* : طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - آخر مشاركة : عمرو الهنداوي - - الوقت: 00h35 - التاريخ: 23/12/2025)           »          خالد سعيد (الكاتـب : نوسة الفرجانى - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 21h39 - التاريخ: 22/12/2025)           »          محاولات في تحسين ملفات الرواد (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د أنس البن - - الوقت: 12h40 - التاريخ: 22/12/2025)           »          مساهمات اختيارية من الأعضاء لسماعي لعام 2026 (الكاتـب : سماعي 2 - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 22h52 - التاريخ: 21/12/2025)           »          ياس خضر 1938-2023 (الكاتـب : Mona - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h32 - التاريخ: 21/12/2025)           »          نجيب السراج- 31 كانون الثاني 1923 - 18 حزيران 2003 (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : CHAMIKH - - الوقت: 16h02 - التاريخ: 21/12/2025)           »          فرقة التراث الحلبية (الكاتـب : ناصر فخري - آخر مشاركة : redstar4mj - - الوقت: 10h49 - التاريخ: 21/12/2025)           »          خليفي أحمد (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 02h51 - التاريخ: 21/12/2025)           »          صالح الكويتي وداود الكويتي (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h28 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة رشدى (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 18h45 - التاريخ: 20/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 26/07/2007, 09h25
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: دعوة موسيقية على أغنية

نيجى بقى للحن ..

لحن إيه !!!

عم محمود الشريف ده مشكلة ..

الراجل إستعمل أربع نغمات فقط طوال الأغنية .. ( صول ، لا ، سى بيمول ، دو بيمول ) .. وخلاص ..

أربع حروف موسيقية ماخرجش عنهم طوال الأغنية ..

إستخدم الملحن مقام الصبا .. ولم يخرج عنه أيضاً .. حايروح فين بس .. ماهما أربع نغمات إللى شغال عليهم ..

الإيقاع المستخدم ( المقسوم ) ..

اللازمة الموسيقية الأولى .. هى نفس لحن الكلام ..

لاتوجد لزمات موسيقية بين الكوبليهات .. الكورال هو الذى يفصل بين الكوبليهات ..

الكوبليهات أيضاً من مقام الصبا .. وكله زى بعضه .. يعنى نفس اللحن .. الكوبليه الأول زى التانى زى التالت ..

الراجل مش عايز يعمل خناقة .. دى أغنية بدوية بسيطة .. ولكنها فى نفس الوقت .. جميلة ..

يبقى أن أذكركم بشئ طريف ..

هذا اللحن جاء فى إسكتش ( العقلاء ) فى فيلم ( المليونير ) بتاع إسماعيل يلسين ..

لما بيقول .. يابو العيون السود ... يانابليون يازين

قنطار حظ وفرى جود ... حانلاقى زيك فين

نفس الجملة اللحنية ..

يتبقى للدكتور راضى .. ( النيل نجاشى ) .. بس يستنى بقى شوية .. أحسن اللحن صعب ومن قصائد عبد الوهاب الجامدة .. وربنا يستر ونقدر نفسر كلام عمنا ( أحمد شوقى ) بك ..



__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #2  
قديم 26/07/2007, 23h29
الصورة الرمزية محمود
محمود محمود غير متصل  
اللهم ارحمه رحمة واسعة
رقم العضوية:14631
 
تاريخ التسجيل: February 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 225
افتراضي رد: سحب رمشه محمد قنديل - مين يحوش عبد المطلب - النيل نجاشى عبد الوهاب

أول كلامي سلام ..

حكاية الأربع نغمات والمقام الواحد والتيمة المتكررة فيها قدر كبير من الذكاء والقصد منها إضفاء أجواء البيئة المفترض تعبير الأغنية عنها. هذا موجود أيضا في أغاني الريس متقال مثلا . أظن أنكم ستوافقوني أن هذا الترديد والترجيع موجود أيضا في ألحان مثل الأقصر بلدنا بشكل مختلف وبنغمات اكثر وجمل لحنية أكثر تنوعا. عبقرية محمود الشريف (في رأيي ليس استعراض عضلات لأن البساطة هنا مكملة للتعبير اللحني وليست مجرد فذلكة) تتجلى بوضوح في قدرته على تسخير هذه النغمات الأربع لإبداع لحن بهذا الجمال. وكما تفضل الدكتور راضي وقال أن هذا التحديد للنغمات والجمل الموسيقية موجود في أعمال شعبان عبد الرحيم كذلك وإن كنت أرى أنه لسبب مختلف .. فشعبان ليس مطربا بمعني الكلمة ولذلك أظن أنه يهرب من اللحن قبل أن يهرب اللحن منه وهذا أيضا ذكاء من يعرف قدراته ويتحرك في حدودها

أنا طبعا مجرد هاوي ولو كنت عكيت فالمرء يعذر بجهله

مع تحياتي

محمود

__________________
علموا قلب الحجر يوصف معارك الانتصار
علموه يبقى سفير الدهر ليهم بالفخار
كان نهار الدنيا مطلعش وهنا عز النهار
....
  #3  
قديم 27/07/2007, 01h21
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: سحب رمشه محمد قنديل - مين يحوش عبد المطلب - النيل نجاشى عبد الوهاب

بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( النيل نجاشى )

الكلمات لأمير الشعراء ( أحمد شوقى بيك ) .. واللحن طبعاً لموسيقار الأجيال ( محمد عبد الوهاب ) ..

الكلمات تحكى لنا عن واحد بيتغزل فى النيل .. وبيحكى لنا عن اليوم إللى أخد فيه المحبوبة وركبوا مركب وإتفسحوا وإنبسطوا .. وأخر تمام ..

لكن إيه حكاية النيل نجاشى دى ؟؟

النجاشى ده كان ملك الحبشة ( أثيوبيا حالياً ) .. والنيل ينبع من الحبشة .. أو يمكننا القول أن الحبشة فيها أحد منابع النيل .. لأن النيل ينبع من أكثر من منطقة ..

والراجل يعنى أحب إنه يكّرم الحبشة وملكها .. ( نوع من النفاق يعنى ) وإحنا عارفين إن عبد الوهاب وشوقى بك .. هما ملوك النفاق الغنائى ( مطرب الملوك والأمراء ) ..

المهم تبدأ الكلمات فى التغزل فى النيل نفسه ..

النيل نجاشى حليوة أسمر ... عجب للونه دهب ومرمر

الكلام ده طبعاً للنيل .. مش للنجاشى ..

ويكمل ( أرغوله فى إيده ... يسبح لسيده )

الأرغول .. هو آلة موسيقية من عائلة الناى ..

ويكمل ( حياة بلادنا يارب زيده .. ) بيدعى للنيل برضه .. مش لحد تانى ..

نيجى بقى للكلام الجد ..

بيقول : قالت غرامى فى فلوكة ... وساعة نزهة ع الميه

هى مين إللى قالت ؟؟ .. المحبوبة طبعاً .. الجميل .. إللى رمش عينه يفرش على ميت فدان ..

يكمل : لمحت ع البعد حمامة ... رايحه على الميه وجايه

سنكتشف بعدها .. إنها ولا حمامه ولا غراب حتى .. هو لمح المركب من بعيد فارد شراعه الأبيض ..

فشبهها بالحمامه .. ياسلام على التشبيه ..

وبعدين ؟؟

بعدين بيكمل : ووقفت أنادى الفلايكى ... تعالى من فضلك خدنا

يعنى وقف يهلل من بعيد وفتح جاعورته .. وفضح الدنيا .. إنت ياعم ياللى هناك .. تعالى خدنا ..

قام رد الفلايكى بصوت ملايكى .. ( مفهوم طبعاً إن الفلايكى هو المراكبى )

قال إيه الفلايكى ده .. قال ( قال مرحبابكم مرحبتين ... دى ستنا وإنت سيدنا )

حتى المراكبى منافق .. ماعلينا .. حانعتبرها مجاملة علشان أكل العيش ..

وإيه إللى حصل بعد كده ؟؟

جت الفلوكة والملاح .. يعنى جت المركب والمراكبى سايقها .. وحضّن على الشط .. ماشى

وبعدين .. ( نزلنا وركبنا ) .. ألف مبروك ..

( حمامه بيضا بفرد جناح ) .. هو فيه حمامه بفرد جناح ..

ماقلنا إن الحمامه هى المركب .. والجناح هو الشراع .. هو إللى حانعيده نزيده ..

المهم .. بعد ماركبوا المركب .. حصل إيه ؟؟

( دارت الألحان والراح ... وسمعنا وشربنا )

يظهر إن المراكبى كان مركب كاسيت فى الفلوكة .. ومشغل شريط ( سعد الصغير ) .. والعمليه هيصة ..

وإللى يأكد الحكاية دى .. كلمة ( الراح ) .. الراح يعنى الخمر .. ياخبر منيل .. ماهو بيقول لك .؟. سمعنا وشربنا ..

شربنا إيه .. عرقسوس يعنى .. لازم حاجه أصفرا .. لزوم القعدة الجميلة .. وهما فى وسط النيل ..

وبعدين ( هيلا هوب هيلا .. وصلح لى قلوعك ياريس .. ) وخلصت الأغنية ..

ملحوظة : إسمعوا كلمة ( الراح ) وإفهموا معناها من خلال أغنية ( ياصحبة الراح ) التى غنتها أم كلثوم فى فيلم ( رابعة العدوية ) ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #4  
قديم 27/07/2007, 01h24
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: سحب رمشه محمد قنديل - مين يحوش عبد المطلب - النيل نجاشى عبد الوهاب

نيجى بقى للحن ..

عمل إيه عمنا عبد الوهاب ..

المسألة غزل وبصبصة وفسحة .. يعنى مش محتاجة فذلكة فى اللحن ..

إختار مقام البياتى ليبدأ به الأغنية ..

مقدمة موسيقية من نفس المقام .. مقدمة قصيرة نوعاً ما .. ونلاحظ هنا أن الفرقة الموسيقية قليلة العدد .. يعنى ( تخت )

قانون وناى وعود وكمانجة واحدة ولا إتنين بالكتير .. ورق لزوم الإيقاع .. وخلصت الحكاية ..

المقدمة ليست حرة ( أدليب ) .. هى تسير على إيقاع ( السامبا ) ولكن بدون وجود آلة إيقاعية ..

وبعدين تسلم الفرقة للمطرب .. ليغنى من نفس المقام ( البياتى ) ولكن عبد الوهاب ( علشان هو عبد الوهاب ) مابيقعدش ساكت .. لا يستقر فى حتة .. عمال رايح جاى .. وخايلنا ..

بيلمس نغمة الدو دييز وهو راجع لدرجة ركوز البياتى ( الصول ) .. حاجه كده عامله زى ( النوا أثر ) وده مقام ظريف قوى .. بيدى إحساس .. إن الواحد بيحزق ..

وبعدين بيروح على ( الراست ) عند ( أرغوله فى إيده ) ويرجع تانى للبياتى عند ( يارب زيده ) ..

وبعدين لازمة موسيقية قصيرة من نفس مقامنا ( البياتى ) ..

ويغنى عبد الوهاب ( قالت غرامى فى فلوكة ) .. من نفس السلم الموسيقى لكن بدون لمس حرف السيكا الموجود فى البياتى .. بيلف حواليه دون أن يلمسه .. مش عارف ليه .. علشان يدوخنا ومانعرفش المقام إللى بيغنى منه ..

يكمل المنيل على عينه .. ويدخل على الراست مرة أخرى عند ( لمحت ع البعد حمامة ) ويرجع للحجاز عند ( وجاية ) ..

ويكمل بالحجاز ( ووقفت أنادى الفلايكى ) .. ويفضل كده رايح جاى على الراست .. ويرجع منه على الحجاز .. وبعدين يروح للراست تانى .. ويرجع منه على البياتى .. وجع قلب يعنى ..

الكوبليه الأخير .. حجاز برضه .. لغاية ( تودينا وتجيبا ) يروح عندها للراست .. بلحن راقص ..

وخدوا بالكم من الجملة اللحنية .. بيقول .. تودينا .. وتجيبنا .. ويرجع تانى يكررها .. على إيقاع المقسوم .. يعنى إيقاع راقص .. الراجل بيفسر الكلام ..

ويكمل حتى يعود للبياتى مرة أخرى لينهى فسحته .. قصدى أغنيته ب ( هيلا هوب هيلا .. هيلا هوب هيلا )

واضح طبعاً إن جملة ( هيلا هوب هيلا ) مقصود بها تصوير المشهد بتاع المركب .. وهى تتمخطر على الميه ..

وأى خدمة ياعم راضى .. وجعت قلبى ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #5  
قديم 28/07/2007, 18h45
الصورة الرمزية matar
matar matar غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:50574
 
تاريخ التسجيل: July 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 67
المشاركات: 8
افتراضي

حبيبنا الآلاتي المحترم
تحليلك الموسيقى لا يعلى عليه وخفة روحك تملأ الموقع بهجه وتجعلنا نبتسم ونحن نقرأ علمك الموسيقى الغزير.. منذ مده طويله سمعت تحليلا موسيقيا لأغنية سحب رمشه وقام بهذا التحليل غواص بحر النغم الاستاذ الكبير الحبيب جدا الى قلبي عمار الشريعي .. والذي جعلني استمع الى كل آله موسيقيه على حدى في الاغنيه ولا يكفيني سماع الاغنيه مره واحده.. بل كلما استمعت الى الاغنيه استمتع بها وكأنني استمع اليها للمره الاولى ومن شرحه اكتشفت طول رموش الحبيبه .. فقد بين لنا الاستاذ عمار كيف اطال الملحن في كلمه سااااحااااب رمشه ورد الباب اي ان رمش الحبيب من طوله كان يعبر الباب مما استلزم معه ان يسحبه ليتمكن من رد الباب .. وخذ بالك من رد الباب اي اغلق الباب برفق .. ولم يكن المقصود رد الباب اي اغلق عينيه كما ذكرت حضرتك والا فاين سحب رمشه .. تخيلو يا جماعه اغنيه خفيفه مثل سحب رمشه .. فيها من جمال الكلمات واللحن والاداء ما يجعلنا نتدارسها على مدي اكثر من 40 عام ومازلنا نكتشف فيها مواطن جمال ومازلنا نطرب ونتمايل مع لحنها .. ولا اجد اغنيه واحده تعلق باذني مما ينتج حاليا من اغنيات .. ولا اجد تعبيرا للموسيقى عن الكلمات في الاغاني الحديثه ( اللحن في وادي ومعنى الكلما في وادي ) دا اذا كان للكلمات معنى اصلا ..
اخيرا واولا شكرا لراضي بك على شرح الامراء لأغنية أمير الشعراء أحمد بك شوقى والله يا حبيبنا كفيت ووفيت بارك الله فيكم جميعا وسعيد جدا بوجودي معكم .

موضوع مغلق

Tags
محمد قنديل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 01h00.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd