* : سينما قصر النيل * ليلي ونهاري * اروح لمين *حب ايه (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h36 - التاريخ: 03/11/2025)           »          حفل اذاعة الاغانى النادر فى الخميس الأول من كل شهر (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h00 - التاريخ: 03/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 15h35 - التاريخ: 03/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 13h45 - التاريخ: 03/11/2025)           »          الفنان الراحل فضالة عبدالله فضالة (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 11h31 - التاريخ: 03/11/2025)           »          محمد السراج (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h24 - التاريخ: 03/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h38 - التاريخ: 03/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h35 - التاريخ: 03/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h46 - التاريخ: 03/11/2025)           »          كلمة مؤجزة للسيدة ام كلثوم (الكاتـب : صالح المانسي - - الوقت: 19h54 - التاريخ: 02/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 10/07/2007, 19h33
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

طيب .. نكمل ..

نرد عليكم فى الأول وبعدين نمسك فى إثنان آخران من الملحنين ..

بالنسبة لمقطوعة ( عزيزة ) عشق الأستاذ أبو مندور ..

نتكلم عنها شوية .. وأهو كله كلام فى المزيكا ..

هذه المقطوعة برغم جمالها وحيويتها وإعتبارها من أعمال عبد الوهاب الموسيقية المميزة .. لكنها ليست أحسن مقطوعاته ..

ولا نعتبرها من عبقريات عبد الوهاب لبساطة تنفيذها .. وربما هذا هو سر جمالها ..

تعتبر ( عزيزة ) من قوالب التحميلة .. برغم إيقاعها الراقص .. والتحميلة ياإخوانى عبارة عن جملة رئيسية يتم عزفها بجميع الألآت .. وتتكرر هذه الجملة على مدار التحميلة .. ويتخللها جمل موسيقية للألات المنفردة ..

والألات المستخدمة هنا هى ( الأكورديون ، الناى ) مع ملاحظة وجود الكمان والقانون فى جمل قصيرة جداً ..

وواضح طبعاً أن الألآت المستخدمة شرقية .. ولا وجود للنحاسيات والخشبيات فى المقطوعة ..

يستعمل عبد الوهاب فى مقطوعته .. مقام ( الكرد ) وهو المقام السائد طوال المقطوعة .. فيما عدا تحويلات قصيرة لمقام النهاوند المجاور للكرد .. والجزء الأخير من المقطوعة يستعمل مقام العجم ( الميجور ) ثم يعود للكرد لينهى مقطوعته ..

وقد إستعمل عبد الوهاب طريقة السلم الملون ( كروماتيك ) بين أجزاء المقطوعة .. ليستقر على سلم مقام النهاوند ليبدأ الجزء التالى ..

ولايمكن أن ننهى تحليلنا البسيط هذا قبل أن ننوه لطريقة عبد الوهاب فى إنهاء المقطوعة .. فقد أنهى المقطوعة بنغمة معلقة .. كيف ؟

المفروض أن ينهى الأستاذ عبد الوهاب مقطوعته على درجة ركوز مقام الكرد ( الرى ) .. أو حتى النهاوند ( الصول ) .. لا مانع .. ولكنه أبى أن ينهى المقطوعة كأى موسيقى .. فأنهاها على نغمة المى بيمول .. وليس على نغمة الرى أو الصول .. والموسيقيون يسمون هذه القفلة .. قفلة معلقة .. وهذا هو عبد الوهاب ..

بالنسبة لسؤالك ياأبو مندور .. عن مدى معرفة أسلوب السنباطى .. ذكرنا من قبل .. أن السنباطى يتميز بضخامة موسيقاه ويحب أن يستعمل الأوركسترا بكامله .. وككل ملحن .. يفضل السنباطى إستعمال بعض الجمل الموسيقية المميزة .. حين تسمعها تعرف أنه السنباطى .. إسمع مثلاً مقدمة أغنية ( عايز جواباتك ) ومقدمة أغنية ( على عينى بكت عينى ) وقارن بينهما .. ستجد تشابهاً كبيراً فى الجمل الموسيقية .. كما يحب السنباطى إستعمال أسلوب ( الأدليب ) فى موسيقاه )

والأدليب ياسادة .. هو بداية اللحن ويكون العزف بدون إيقاع .. أى عزف يعتمد على إشارة المايسترو .. ومعظم أعمال الستباطى الكبيرة هكذا .. أدليب ضخم بعرض الوتريات .. يمكنكم الأن معرفة أسلوب السنباطى بمجرد سماع أحد ألحانه ..

أما الأخت العزيزة ( سامية ) ..

فأنا مش زعلان .. أنا مبسوط بيكم جداً .. ولكنى كنت أحب تواجد موسيقيين غيرى حتى نثرى الموضوع أكثر .. وعموماً البركة فيكم .. وسنستمر بإذن الله .. لأننا نتحدث فى شئ نحبه جميعاً ..

وسأعمل بإقتراح أخانا أبو مندور وأتحدث عن على إسماعيل وأندريا رايدر وفؤاد الظاهرى بصفتهم من أشهر الموزعين وواضعى الموسيقى التصويرية للأفلام .. فإلى الرد القادم ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 11/07/2007, 13h13
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

بعد كل هذه المناجاة
وكل هذا الاستفزاز الفني
وكل هذه المحبة ..
بس خلليكوا فاكرين إن إنتوا اللي عايزين
وأنا نبهت قبل كده ، وقد أعذر من أنذر ..
مضطر أكمل لكم الحكاية ..
بعد أن تقابلت مع مدام عصمت ( الله يمسيها بالخير إذا كانت لسه موجودة ) .. وهي بعد أن سمعتني - يا سامية - بدندن كده أغنية يا تمر حنة لفايزة أحمد مع صاحبي اللي حكيتلكم عليه بتاع الأكورديون بصحبة كام واحد من زملاؤه في الفرقة .. جات واتعرفت عليا وقالتلي : صوتك حلو بس عايز يعلا شوية عن كده ..
قولتلها : ربنا يخليكي دا انا كنت باهزر يعني مش باغني بجد ..
قالتلي : لا والله صوتك فعلا حلو ..
وراحت فاتحة الأورج اللي أمامها .. وقالتلي طب إنت حافظ إيه تاني ..
قلت لها : حافظ كل أغاني عبد الحليم وشوية لطلب وشوية لعبد الوهاب ..
قالتلي : مش حافظ حاجة لمحمد فوزي ..
ضحكت وقولتلها : يعني مش كفاية اللي قولتلك عليهم دول ..
قالتلي : حافظ مال القمر ماله..
قولتلها : آه
راحت عاملة المقدمة بتاعتها على الأورج وقالتلي : سمعني
طبعا قعدت اتنحنح ، واعمل نفسي باسلك في صوتي ، وابتديت .. مال القمر ماله .. ماجيناش على باله ..
وبعد ما خلصت حسيت إنها هاتقولي ماشفش وشك هنا تاني ..
واحتمال تطرد صاحبي دا من الفرقة كمان ..
لكن الحقيقة حصل العكس تماما ..
لقيتها معجبة قوي بصوتي ، وقالتلي طيب تستناني بعد البروفة .. نكمل .. ولا إيه رأيك تخش معانا في البروفة ..
كانوا بيعملوا أغنية قمر له ليالي للأستاذ داوود حسني
قولتلها مش حافظها .. قالتلي أقعد اسمعنا وشوف احنا بنعمل إيه ..
لكني مش عارف ليه حسيت إني مكسوووف فاعتذرت وقولتلها طيب هو أنا أصلي عندي مشوار مهم دلوقتي ، ينفع آجي لحضرتك يوم تاني .. قالتلي مافيش مشكلة .. خلليها بعد يومين .. مستنياك .. إوعى ماتجيش ..
ومشيت وأنا حاسس إني خلاص وصلت ، وباقول في عقل بالي ..
الظاهر إن العندليب هايرجع تاني ..
ورحت قعدت أسمع في أغاني محمد فوزي كلها ..
آه .. نسيت أقوللكم إني سألتها إشمعنى محمد فوزي ..
قالتلي : عايز تتعلم الغنا إسمع محمد فوزي ، وشوف مخارج الكلام منه إزاي ..
قعدت أسمع أغاني فوزي كلها اللي طبعا أنا عارفها وحاببها ، بس المرة دي كان لها طعم تاني خالص ، وحسيت فعلا إن كل الحروف خاجة منه واضحة جدا ، وكل النغمات متقسمة وباينة وواضحة على الآخر ..
وحفظت أغلب أغانيه اللي سمعتها ..
وانتظرت اليومين يعدّوا..
إلى أن جاء اليوم المعهود .. ولبست واتشيكت وشربت يانسون طبعا قبل ماروح .. ومارضيتش أشرب ولا سيجارة ( أيام ما كنت بادخن ) ..
وتوكلت على الله ورحت لمدام عصمت ..


وإلى لقاء آخر إن شاء الله
غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 12/07/2007, 03h01
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

استاذنا / ابو حسام

الله على شرحك البسيط و تحليلك الموسيقى السهل فعلا فى منتهى الجمال يا استاذ محمد
انا كنت بشوف فى الموسيقى الالية قوالب السماعى و اللونجا و البشرف و التحميلة و لا افهم ماذا تعنى هذه المسميات و الان قد عرفنا واحدة و هى التحميلة .
و بالنسبة لمزيكا عزيزة يا استاذ ابو حسام تحليل حضرتك لها هايل و بالذات كلمة (ولا نعتبرها من عبقريات عبد الوهاب لبساطة تنفيذها .. وربما هذا هو سر جمالها ..)
عجبنى اوى تلخيص حضرتك لها فعلا لحنها بسيط جدا و سلس جدا و تألفه الاذن التى تسمعه لاول مرة بسهولة و هذا شأن عبد الوهاب فى معظم الحانه..... السهل الممتنع الذى لا يأتى به سواه.
و اكيد طبعا دى مش احسن الحانه و انما كانت احد الامثلة التى ارويها على عبقرية عبد الوهاب التى هى فى رأيى البساطة الشديدة فى اللحن و صعوبة التنفيذ .
و زى ما قلت لحضرتك على اسماعيل (الذى و عدتنا تكلمنا عنه ) استطيع ان اميز الحانه بسهولة و لا استطيع ان اقول كيف فلا املك قدرة التعبير الموسيقى الرائع الذى تملكه حضرتك لاحترافك بالموسيقى.
اما عن انتظار حضرتك لاحد الاعضاء الموسيقيين ليحمل عنك قليلا كثرة اسئلتنا فأكيد ا/ احمد الديب بيتابع من بعيد و منتظر لحظة ما ليدخل مع حضرتك.
شكرا على سرعة ردك يا استاذ محمد و منتظرين نفاذ وعدك .
نيجى لابلة سامية التى لا تريد ان تشاركنا برأيها برغم تأكدى من حسن ذوقها و سلامة حسها الموسيقى و التى تقول انها ليست متخصصة فى الموسيقى طيب ايه رأيك نقفل الصفحة دى خالص و نقفل المنتدى كمان لان المتخصصين فى الموسيقى امثال ا/ محمد الالاتى وا/ احمد الديب قليلون جدا
ده احنا لسة كنا بنقول حانفتح معهد موسيقى على ما تفرج ....ياعنى شايفانى انا و غازى متخصصين اوى؟؟؟؟ ما احنا عمالين نسأل ا/ محمد و بنحاول نعرف ؟؟؟
هو يمكن يكون الاستاذ غازى اكثر تخصصا و ده حايظهر بعد ما يخلص حكاية المايسترو عصمت....
والله خلتنى اضحك ضحك يا غازى على اسلوبك و طريقة سرد الحكاية و بالذات لما ابتديت تسلك زورك و تتنحنح و تشرب ينسون و عملت الواد المطرب اللى ماحاصلش
و مش عارف ليه جاه على بالى ان المايسترو عصمت دى شبه المطربة اللى فى فيلم دليلة (بتاعت الحلو فى الفراندة شاورلى و بص لى و القلب فى الزمان ده بسرعة بيتملى)
كمل يا غازى الموضوع يزداد سخونة و شديتنا اكتر.......
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 12/07/2007, 03h19
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

نسيت اسأل استاذ محمد الالاتى
اغنية حبيب الروح لليلى مراد الحان السنباطى؟؟؟
هى ينطبق عليها المواصفات التى قلتها حضرتك من حيث ضخامة البداية بكامل طاقة الاوركسترا بس بالنسبة للادليب ما اظنش لان الايقاع فيها شديد و قوى.
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 13/07/2007, 00h40
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

أهلاً أخى أبو مندور ..

بالنسبة لمطالبتى بإشتراك بعض الأخوة ( موسيقيين وغير موسيقيين ) ليس الهدف منه تخفيف الحمل عنى .. فأنا لن أملّ من أسئلتكم وإستفساراتكم .. فهذا شئ يسعدنى بالتأكيد .. ولكنى أحببت أن يشاركنا الأخوة لزيادة إثراء المناقشات وتكثيف المعلومات .. والأستاذ أحمد الديب ( حبيبى ) .. أتمنى أن ينسلخ قليلاً من مهامة الإشرافية ويشاركنا بمعلوماته الثمينة .. كما لاحظت عدم دخول ومشاركة أساتذتنا المشرفين .. ربما لأن المهام الإشرافية من الثقل بحيث لا تعطيهم وقتاً للمشاركة .. ولكن كلى أمل فى إشتراكهم جميعاً .. فسنسعد بذلك بالتأكيد ..

أما عن سؤالك بخصوص ( حبيب الروح ) فهى للسنباطى ولا شك .. فأسلوبه واضح كل الوضوح .. وأعتقد أن هناك أدليب فى الأغنية وإن كان غير موجود فى الأغنية الموجودة فى المنتدى .. إستمع للأغنية من الفيلم .. وستجد الأدليب ..

وعموماً .. إذا كنت ذكرت من قبل .. أن السنباطى عاشق للأدليب .. فهذا ليس شرطاً أن يكون فى كل أعماله ..

ملحوظة : مازلنا فى إنتظار الأستاذ غازى ليكمل لنا حكايته مع الغناء والأستاذة عصمت ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #6  
قديم 13/07/2007, 01h32
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

الف شكر يا استاذ محمد
و الله العظيم انا لم اكن اعرف مسبقا ان الاغنية من الحان رياض السنباطى و لكن من وصف حضرتك لاسلوبه وجدته متمثل فى هذه الغنوة.
و دى نتيجة معلومات حضرتك القيمة التى بدأت تؤتى ثمارها معانا يا استاذ محمد .
ما زلنا فى انتظار نفاذ وعد حضرتك....
و الاستاذ غازى اكيد حايكمل قصة مدام عصمت و قصة بداية سطوع نجم جديد فى مصر المحروسة:unsure::band:
بس بجد و بدون تهريج انا بشكر غازى على فتح هذه الصفحة المفيدة فعلا.....
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 15/07/2007, 06h52
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

[
و الاستاذ غازى اكيد حايكمل قصة مدام عصمت و قصة بداية سطوع نجم جديد فى مصر المحروسة

بس بجد و بدون تهريج انا بشكر غازى على فتح هذه الصفحة المفيدة فعلا.....
[/quote]
يابو مندور لا شكر على واجب ، أنا فرحان أكتر منك بوجود هذه الصفحات ، واللي فعلا باعتبرها مفيدة جدا لوجود كبير الآلاتية معانا فيها .. وإن شاء الله الكل يشارك معانا ، هم بس تلاقيهم بيصيفوا ..
أما بالنسبة لتكملة الحكاية بتاعة التجربة الخطيرة ليا في الغناء ، وهي بالمناسبة تعتبر أحد التجارب لأن هناك تجارب أخرى في التمثيل وفي التلحين وفي التأليف وفي العزف وفي إلقاء المنولوجات وتقليد الفنانين ..
وأقولك على سر ..
قرب شوية ..
أنا سجلت 3 شرايط قبل كده .. والله
طبعا مش في استوديو دا كان بس كاسيت نضيف شوية ، وميكسر ، وجهاز صوت كده من اللي بيستخدموه في الـ DJ
ومش عايز أقولك والله حققوا نجاح ساحق ( على مستوى المعارف والأهل والأصدقاء ) ..
وطبعا كان بصحبة صديقي الفنان خريج التربية الموسيقية والذي يلعب عود ، كما أنه ممتاز في الأورج
والأورج بتاعه كان فيه إمكانيات جبارة ولو إن أكيد بقى فيه الأحدث دلوقتي. بس كان الأورج لوحده عامل مهرجان في الشريط وكأن هناك فرقة موسيقية كاملة ، وكورال وناس بتسقف ، وناس بتزغرد .. وخصوصا إن صاحبي كان متمكن قوي من الأورج ..
وفوجئت بعد الموضوع ده ، وكان منذ حوالي 12 سنة إن فيه ناس معرفهمش سمعوا الشريط وعجبهم قوي ..
لدرجة إن أحد الفتيات خدت الشريط ماعرفش منين ، وسمعتوا في مدرستها ، وبقدرة قادر بقى مع كل بنت من زمايلها نسخة من الشريط .. وبقت الـ .... بجلاجل.
والموضوع كبر واتشهرت على حس الشرايط دي شهرة جامدة قوي ، بس بدون ماحد يعرف إن أنا اللي مسجله بصوتي ..
وبصراحة أنا قصدت إني ما ألمحش لأي حاجة جوة الشريط تدل عليا ، عشان مااتعرفشي لو حصل حاجة ..
المهم .. الحوارات كتير والتجارب الفنية أكتر ..
أنا بس عامل عليكو إنتوا مالكوش ذنب ..
خللينا في الدردشة أحسن ..
ودلوقتي هافتح مجال جديد نتناقش فيه ..
عن طريق توجيه سؤال لكبير الآلاتية وطبعا للناس كلها ..
.. لما تيجي الكلمات ..
وييجي الملحن .. والموضوع لسه حبر على ورق ..
بيبص للموضوع إزاي ؟؟
يعني بيعمل إيه ؟
وعلى أي أساس بيختار المقام والحاجات دي ..
ولو هي أغنية طويلة ذات مقطوعات موسيقية داخلية .. ( إنت عمري ، أمل حياتي ، فاتت جنبنا ، أغدا ألقاك ، .... )
بتتعمل الموسيقى الأول ولا اللحن الأول .. ؟
ولا دي مالهاش قواعد ، وبتفرق من ملحن لآخر ..
يعني ..
إيه اللي بيحصل من البداية للنهاية ؟؟

تحياتي
غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 18h26.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd