* : صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 02h12 - التاريخ: 31/10/2025)           »          مها صبري- 22 مايو 1932 - 16 ديسمبر 1989 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 22h14 - التاريخ: 30/10/2025)           »          أحمد سامي- 29 نوفمبر 1929 - 12 يونيو 2005 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 21h39 - التاريخ: 30/10/2025)           »          سالم أمواس (الكاتـب : Edriss - - الوقت: 21h09 - التاريخ: 30/10/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h37 - التاريخ: 30/10/2025)           »          مايز البيّاع (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h37 - التاريخ: 30/10/2025)           »          شـــادي جميل (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 15h22 - التاريخ: 30/10/2025)           »          ميشيل بريدي (الكاتـب : kabh01 - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h54 - التاريخ: 30/10/2025)           »          خليل المير (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h52 - التاريخ: 30/10/2025)           »          محمد العزبي- 20 فبراير 1938 - 5 فبراير 2013 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 30/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #9  
قديم 25/12/2009, 02h14
حامد جودة 2 حامد جودة 2 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:359013
 
تاريخ التسجيل: December 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 147
افتراضي رد: الحب فى أغانى عبد الوهاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
يغنى عبد الوهاب ( أه لو كنت يوم هنيتنى معاك ) .. يادهوتييييييى .






كوبليه مشكلة .. يغنى عمنا عبد الوهاب من النوا أثر .. كويس كده .. لا مش كويس ..

لأنه يتلاعب بنا كيفما يشاء .. يعرج على النهاوند المرصع .. ثم يغنى نفس الجملة ( لو كنت يوم هنيتنى معاك ) من الراست ..


يعنى مرة نوا أثر .. ومرة راست .. لنفس الجملة .. ويفضل رايح جاى .. رايح جاى .. لغاية ما ودانا تتحول .. ونبقى مش عارفين هو حايروح فين بعد كده .. وفجأة .. نجده ذهب للحجاز .. فنعرف أنه سينهى الكوبليه .. وخلاص ..

أعذرونى ياجماعة .. دى حاجة ماتتشرحش .. ماتتوصفش .. بيعمل خمسين مقام فى الصفيحة ..

ينتهى الكوبليه لنبدأ فى كوبليه جديد ..

لازمة موسيقية قصيرة ..

ثم يغنى عبد الوهاب ( كل مايسرح خيالى ) من النهاوند .. ومع كوبليه مختلف تماماً ..

حيث يعمد إلى تقطيع الجملة الموسيقة .. لترد عليه الوتريات بطريقة البستكاتو ( النقر بالإصبع على الوتر ) .. لتأكيد هذا التقطيع .

ثم يعرج على مقام الكرد فى زيارة قصيرة عند ( وأفتكر صفو الليالى ) ..

لنجده إستخدم نفس طريقة الركوز ليذهب للراست .. ويظل مع الراست طويلاً ..

ونفس الجمل المختلفة من مقام واحد .. فنجده غنى ( وأقول مسير الحب يجمع بين قلوبنا ) من الراست

وغنى أيضاً ( أحب روحى إكمن روحى بتحبك ) من الراست أيضاً .. ولكن هناك فرق كبير فى الجملة اللحنية ..

والعجيب أنه إستخدم الراست من طبقتان مختلفتان .. فقد غنى ( أحب روحى ) مرة أخرى من الراست أيضاً ..

ولكن من درجة مختلفة عن المرة الأولى ..

ويعود للحجاز مع الأهات لينهى الأغنية ..

وماينفعش ننهى التحليل قبل أن نتحدث عن عبد الوهاب المطرب .. بيغنى براحته ..

هو إللى بيسوق .. والفرقة ماشية وراه .. يجرى تجرى معاه .. يقعد تقعد وياه ..

وتبقى ملحوظة .. مش أى فرقة ولا أى عازفين يقدروا يعزفوا مع عبد الوهاب ..

لازم يكونوا أساتذة .. المسألة مش نوتة .. مش مكتوبة ..

مش عارفين هو حايروح فين بعد كده .. حايروح يمين ولا شمال .. حايعيد .. ولا يعمل مقام جديد ..

لازم يبقوا أساتذة ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع .
طبعا وفقت يا استاذ كالعادة ..... تحليل جميل ... واجمل ما فيه انه تضمن احاسيس فنان صادق فاهم متذوق .... فضلا عن انه دارس
وعلى قدر ما قرأت لكم من تحليلات , اعتقد ان هذا افضلها , لانه كشف عن احساس مرهف لكم

الف الف شكر لكم ولمن اختار الموضوع الذى اخرج منك هذه الاحاسيس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 02h23.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd