* : حمام خيري (الكاتـب : alaakahla - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 02h19 - التاريخ: 10/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 22h36 - التاريخ: 09/11/2025)           »          ام كلثوم النسخة الاعلى جودة (الكاتـب : ahmedkarimyasser - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h32 - التاريخ: 09/11/2025)           »          رباعيات الخيام النسخة الاصلية باعلى جودة (الكاتـب : ahmedkarimyasser - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h31 - التاريخ: 09/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ البوم بامر الحب باعلى جودة النسخة الاصلية 2 (الكاتـب : ahmedkarimyasser - - الوقت: 16h34 - التاريخ: 09/11/2025)           »          زينب يونس- 1935 - 18 يونيو 2006 (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 16h30 - التاريخ: 09/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ البوم بامر الحب باعلى جودة النسخة الاصلية 1 (الكاتـب : ahmedkarimyasser - - الوقت: 16h26 - التاريخ: 09/11/2025)           »          أم كلثوم (1930 - 1931) المجلد الثالث (الكاتـب : ahmedkarimyasser - - الوقت: 15h42 - التاريخ: 09/11/2025)           »          أم كلثوم (1930 - 1931) المجلد الثانى (الكاتـب : ahmedkarimyasser - - الوقت: 15h36 - التاريخ: 09/11/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 13h07 - التاريخ: 09/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > ملتقى الشعر و الأدب > نتاج الأعضاء .. القصص والروايات

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 09/09/2007, 13h27
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

الأخوة الأعزاء أصحاب الذوق الرفيع
و السمع البديع ..

منشرح أنا بمشاطرتكم لنكبتى اليومية

و أدرك أن معاناتى من معاناتكم ( الهم واحد و الألم مشترك )

أخى هوبا يرى أن ركوب القطار هو الأفضل لأنه يحل المشكلة

حلا جذريا .. حيث تنتفى حاسة السمع من أساسه .. وهو حل يشبه

التضحية بالأم و الجنين فى سبيل نجاح العملية ..

أما عن ركوب الحنطور فهو اقتراح لا بأس به .. وآهى فرصة

الواحد ( يتحنطر ) تماشيا مع آخر صيحات أغانى الحقبة ( العنبية )

و لى تجربة ( حنطورية ) .. اذ استبد بى الشوق فى العام المنصرم

( حلوة المنصرم دى ) الى التحنطر ..فقررت فى لحظة تصالح مع

النفس أن أخرج فى نزهة خلوية ( متحنطرا ) ..

و مع ايقاع حدوة الحصان المعدنية ( تيك تاك تيك توك ) أخذت

أدندن مستحضرا الأغنية الحنطورية الأصلية :

( الجوز الخيل .. تيك تاك توك .. و العربية .. تيك تاك توك

أنغامهم كلها حنية ..تك تيكا توك ..تيكا توك .. تيكا توك توك )

بالطبع لم ينطبق الواقع بحذافيره مع الأغنية المتجلية ..فالحصان

واحد و ليس ( جوز ) .. كما أننى كنت وحيدا تحت ( الكبوت )

بلا ( مزة ) كتلك التى كانت تلاغى عم الأسطى بصوت هديلى

كله دلع قائلة :( سوق يا سطى لحد الصبحية ) فيرد عليها الأسطى

الحنطورجى بصوت شعبى أسطوى رائق ( على راسى يا هانم
وعنيه )

أعود الى حنطورنا الواقعى الحى .. كان الحصان هزيلا تبرز عظام

قفصه الصدرى فوق جلده .. و الأسطى يتمتع بصوت محشرج عميق

يأتى من ظلمات صدر ( مشخشخ ) .. اذ كان يلاغينى بين فينة

وأخرى مرددا : منور يا باشا .. والنبى دا الحصان حبك !

ثم جاء وقت الحساب ( الموقف دا محتاج خلفية موسيقية مصاحبة

من فصيلة طنين النحل ) ..

اذ طالبنى الأخ الحنطورجى بعد الحاح مصطنع من نوع : خللى

علينا يا باشا .. خلاص الحساب وصل .. احنا تحت أمر السيادة ..

( شكرا يا ريس الله يكرمك ) دانا اللى باقول

الريس : ماشى يا باشا .. عشرين جنى ( الجنى هو الجنيه

بالاسكندرانى ) .. واذا بى مصعوقا ممتقعا مشرئبا ( حلوة مشرئبا )

من هول المفاجأة ..

لكننى تمالكت رباطة جأشى ( حلوة جأشى دى .. ماشية مع الحصان )

و استعرت صوتا برمجيا حادا و بادرته : ليه يا با .. انت مفكرنى

سايح ولا كروديا ( بالمناسبة اللى يعرف الأصل اللغوى لكلمة

كروديا يبقى يقوللى ) .. دانا لو ركبت تكس كان أخد خمسة جنى

( سبق و شرحت معنى جنى )

ظننت لوهلة أننى أرهبته بلهجتى المستعارة و حجتى الدامغة ..

الا أنه انطلق بحنجرته الفحيحية الحشرجية : لا مؤاخذة يا فندى

التكس بيمشى بالبنزين لكن الحصان بيمشى بالدم .. .

نفحته العشرين جنى بعد حجته ( الأدمغ ) و تذكرت مقولة أخونا

المناضل جان جاك روسو ( قد أختلف معك فى الرأى ، لكنى على

استعداد أن أموت دفاعا عن رأيك ) .. و الحقيقة أن محفزا آخر أقنعنى

بما قاله الأخ الحنطورجى .. اذ أن الكرباج لم يفارق يده أثناء

الحوار المتصاعد البناء بيننا


عقبالك يا سيد هوبا
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 09/09/2007, 13h28
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

الأخت الفاضلة مدام سامية ..

يبدو أن السمو اسم على مسمى ..

يا سلام على حاستك الفنية الراقية و روحك الودود المرحة..

و نشاطك الملفت فى ( سماعى )

ربنا يعلى مراتبك اللى وصلت 500 مشاركة ( وجود رقم 5

عشان عين الحسود ) و عقبالى يا رب

و فعلا هوبا جه يكحلها عماها .. أما حكاية ركوب الجناحين

فبلا مبالغة .. كلما سمعت عملا غنائيا أو موسيقيا خالصا وصادقا

و أصيلا .. أشعر كأنما نبت لى جناحان أحلق بهما فى سماوات

لا نهائية .. فكأنى تحولت الى روح نورانية لا يحدها واقع

ولا تطولها آثام ..

لكن الجناحين لا يصلحان بديلا عن المواصلات .. فالخط

الرسمى للتحليق من بيتنا الى السحاب ..

شكرا لمداخلتك مدام سامية ..
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 09/09/2007, 13h29
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

الأستاذ غازى الذى ( غزا ) القلوب بفكرته العبقرية ( دعوة على

أغنية ) .. وهى فكرة من فصيلة ( السهل الممتنع ) اذ طرح ببساطة

سؤالا له اجابة عند الجميع ( مين ارتبط بأغنية و أحبها و تأثر بها

ولها عنده صدى و ذكرى ) .. فاذا بالجميع يرددون كما فى فصول

المدارس الابتدائية :

أنا يا أستاذ .. أنا يا أستاذ .. أنا يا أستاذ .. أنا يا أستاذ

( صغرت الخط لأنه صوت مسرسع لتلاميذ ابتدائى )

و تهافت على المشاركة القاصى والدانى فى سماعى

أهنئك يا سيد غازى على ( نكش ) المشاعر ..

وأحب أعرفك ان أنا حاجز دور باسم ( فى الليل لما خلى )

و آهى توريطة لعمنا ( الآلاتى ) و هو اللى حايشيل الليلة

لوحده ... كان الله فى عونه

أما السيد مديرك فى العمل .. فأعتقد أنك أسأت فهمه ..

فعلى ما يبدو أنه رجل ( رؤيوى ) ذو وجهة نظر بعيدة

و استشراف عبقرى يتغلغل فى أعماق الوجدان اللامتناهى ..

فلو تأملت فى عناصر العمل الابداعى :

( أقول له بخ ما بيبخش .. أقول له كخ ما بيكخش )..

ستجد أن حرف ( الخاء ) الذى كرره المبدع كاتب الكلمات

له دلالة صوتية لا تخطئها الأذن المدربة ..

كما أنه أوجز فأنجز .. حيث اختصر الفعل و رد الفعل فى ثلاث

كلمات معبرا عن الحالة الشعورية كاملة ..

حتى أنه تفوق على عنترة العبسى داحضا مشهده الخالد :

(مكر مفر مقبل مدبر معا )...

و لاحظ فعل الأمر فى الموقفين المترابطين عضويا .. ومن

نسيج ايقاعى واحد ( بخ ، كخ ).. واذا بالطرف الآخر لا يستجيب

للبخ ولا للكخ .. و هنا يتجلى الموقف الدرامى بين نقيضين ..

ليتصاعد الشعور بحتمية الفراق .. و خاصة أن أحدهما لا يريد

الابتعاد عن الكخ ..

الأغنية أكبر من أن يستوعبها المبتدئون من أمثالنا ..

و كفانا الله شر ( الكخ ) يا أستاذ غازى ..


راجع نفسك
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 09/09/2007, 13h30
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

الأستاذ الفاضل الأخ ( يونيكورن )
كيف لى أن أسخر من الفنانة عديلة أم شفة .. و التى يحلو لجمهورهاعندما تصعد به الى آفاق التجلى و الانسجام أن
يناديها : يا سلام يا ست .. يا ام بق واسع .. الله .. انتعى كمان !
والنتع لمن لا يعرفه هو من ( نتع ينتع فهو ناتع ) و هى درجة
من درجات ( الحزق ) الصوتى تختلف عن الحزق اللى جه
فى بالكم الآن ..
و سوف أسرد على أسماعكم الغراء فى مرة قادمة باذنه تعالى
ملابسات حضورى لليلة فرح ساهرة أحيتها الست عديلة .. وما
شاب تلك الليلة التاريخية ( تاريخية بالنسبة لى ) من ملابسات
و تفاصيل يندى لها الجبين ..
أما أنت يا أخى يونيكورن .. فقد ( نكشتنى ) و نكشت نزعة
الشعر بداخلى ( الشعر بجر الشين ) و ليس الشعر بفتحها ..
اذ انه منكوش لوحده ..
محسوبك يا سيد يونيكورن ( بيخر ) شعر .. و أنت استفززتنى
( حلوة استفززتنى دى) .. بالصورة الشعرية المجسدة :
(فقاقيع الهوا بقللت على وش المية .. لمانزلت البيسين ساعة عصرية)
و اسمح لى يا نيكورن أن أتدخل ( عروضيا ) و العروض هو علم
موسيقى الشعور و يتضمن بحور الشعر و مكوناتها من تفعيلات ..
اذ أن البيت ليس موزونا .. وكم من الجرائم ترتكب باسم الفن ..
فالفنانة التى غنت لا تعرف الفرق بين وزن الكلمات ووزن
خمسة كيلو بصل ..
و لكن ( الفقاقيع ) التى انتشرت على وش مية البيسين أثارت
مخيلتى .. كما أن الشاعر الملهم لم يكتف بذلك .. بل أضاف ان
ان انتشار البقاليل كان فى ساعة عصارى !
و رغم أننى من مؤيدى ساعة المغارب .. الا أن تعديلى للمطلع
و اكمالى للكلمات الموحية موزونة على أوزان أخونا الخليل
ابن أحمد الفراهيدى .. لم يكن له من محفز سواك .. شوف يا سيدى :

فقاقيع هوا بقللت ...
على بلاعتنا
طفحت فى قلب البيت ..
يا مين يغيتنا ؟

أنا قلت يا فقاقيع ..
يا منورة البلاليع ..
بلونك الشفتشى ..
طفح المجارى بديع

طب ليه على الوش طارش ....
مية غسيل و حموم ....
و الهم طارح وفارش ...
و ايش يعمل المظلوم ؟؟؟

سباك صنايعى حويط ...
على أول الحارة .....
لسة بنادى عليه ....
راح جى باشارة ....
وعيته ع المشكلة ...
حييته بسجارة ...

قول يا حكيم المجارى ...
ايه سر سدتها ....
يكونشى عيل رمى ...
طوبة فى فتحتها ؟؟؟

قال يا بنى وايش فهمك ...
مهما حكيت و حكيت ....
دى صنعة صعبة ...
و يا ريتها بتفتح بيت

مد المعلم دراعه ..
سحب عصا ( خرزان )
و مدها بحرفنة ..
دخلت على العنوان
ع الخرم بالظبط ..
قالها منتشى و فرحان ..
طلع و دخل و وسع
فتحتك يا زمان !

و يا دوب فى غمضة عين
سمعت صوت بقبقه
تقولشى مية و جرت
ع ( الأم ) متشوقة !
و اتسلكت بلاعتنا
بعد قهر وشقى

المية عارفة طريقها
ناحية الواطى ....
و الواطى لو حكموه ...
الكل بيطاطى ...
يبقى اللى طاطا الراس ..
أوطى من الواطى !


شفت يا عم يونيكورن .. آديك شحنت القريحة طلعت مجارى ..
بقابيقك ملهمة .. و شفت الحكمة الأخرانية دى .. حاجة ( مفتكسه )
شامم ريحة التجربة الشعورية ؟! .. دعنى أدعى لنفسى أننى أول
من جعل للشعر رائحة و أدخل حاسة الشم فى تلقى العمل الابداعى
عوضا عن حاسة السمع التى كاد يضيعها الأخ هوبا لولا دفاع
الأخت سامية ..
أما بصدد البيت الآخر الذى ذكرته نقلا عن أغنية معاصرة
و هو ( حبيبى دماغه جزمة ... و بيزعل من غير لازمة )
فلى معها ( وقفه ) .. و ( حامشى ) فى تعديلها .. لأن الفكرة
محتاجة ( توسع ) شوية ..
شكرا يونيكورن
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 09/09/2007, 13h31
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

الأستاذ لولى ( الندى ) .. الحل الوحيد لأزماتنا المواصلاتية هو أن يكون لديك القدرة
على التحكم بنفسك فى ( فتحة ) دخول شريط الكاسيت أو السى دى أو مفتاح المذياع
و هذا لا يتوفر الا فى حالة امتلاك أمثالى لسيارة ( خصوووصى ) و خصوصى هنا
أقولها بطريقة صلاح منصور فى فيلم الزوجة التانية ..
و هو أمر لا يتوفر الا لأمثال السيد هوبا الذى يملك مواصلة ( خصوووووصى )
كفانا الله أغاريد الأخت شفيقة الدكر ( حلوة الدكر دى ) و بلاش أبو دومة ( لأسباب
خاصة ) ...
و فى وقفاتى التالية اذا مد الله فى أعمارنا .. سأقص عليك جزءا من سيرة ملحمة
فساد ذوق الجيران .. فى كل مكان و زمان .. شكرا أخى لولى ( الندى )
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 09/09/2007, 13h31
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

الأستاذ هانى حازم .. كيف لا أضر بركوب الجحش ( أعز الله

قدرنا جميعا ) و قد قال الله فى كتابه العزيز : ان أنكر الأصوات

لصوت الحمير صدق الله العظيم

فحتى تلك المواصلة النابضة الحية من قلب الطبيعة يجب أن

نتوخى الحذر من ( نهيقها ) المفاجىء ..

و بما أنك أمسكت الموضوع من ( لجامه ) و ( امتطيت ) المشكلة

فدعنا ( نرفس ) بكل ما نملك من قوة أغانى الواقع الهابط ..

و أن نتناول الأمر من ( ذيله ) حتى رأسه ..

و قد آخذ نصيحتك على محمل الجد ، اذ أننى سوف أمتطى

الجحش وحدى .. و أعلق كاسيت على رقبته أسمع من خلاله

ما أشاء من طرب .. و ربنا أشفق على الجحش فأسمعه أغنية

( البرسيم البرسيم البلاسيم ) أو ( شى يا حمارى ) ..

أشكرك أخى هانى ..
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 09/09/2007, 13h33
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: يوم عادى جدا

أخى العزيز هانى .. أشكرك على مجاملتك الرقيقة ..

فاذا كان الضحك قد جاء مشتركا بينك وبين الحمار ..

فهى مشاركة وجدانية أحسدك عليها .. اذ أننى من محبى

الحمير و المشفقين عليهم .. ألم تلاحظ الظلم الواقع على

هذه المخلوقات الطيبة المستسلمة المسكينة حين يشبهون

صوت مطربى الزمن المعاصر بأنه صوت حميرى ..

ان الحمار لا ينهق الا نادرا .. و غالبا حين يكون جائعا

أو محموما ( لا داعى لتفسير محموم .. عديها ) .. فاذا جاءه

( التبن ) أو استجابت لنهقته أتان ( الأتان هى أنثى الحمار )

توقف الحمار حتى الصباح .. عن النهيق المباح ..

و كم دافع أستاذنا توفيق الحكيم فى كتاباته عن المذكور

أعلاه .. و سرد علاقته بالجحش النونو الذى اشتراه من

أحد الفلاحين الذين تقطعت بهم السبل فى ( البندر ) ..

و حتى صار الجحش حمارا يافعا .. و لم ينهق خلال عمره

المديد فى بيت توفيق الحكيم سوى مرات معدودة ..

بينما النهيق الآدمى الغنائى المعاصر يطاردك فى كل صوب

و حدب .. يخترقك حتى لو كنت فى بروج مشيدة ..

تجده هاجما عليك من تلفاز .. مارقا اليك من مذياع ..

متسللا تجاهك من بلكونة الجيران .. مخترقا أذنيك من

من كاسيت ميكروباظ أو تاكسى .. لن تستطيع من النهيق

الآدمى هروبا ..

و بمناسبة ( المشاركة الوجدانية ) مع الحمار ضحكا و ربما

بكاءا أيضا .. فخذ تلك الرباعية من عمنا صلاح جاهين

الفيلسوف .. تأملها يا أخى .. فهى تمثل ( دراسة مقارنة )

بين الحمير من جهة .. و بنى الانسان من جهة :


الدنيا أوضة كبيرة للانتظار ........فيها ابن آدم زيه .. زى الحمار

الهم واحد و الألـم مشـترك ........ومافيش حمار بيحاول الانتحار

عجبى
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 09/09/2007, 14h13
الصورة الرمزية سماعي
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 3,244
افتراضي رد: يوم عادى جدا

هذا ما قدرت ارجعه يا جماعة
تعبت الحقيقة في ترتيب الرسائل بعد استخراجها من الباكاب
اهو فرصة قرأت كل الموضوع


اعذروني كان هذا عمل كل ليلة الأمس وهذا الصباح
سيبوني اروح انام حبتين وهذا موضوعكم وكملوه بمعرفتكم
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 12/11/2007, 01h25
الصورة الرمزية عصفور طاير
عصفور طاير عصفور طاير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:53487
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 113
افتراضي رد: يوم عادى جدا

ترى ماذا جرى لآل السمبوخسي.. وعاملة ايه أنوسة دلوقت بعد الجواز

يا عم سمعجي ياريت ماتنساناش في تلك الملحمة الرائعة.. فنحن مازلنا في انتظار المزيد من تجلياتك
__________________
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

رفرفْ..
فليسَ أمامَك
- والبشرُ المستبيحونَ والمستباحونَ: صاحون-
ليس أمامك غيرُ الفرارْ..
الفرارُ الذي يتجدّد كُلَّ صباح
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 08/01/2008, 17h45
الصورة الرمزية يوسف أبوسالم
يوسف أبوسالم يوسف أبوسالم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:47645
 
تاريخ التسجيل: July 2007
الجنسية: أردنية
الإقامة: الأردن
المشاركات: 241
افتراضي رد: يوم عادى جدا

أخي سمعجي
مساء الحبور



أسجل توقيع حضور
في يومك ...غير العادي جدا جدا
ولي عودة مسترخية
أكتب فيها بمزاج الشاعر

تحياتي
__________________
يوسـف أبوسالم - الأردن
الموسيقى هي الجمال المسموع


مدونة الشاعر م.يوسف أبوسالم



رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 06h10.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd