يالولو
ليه كدا بس
وايه عرفك مايمكن انا حاولت افضل فى المكان وعملت اللى فوق طاقه البشر عشان افضل اجى المكان وطبعا المكان بالسكان مش هاكذب عليكى - لكن تعملى ايه لما يفيض بيكى - لازم تمشى ومن غير مقدمات واسباب - لانك لو قلت هايحصل عتاب ووعود وتحمل الم من جديد وعود لاتصدق ولا تنصان - على راى ام كلثوم - اذا فراق للمكان بلا عوده ولا انذار ( جديد ) وطبعا لما غبت شعر المكان بقيمتك لما كنت فيه - وكان لازم من السؤال للفراغ لان السؤال هنا ليس لاحد موجود ولكن بعد الشعور بالغياب - ثم الانتباه لطول الغياب - ثم هنا فى مرحله الاستفسار - وياتى بعدها مرحلة التشوق - واخيرا الياس والنسيان - وتبقى الاغنية مجرد سؤال فى الفضاء الخالى لايسمعه احد وايضا لن ياتى رده من احد
الاخت منال
طبعا كلنا نقيس الاغنيه حسب حالتنا نحن ومواصفاتنا - واعجبنى تحليلك وشرحك واحساسك بالكلام لكن الاغنيه لها مائه حاله وكل منا يضع نفسه دائما فى مكان المظلوم - مجرد احاسيس تفرضها اصولنا الداخليه
وهاهى كانت تجربه صحيحه وحيه انت والاخت لولو اخدتم جانب الضحيه - ليه مش عارف - مع ان ممكن جدا تكون اللى سابت المكان واحده ( سيده انسه ) وليس رجلا وان الرجل هو من يقول ( لما انت ناوى تغيب على طول مش كنت اخر مره تقول )
كل يوم الواحد بيحس انه مش بيعرف يسمع من الاغاني الجميله والزوق الراقي للاخت لولي بجد حلو جدا بس يا ريت يا استاذ حسن تختار لينا مقطع جميل ونسمعه عن قريب في موضوع المقاطع الابداعيه
مجلـــة سـمــاعـــي العدد الأول أبريل2008 sama3ynews.ueuo.com
كل يوم الواحد بيحس انه مش بيعرف يسمع من الاغاني الجميله والزوق الراقي للاخت لولي بجد حلو جدا بس يا ريت يا استاذ حسن تختار لينا مقطع جميل ونسمعه عن قريب في موضوع المقاطع الابداعيه
مجلـــة سـمــاعـــي العدد الأول أبريل2008 sama3ynews.ueuo.com
حاضر يانورا هانم
وانا كنت مشغول الفتره الماضيه شويه - لكن فيه مقاطع كتير هانزلها قريب
هيه بتذاكرى والا ايه
كل يوم الواحد بيحس انه مش بيعرف يسمع من الاغاني الجميله والزوق الراقي للاخت لولي بجد حلو جدا بس يا ريت يا استاذ حسن تختار لينا مقطع جميل ونسمعه عن قريب في موضوع المقاطع الابداعيه
مجلـــة سـمــاعـــي العدد الأول أبريل2008 sama3ynews.ueuo.com
لا كتير اوى الكلام ده عليا يانورا
كلكم هنا اصحاب ذوق رائع فعلا
انا بس بكتب الاغانى اللى بحبها وبحسها وبس مش اكتر
__________________
لـــَـستُ مُجبـــــَــــره أنّ يَفهـَـم الأخـَــرِين مـَن أنــَـــا
أجمل ما في هذه الأغنية يا لولي هي ما تقدمه من طرب.. حيث استطاع محمد أفندي عبدالوهاب من خلال نبرته الشاكية في هذه الأغنية أن يصيب نياط القلب.. وفي اعتقادي أن تلك الأغنية من نفس الفصيلة الوجدانية لـ"مين عذبك".. وهي مفعمة أيضا بالشكوى والضعف.. ويبدو أن سمة الحب في هذا الزمن الغابر أنه كان يعني إظهار الضعف والوهن الشديد تجاه الحبيب.. وأغلب أغاني المرحلة كانت تؤكد ذلك المعنى وتكرسه.. ولكنها بالطبع كانت تطريبية بامتياز..
أجمل ما في هذه الأغنية يا لولي هي ما تقدمه من طرب.. حيث استطاع محمد أفندي عبدالوهاب من خلال نبرته الشاكية في هذه الأغنية أن يصيب نياط القلب.. وفي اعتقادي أن تلك الأغنية من نفس الفصيلة الوجدانية لـ"مين عذبك".. وهي مفعمة أيضا بالشكوى والضعف.. ويبدو أن سمة الحب في هذا الزمن الغابر أنه كان يعني إظهار الضعف والوهن الشديد تجاه الحبيب.. وأغلب أغاني المرحلة كانت تؤكد ذلك المعنى وتكرسه.. ولكنها بالطبع كانت تطريبية بامتياز..
سقى الله تلك الأيام ورعاها.
وأحييك على اختياراتك
اخى الفاضل ا/جمال
سعدت مرتين مره بمشاركه حضرتك فى الاغنيه والتانيه لتحليقك فى الصالون
وتقبل تحياتى
__________________
لـــَـستُ مُجبـــــَــــره أنّ يَفهـَـم الأخـَــرِين مـَن أنــَـــا
وعلى فكرة استاذنا عبدالوهاب اذا لم تكن عندك دكتوراه في السمع لاتستطيع ان تسمع عبد الوهاب
وفي نفس المرحله غنى عبدالوهاب اغاني بنفس الطريقة مثل ( بالك مع مين ياشغل بالي )
( وياناعساً رقدت جفونه) لكن في سوأل ايه اللي عجبكي في الاغنية -اللحن- الكلمات - الصوت - ام الاغنيه كلها . بصراحه .
لما انت نااااااااااااوي لما انت ناااااااااوي لماانت ناااااااااااااااااااااااااااوي .
وعلى فكرة استاذنا عبدالوهاب اذا لم تكن عندك دكتوراه في السمع لاتستطيع ان تسمع عبد الوهاب
وفي نفس المرحله غنى عبدالوهاب اغاني بنفس الطريقة مثل ( بالك مع مين ياشغل بالي )
( وياناعساً رقدت جفونه) لكن في سوأل ايه اللي عجبكي في الاغنية -اللحن- الكلمات - الصوت - ام الاغنيه كلها . بصراحه .
لما انت نااااااااااااوي لما انت ناااااااااوي لماانت ناااااااااااااااااااااااااااوي .
الشكر لحضرتك استاذى الفاضل
ويمكن اللى عجبنى فى الاغنيه هو الاحساس النابع من عبدالوهاب بالكلمات وطبعا بالاضافه للكلمات واللحن او بمعنى ادق الاغنيه كشئ متكامل
__________________
لـــَـستُ مُجبـــــَــــره أنّ يَفهـَـم الأخـَــرِين مـَن أنــَـــا