* : صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 17h32 - التاريخ: 29/10/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 15h12 - التاريخ: 29/10/2025)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 15h06 - التاريخ: 29/10/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h57 - التاريخ: 29/10/2025)           »          المغمورون من شعراء الجاهلية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h41 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h23 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h13 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الثنائي الغنائي بهية وياسين (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h11 - التاريخ: 29/10/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h24 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الفنان سامي كمال (الكاتـب : اسامة عبد الحميد - آخر مشاركة : علوي الكاف - - الوقت: 00h51 - التاريخ: 29/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 16/07/2008, 14h53
hatem35 hatem35 غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:262514
 
تاريخ التسجيل: July 2008
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
المشاركات: 9
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الى سيدي الفاضل الدكتور هشام خلف لدي مشكلة في فهم الthéorie musicale مثلا بما يعرف بالمركب l'accord فهل يمكنك سيدي ان ان تمدني ببعض المعلومات تساعدني على فهم هذه الدروس و شكرا.
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 18/07/2008, 21h51
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ حاتم شكراً لأهتمامك و متابعة مقالاتي المتواضعة و مقالات أستاذنا العزيز محمد الآلاتي
و سؤالك عن الأكور أو الكورد أو التآلف (كلها مسميات لشئ واحد) سؤال رائع بس عاوز وقت طويل عشان تبقي الأجابة شافية ، و بإذن الله تعالي سأكتب بعض الرسائل عن علم الهارموني (التآلف أو الإنسجام النغمي) و ببساطة شديدة الأكور عبارة عن 3 نغمات أو أكثر يتم عزفهم مع بعض (أو عمل شكل إيقاعي منغم بتلك النغمات الثلاثة أو أكثر) و تكون هذه النغمات منسجمة و متآلفة مع بعضها و مع اللحن الأساسي
حاول مراجعة النوت و الملفات الصوتية (تمارين لقراءة النوتة) و خاصة لحن فاتت جنبنا و ستجد شرح للكوردات و إرتباطها باللحن الأساسي (الميلودي) و كذلك لحن عطشان يا صبايا و كيفية توليد جمل لحنية من اللحن الشعبي الجميل
علم الهارموني يتطلب معرفة جيدة بقراءة النوتة ، فابدأ بإجادة قراءة النوتة أولاً و لاحظ اللحن المكتوب لليد اليسري للبيانو و الآلات الأخري و حاول التعرف على الآلات التى تعزف اللحن الأساسي و الآلات التى تعزف الألحان المصاحبة
ملاحظة أخري بعض التآلفات (الأكورات) بها نغمة متنافرة و لا تعتقد أن النغمات المتنافرة لا تستصيغها الأذن بل تظهر جمال الهارموني بالكونتراست (بالتضاد) و جرب عزف نغمتي سي و دو و هما متجاورتان ثم كرر عزفهما و هما متباعدتان ب 2 أو 3 أوكتاف و قول لي النتيجة؟
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 14/08/2008, 22h51
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

عزيزي دكتور هشام شكرااا جداا ليك علي الرد
وانت فعلا انسان لا يقدر له الا رفع القبعه لاسلوب المحترم
وردودك ع الاسئله مهما كانت الاسئله مش صعبه
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 14/08/2008, 22h54
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

شكرااا ليك دكتور هشام علي ردك علي سؤالي
وانت من الناس المحترمه جداا
وياريت تقبلني كأخ في مدررستك
وتقبل اسئلتي مهما كانت سهله او اجابتها معلومه لناس كتيير
وشكرررراااا جدااا ليك اخي الكبير لو تسمح لي
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 15/08/2008, 18h05
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ العزيز حسن
أشكرك على كلمات الرقيقة و يسعدني صداقتك ، و اأسئلة السهلة أرحم من الأسئلة الصعبة و المهم أكون عارف الإجابة ، فأنا لست موسيقي متخصص بل أنا طبيب عيون يعشق الموسيقي ، و لقد درست التأليف الموسيقي و الهارموني في معهد الكونسرفاتور منذ أكثر من 20 سنة على يد أساتذة عظام ، و لكن جاء وقت كان لازم الأختيار بين الطب و الموسيقي كمهنة و أخترت الموسيقي بالرغم من تفوقي كطبيب و لكن الأقدار و الظروف أختارت الطب و بقيت الموسيقي في القلب و الحمد لله مازلت أمارس العزف و التلحين و أقدم حفلات في ماليزيا بالرغم من ضغط العمل. و أعتذر عن عدم رفع تمارين و أعمال جديدة من فترة بسبب ضغط العمل.
و أهديك كما أهدي أعضاء المنتدي و الزوار لحن من ألحاني (حبيتك يا حبيبي يا أسمر) و أرجو أنك تسمعه و تقولي رأيك أيه ، و هو من مقام دو الصغير. و من يرغب في نوتة التوزيع ممكن أبقي أرفعها.
و لك أطيب الأماني
د. هشام خلف
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 Habbatic Ya Asmar.mp3‏ (3.72 ميجابايت, المشاهدات 8)
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 16/08/2008, 00h18
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

اخي العزيز دكتور هشام شكراا علي اهتمامك الزائد
وانا اسئلتي مش هتنتهي في مجال الموسيقي لاني بعشقها من صغري ولكني درست بعيداا عنها تماما
انا لسه مخلص باكاليرويوس علوم السنه دي مع اني كان كل حلمي اني ادرس موسيقا بس طبيعه الناس
هنا في مصر والاهل بالتحديد بيبصوا للموسيقا علي انها شئ مش اد كده ما علينا كان لازم ارضي والدي
وادرس اللي هوه عايزوا مش اللي انا عاوزوا وبعد ما خلصت عمال بحاول انجز اللي معرفتش انجزوا زمان
وليه بعض الاسئله

1- انا كنت سئلت قبل كده علي وجود شرطه بين نغمتين نوار وحضرتك قولت بيبقوا كروشات مفهوم لحد كده
طيب المسافه اللي ما بينهم لما تزيد او تقل دي بتقصر علي زمن العزف ؟؟؟ ولا لا ...؟؟؟؟

2 - اذاي لما اشوف النوته اعرف الاله اللي النوته دي مكتوبه ليها يعني لكل اله نوته خاصه ولا ممكن في نوتات تشتغل علي كذا الاله ؟؟؟؟؟؟

3- امتي اوصل لدرجه اني ااقدر احط لحن لحاجه واعرف اكتبوا ؟؟؟؟ او امتي اكون قادر علي كده

4- هل فيه فرق بين نوته الصلوهات ونوته التوزيع للاغنيه كامله
يعني مثلا لو عندي نوته بتاعه اي اغنيه نقول مثلا عمرو دياب وماله لان النوته دي عندي .. النوته دي فيه في بدايتها ميوزك بيانو وبعدين بيستمر طول الاغنيه هل النوته دي مكتوبه للبيانو بس ولا لللالات التانيه كمان ؟؟؟؟؟ غير البيانو يعني ,,

5 هل عشان ااقدر اوزع اغنيه لازم ادرس الالات معينه ولا مش لازم اكون درست كل الالات ؟؟؟؟؟

كفايا كده وهخلي اي سؤال في رد تاني عشان مبقاش بتقل عليك

وعلي فكره الاغنيه اللي انت موزعها والله احساسها عالي قووي بذات شغل الكمان اللي فيها في الاول
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 17/08/2008, 01h18
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ العزيز حسن
مرحبا باسئلتك
1. العلامتان اللتان لهما خط عرضي واحد يصلهما هما 2 كروش بغض النظر عن بعدهما عن بعض و إذا كن 3 علامات أو 4 أو أكثر يصلهن خط عرضي واحد أيضاً هن كروشات و زمن الواحدة منهن نصف زمن النوار.
a. العلامتان اللتان لهما خطان عرضيان يصلهما هما 2 دوبل كروش بغض النظر عن بعدهما عن بعض و إذا كن 3 علامات أو 4 أو أكثر يصلهن خطان عرضيان أيضاً هن دوبل كروشات و زمن الواحدة منهن ربع زمن النوار.
2. نوت التوزيع بيكتب أمام كل مدرج موسيقي أسم الألة التى ستقوم بالعزف (أنظر التمارين على هذا الموقع و طالع نوت التوزيع ستجد أسم كل أله أمام المدرج في بداية النوتة) أما النوت العادية فهي مجرد تدوين للحن الأساسى (الميلودي) و أي أله ممكن تعزفه ، مثلا نوت أغاني أم كلثوم الموجودة في السوق مجرد تدوين للحن ، و فوق بعض الموازير مكتوب أسم الألة السولو التي ستقوم بعزف السولو ، و هذه الطريقة ليست الطريقة المثالية ، و لكن في الأعمال الكلاسيكية الغربية هناك نوتة توزيع مدون فيها الألحان التى ستقوم جميع الآلات بعزفها أمام قائد الأوركسترا لكي يتابع جميع الآلات في وقت واحد ، كما يوجد نوتة لكل أله على حدى أمام عازف هذه الألة. و يوجد نوتة خاصة للإيقاع.
3. تقدر تكتب النوتة لما تتعلم كيفية تحديد أسم النغمة التى تسمعها و زمانها و تتدرب على القراءة و على الكتابة و ممكن تكتسب هذه المهارة في شهور إذا كان عندك عزيمة بس غالبا ها تحتاج حد جنبك يصحح لك الأخطاء. هات كتاب صولفيج و حاول.
4. هناك فرق بين نوتة التوزيع و نوت السولو ، نوتة التوزيع تشمل جميع الآلات ، و نوتة السولو نوتة لألة واحدة.
5. التوزيع الموسيقي بحر ، أنت ممكن تلحن بالفطرة من غير دراسة خالص لكن التوزيع الموسيقي محتاج إلي دراسة و خبرة ، و أعتقد أنك فاكر أن التوزيع الموسيقي مجرد لحن واحد يتم تقسيمه على الآلات المختلفة (الجزء ده يقولوه الجيتار و الجزء ده يقولوه الأكورديون و هكذا) هذا غير صحيح ، التوزيع الموسيقي على الأقل وضع نغمات مصاحبة للحن الأساسي فما يقوم بعزفه على ألة الكمان مختلف عما تعزفه الفيولا و الشيللو و الكونترباص و هذه الألحان المختلفة تعزف في وقت واحد. تعدد أصوات أفقي و رأسي ، و إضافة حليات و زخرفة و إضافة جمل للربط و إضافة تأثيرات .....
الموزع الموسيقي لا يشترط أن يكون عازف لعدة ألات و لكن لابد أن يكون عالم بإمكانية كل ألة سيقوم باستخدامها.

يوجد ملف مرفق لتوضيح الكروش و الدوبل كروش و النوار المنقوطة و الرباط (الليجاتو)

و أشكرك على مجاملتك فيما يخص لحن أغنية (حبيتك يا حبيبي يا أسمر)
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Educational.jpg‏ (64.3 كيلوبايت, المشاهدات 14)
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 17/08/2008, 22h22
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

اخي العزيز دكتور هشام شكراا ليك علي ردودك اللي مش عاوزه اي استفسار بعدها لان الاجابه والله بحس ان هيه اتعملت للسؤال دا وشكراا مره تانيه ليك جداااا وانا ممكن تكون اسئلتي مش عن المزيكا بالتحديد يعني انا بيهمني الحاجات الجوهريه
الصغيره عشان اوصل للدرجه اللي انا عاوزها لاني مش عاوز اتعمق في دراسه حاجه زي دي وبعدين يجي واحد ويسألني سؤال وااقف قداموا مستغرب او مبقاش عارف فياريت تعذرني احيانا وانا متأكد ان صدرك رحب ويع ملاين الاسئله

1- بالنسبه لموضع الزمن دا اللي هوه للنوار والكروش وبلانش وغيروا يعني انا من وجهه نظري شايف انوا نسبي بمعني
ان ممكن واحد يعزف نفس النوته ويكون الصوت مش هوه شويه وانا بتكلم بالتحديد ع البيانو اذاي اوصل لاني اابقي قادر اشتغل ع الزمن ومتأكد انو هوه مظبوط وانا ماشي صح ؟؟؟؟؟؟؟

2- امتي ااقدر اسمع اللحن او معزوفه بيانو معينه وااقدر انا اكتب النوته من خلال السمع واحط الزمن كمان انا بعد اذنك شايف انها صعبه اوووي ؟؟؟؟؟؟؟

3- في طبقات في البيانو لحنها حزين وفيه مش حزين ولا حسب الملودي اللي الواحد عملو ؟؟؟؟؟

4- ايه الفرق بين البيانو والاورج ؟؟؟؟؟ والبيانو بيبقي فيه كام اوكتاف ؟؟؟؟؟؟

5 - ايه دور المايستروزا في فرق الاوكسترا هل هوه بيتابع اللحن والتوزيع بس ولا بيرتب ادوار وزمن عزف كل مقطوعه ؟؟؟؟

6- حضرتك قولت في اجابه سؤال ليه ان المسافه بين اي نغمتين نوار طولها او قصرها مالهاش علاقه بطريقه عزفها
طيب مدام هيه مش هتأثر ليه بتتكتب احيانا طويله واحيانا قصيره ؟؟؟؟؟
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 18h20.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd