يا عمى و الله معاك و مبسوط جدا جدا من القصيدة ( و انت عارف كدة و عايزنى اطُسْ فى بلدياتى اسلام , ماشى ) اكتر ما اعجبنى هو اكتر ما رفضه اسلام الإهانة السافرة اللى جاية من مستنقع العامية و المخفية بعناية و ترك فهمها لذكاء القارئ هو دة تحديدا اكتر ما احبه فى الزجل و الشعر العامى فى رأيي الزجل لو لابس بابيون و اسموكن و بيراعى الرسميات أوى, و لياقة الكلمات يبقى ما يلزمش 90 % من ناس مصر , لأنه مش بيتكلم بلسانهم و لا بيقول لغتهم هايوصل قلوبهم ازاى ؟؟؟ و يتكلم عنهم بأى صفة؟؟؟ هو احمد فؤاد نجم لما قال ركِّب قرنين تركب مازدا حد قاله عيب تقول كدة ؟؟؟ أبدا بالعكس فهموا مقصده , و قالوا معاه و شتموا من نعتهم فى قصيدته وفَشُّوا غليلهم فى هذه الفئة بكلمات نجم. و عجبنى أيضا المضمون المحترم و وجهة النظر السليمة اللى قالتها الابيات و اللى تكرمت بشرحها سردا يا استاذ سيد عن حقن البنج اللى بنتعطاها اللى اسمها التفاؤل و كله تمام و ساعة الكوارث بتتحول بقدرة قادر الى معلش أو خطأ جهة غير حكومية أو قلة مندسة هى السبب انما القاعدة سليمة عرفت انا مبسوط ليه ؟؟ لأنك شتمت اللى أناعايز اشتمه و شفيت فيه غليلى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا