| |
 |

08/08/2009, 13h19
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
|
|
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 484
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى
مقام الراست
مقام الراست ياجماعة هو أبو المقامات الشرقية .. وهو مرادف لسلم الميجور الغربى .. مع تغيير طفيف ..
والملف المرفق .. حايوضح كل إللى أنا قولته ..
|
ربنا يباركلنا فى عمرك يا مايسترو ,
الملف الصوتى مع الشرح الكتابى دة وصل الصورة بالظبط و عرفنا الراست تمام التمام ,
بس فيه نقطة صغيرة كنت عايز اسأل حضرتك عليها ,
موضوع درجة ركوز المقام دى غامضة حبتين , حضرتك قلت هى الدرجة اللى بيرتاح عندها اللحن , و بيقف فيها
بس بصراحة ما عرفتش بيرتاح ازاى يعنى , يعنى لو قلنا غنوة قولى حاجة ,
قولى حاجة أى حاجة ....قول باحبك قول كرهتك
قول .... قول .... قول و ما يهمكشى حاجة
قولى عايزك ... قولى بعتك
بس قولى أى حاجة .... أى حاجة
يا حبيبى
الللحن ارتاح هنا فين ؟؟؟ أو درجة الركوز عند أى كلمة من دول ؟؟؟
و بعدين عندى سؤال تانى , لازم اللحن اللى من مقام الراست يبتدى من الدو ؟؟؟
يعنى أول حرف يكون دو ؟؟؟
و لا ممكن يبتدى من أى حرف تانى فى السلّم بتاع الراست و يعدى فيه على الدو من خلال اللحن؟؟
ثالث سؤال الراست على الاورج هو الصوابع البيضاء بس , صح ؟؟؟ ( مع الربع تون طبعا)
شكرا يا مايسترو يا كبير ,
انتظر بأة أمثلة التفاعل بتاعتى , و انت عارفنى بأة أمّا باتفاعل ,
ربنا يستر
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
|

08/08/2009, 13h47
|
 |
المايسترو
رقم العضوية:1323
|
|
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
أهو كده التفاعل ولا بلاش .. أسئلة فى صميم الدرس .. برافو يامحمد ..
نبدأ فى الإجابات ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn
موضوع درجة ركوز المقام دى غامضة حبتين , حضرتك قلت هى الدرجة اللى بيرتاح عندها اللحن , و بيقف فيها
بس بصراحة ما عرفتش بيرتاح ازاى يعنى , يعنى لو قلنا غنوة قولى حاجة ,
قولى حاجة أى حاجة ....قول باحبك قول كرهتك
قول .... قول .... قول و ما يهمكشى حاجة
قولى عايزك ... قولى بعتك
بس قولى أى حاجة .... أى حاجة
يا حبيبى
الللحن ارتاح هنا فين ؟؟؟ أو درجة الركوز عند أى كلمة من دول ؟؟؟
|
اللحن هنا إرتاح على درجة الركوز .. إللى هى الدو .. عند كلمة ياحبيبى الأخيرة ..
وعموماً .. المفروض أن الجملة الموسيقية تنتهى على درجة الركوز .. وإذا إنتهت على درجة أخرى فى سلم المقام .. نقول عليها ( درجة معلقة ) ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn
و بعدين عندى سؤال تانى , لازم اللحن اللى من مقام الراست يبتدى من الدو ؟؟؟
يعنى أول حرف يكون دو ؟؟؟
و لا ممكن يبتدى من أى حرف تانى فى السلّم بتاع الراست و يعدى فيه على الدو من خلال اللحن؟؟
|
مش لازم الجملة اللحنية تبدأ من درجة الركوز .. ممكن تبدأ من أى درجة داخل سلم المقام .. حسب رؤية الملحن ..
لأن لو كل ملحن بدأ من درجة الركوز .. لأصبحت الألحان كلها متشابهة .
فمثلا : أغنية فكرونى .. تبدأ بجملة ( كلمونى تانى عنك ) .. كلمة كلمونى بدأت من الدو .. يعنى من درجة الركوز
أما أغنية ( بدنا نتجوز ع العيد مثلاً ) .. تبدأ بكلمة ( بدنا ) .. نجدها بدأت من درجة اللا .. وليس الدو ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn
ثالث سؤال الراست على الاورج هو الصوابع البيضاء بس , صح ؟؟؟ ( مع الربع تون طبعا)
|
أيوه صح .. علشان كده .. الراست .. إسمه المستقيم .. يعنى مافيش أصابع سوداء على البيانو .. ولو إن البيانو مايقدرش يقول راست ..
يالى شد حيلك وذاكر ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .
|

08/08/2009, 14h25
|
 |
طاقم الإشراف
رقم العضوية:141665
|
|
تاريخ التسجيل: January 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: الاسكندرية
العمر: 51
المشاركات: 1,465
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
الله الله يا عمنا ده مقام السلطنة والمزاج العالي
واللي هياخد باله من حتة السلطنة اللي في النص اللي بتميز الراست عن الميجور الغربي الجاف هيفهم معنى الربع تون
بس يا عم الآلاتي حضرتك قلت إن المقام ده كلمته واحده ودوغري وما بيحودش لا يمين ولا شمال دي بقى اللي عايزين نفهموها؟؟!! وياريت توضح لنا بأمثلة تانية لمقامات بتحود عشان نعرف الفرق.
معلش دي غلاسة بس حضرتك اللي قلت اسألوا؟
وطبعا كلنا في انتظار أبو مندور ينتع لنا كام مثال راست من بتوعه وانا متأكد المرة دي إن كلهم هيطلعوا بياتي بنهزروا وياكوا يا ميدو والله ده حضورك هو اللي خلى الموضوع لذيذ ودمه خفيف
فينك يا أبو فارس احضرنا يا عم
__________________
لا تُلْقُوا باللؤلُؤ إلى الخنزير, فـإنّـــه لا يصْنـــع بـه شيئـاً
ولا تُعْطُوا الحِكْمةَ مَن لا يُريدها
فإن الحكمةَ أفضلُ من اللؤلؤ, ومن لا يرِيدها أشَرُ من الخنزير
|

08/08/2009, 14h57
|
 |
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
|
|
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,215
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
أنا أهوه يا سُلم
وهاتلاقوني لعلعت في مقامي الحجاز والصبا .. لإني باحبهما قوي
والكرد كمان .. ولا واني دايما اتلغبط فيه
الله ينور يا عم محمد يا كبير الالاتية
__________________
الحمد لله رب العالمين
|

08/08/2009, 19h28
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
|
|
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 484
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
شكرا جزيلا يا استاذ محمد على الاجابة الشافية الوافية الكافية ,
معلش بعد إذنك سؤال بايخ كمان ,
لما جينا خفضنا الربع تون للماجير عشان يبقى راست , المسافة بين المى و الفا نص تون فى الماجير , صح ؟؟؟
طيب مش المفروض تفضل المسافة هى هى بعد تغيير الربع تون ؟؟؟
لاننا غيرنا فى المى , و فى الفا كمان , يعنى المسافة المفروض تفضل ثابتة يعنى برضه نص تون , بعد ما غيرنا المى ( إلى مى إلا ربع ) و الفا ( إلى فا إلا ربع )
يعنى المفروض بفضل فرق المسافة نص مسافة و ليس مسافة الا ربع بين المى و الفا و بين السى و الدو التى تليها ,
مش كدة و لا أنا دماغى سخنت
يعنى تغيير الربع تون إذا تم على كل حروف مقام الماجير يبقى المسافة بين الدرجات لازم تفضل ثابتة ,
و لا إحنا بنغير الربع تون فى بعض الحروف فقط مش فى كل المقام ؟؟؟
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
|

08/08/2009, 19h38
|
 |
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
|
|
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,215
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
إنت بتذاكر من ورانا يا واد 
__________________
الحمد لله رب العالمين
|

08/08/2009, 19h41
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
|
|
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 484
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غازي الضبع
إنت بتذاكر من ورانا يا واد 
|
اه , جبت الاورج بجد و قعدت اجرب الاغانى عليه , بس عقيم و مقرف
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
|

09/08/2009, 03h30
|
 |
المايسترو
رقم العضوية:1323
|
|
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn
يعنى تغيير الربع تون إذا تم على كل حروف مقام الماجير يبقى المسافة بين الدرجات لازم تفضل ثابتة ,
و لا إحنا بنغير الربع تون فى بعض الحروف فقط مش فى كل المقام ؟؟؟
|
أمممممم .. كده إنت دخلت فى حيطه يامحمد ..
الخفض لايكون على كل الدرجات .. ولكن يكون على درجات معينة خاصة بكل مقام ..
فمثلاً فى الراست .. نخفض المى والسى فقط .. أى الدرجة الثالثة .. والدرجة السابعة .. طيب
نتكلم شوية فى الربع تون ..
المسافات الطبيعية فى السلم الموسيقى تكون كالآتى :
بين الدو والرى = مسافة كاملة ( تون )
بين الرى والمى = مسافة كاملة ( تون )
بين المى والفا = نصف مسافة ( نصف تون )
بين الفا والصول = مسافة كاملة ( تون )
بين الصول والللا = مسافة كاملة ( تون )
بين اللا والسى = مسافة كاملة ( تون )
بين السى والدو الجواب = نصف مسافة ( نصف تون )
هو ده السلم الطبيعى .. ولتقريب المسألة على البيانو أو الأورج ..
سنجد أصابع بيضاء وأصابع سوداء .. سنلاحظ أن كل إصبع أسود موجود بين إصبعين أبيضان .. فى النص ..
لكن سنلاحظ أيضاً .. أنه لايوجد إصبع أسود بين المى والفا .. لماذا ؟
لأن المسافة الطبيعية بين المى والفا نصف تون .. فلا حاجة لوجود إصبع أسود بينهما ..
فلو أنقصنا المسافة بين المى والفا ربع تون .. ستصبح المسافة بين الرى والمى ثلاثة أرباع تون ..
لأننا عندما أنقصنا هذا الربع .. تحركت المى للخلف بقيمة هذا الربع وأصبحت أكثر إقنراباً من الرى ..
وفى نفس الوقت .. عندما تحركت المى للخلف ربع تون .. إبتعدت عن الفا بنفس القدر .. حلو
وبما أن المسافة الطبيعية بين المى والفا هى نصف تون .. فعندما تحركت المى للخلف ربع تون .. أصبحت المسافة بين المى والفا .. ثلاثة أرباع تون .. ونفس الحال بالنسبة لدرجة السى ..
وتبقى باقى المسافات كما هى بدون تغيير ..
وجدير بالذكر .. أن الدرجات المخفوضة .. تتغير حسب المقام المقصود ..
فهمت .. ولا نقول كمان .
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .
|

09/08/2009, 12h26
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
|
|
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 484
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى
أمممممم .. كده إنت دخلت فى حيطه يامحمد ..
الخفض لايكون على كل الدرجات .. ولكن يكون على درجات معينة خاصة بكل مقام ..
فمثلاً فى الراست .. نخفض المى والسى فقط .. أى الدرجة الثالثة .. والدرجة السابعة .. طيب
|
تمام يا مايسترو , توقعت كدة برضه ,
يبقى فى الراست بنخفض المى و السى ربع تون عن الماجير.
أصل اتهيأهلى انك قلت المى و السى فى التسجيل على سبيل المثال يعنى .
الحمد لله انى سألت قبل ما ابتدى التفاعل
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
|

08/03/2012, 12h02
|
|
ضيف سماعي
رقم العضوية:631473
|
|
تاريخ التسجيل: March 2012
الجنسية: عراقية
الإقامة: العراق
المشاركات: 1
|
|
|
|
رد: المقامات الموسيقية
الى الاخوة الاعزاء في هذا المنتدى الرائع انا محمد من العراق انا من العاشقين لتعلم العزف على الاورغ
الى كل من لديه كتاب او دروس كاملة لتعليم المقامات من البداية المهم تكون متسلسلة ارجوا ارسالها او نشرها على المنتدى........ ولكم الشكر
|
|
الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
|
|
|
| أدوات الموضوع |
|
|
| طرق مشاهدة الموضوع |
العرض المتطور
|
تعليمات المشاركة
|
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts
كود HTML معطلة
|
|
|
جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 22h22.
|
|