اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود العيادى
البركه فيك انت يابو حسام يامايسترو المنتدي و بعدين انت عارف يموت الطبال و صوابعه بتلعب و انت عارف ان موضوع الطبله ده كبير قوي و فرصه ان الواحد يتكلم عنه المهم ان الطبله المعروفه لها اشكال منها فخار و منها المونيوم و الفخار هو نوع مهم لانه فخار و يتم حرقه في الافران علشان التجويف يبقي مسمط يعني جاف حتي يمكن خروج الرتم اجوف بلا طنين و يتم شد جلد عليه بواسطه الحبال و الغراء و من انواع الجلد ماعز قراميط و لامواخذه جلد الحمار لكن من اجود انواع الجلود هو جلد السمك و قبل العزف لابد من تسخينه حتي يشتد و صوته يبقي كويس و ايضا من انواع الطبله نوع من نفس الشكل لكن مقاسه اكبر شويه و يسمي الدهله و هي صوتها رخيم شويه لاتساعها و هي تستخدم مثل الباص و يتم العزف عليها بالشكل التالي علي حرف الطبله و يسمي التك و في المنتصف يسمي الدم و طبقا للميزان و الزمن المطلوب للعزف يعني مثلا رتم الفالس ميزانه 2من اريعه يعزف دم بضم الدال ثم تك تك ثم دم ثم تك تك و دي تبقي اسمها المازوره او الجمله الايقاعيه الموسيقيه و بالمره من اشهر عازفي الايقاع من الاقدم الي الاحدث سيد كراويه ابن بورسعيد و كان عازف في فرقه ام كلثوم و كذلك محمد العربي و كتكوت الامير و عمنا محمود حموده و باحه و خميس حنكش و خالد جمعه و استك و عبد اللطيف ابو طبلتين ( اسمه كده ) و سعيد الارتست ونجم و اخيرا اخر عنقود ال العيادي الفنان احمد العيادي شقيقي الاصغر و كمان فيه الاكبر منه يوسف و فيه شويه من الاحفاد لسه علي الطريق و فن الايقاع ده فن يعتمد تماما علي حب الطبله و التكنيك اي طريقه العزف عليها لان كل واحد له بصمه في العزف تختلف عن الاخر و يمكن تمييز العازف عن الاخر باصابعه و طريقه عزفها و في النهايه انا باشكرك جدا لانك اديتني فرصه الواحد يطلع معلوماته يمكن تفيد الاخرين و عاوزك كده دايما حريص علي افاده المنتدي بمعلوماتنا الموسيقيه المحترفه مش الاكاديميه بس و شكرا .
|
ربنا يديك الصحة ياعم محمود ويزيدك من علمه كمان وكمان
أهو ده الكلام .. فنحن نحتاج لمتخصصين فى كافة فروع الموسيقى والطرب
لكى يكون منتدى سماعى موسوعة بحق ..
ملحوظة : إسمح لى أنسق مشاركتك وأظبطها شوية ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .