وعملت فيها شىء من بصمتى ان جعلت المقدمة الجميلة التى على ادليب ايضا كتبتها على ميزان حتى يسهل عزفها , طبعا الأغنية صعبة جدا يعنى بدون ان تكون حافظ الاغنية صم صعب جدا عزفها لأن النوتة وحدها لاتكفى يعنى المطلوب روح السنباطى وام كلثوم ولكن لو اخذتموها على اجزاء ممكن نصل الى ان تعزفوها كلها ولا تنسوا اختلاف السرعات وتداخل المقامات
طبعا انا اشكر اخى وائل على انه ورطنى فى هذه الأغنية ولكن النتيجة هى مكسب كبير جداً لمحبى الموسيقى الأصيلة لأنى لا اعتقد ان احدا سبقنى وكتبها او على الأقل كتبها بهذه الهولة اتاحة لأكبر قدر من المستفيدين , اما انا كسبت شىء مهم بالنسبة لى يعنى بعد ما كنت متردد وخائف من كتابة هذه الأغنية واعترف ان اجزاء كتير منها عصلجت معايا ( وكلمة عصلجت بالمصرى يعنى استعصت اكتبوها يمكن تنفعكم ) ولكن على مين ؟؟؟
انا حاولت تبسيط جميع الاجزاء المعقدة والحمد لله انا فخور بعملى وحاسس كأنى بنيت هرم
اتمنى تعجبكم وان يستفيد منها اكبر عدد منكم مع اطيب تحياتى
عزيزي واخي عادل الف شكر لك على الحاجات الحلوة دي كلها ربنا يقويك عندي سؤال/ حضرتك اكيد عزفت كامل الاوصاف وسؤالي هو عن بدايتهاعلى نهاوند السي فقط بيمول او نهاوند السي والمي واللا بيمول؟؟؟؟؟؟ لاني بصراحة حاسسها احلى على نهاوند السي والمي واللا بيمول-- وانا عارف ان فيها بيات في الكوبليه الثاني بس انا بسال عن المقدمة والكوبليه الاول و يهمني اعرف راي حضرتك ويا ترى ايه العمل القادم؟؟؟ انا اقترح اما الجندول او الكرنك او كيلوبترا ده لو كان وهابي او الاطلال او هجرتك لو كان سنباطي انا في رايي المتواضع ان نركز في الاعمال العملاقة دي التي تسجل التاريخ ده بعد اذنك ورغبة الاخوة وسلامي للجميع
عزيزى وائل
شكرا على سؤالك انا عملت لك نموذجين من مقدمة كامل الاوصاف اولا هى مقام كرد وليس نهاوند
النموذج الاول كرد على الحسينى والدليل سة بيمول والنموذج الثانى كرد على النواه واالدليل سى ومى ولا وهذا ما اعطاك الاحساس بالنهاوند ولكنها كرد لأن البعد الاول فى المقام نصف
ولكن احنا فى الفرقة الماسية كنا نعزفها على كرد الحسينى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 28/02/2010 الساعة 17h39