ولعلم حضرتك الفكره دى جت فى تفكيرى من اخر مقابله كنا فيها مع بعض وخصوصا لما اتكلم الالاتى عن القطعة الابداعية (حلاوة زمان ) وقال فيها كلام كبير وكتير وهانشرها هنا باذن الله
الله الله على عن الجزء ده بالذات
الصورة الغنائية ( سوق بلدنا ) من أحب الصور إلى قلبي
و كلها روعة لكن بمجرد ما تبدأ الكمنجات فى عزف الجملة الشهيرة ليبدأ قنديل فى غنائه
بلاقي نفسى اتنقلت لعالم تاني
بتخيل نفسي الواد الصغير اللى بيبص للحلاوة و نفسه فيها
و اسمع كده قنديل و هو بيقول ( تعالى لعمك و دوق الحلاوة .. و عيـّط لأمك علشان الحلاوة )
و الله حاجة تفتح النفس حتى لو بيبيع ايه
لو في حلواني بالصوت ده كان زمانه أغنى حلواني في بر مصر
-
( و آن الأوان تدوق يا ولد )
الجملة دي شايفها أعمق من مجرد واحد هياكل حلاوة
لأ ده واحد أخيراً هينول كل اللي نفسه فيه بعد طول انتظار
اخى محمد السلامونى
والله انت فنان وحساس
تصدق ان نفس الكلام ده بالظبط ونفس المواضع دى وخصوصا
وان الاون ودوق ياولد
هى اللى كانت محور المناقشه بالذات لحجم الطرب والشجن اللى فيها
القلوب والافكار عند بعضها اخى محمد
وورد بخاطرى فعلا زى ماخطر ببالك ان لو فيه واحد بياع يملك هذا
الصوت وبيبع انشالله سم هانشتريه منه ونشربه كمان
تحياتى ياذا الذوق العالى الحساس بالابداع
منتظرين مشاركاتك لتعلمنا مواضع الابداع
السلام عليكم يا حسن باشا
و انا ما قلتش حاجة تستحق الكلام الحلو ده
و مين اللي يعلم مين ؟ دا انا التلميذ و انتم الأساتذة
- -
النهاردة بقى جايبلك مقطع ، يا رب يعجبكم .. و أكون عند حسن ظنكم
- -
المقطع من أغنية : شباكين ع النيل
غناء : محمد قنديل
ألحان : بليغ حمدي
للأسف دي من الأغاني القليلة اللى جمعت بينهم !
و الكلمات للشاعر عبد الحمن الأبنودي
الكلمات
يا حبيبتي يا حبيبتي
شفت فى العين الشمال .. المناجل و الغلال
يا حبيبتي يا حبيبتي
شفت في العين اليمين .. المكن و الشغالين
و المدارس و العيال .. و السفاين و القنال
شفت مكنة الطحين .. و الحصاد و الفلاحين
و المصاطب و القمر .. ع المناجر و الشجر
شباكين بيطلّـوا ع الليلة الجديدة
اللي نجمتها ما صبحتش بعيدة
شباكين ع النيل عنيكي
الكلام بسيط .. صور التقطها الشاعر بتعبر عن حلمه بالمستقبل المشرق
و لحن بليغ حمدي فى غاية الجمال
أما محمد قنديل فهو ده الطبيعى بتاعه ، مفيش كلمة بتعدي من غير ما تاخد حقها
اسمعه و هو بينوّع فى طبقات صوته و كل كلمة لها احساسها و لها طبقتها
يعنى مثلاً إزاى رفع صوته فى كلمة المدارس ..و بعدها على طول ،
خفض صوته شوية فى كلمة ( العيال ) و قالها بكل حنية كإنه بيطبطب على عيل منهم
و على العكس قال ( السفاين و القنال ) بكل شموخ
مع إنه نفس اللحن لـ ( المدراس و العيال )
و بكل جدية قال " الفلاحين " و بكل رقة " القمر " و بعاطفة عالية " يا حبيبتي "
و هكذا ..
لو مطرب صوته جميل و حاول يوصل للمستوى ده من الأداء
لازم يسجل كل كلمة لوحدها !
* ملحوظة : المقطع اللى رفعته حذفت منه صوت الكورال و التكرار