* : أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h19 - التاريخ: 03/11/2025)           »          المقدمات الموسيقية والغنائية لمسلسلات التلفزيون العراقي (الكاتـب : anas e - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h08 - التاريخ: 03/11/2025)           »          سينما قصر النيل * ليلي ونهاري * اروح لمين *حب ايه (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h36 - التاريخ: 03/11/2025)           »          حفل اذاعة الاغانى النادر فى الخميس الأول من كل شهر (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h00 - التاريخ: 03/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 15h35 - التاريخ: 03/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 13h45 - التاريخ: 03/11/2025)           »          الفنان الراحل فضالة عبدالله فضالة (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 11h31 - التاريخ: 03/11/2025)           »          محمد السراج (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h24 - التاريخ: 03/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h38 - التاريخ: 03/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h46 - التاريخ: 03/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 15/07/2007, 06h52
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

[
و الاستاذ غازى اكيد حايكمل قصة مدام عصمت و قصة بداية سطوع نجم جديد فى مصر المحروسة

بس بجد و بدون تهريج انا بشكر غازى على فتح هذه الصفحة المفيدة فعلا.....
[/quote]
يابو مندور لا شكر على واجب ، أنا فرحان أكتر منك بوجود هذه الصفحات ، واللي فعلا باعتبرها مفيدة جدا لوجود كبير الآلاتية معانا فيها .. وإن شاء الله الكل يشارك معانا ، هم بس تلاقيهم بيصيفوا ..
أما بالنسبة لتكملة الحكاية بتاعة التجربة الخطيرة ليا في الغناء ، وهي بالمناسبة تعتبر أحد التجارب لأن هناك تجارب أخرى في التمثيل وفي التلحين وفي التأليف وفي العزف وفي إلقاء المنولوجات وتقليد الفنانين ..
وأقولك على سر ..
قرب شوية ..
أنا سجلت 3 شرايط قبل كده .. والله
طبعا مش في استوديو دا كان بس كاسيت نضيف شوية ، وميكسر ، وجهاز صوت كده من اللي بيستخدموه في الـ DJ
ومش عايز أقولك والله حققوا نجاح ساحق ( على مستوى المعارف والأهل والأصدقاء ) ..
وطبعا كان بصحبة صديقي الفنان خريج التربية الموسيقية والذي يلعب عود ، كما أنه ممتاز في الأورج
والأورج بتاعه كان فيه إمكانيات جبارة ولو إن أكيد بقى فيه الأحدث دلوقتي. بس كان الأورج لوحده عامل مهرجان في الشريط وكأن هناك فرقة موسيقية كاملة ، وكورال وناس بتسقف ، وناس بتزغرد .. وخصوصا إن صاحبي كان متمكن قوي من الأورج ..
وفوجئت بعد الموضوع ده ، وكان منذ حوالي 12 سنة إن فيه ناس معرفهمش سمعوا الشريط وعجبهم قوي ..
لدرجة إن أحد الفتيات خدت الشريط ماعرفش منين ، وسمعتوا في مدرستها ، وبقدرة قادر بقى مع كل بنت من زمايلها نسخة من الشريط .. وبقت الـ .... بجلاجل.
والموضوع كبر واتشهرت على حس الشرايط دي شهرة جامدة قوي ، بس بدون ماحد يعرف إن أنا اللي مسجله بصوتي ..
وبصراحة أنا قصدت إني ما ألمحش لأي حاجة جوة الشريط تدل عليا ، عشان مااتعرفشي لو حصل حاجة ..
المهم .. الحوارات كتير والتجارب الفنية أكتر ..
أنا بس عامل عليكو إنتوا مالكوش ذنب ..
خللينا في الدردشة أحسن ..
ودلوقتي هافتح مجال جديد نتناقش فيه ..
عن طريق توجيه سؤال لكبير الآلاتية وطبعا للناس كلها ..
.. لما تيجي الكلمات ..
وييجي الملحن .. والموضوع لسه حبر على ورق ..
بيبص للموضوع إزاي ؟؟
يعني بيعمل إيه ؟
وعلى أي أساس بيختار المقام والحاجات دي ..
ولو هي أغنية طويلة ذات مقطوعات موسيقية داخلية .. ( إنت عمري ، أمل حياتي ، فاتت جنبنا ، أغدا ألقاك ، .... )
بتتعمل الموسيقى الأول ولا اللحن الأول .. ؟
ولا دي مالهاش قواعد ، وبتفرق من ملحن لآخر ..
يعني ..
إيه اللي بيحصل من البداية للنهاية ؟؟

تحياتي
غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 16/07/2007, 01h02
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية


يادهوتىىىىىىىىى .. أنا إللى جبته لنفسى ..

سبنا أساليب الملحنين ودخلنا فى التقيل ..

عموماً إسألوا زى ماإنتم عايزين .. بجد ياجماعة ..

أنا بحب جداً الأسئلة خصوصاً الخاصة بعلم النغم .. لأنى أعتبر العلم ده من عند الله سبحانه وتعالى .. ولابد من نشره .. لأنى مش حاخد العلم ده معايا وأنا ماشى .. لابد من تركه للأخرين .. علشان حد يفتكرنى بالخير ..

وقبل ماأجاوب .. أضم صوتى لأختنا سامية وأخانا أبو مندور .. كمل حكايتك ياعم غازى مع أبله عصمت .. أنا ليا قريب أمين شرطة فى قسم الموسكى .. يعنى كمل أحسن لك ..

نرد فى الأول على سؤال عم غازى .. والخاص بطريقة تلحين الأغنية ..

شوف ياعم غازى .. شوفوا ياجماعة ..

أساليب الملحنين تختلف فى طريقة تلحين الأغنية ..

ساقدم لكم مثالاً لكى تعرفوا طريقة من هذه الطرق ..

عندما قدمت أم كلثوم كلمات أغنية ( حانة الأقدار ) لمحمد الموجى .. ماذا فعل الموجى ؟

وضع خطة لحنية كاملة وبرع فيها .. إسمعوا الأغنية وستعرفون مقصدى ..

الخلاصة : الملحن الذى يحترم نفسه وفنه .. يضع الكلمات أمامه .. ويختار المقام المناسب حسب نوع الكلمات .. حيث أن لكل مقام شخصيته وطبيعته .. فالكلمات الحزينة غير الحماسية غير المرحة غير العاطفية .. ألخ .

ثم يختار الإيقاع الملائم .. هل هو سريع .. هل هو بطئ .. رباعى ، سداسى ، ثلاثى .. ألخ .

ثم يبدأ فى تخيل الجملة اللحنية ليبدأ بها لحنه .. وبعدها ينتقل لجزء أخر .. وهكذا .. حتى ينتهى من لحنه ..

ثم يقوم بوضع الجمل الموسيقية ( اللازمة الموسيقية الأولى ) ثم يضع الجمل الموسيقية للربط بين الكوبليهات ..

وبالطبع يستخدم الملحن آلته الموسيقية المفضلة لعزف الجمل اللحنية .. وعن كيفية حفظ اللحن ..

هناك من يكتب الجملة التى يؤلفها ( إذا كان يكتب النوتة ) وهناك من يسجلها على جهاز كاسيت ..

ثم يأتى دور التنفيذ ..

يأخذ الملحن أغنيته للمدون ( كاتب النوتة فى صورتها النهائية ) .. وإذا كان اللحن موزع .. يكتب نوتة لكل آلة .. وتأتى بعدها مرحلة البروفات مع الفرقة الموسيقية .. ثم التسجيل فى الأستوديو ..

هذه المراحل حاولت تبسيطها جداً دون الدخول فى تفاصيل موسيقية أو تقنية ..

أما الأن .. فى زماننا الهباب ..

فإن عاتق العمل كله يقع على الموزع ( غالباً ) فالملحن يلحن الكلمات فقط .. دون اللزم الموسيقية .. ثم يقوم الموزع بعمل باقى الخطوات .. من وضع الجمل الموسيقية وإختيار الإيقاعات والتنفيذ ..

وغالبية ملحنى اليوم .. يلحنون بطريقة واحدة .. يضع الكلمات أمامه ويدندن بأى لحن يخطر على باله مع التخبيط على أى حاجه ( كرسى ، ترابيزة ، أى حاجه ) ويسجل اللحن ببقه ( فمه ) على كاسيت .. ثم يعطى الكاسيت للموزع .. إللى حايوجع دماغنا بالخبط والرزع إللى إحنا شايفينه دلوقتى ..

ملحوظة : كثير من ملحنى اليوم يلحنون على الجيتار .. وطبعاً الجيتار ليس به ربع تون .. لذا نجد معظم أغانى اليوم من مقام الكرد أو النهاوند .. علشان يريحوا نفسهم .. ربنا يريحنا منهم ..


__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 16/07/2007, 02h38
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

نرد دلوقتى على الأخت سامية بخصوص التوزيع الموسيقى ..


الكلام عن التوزيع الموسيقى لا ينتهى .. ولا يكفى مجرد رد فى موضوع لشرح وتبسيط التوزيع الموسيقى .. ولكنى سأحاول على أى حال ..

التوزيع الموسيقى ياسادة .. هو فن التوافق والتناغم ( الهارمونى ) .. هكذا بكل بساطة .. مهما حاول الكثيرون تعقيده ..

ولا يتصدى للتوزيع الموسيقى إلا الدارس الفاهم .. لأن التوزيع مرحلة متقدمة عن التلحين ..

الموزع لابد أن يكون دارساً لتاريخ علم الهارمونى .. دارساً لفن القيادة ، يعزف على أكثر من آلة .. يعرف إمكانات كل آلة موسيقية أو إيقاعية فى الأوركسترا .. بإختصار .. العملية مش هيصة ..

وعلشان أقرب ليكم المسألة .. الخط اللحنى العادى يسمى ( ميلودى ) كأن يعزف العازف جملة موسيقية معينة .. فإذا أضفنا عازفاً أخر يعزف جملة موسيقية مختلفة فى نفس الوقت .. يسمى هذا ( بوليفونى ) أو ( كاونتربوينت ) .. أى جملة متعارضة تسير مع اللحن الأساسى وتختلف عنه فى شكل الجملة الموسيقية .. بحيث ينتج عن هذا تناغم وإثراء للعمل .. دون نشاز ..

ومن الطبيعى أن يكون لكل موزع أسلوبه وطريقته فى التوزيع ( كما الحال بالنسبة للملحن ) .

ولقد عرفنا جميعاً الموزع العبقرى ( على إسماعيل ) ولا أحد يختلف عليه كموزع متمكن أضاف بالتأكيد لكثير من الأعمال ..

ولكن على إسماعيل نفسه .. لاقى نقداً شديداً عندما تصدى لتوزيع أغنية ( أنا كل ماأجول التوبة ) لعبد الحليم حافظ ..

فلقد قام على إسماعيل بتوزيع الأغنية بطريقته المعهودة ( التى يحبها ) وإستخدم النحاسيات والألآت الخشبية فى التنفيذ .. مما أدى لتعرضه لنقد لكون الأغنية شعبية .. لا تتحمل نحاسيات أو خشبيات ..

هاهو موزع واحد .. أضاف للعديد من الأغنيات وأضعف أغنية مثل ( التوبة ) .. فما بالكم بباقى الموزعين ..

وهاقد جاءت الفرصة لنتحدث عن أساليب الموزعين ( أندريا رايدر ، على إسماعيل ، فؤاد الظاهرى )

وقبل أن نتحدث عن كل منهم .. ينبغى علينا أن نذكر بعض أعمالهم حسب ماتسعفنى الذاكرة ..

أندريا رايدر : الموزع المصرى الأرمنى

بعض أعماله : الرجل الثانى ، دعاء الكروان ، شارع الحب ، غروب وشروق ، اللص والكلاب ، السمان والخريف ، الخروج من الجنة ،

على إسماعيل :

بعض أعماله : الأيدى الناعمة ، عروس النيل ، يوم من عمرى ، أبى فوق الشجرة ، معبودة الجماهير ، أفلام فرقة رضا ، الأرض ، صغيرة على الحب ،

فؤاد الظاهرى :

بعض أعماله : القاهرة 30 ، رد قلبى ، الزوجة الثانية ، إسكندرية ليه ، شفيقة ومتولى ، فى بيتنا رجل

هذا غير عدد غير محدود من أعمالهم التوزيعية للأغانى ..

فمثلاً .. أندريا رايدر قام بتوزيع عدد كبير من أغنيات الموسيقار محمد عبد الوهاب

وعلى إسماعيل قام بتوزيع عدد كبير من أغنيات عبد الحليم حافظ

أما فؤاد الظاهرى .. فلم تكن له أعمال تذكر بالنسبة لتوزيع الأغانى .. ربما يكون وزع أغنيات ولكنها غير معروفة .. ولكن هذا لا ينفى أنه موسيقى بارع ومخضرم قام بتأليف مقطوعات موسيقية كبيرة وأوركسترالية بجوار الموسيقى التصويرية للأفلام .

نأتى الأن لأساليب هؤلاء الموزعين ..

أندريا رايدر : يتضح أسلوبه جيداً فى أفلام ( الرجل الثانى ودعاء الكروان وشارع الحب ) فهو موسيقى غربى بكل المقاييس .. يستخدم كل إمكانيات الأوركسترا من آلات نحاسية ( ساكس بأنواعه ، كورنو ، هورن ، باص هورن ، ترومبيت ، باصون .. ألخ ) وآلات خشبية ( كلارنيت ، فلوت ، بيكالو ، أوبوا .. ألخ ) وآلات وترية ( كمان ، فيولا ، تشيللو ، كونترباص ) .

يحب إستعمال الجمل الضخمة الفخيمة وإيقاعاته غربية غالباً .. إسمعوا له أغنية ( جبار ) لعبد الحليم أو أغنية ( لست قلبى )

على إسماعيل : تلميذ أندريا رايدر النجيب .. درس الموسيقى الغربية وتشبع بها لكنه لم ينسى أنه شرقى .. خلط بين الألآت الغربية والألآت الشرقية فى موسيقاه .. يحب إستعمال الألآت الخشبية فى أعماله .. يستخدم الوتريات بطريقة مميزة تجعلك تعرف شخصيته من مجرد سماع أحد أعماله . . إسمعوا له موسيقى فيلم ( يوم من عمرى ) وأغنية ( ضحك ولعب وجد وحب ) من نفس الفيلم .

فؤاد الظاهرى : كبير كبير .. مش عارف أقول عنه إيه الراجل ده ..

موزع شرقى حتى النخاع .. يحب إستخدام الألآت الشرقية مثل القانون والعود والناى .. والألآت الإيقاعية مثل الدفوف والنقرزان ..

له عمل موسيقى شهير ( الأرض الثائرة ) .. ولقد إستخدم مفردات هذا العمل فى كثير من أفلامه .. مثل ( رد قلبى ، فى بيتنا رجل ) .. إسمعوا له موسيقى ( الزوجة الثانية ) ..

وكفاية عليكم كده أحسن تبقى موسوعة .. ومانعرفش ناكل عيش ..

فى إنتظار أسئلتكم .. التى أسعد بالتأكيد بالرد عليها ..




__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .



التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 16/11/2010 الساعة 21h03
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 16/07/2007, 03h32
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

اللهم امين يا استاذ محمد
ربنا يريحنا منهم و من قرفهم ,
و انا ليا وجهة نظر فى موضوع القرف و العك اللى بنسمعه دلوقتى ده , ان احنا اللى بنساعدهم على الاستمرار بمعنى انه لو انى بائع لاى سلعة رديئة و هذه السلعة عليها اقبال جماهيرى كبير و هى على رداءتها
فالسؤال هنا لماذا اسعى لتطوير و تجويد سلعتى ماهى بتتباع و ماشية اخر حلاوة .
لذلك اظن ان ربنا لن يريحنا منهم ما لم نرفضهم نحن بمقاطعتهم حتى تجف منابع الهيافة ثم يسعى من يملك الموهبة الى تقديم شئ جيد فيه جهد مبذول فى الكلمة و اللحن بدلا من التلحين على الترابيزة فى لحظات التجلى .
و ايضا فى المسرح و السينيما نفس الموضوع , لو تركنا الافلام و المسرحبات التى تستخف بعقولنا و تعاملنا كأننا اطفال سذج سيضطروا رغم انوفهم من احترفوا التأليف او التمثيل الى تقديم ما هو جيد و الى بذل الجهد فيما يقدمونه.
فنصيحتى لكل رافض لهذا الهبوط الفنى ان ينصح من حوله بألا يدفعوا ثمن الفن الهابط من جيوبهم وو الله انا عملت كدة مع اصحابى كلهم حتى اصبحوا مثلى يرفضوا الاستخفاف بعقولهم بشوية ازعاج على حبة قلة حياء و يقدمونه على انه فن.
نسيبنا من قرف الفن الان يا استاذ محمد و نسألك عن التوزيع الموسيقى السليم عندما يوزع الموزع الموسيقى اللحن على كل الة فى الاوركسترا يكتب الجمل اللحنية لهذه الالة فقط فى النوتة ام انه مثلا يكتب الجمل كلها و يغير اللون الذى يكتب به النوتة لهذه الالة؟؟؟؟.
نيجى للاستاذ غازى اللى طلع حكاية كبيرة ,
ايه يا عم لما انت ليك تجارب زى كده ليه ماقولتش الكلام ده عشان تستفيد من خبرات الناس الكبيرة اللى فى المنتدى لتوجيهك التوجيه السليم و لو الموهبة موجودة فعلا تريحنا انت من القرف اللى بنسمعه ده
طبعا لازم تكمل حكاية تجاربك الفنية كلها و تستعد من الان لرفع الشرايط اللى انت مسجلها على المنتدى
و احب احذر سيادتك يا غازى من اى محاولة للتهرب من اكمال الحكاية او رفع الشرايط و الا امين الشرطة بتاع قسم الموسكى حايشتغل و انت عارف الناس دى ايديهم عاملة ازاى:boxing:
و حتطلع من تحت ايديهم :crutch:
و اوجه الكلام لابلة سامية و اشكرها على استئناف مناقشاتها معانا بسؤالها عن التوزيع الموسيقى الذى شرحه لنا مشكورا استاذنا الكبير محمد الالاتى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 16/07/2007, 06h51
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

الله عليك يا عم محمد يا آلاتي يا كبير الآلاتية كلهم
إيه الجمال ده
كلام جميل واعي مدروس
أهو كده .. هي دي الاستفادة الحقيقية
والدردشة المفيدة المتكاملة
يا ريت والله يا أستاذ تكمل
ويا سلام بقى لو عندك أي مقطوعة موسيقية لهؤلاء الموزعين الكبار وخاصة الموسيقى التصويرية ( لو تذكر .. كنت طلبت أنا منذ فترة في ملفات تنقص الأعضاء هذه الموسيقى التصويرية وفعلا رفع أحد الأعضاء بعض الموسيقى وكان أجملهم موسيقى خللي بالك من زوزو واللي أعتقد إنها لفؤاد الظاهري ..
تعرف إني بعرف الموسيقى دي لمين ، ودي لمين .. بس ممكن أكون مابعرفش أوصف الفرق بين أساليب الملحنين
ودا طبعا لإني مش دارس زيك كده يا أستاذ.
وتعرف كمان إني كان بيختلط عليا الأمر ما بين فؤاد الظاهري وعزت الجاهلي ..
مش لتشابه ما بينهم في أي حاجة ولكن مش عارف ليه كنت بلغبط ما بينهم ..
وبالمناسبة دي يا ريت تكمل جميلك وتكلمنا عن عزت الجاهلي ..

تحياتي وتقديري
غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 16/07/2007, 07h16
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

أما بالنسبة للتجارب بتاعتي اللي ذكرتها لحضراتكم فهي ممكن تكون كلمة تجربة كبيرة عليها ..
هي بس محاولات سابقة في أكثر من مجال .. وكل هذه المجالات أنا باحبها ويمكن دا اللي خلاني أجرب أعمل زي الحاجة اللي باحبها .. وطبعا لم أنجح في أي منهم ، ودا أمر منطقي لإني ماركزتش في أي حاجة فيهم بل كنت عايز أعمل كل حاجة ، وأبقى بتاع كله . وكانت النتيجة إني لم أنجح في أي حاجة منهم ..
وبالنسبة للغناء .. فأكتر وقت غنيت فيه وأمام جمهور ..
فكان في فرحي ..
ودا طبعا لإني عريس ، وما حدش هايقدر يعترض
أم كتابة الشعر والإلقاء فكانت من زمااااااااااان قوي ، كنت تقريبا في الإعدادية ، وكنت متفوق جدا في إلقاء الشعر ، وكانوا دايما يسقفوا لي بعد ما أقول الشعر في حصة المحفوظات ( على ما أذكر )
ودا خللاني أجرب أألف أي شعر بنفسي ولم تتعدى كتاباتي سوى ثلاثة تجارب.
أما التلحين فكنت مغرم قوي بعبد الوهاب وكان نفسي قوي أعمل أي حاجة زيه ، وبالفعل عملت كذا مقطوعة موسيقية ولحنت كذا شعر من اللي ألفتهم ، ولكن في النهاية كانت النتيجة إن بيطلع لحن شبه ألحان عبد الوهاب بس كوكتيل ، يعني تلاقي حتة من فاتت جنبنا على حتة من نبتدي منين الحكاية على أغدا ألقاك ، وأنا مش داري ، لإن طبعا كل دا متخزن في عقلي اللا واعي ، ولكن بيهيألي إنه من إبداعي الشخصي .
يمكن الحاجة الوحيدة اللي ممكن أكون نجحت فيها إلى حد ما ، هي المنولوجات والتقليد ، واللي كنت متميز قوي أثناء فترة ثانوي بتقليد المدرسين ، وبعدين في الجامعة كنت أقلد الدكاترة ، وزملائي .. دا طبعا بجانب تقليد الفنانين ..
وبعدين أثناء فنترة تجنيدي كنت مشهور قوي بتقليد صف الظباط ، والظباط ..
وكان اللي يقف جنبي في الطابور يبقى نهاره أزرق .. لإنه لازم أجيبله جزاء..
دا غير طبعا بالليل في العنبر ، كان لازم حصة ضحك تنسينا كل تعب النهار .. كنا نقفل العنبر ونطفي النور عشان ماحدش يكدرنا ..
وأذكر في مرة كنت بقلد الصول بتاعنا ، والعنبر كله ميت على نفسه من الضحك
وفجأة دخل الصول الحقيقي العنبر ، وراح قال : انتباه .. انتباه
وكل زمايلي فاكرني أنا اللي باقول وباقلده
حتى واحد منهم راح قايل بصوت عالي ..
إيه ياد يا غازي ، إنت مال صوتك بقى شبه صوته بجد كده ليه
طبعا أنا أدركت الموقف ورحت عامل نفسي نايم ، وراح الصول منور النور ومزعق فينا كلنا : أنا مش قلت انتباه.
كل اللي بيضحك سكت ، واللي نايم صحي ، والكل راح واقف انتباه
راح الصول الله يسامحه : مكدرنا كلنا في طابور ثبات 4 ساعات ، الساعة 12 بالليل لغاية الفجر ، واقفين في عز التلج في شهر يناير ..
وأنا شايف زمايلي كلهم واقفين ناظرين ليا نظرات انتقام ، لإن خلاص فاضل ساعة ونصف عشان نصحى لطابور التمام الصباحي.. وهكذا انتهى التقليد في الجيش نهاية مأساوية

وإلى لقاء آخر إن شاء الله
غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 17/07/2007, 01h24
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية


ياااااااه ..

فكرتنى ياعم غازى بأيام الجيش الأولى .. المرح والتهريج الذى ينتهى غالباً بالتكدير ..

أما الحاجات إللى إنت عملتها كلها دى .. فكرتنى بعلى بيه مظهر .. وهى الشخصية التى قام بأدائها الفنان محمد صبحى .. واحد بيحشر مناخيره فى أى شئ وكل شئ .. ولا يفلح فى أى شئ .. المهم إنك تكون فى الأخر فلحت فى حاجه ..

نيجى بقى لسؤال أخونا أبو مندور .. والخاص بكتابة النوتة الموسيقية لقائد الأوركسترا ..

كل آلة لها نوتة خاصة بها حسب طبيعتها والصوت الصادر منها .. فهناك نوتات للأصوات الحادة .. وأخرى للأصوات المتوسطة وثالثة للأصوات الغليظة .. وهذه كلها لها مصطلحات يفهمها العازفين ..

أما قائد المجموعة .. فله نوتة خاصة به .. تحتوى على كل هذه الألآت .. أى لكل آلة سطر أو مدرج .. يقرأهم القائد فى نفس الوقت .. وهذا مايتدرب عليه أثناء دراسته .. وكل سطر مكتوب بجواره إسم الآلة .. يعنى العملية مافيهاش ألوان ولا حاجة ..

أما عن الإقتراح الخاص بمقاطعة الموسيقى الهابطة .. بصراحة مش عارف أقول لك إيه .. أنا ممكن أقاطع .. وممكن أعلم أولادى يقاطعوا .. لكن نعمل إيه فى باقى الناس .. المسألأة ليست فى الموسيقى فقط .. ولكنها تدهور فى كل شئ .. الزمن تغير .. والمادة طغت على كل شئ .. حانغير إيه ولا إيه .. أنا شخصياً مسئول عن أولادى .. وأقدر أقول .. إنى نجحت إلى حد كبير فى إبعادهم عن كل ماهو ردئ .. حتى الموسيقى .. فأولادى مثلى .. لا يسمعون إلا الأصيل من الموسيقى والغناء ..

أما عن سؤال عمنا غازى بخصوص الفنان عزت الجاهلى .. فلعل هذه الصفحة تفيدك ..

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=1647


__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #8  
قديم 17/07/2007, 02h32
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

استاذنا الكبير محمد الالاتى
عندما تكلمت عن مقاطعة الاغانى الهابطة لم اكن اعنى اهل بيوتنا من اخوة و زوجات و ابناء على اعتبار انه امر مفروغ منه فهم اولى بالتوجيه السليم بالطبع و انما عنيت الاصحاب و المعارف و الزملاء فى العمل و غيره فهم الدائرة الاوسع و بحكم الاحتكاك المباشر بهم يمكن التأثير عليهم و الموضوع غاية فى السهولة ,
و لى فى ذلك عدة تجارب فمثلا احد اصدقائى كان عامل عيد ميلاد ابنه فى احد المحلات و توقعت ان صاحبنا الDJ سيشنف اذانا بما تيسر له من العنب و البلح و خلافه فوالله طبعت اسطوانة audio من اغانى الاطفال اللى فى المنتدى هنا و اخذت هدية و رحت عيد الميلاد و فعلا...
دخلت انا و واحد صاحبى لقيت الDJ شغال على القرف ده للعيال الاطفال اللى ملهومش ذنب ... اعطيته الاسطوانة و قلتله بقولك ايه ماتشغلش اى حاجة غير الاسطوانة دى .
و الله العظيم كل عيد الميلاد اصبح فى منتهى السعادة و المرح مع اغانى فوزى و عفاف راضى و ايمان البحر و كلهم شكرونى على الجو الظريف ده و الاغانى اللى فكرتهم بيها.
و الطريف فى الموضوع ان الDJ نفسه اخذ الاسطوانة معه لينسخها و يشغلها فى اعياد الميلاد .
و بينى و بينك احد الاسباب التى ساعدت على تلف و افساد الذوق فى الاستماع هو شخصية الDJ فهو شخصية لا تمت للفن بصلة و لا يشترط ان يكون له ذوق راقى و هو غالبا ولد تلفان فشل فى دراسته و نجح فى شغل الanimation و هز الوسط فقط و مع ذلك فهو الاكثر احتكاكا بالناس فى الحفلات ... و ليس هذا فقط بل انه لرخص سعره ماديا فقد قطع عيش موسيقيين احترفوا الموسيقى...., و منع اى فرصة للناس لمقارنته مع اى فنان او موسيقى محترف.
و لا ادرى لماذا لا تأخذ نقابة المهن الموسيقية موقفا من هؤلاء بمنعهم من احياء الحفلات الموسيقية لعدم احترافهم لأى نوع من الموسيقى؟؟؟؟؟
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 17/07/2007, 10h36
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة

أما الحاجات إللى إنت عملتها كلها دى .. فكرتنى بعلى بيه مظهر .. وهى الشخصية التى قام بأدائها الفنان محمد صبحى .. واحد بيحشر مناخيره فى أى شئ وكل شئ .. ولا يفلح فى أى شئ .. المهم إنك تكون فى الأخر فلحت فى حاجه ..


والله يا كبير الآلاتية .. الموضوع بالنسبة لي ماكانش حشر مناخير .. زي ماحضرتك تفضلت ووصفت
بس هو كان مجرد تجارب ، من أثر حبي للفن بصفة عامة
وزي ما أنا قلت ، أكيد التجارب دي عمرها ما هاتسفر عن شيء لإنها تجارب طياري كده بدون تركيز ..
إوعى تفتكر إني خدت على خاطري من كلمتك بتاعة المناخير ، وإن الواحد مافلحش في حاجة
بل بالعكس .. أنا باقولها على الملأ .. وأنا باضحك .. إنها فعلا كانت تجارب لذيذة ، وأثناء ماكنت عايش جواها ، كنت متأكد إني مش هاكمل ..
بس تعرف بقى إني كمان عملت توزيع موسيقي ..
وكانت فكرة مضحكة ، وكانت نتيجتها غاية في الجمال
حيث عملت توزيع موسيقي أو بالأحرى إعادة توزيع لأغنية Coco Jumpo ..
عملت لها توزيع شرقي بحت ، حيث كان بآلة القانون ، والإيقاعات الشرقية
والصاجات ، والسقفة ..
وكان ده من خلال الأورج ذو الإمكانيات الكبيرة بتاع صاحبي
حيث سجل صاحبي اللحن على الأورج ( بعزفه هو من خلال استخدام صوت آلة القانون )
وبعدين فهمني الطريقة .. أدخل أي آلة في مكان داخل الموسيقى
وقعدت أنا بقى أجرب أدخّل السقفة إمتى ، والصاجات إمتى ، والطبلة بإيقاع معين ثم إيقاع آخر على شوية زغاريد على ناس بتهيص ..
وطلع في النهاية توزيع في منتهى الروعة .. ومش هاقول حقق نجاح قد إيه عشان سامية ماتتريقش هي كمان
ويمكن ساعتها بس عرفت معنى كلمة توزيع موسيقي
أو ماهي وظيفة الموزع الموسيقي

غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 05h53.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd