يا احبائى اشكرك معلى كلامك الجميل وانا مش قد الكلام ده كله
اقدم لأخى العزيز نور الصباح ( واشكره على الزفة اللى عمل لها لى ) اغنية اختال فوق عيدانك واكبر يازرع الشراقى
واقدم ايضا التسجيل
واهديها لمدرسين الموسيقى احبائى وهى عمل كورال جميل جدا وسهل جدا
واهم شىء انه تقريباً عمر ما حد قدمه فى مدارس قبل كده ولا حظوا انى بركز دايماً على الموضوع ده
يعنى ممكن يتقدم فى الحفلات او كنشيد اختيارى فى اى مسابقة
مع اطيب تحياتى
دا صَباحَكْ مِنُّوَرْ يا أخضَرْ والخيرْ في اللي سَاقي للمحبين والمعطائين بكل زمان ومكان الكلمات لأغنية زرع الشراقي وشكراَ لمن ترجمها لغة موسيقية الدكتور عادل ولمن اقترحها نور الصباح حتى تكون بين يدي المعطائين والمخلصين
حمدا لله علي سلامتك
وألف مبروك علي أجتياز أمتحان الكادر
أتمني من الله عز وجل أن يديم عليك الصحه والعافيه ويظل المنتدي دائم التميز بوجودك
أستاذي الفاضل أسمح لي بطلب علي أستحياء أن أتحات لك الظروف والوقت
هل ممكن نوته أغنيه ... قولو لعين الشمس ماتحماشي أحسن حبيبي دا ال صابح ماشي
ولك جزيل الشكر
اخى العزيز حمدى محمد احمد
اقدم لك النوتة بس ليه كلمة على استحياء ؟
انا هنا موجود عشان اخدمكم كلكم وكلمة استحياء دى خلتنى تركت كل اللى ورايا وكتبتها لك
اللحن مقام بياتى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 03/08/2009 الساعة 22h32
الأخ العزيـــــز والصــــــــــديق المخلص وتوأم الروح والقريب إلى القلب الأستــــــــاذ عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــادل بـــــــــــــــاشــــــــــــــــــــــا صموئيــــــــــــــــل الإخوة الأفاضل والأخوات الفضليات أعضاء وعضوات منتدانا الجميـــــــــــــــــــــــــل الأخـــــــــــــــــــــــوة الأعزاء مشرفى مملكة سماعى للطرب العربي الأصيـــــــــــــل سلام الله عليكـــــم جميعا وبعــــــــــــــــد : اسمــــــــــــــــــــــحوا لى :- أولا - أتقدم بأصدق التهانى القلبية وأرق الأمانى لأســـــــــــــــــتاذنا وأســـــــتاذ الجيل عـــــــــــــــــــــــــــادل بـــــــــــــاشـــــــــــــــــــا صموئيــــــــــــــــــــــــــــــــــــل بمناسبـــــــــة عيد ميلاده الســــــــــــــــــعيد (أعاده الله عليه وعلينا جميعا باليمن والبركات ) وإن شاء الله نحتفل به العام القادم وكل الأعوام وهو فى كامل الصحة والسعادة وراحة البال والمفروض كنا نعرف من وقت مبكر لكم أنا عرفت بالمصادفة اليوم عشان نجهز التورتة و الجاتوهات ونعلق الزينات على أبواب وجدران المنتدى عموما كل عام وهو ونحن وجميع تلاميذه ومحبينه بخير وسعادة وكل سنة وهو طيب ثانيا - أتقدم إليكم بالاعتذار عن تغيبى عن المنتدى فى الأيام السابقة وذلك لانشغالى مع زوجة ابننا علاء الدين فقد أهدانا الله العلى الكريم بفيض من عطاياه ( الحفيد الثانى محمــــــــــــــد ) جعله الله قرة عين لى ولوالديه - آمـــــــــــــــــــــــــين - وإن شاء الله أنتم مدعوون جميعا فى حفل السبوع وعلى رأس القائمة الأستاذ عادل صموئيل ) ثالثا -لى سؤال بسيط هو - هل علامات الرفع والخفض فى الأودليب التى تسبق الصوت لها تأثير على جميع الأصوات المتشابهة داخل الأودليب ـأم تأثيرها فى الصوت الذى يليها فقط ؟؟؟ رابعا - بمناسبة شهر رمضان المعظم واقتراب العيد فقد وعد الأستاذ بتدوين أغنية بهذه المناسبة فنرجو أن تكون أغنية الشيخ سيد مكاوى " يابو زعيزع قوم صلى " خامسا- أشكر كل من سأل عنى فى غيبتى عن المنتدى وخاصة الأستاذ الكريم " عمرو الهنداوى " سادسا - رجاء خاص من الأستاذ تدوين رائعة وردة الجزائرية "ياقلبى يا عصفور " سابعا - أنا عارف إنى تقلت عليه قوى وتقلت دمى خالص وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررا أخوكـــــــــــم / نور الصباح الأربعاء الموافق 5 / 8 / 2009
عزيزى نور الصباح
اشكرك الف شكر وغيابك لك وحشة فى المنتدى
والف مبروك الحفيد الجديد
اهم شىء علامات التحويل التى تكون فى الدليل انت عارف انها لازم تسرى على كل نغمة فى اللحن يعنى مثلا فا دييز فى الدليل معناها ان كل فا دييز إلا لو عايزينها بيكار بنكتبها والبيكار تسرى على المازورة فقط وتعود دييز
لكن فى الأدليب لاحظ انى بكتب السطر كله مازورة واحدة وطالما السطر كله مازورة واحدة يبقى اى علامة تحويل على اى نغمة بحطها تسرى على نفس االنغمة كل ماتتكرر يعنى لو حطيت مى بيمول مثلاً لو جه 100 مى بعدها فى المازورة بتبقى بيمول ان لم استبدلها بعلامة بيكار او اى علامة اخرى وللعلم سؤالك وجيه
وللعلم ايضاً ان عارف ان كل شيخ وله طريقة يعنى فيه ناس لما بيكتبوا الأدليب بيقسموه موازير ( هى علمياً ما تسماش موازير ولكن ممكن تسميها فواصل ) وليه ماتسماش موازير عشان الموازير لازمتخضع لميزان لكن لما بيقسموها فواصل تلاقى مازورة فيها 7 ومازورة فيها 5 يعنى شىء منتظم وهنا طالما حطوا فواصل يبقى علامة التحويل يخلص تأثيرها مع الفاصل ولازم تتكتب تانى اتمنى تكون المعلومة وصلت
بالنسبة للنوت الجديدة ماشى بس انتظر الطابور الطويل اللى عندى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 05/08/2009 الساعة 21h56
اهدى لكم نوتة من اصعب اعمال عبد الوهاب
عاشق الروح
بناء على طلب من الأخت العزيزة محبوبة
وهذا اللحن استغرق منى 10 ايام فى الكتابة لأنه لحن صعب جدا يعنى لما تسمعه يتهياً لك انه سهل لكن لو اى واحد حب يغنية حايلقاه فى منتهى الصعوبة اما كتابته اعتقد انها من المستحيلات لن فيه خدع خطيرة عاملها عبد الوهاب
وكان عبد الوهاب كما عرفته شخصيا عشرين سنة تقريباً له مش عبقرية واحدة لكن عدة عبقريات يعنى كان له الحان سهلة مثلا مثل لحن كل ده كان ليه وده اى مطرب ممكن يغنيه اللحن الأصلى لكن لو سمعته فى الحفلات وسمعت الليالى اللى قالها عبد الوهاب استحالة واقولها استحالة حد غير عبد الوهاب يقولهم , وهنا فى هذا اللحن استحالة من نوع آخر يعنى اللحن لو سمعته يتهيأ لك انه سها لكن اى موسيقى خبير فى الكوبليهات لو شاور بإيده إشارات الميزان حا يلاحظ ان الميزان بيتكسر كذا مرة وهنا العبقرية او بعض من سحر عبد الوهاب يعنى ازاى تسمع تحسه مضبوط وتحسبه تلاقيه مكسور , وده ممكن من الدهاء عشان ماحدش او من الصعب ان حد يقدر ينفذه او يغنيه , وهنا انا بذلت مجهود جبار انى احاول احل اللغز ده , بس هنا اعطيكم ملحوظة مهمة اللحن لو اتقرا كنونة عادية ممكن تحسه ناقص حاجة , لكن عشان تتعامل معاه اولا لازم تكون حافظ الاغنية جدا , ولما تتعامل معاه اقول لك الطريقة تخيل واحدة ست شيك جدا اشترت فستان شيك جدا ومقاسها بس محتاج مثا يتخنسر 2 مللى من الوسط او من اى مكان , يعنى تمسك الكوبليه وتحاول ترتبه مع نفسك بحيث انك تحس انه اتعمل مضبوط , وانا طبعاً اتمنى يتنفذ حلو عشان احس ان تعبى ما راحش على الفاضى لأنى متأكد ان مش ممكن حد يقدر يكتبه احسن من كده يعنى طبعا حاولت اخليه من اسهل مايمكن بعيداً عن العقد والفزلكة
مع اطيب تحياتى
واصبروا على باقى الطلبات لأن الطابور الطويل بيزيد كل يوم