* : مليكة مداح (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي دياب - - الوقت: 21h53 - التاريخ: 09/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - - الوقت: 21h49 - التاريخ: 09/09/2025)           »          الشيخ العفريت ( 1897 - 26 جويلية 1939 ) (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h40 - التاريخ: 09/09/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h37 - التاريخ: 09/09/2025)           »          فى انتظار حفل اذاعة الاغانى الخميس الاول من شهر بتمبر 2025 (الكاتـب : EgyLoveR1980 - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 12h35 - التاريخ: 09/09/2025)           »          يوسف التميمي- 20 سبتمبر 1921 - 2 اوت 1983 (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 10h10 - التاريخ: 09/09/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 07h52 - التاريخ: 09/09/2025)           »          اقتباسات فريد الأطرش الموسيقية مسموعةً (الكاتـب : أبوإلياس - - الوقت: 23h04 - التاريخ: 08/09/2025)           »          أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h42 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عصمت عبدالعليم- 15 فبراير 1923 - 19 يناير 1993 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h17 - التاريخ: 08/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > ملتقى الشعر و الأدب > نتاج الأعضاء.. شعر العامية والشعر النبطى

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #5  
قديم 27/03/2009, 11h42
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: ارجو الاهتمام لو سمحتم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى عادل سعد مشاهدة المشاركة
بداية الكلام انا اسمي منه فيه عندنا مادة التربية العملي المفروض نعمل قصة ونألف عليها نشيد بإختصال القصة بتتكلم عن ارنب مسمعش كلام ماماته و خرج من البيت عشان يلعب مع اصحابة وراح الغابة و كان فية تعلب مراقبة وعايز يهجم عليه ويأكلة فجرى الارنب وجت ماماته وانقذته وجرت به للبيت فإعتذر الارنب لماماته وبس
لو سمحتم ممكن لو حد بيعرف يألف ممكن يكتب نشيد مناسب للقصة دى بليييييييييييييييييييييييييز لو سمحتم

أنا بقى يا عمي سيد ، قريتها :
بداية الكلام أنا إسمي " مِنـّة " ، فيه عندنا مادة التربية ..............

و ذلك ، لعدم وجواد فواصل أو تشكيل ،،

و أيـّاً كان الطالب ،، فالمطلوبُ " لا يُطلـَبُ "

و مع كامل احترامي للأرنب اللي ما سمعش كلام " ماماتـُه " ، إلا أني أنصح القائمين على التعليم ،، بقلب طاولة المناهج رأساً على عَقِب ، و القيام بتغيير " راديكالي " ،
بعد الفشل الذريع في هذه المؤسسة " التعليم " ، و التي دأب القائمون عليها ، على وضع العربة أمام الحصان ،، فلماذا لا نجرب " النقيض "

أدعو " الطالب " ، أن يقرأ " ما بين السطور " في " أرنوبي يا أجمل أرنوب "

أو ، فليجرب " الرؤية التقدمية " للعبد لله ، و التي تستعرض وجهة نظر
" التعلب المسكين "



تعلب غلبان

أنا تعلب غلبان ،، دايماً شقيان
طالِع عين أهلى ف كل مكان ،،
كان نِفسي أعيش على طول شبعان ،،
و أحِس بإن الغابة أمان

لكن اعمِل إيه في الجوع ،،
و النبي قوللي يا إنسان

أنا تعلب غلبان
مش غاوي مشاكِل
و مُعَرض زى ما باكل ،،
أتـَّاكِل

يفطر بيا أسد ما فطرش
أو فهد على الجوع ما صَبرش

وَ لنفرِض مثلاً إني ،،
ذاتْ يُوم قررت أتوب
عن أكل الفـَرّوج و الأرنوب
و أكون عندكوا محبوب
تفتكروا هاعيش ازاى ؟!

عاوزينـِّي ابقى نباتي ؟!
و أغيّر من نزعة ذاتي
دنا كنت أموت في خلال أسبوع
من كتر الجوع


أنا مش شرير ،،
و باربي عيالي بكل ضمير
كل الإشكال
إني للفِطرة أسير ،،
مُجبَر ،، من غير تخيير

يعني من الآخر ،،
محكوم بالفطرية الحَتميّة
و النزعة اللحميّة ،، القـَدَرِيّة
و الأرنب " زىّ ما قال ابو زِهدة "
أنا باكلو بدَمّه ،، و انتوا بتاكلوه بالملوخية

طاب ليه ما طلعتِش كلب لولوووو
متربي ف عِز و خير
آكل بلوبيف ، و اتحمى بشامبووو


أو كنت طلعت ف دنياكم ، قطة سيامي
و أنـُول الدَّلـَع السامي
و لا تسمع وِدني غير : بابي و مامي

أنا تعلب مؤمن ،، مش كافر
و اللي خلق لي أنياب و ضوافر
قادر يسخطني حمار

و ساعِتها الشعرا ، يكتبوا فيا الأشعار
عن طيبتي ،، و عن خيبتي
عن صوتي " المُنكَر "
أو ضهري المركوب
عن صبري اللي غلب أيّوب

قادِر ،، لاكِن ما سخطنيش
يبقى بلاش شغل الدراويش
و ما تشتِمونيش
و لا تنقدونيش

الفرق اللي ما بيني و بينكم
إن انا مش خاين و لا غدّار

لكن انتوا تربوا الأرنب ،
و تحسسوا عَ الفروة بحِنيّة
و اما يربرب
تمشي السّكينة على رقبته
مصحوبة بحُسن النـِّيّة !

يا سلام عَ البني آدمين
اللي بيخترعوا القوانين

عاملين التقسيمة بكل يقين
" التعلب شرير ،، و الأرنب مسكين " !

ياما نِفسي اتعشى بواحِد منكم
و يكون مليان و ملظلظ
و أشوف الرعب ف وِشه
بعد ما كان متعنطظ

آل شرير آل


الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Copy of u10_4390.jpg‏ (51.9 كيلوبايت, المشاهدات 40)
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 05h16.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd