* : إلهام بديع (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 05/11/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 06h17 - التاريخ: 05/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 03h08 - التاريخ: 05/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 02h42 - التاريخ: 05/11/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 02h33 - التاريخ: 05/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 00h53 - التاريخ: 05/11/2025)           »          محمود كريم (الكاتـب : نوسة الفرجانى - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 23h01 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صور منوعة لحسناء البادية سميرة توفيق (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 16h08 - التاريخ: 04/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h55 - التاريخ: 04/11/2025)           »          فهد بلان- 22 مارس 1933 - 24 ديسمبر 1997 (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h56 - التاريخ: 04/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 28/08/2008, 23h43
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

اخى حسن عبد العليم اهلاا بيك واسمح لى ان احاول ان اجيب على الاسلئة دى بعد اذنك واذن اخواتى الالاتى والدكتور هشام ولهم طبعا حق الرد وكل الشكر

انا بحب معظم اعمال عمرو دياب واحب اكتر" ورجعت من السفر- خليك فاكرنى- تملى معاك وغيرهم" هو فنان وله اعمال مش وحشة

لازم تعرف ان كل اغنية لها لحن تمشى عليه الفرقة والمطرب وكلما كان اللحن كويس يستطيع اللحن نطق الكلام بالموسيقا ودة اللى بتم مع عمرو وغيره
مثلاا اغنية وماله بعض الناس عزفتها بالجتيار واخرون بالبيانو او باى الة المهم انه اللحن يكون معمول كويس وينطق الكلام دون صوت المطرب واللحن يكون موسيقا و لحن الكلام لكن للاسف نحن لا نسمع اللحن فى الاغانى الجديدة الا من الة او اثنين على الاكثر فى الفرقة ومع الدوشه لا نسمعهم اصلاا

حبيبى لكل اغنية لحن مختلف وتوزيع مختلف يعنى مثلاا خليك فاكرنى عملها عمرو مصطفى زى ما انت سمعتها تخيل لو كان لحنها حميد الشاعرى او محمد رحيم او وليد سعد بالتاكيد سيكون اللحن وطريقة الغناء مختلفة ليس يوجد فى الموسيقا شىء اسمه كلمة كذا يكون لحنها كذا والا كانت كل الاغانى نفس الموسيقا هى هى

انا عندى نوتات لعمرو دياب ولكن المنتدى لا يسمح بالاغانى الحديثة وبصراحة عندهم حق لان معظم الاغانى الحديثة هى "عار" على الموسيقا وليس لها اى علاقة بالموسيقا والفن اصلاا
بالتوفيق
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 29/08/2008, 07h54
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

يا حسن أولاً جاوبني على سؤالي بدون إحراج أخبار ودنك الموسيقية أيه؟ أنا سألتك في الرسالة السابقة لما بتسمع لحن بيعجبك بتعرف تعزفه و لاَ بتجد صعوبة؟ الأجابة مهمة عشان أقدر أعطيك النصحية.
الكلمات ممكن تتلحن بأي لحن يناسبها و الملحن الواحد ممكن يلحن نفس الكلمات بألحان مختلفة أمثلة:أغنية سواح لعبد الحليم ستجد مقطع (إن لقاكم حبيبي سلموا لي عليه) تم تلحينها بطريقتين مختلفتين ، أغنية موعود (و أمانة يا دنيا أمانة) الكورس بيقولها بلحن و عبد الحليم بلحن آخر ، أغنية عقبالك يوم ميلادك (موال: يا مفرقين الشموع نصيبي فين) عبد الوهاب أعطى الحرية لعبد الحليم لأداء هذا المقطع أداء حر في قالب الموال (بالرغم أني بأحس أن عبد الوهاب هو اللي بيغني هذا المقطع) ، قصيدة أراك عصي الدمع لأم كثلوم ، رياض السنباطي قام بتلحين الكوبلية الأولي بطريقتين مختلفتين و على مقامين مختلفين ، القصص كثيرة جداً
الموضوع الآخر اللي تكلم عنه الأخ عمرو الهنداوي أن الأغاني الحديثة عار فأنا غير متفق معه في هذا الرأي ، بالطبع فيه أعمال جيدة و أعمال ممتازة فأغاني عمرو دياب و محمد فؤاد و .... ممتازة و مخدومة كويس ، و الفن و الموسيقي في تطور ، و التطور بالأفكار و بالتكنولوجيا فأسلوب الغناء و التلحين بيتغير و التكنولوجيا بتعطينا إمكانات رهيبة ، لكن هناك مشكلة خطيرة و هي تفشى الجهل و الأمية و الفساد و بإختصار المنتجين بينظروا إلي الربح و بيعتقدوا أنهم بيقدموا أعمال لجمهور عاوز إثارة و مش مهم المضمون و من هنا ظهرت الفيديو كليبات الغريبة و تم استخدام التكنولوجيا بأسوء أسلوب تماماً كإستخدام الطاقة النووية لعمل قنابل ذرية ، شوف الفيديو كليبات القديمة (مين قال لك تسكن في حارتنا "لشادية" و الراجل ده ها يجنني "صباح و فؤاد المهندس") و لذلك كثير من الفيديو كليب في هذا العصر محسوبين على فن الغناء و الموسيقي و هم ليسوا كذلك.
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 29/08/2008, 22h03
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتوري العزيز هشام خلف

انا لما بسمع لحن بيعجني اعرف اعزف مقاطع فيه بصراحه مش كلوا بعرف اعزفوا كلوا كنت ااقول
بس بعرف اجيب حتت منوا وليس كلوا وكده الرؤيه بالنسبه ليك ظهرت ياريت بقي ترد عليه وتقولي ايه العمل ؟؟؟
وشكراا ليك ؟؟؟
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 06/09/2008, 20h11
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ حسن
كل سنة و أنت طيب و رمضان كريم.
درب ودانك كويس على السمع لأن الموسيقي أصلاً صوت و كتابة النوتة ما هي إلا محاولة لتوصيف الأصوات بشكل مرئي ، يعني مرن نفسك على عزف أي لحن تسمعه و يعجبك و أحتك بالموسيقين و العازفين من أصدقاءك و أقاربك و شوف بيعزفوا أزاي.
أما عن دروس النوتة تصفح ما هو مكتوب في المنتدي و أقرأ النوت المكتوبة و أسمع الملف الصوتي و قارن ما بين عزفك و ما بين ما سمعته في الملف الصوتي ، و اتعلم بطريقة (trial & error) التجربة و الخطأ ، حساسية ودانك أهم ما في الموضوع، يا تري بتعزف أي آلة؟
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 12/09/2008, 14h58
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتور هشام عامل ايه اتمني ان تكون تمام ورمضان كريم
انا عندي سؤال كده ...

1_ بالنسبه لرفع النغمه نص بعد او خفضها بردوا انا اعرف ذلك ولكن اللي هيه الربع تون دي اذاي اعملها ع البيانو وايه هيه العلامه بتاعتها ع النوته بالنسبه للخفض ربع تون العلامه بيمول عليها شرطه طيب ولو عاوز علامه الرفع ربع تون تكتب اذاي ؟؟؟؟؟؟ ولا البيانو مفهوش ربع تون ؟؟؟؟؟

السؤال الثاني وهوه بردوا متعلق بالاول لما احب ارفع نغمه او اخفضها وانا بكتب النوته اكتب علامه الرفع
او الخفض قبل كل نغمه اانا عاوز ارفعها او اخفضها ولا بتكتب في بدايه السطر وخلاص ويبقي كده معلوم للقارئ ان كل نغمات السطر دا مرفوعه او مخفوضه ؟؟؟؟ لاني لقيت في نوته عبد الحليم قارئه الفنجان فيه ثلاث علامات بيمول في اولها علي شكل مثلث كده ؟؟؟؟؟
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 13/09/2008, 01h59
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ حسن
السؤالين حلوين
1. البيانو لا يعزف أرباع التون (فقط التون الكامل و النصف تون) و كذلك الأورج (ما عدا الأورجات الشرقية مثل كاسيو مايسترو1 و أورجات أخري) ، أما بالنسبة لعلامة الربع تون منطقياً لدينا الأحوال الآتية:
a. خفض ربع تون: علامة البيمول و عليها شرطة واحدة (ѣ).
b. خفض نصف تون: علامة البيمول (b).
c. خفض ثلاث أرباع التون: علامة البيمول و عليه 3 شرطات.
d. خفض تون كامل: دوبل بيمول (علامتين بيمول)
e. رفع ربع تون : علامة الدييز بس بشرطتين أفقيتان و شرطة واحدة رأسية (≠).
f. رفع نصف تون: علامة الدييز (#)
g. رفع ثلاث أرباع التون: علامة الدييز بس بشرطتين أفقيتان و ثلاثة شرطات رأسية.
h. رفع تون كامل: دوبل دييز علامة x
يعني علامة الدييز اللي بيتغير فيها عدد الشرط الرأسية ≠ & # & (///=) مع ملاحظة أن الشرط الأفقية و الرأسية متقاطعين.
2. الرد على السؤال الثاني و هو عن علامات التحويل (هل تكتب أمام النغمة المراد تحويلها أم في بداية المدرج الموسيقي؟)
a. هناك شئ أسمه دليل المقام (الأرماتورا) و يكتب في بداية المدرج الموسيقي ، و لكل مقام في الموسيقي الغربية له دليل خاص به ، أمثلة: دو ماجير و لا مانيير (لا يوجد علامات تحويل) - صول ماجير و مي مانيير (علامة تحويل واحدة فا#) – ري ماجير و سي مانيير (2 #: فا# & دو#) – لا ماجير و فا# مانيير (3 دييز: فا# & دو# & صول#)

حاول بنفسك تستنتج دليل المقام لكل من: مي ماجير و دو# مانيير – سي ماجير؟ و ما يقابله في المانيير أذكر أسم المقام المانيير؟ – فا# ماجير و ما يقابله في المانيير؟ - دو# ماجير؟ و المانيير المقابل؟

مي بيمول – سي بيمول – فا <== (دو ماجير) ==> صول – ري – لا - مي

أم بالنسبة إلى البيمول أبدأ من دو ماجير و لا مانيير ثم أتجه إلي فا ماجير و ري مانيير (علامة بيمول واحدة: سي بيمول) – سي بيمول ماجير و صول مانيير (سي بيمول و مي بيمول) .....

حاول بنفسك تستنتج دليل المقام لكل من: مي بيمول ماجير و دو مانيير – لا بيمول ماجير و ما يقابله في المانيير ....
حاول تستنتج القاعدة بنفسك و أعزف هذه المقامات على البيانو.
b. ثانياً هناك علامات تحويل أعتراضية و تكتب أمام النغمة المراد تحويلها و يكون تأثيرها على تلك النغمة فقط و ما يليها (من نفس النغمة) داخل المازورة فقط. مثلاً وضع علامة # أمام نغمة فا في إحدي الموازير تجعل كل فا تلي هذه العلامة فا دييز داخل هذه المازورة فقط و ليس لها تأثير على أي فا قبل العلامة أو أي فا في موازير أخري.

راجع تمارين عملية لقراءة النوتة (باب دروس و محاضرات): لحن ليالي الأنس في فينا - و مرت الأيام - عطشان يا صبايا - يا نورا يا نورا - موسيقي النيل لعبد الوهاب (قريبا) على هذا الرابط
http://www.sama3y.net/forum/showthre...t=44100&page=2
تعرف على مقام كل لحن و علامات التحويل (دليل المقام) و رد على عشان يبقي فيه Feed Back
خالص الأماني
د. هشام خلف
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 14/09/2008, 23h47
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتور هشام شكراا ليك ع الرد الجميل وتوضيحك ولكن ..... انا بخصوص دو ماجير انا اعلم ان بعزفوا
ع البيانو مثلا دو ماجير يبقي ( دو+ مي + صول ) وصول ماجير بيقي ( صول + سي + ري + فا )
لكن لما بيقي فيه مانيور مش عارف احفظها يعني القاعده بتاعتها بتلخبط فيها ....

بالنسبه لموضوع الرفع والخفض دا كده تمام وانت بصراحه بأجابتك وفرت عليه اسئله كتير اووي

انالاحظت ان بين كل نغمه ماجير ومانير بيترك اربع نغمات دا اللي انا فهمتوا بصراحه ومش عارف اذا كان صح ولا لا ؟؟؟؟ لازم احفظ كل المقامات ولا لا؟؟؟؟

وبعدين حضرتك قولت دليل المقام في الموسيقي الغربيه ؟؟؟ طيب الموسيقي العربيه نفس النظام ولا ايه ؟؟؟

بالنسبه للماحير مثلا دو ماجير بلاقيه مكتوب في النوته بزمن الروند دايما فلما بعزفوا مع زمن النوار اللي هوه في الباص بتلخبط ؟؟ انا بتكلم علي التوافق بين ايدي الشمال واليمين ؟؟؟؟؟ هل دا يتحسن مع كتر العزف ؟؟؟ ولا ايه ؟؟؟؟


ايه هيه ال ( مي سيكا ) وايه الفرق بين صول ماجير وصول ماجير 7 هل المقصود انها صول الموجوده
في الاوكتاف السابع ؟؟؟؟؟

دلوقتي وانا بكتب مثلا ع النوته وجبت مثلا دو جواب الجواب اللي هيه فوق النوته بسطرين وعاوز
اكمل نغمات في الطيقه دي اعمل سطور اضافيه تاني فوق السطور ولا اعمل ايه ؟؟؟؟

مع اني مشفتش كده قبل كده انو فيه خمس سطور واعلاهم كمان خمس سطور ؟؟؟؟؟؟؟


ومع خالص الشكر ....


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 09h18.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd