* : أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h59 - التاريخ: 05/11/2025)           »          سليم الطبَّاع (الكاتـب : لؤي الصايم - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h38 - التاريخ: 05/11/2025)           »          يولاند اسمر (بسمة) 1930-1988 (الكاتـب : أحمـد السيد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 14h50 - التاريخ: 05/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h55 - التاريخ: 05/11/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h38 - التاريخ: 05/11/2025)           »          محمد البناي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 10h27 - التاريخ: 05/11/2025)           »          إلهام بديع (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 05/11/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 06h17 - التاريخ: 05/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 03h08 - التاريخ: 05/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 02h42 - التاريخ: 05/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 19/10/2007, 04h13
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

إخوانى الأعزاء


كل عام والجميع بخير ..

ذهب شهر رمضان الكريم .. نسأل الله أن يعيده علينا بكل خير .. ورجعنا للشقا تانى ..

رجعت لقيت الشغل كتير .. اللهم صلى على النبى ( عليه أفضل الصلاة والسلام ) ..

قلت فى نفسى تبدأ منين ياواد يابو حميد يابتاع المزيكا .. قلت أحسن حاجه أبدأ بوجبة دسمة .. عمل بقاله كتير مركون لحد ماريحته طلعت ..

الصورة الغنائية ( عواد ) ..

بسم الله نبدأ فى التحليل الموسيقى ..

أوبريت عواد يعتبر من أعمال كمال الطويل المتميزة .. والتى تتجلى فيها طبيعته الشيك .. فنحن نسميه الملحن الشيك ..

ملحن شرقى لا شك .. ولكن تتميز ألحانه بالشياكة والبساطة معاً .. لايحب الفذلكة ولا إستعراض العضلات .. وعندما نتوغل داخل الأوبريت سنتأكد من ذلك ..

الكلمات لمؤلف الألف أغنية : مرسى جميل عزيز

الألحان : كمال الطويل

الغناء : سعاد مكاوى وسيد إسماعيل .

لقد أفاض الزملاء الأعزاء فى تحليل وشرح الأوبريت وتفنيد القصة وبناءها الدرامى ..

وعليا الأن أن أفندها موسيقياً ..

إختار كمال الطويل مقام الراست ليبدأ به العمل .. فأعطانا جملة غاية فى البساطة والجمال معاً .. وهى الجملة التى يتخللها كلام المذيع فى أول الأوبريت .. جملة من أربع نغمات أو درجات صوتية ( سى ، دو ، رى ، مى ) فقط ..

ونسمع بعدها الجملة الرئيسية للعمل ( عواد باع أرضه ياولاد .. شوفوا طوله وعرضه ياولاد ) .. إلى أخره ..

هذه الجملة اللحنية التى أعتبرها إعجازاً فى التلحين .. جملة تتكون من نغمة واحدة هى ( الصول ) أو ( النوا ) ..

نغمة واحدة فقط .. من غير كمال الطويل الذى يلحن ( عواد باع أرضه ياولاد .. شوفوا طوله وعرضه ياولاد .. ياولاد غنوا له ياولاد .. على عرضه وطوله ياولاد ) من حرف واحد .. نغمة واحدة .. درجة صوتية واحدة .. والمذهل أننا لا نشعر بالملل ..

واضح طبعاً أن المسألة مقصودة .. لكى تترسب الجملة فى أذهان الناس ويرددونها سريعاً .. وهذا ماحدث .. إشتهرت هذه الجملة شهرة مدوية برغم بساطتها ..

ثم نأتى للجملة التالية ( ياأرضنا ياجنة .. مفروشة ورد وحنة ) من مقام النوا أثر .. جملة بسيطة أيضاً .. ليس فيها أى تعقيد ..

ويؤدى هذه الجملة ( محى الدين الخضرى ) وهو أحد أفراد الكورال .. ولمن لا يعرف محى الدين الخضرى .. هو الذى يرد على المطربة فى أغنية ( ياحضرة العمدة إبنك حميدة حدفنى بإستفنديه ) ..

ثم نأتى ل ( الأرض أرضنا .. على أبونا وجدنا ) ويغنيها سيد إسماعيل .. من مقام الهزام .. وينتقل لمقام الحجاز عند ( الميه الحلوة جايه .. فى الساقية والقنايه ) .. وهو مقام مجاور للهزام .. ويعود للهزام مرة أخرى عند ( عارفينها كلنا ) .. يعنى مافيش مشكلة ولا إستعراض عضلات ..

وجدير بالذكر أن الإيقاع المستخدم فى العمل هو إيقاع المقسوم .. نفس الحكاية .. إيقاع واحد وبسيط .. رباعى الزمن .. كل الناس تعرفه وتتمايل عليه ..

وتدخل سعاد مكاوى بصوتها الناعم الحنون لتغنى ( رمشه ندهلى الأسمر رمشه ندهلى .. نسانى أهلى الأسمر نسانى أهلى )

من مقام الهزام أيضاً .. ونسمع الجملة الموسيقية من ألة ( السلامية ) وهى من عائلة الناى .. ألة تعطى إحساساً بالشجن والحزن .. الجزء الذى تغنيه سعاد مكاوى كله من مقام الهزام .. لقد إتفقنا على البساطة ..

ويعقبها سيد إسماعيل ليغنى ( خلخاله غنوه .. له رنه حلوة ) من مقام الحجاز .. ليعود بنا للهزام مرة أخرى ليسلم سعاد مكاوى لتنهى الأغنية .. نفس إيقاع المقسوم .. الذى يلازمنا طوال العمل ..

هيه .. تعبتوا ولا إيه ؟ .. لسه بدرى .. ده أوبريت مش أغنية واحدة وإقلب ..

__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 19/10/2007, 04h14
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

ونأتى الأن للحدث الجديد .. للإنقلاب الذى أحدثه كمال الطويل .. يظهر من كثرة كلامنا عن بساطة اللحن جعل كمال الطويل يفاجئنا بتحويلة جميلة ليثبت أنه ملحن بجد ويمتلك قدرة على التخطيط ..


الأغنية التالية هى ( يابو سنة لولى أمانه .. ماتفرح عذولى أمانه ) ..

فقد إختار لها مقام ( راحة الأرواح ) .. ومافيش مشكلة .. هو مقام الهزام نفسه .. ولكن من درجة أخرى هى درجة ( السى ) قرار .. الراجل عارف هو بيعمل إيه .. عايز يريح صوت سعاد مكاوى ويخليها تغنى وهى مستريحه لكى تعطى أحسن ماعندها ..

وينتقل لبياتى ( الدوكا ) عند ( ياحلو الشمايل طلة يابو عيون كحايل ) ويعود لراحة الأرواح سريعاً جداً .. وخلاص ..

وتتكرر ( عواد باع أرضه ياولاد ) .. وأيضاً ( ياأرضنا ياجنة .. مفروشة ورد وحنة ) التى يغنيها ( محى الدين الخضرى بمصاحبة صوت نسائى من أفراد الكورال أيضاً ( لا أعرف إسمها بصراحة ) ..

ونأتى الأن لأغنية ( يامهون هون يامهون ) التى يغنيها سيد إسماعيل أثناء عمل الفلاحين فى التراحيل ..

الأغنية من مقام البياتى .. من درجة الرى ( الدوكا ) .. كلها بياتى .. لا توجد تحويلات تُذكر .. أللهم إلا فى التبديل بين درجتى السى نصف بيمول والسى بيمول .. حاجه بسيطة جداً .. زى شكة الدبوس .. لكنها تعطى إثراء للجملة اللحنية وتنوع مطلوب ..

وهنا كسر كمال الطويل القاعدة الرتمية .. فلقد إستخدم لأول مرة إيقاع ( الواحدة الكبيرة بدلاً من المقسوم ) وبسرعة بطيئة .. نظراً لطبيعة الجملة اللحنية ..

ونعود مرة أخرى لأغنية ( الأرض أرضنا .. عن أبونا وجدنا ) لينتهى العمل بنفس الجملة الموسيقية التى بدأ بها من مقام الراست ..

نتوقف هنا لحظات لنشاهد العمل من الخارج .. وإحنا واقفين بعيد يعنى .. علشان نشوف كويس ..

برغم إتفاقنا على بساطة اللحن .. لكنه فى نفس الوقت متنوع ودسم وأعطانا كمال الطويل جرعة ثمينة وسمينة ..

فلقد إستخدم العديد من المقامات الشرقية ( الراست ، الهزام ، البياتى ، الحجاز ، النوا أثر ، راحة الأرواح ) عايزين إيه أكتر من كده .. ونجح كمال الطويل فى أن يجعلنا نردد ( عواد باع أرضه ) ونحفظها عن ظهر قلب ..

عمل جميل جميل .. أرجو أن تستمتعوا به ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 24/10/2007, 10h37
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

طبعا العمل جميل جدا
وانت كمان جميل جميل يا عم محمد يا آلاتي
وطبعا عمنا وأستاذنا الأديب الكبير كمال عبد الرحمن الذي أمتعنا بالتحليل الفني للنص وللرواية أو الصورة الغنائية الجميلة .
وكما قلت من قبل أنها الأحسن حظاً لإنها حظت بأكبر اثنين محللين فنيين للأعمال الابداعية الفنية.

وإن كان لي استفسار عند حضرتك يا أ. محمد
وهو أن حضرتك ذكرت مقام راحة الأرواح وقلت أنه هو مقام الهزام نفسه ... ممكن المزيد من التفسير
وضرب أمثلة على هذا المقام.


خالص إعجابي وتحياتي واحترامي ومحبتي لكما
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 24/10/2007, 12h56
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

الله عليك يا أستاذنا يا كبير
الواحد منا مجرد ( مستهلك ) للجمال
لكن أسرار الجمال عندك
أهو كدا الواحد ( يمزمز ) عوَّاد وهو فاهم
أما تحليلاتك فهى ( راحة الأرواح ) من مقام ( ع العين و الراس ) .. سمعت عنه ؟
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 24/10/2007, 14h19
الصورة الرمزية abuhany
abuhany abuhany غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:91127
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: EGYPT
الإقامة: مصر
المشاركات: 720
Angry رد: الصورة الغنائية - عواد

لن أخوض في الموسيقى لكن ألا ترون أن هذا البرنامج يحمل من صور السذاجة وضعف الشخصية قدرا غير عادي ؟ أين الريفي الذي يفعل ما فعله عواد ؟ الريفي لا يفرط في قبضة طين من أرضه . القصة استهلكتها السينما في أخريات الأربعينيات وأوائل الخمسينيات عندما كان القطن يسيل ذهبا في بيوت العمد ثم يمضي العمدة فيبعثر المال ( فقط ) في البورصة أو في الكباريهات ، جاء مرسي جميل ليحاكي أو ينسخ صورة مصغرة من العمدة لكنه غالى فيها بأن جعل الفلاح الصغير يفرط في ( أرضه ) ويسيل لعابه وراء الغازية ( راقصة الكباريه المتجولة ) . كلام فيه سذاجة غير واقعية !!
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 25/10/2007, 08h01
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuhany مشاهدة المشاركة
لن أخوض في الموسيقى لكن ألا ترون أن هذا البرنامج يحمل من صور السذاجة وضعف الشخصية قدرا غير عادي ؟ أين الريفي الذي يفعل ما فعله عواد ؟ الريفي لا يفرط في قبضة طين من أرضه . القصة استهلكتها السينما في أخريات الأربعينيات وأوائل الخمسينيات عندما كان القطن يسيل ذهبا في بيوت العمد ثم يمضي العمدة فيبعثر المال ( فقط ) في البورصة أو في الكباريهات ، جاء مرسي جميل ليحاكي أو ينسخ صورة مصغرة من العمدة لكنه غالى فيها بأن جعل الفلاح الصغير يفرط في ( أرضه ) ويسيل لعابه وراء الغازية ( راقصة الكباريه المتجولة ) . كلام فيه سذاجة غير واقعية !!
ألف شكر الأستاذ أبو هاني على هذه المداخلة الظريفة
وطبعا عندك حق ..
لكن ألا ترى معي أن لكل قاعدة شواذ تؤكد هذه القاعدة
ونحن لا نستطيع أن نقول كل الفلاحين لا يفرطون في أرضهم
ولكن المنطق يقول أغلب الفلاحين لا يفرطون في أرضهم
وبالتالي فإن هناك فئة قليلة يفعلون ذلك ويفرطون في أرضهم وينساقوا وراء رغباتهم وشهواتهم
ومن هنا كانت رؤية مرسي جميل عزيز ببناء هذه الرواية على هذا المثال أو على هذه الفئة القليلة
هذا رأيي الشخصي .. وفي انتظار آراء الجميع
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 24/10/2007, 15h02
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
الله عليك يا أستاذنا يا كبير
الواحد منا مجرد ( مستهلك ) للجمال
لكن أسرار الجمال عندك
أهو كدا الواحد ( يمزمز ) عوَّاد وهو فاهم
أما تحليلاتك فهى ( راحة الأرواح ) من مقام ( ع العين و الراس ) .. سمعت عنه ؟
أنا فى الحقيقة ماسمعتش عنه .. لكن مش غريبه عليك ياعم كمال إنك تبتكر مقام جديد .. إنت قدها وقدود ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #8  
قديم 24/10/2007, 15h59
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

أهو المقام دا يا ابو حسام
هو مقامك عندى
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 24/10/2007, 17h22
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
أهو المقام دا يا ابو حسام
هو مقامك عندى
ربنا يجعل أيامك كلها حب وخير ياأستاذ كمال .. وكل واحد فيكم مقامه كبير عندى ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #10  
قديم 25/10/2007, 08h03
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: الصورة الغنائية - عواد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
أهو المقام دا يا ابو حسام
هو مقامك عندى
يا عيني عليك يا أ. كمال يا جميل
يابو لسان بينقط ماورد
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h02.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd