استاذى وعمى الكبير اوى
المايسترو الاستاذ
محمد الالاتى
شديد الخبرة .... شديد التواضع
لم اكن اعلم ان مقام العجم بهذا الجمال ... الا بعد ان عرفتنى به وبتفرعاته .... لكن فعلاً كما قلت سيادتك واحسست انا ان المقدمة كانت تميل الى الغربية واقتربت من السيمفونيات حسب فهمى .... وما سقته عن الملحن فسر ذلك بالنسبه الى
وايضاً فهمت انه من الممكن جداً ان تستطيع المقامات الشرقية المعروفه وغير المعروفه لأمثالى ان تبدع وتصل الى السيمفونيات ... بأبسط الوسائل
والتوضيحه الجميلة بخصوص الموال ( الغير حر ) فسرت عندى مواويل كثيره سمعتها من مطربين واحسست انها مقولبه اى غير حره ... وعلى سبيل المثال ان لم اخطأ ... فإن موال السيدة ام كلثوم ( عن العشاق سألونى ) .... واعتذر ان لم يكن موالا .... كان ايضاً غير حر
المهم فهمت من بساطة تحليلك الفرق بين الموال الحر وغير الحر
وسامحنى اخى المايسترو معلش عاوز افهم يعنى ايه جملتك دى
كإستخدام الصبا زمزمة أثناء الغناء .. وإستعمال حساس المقام أيضاً
معلش بقى عشان تاخد الثواب كله
وسؤال اخى المايسترو
هل قوة ومرونه صوت كصوت محمد قنديل ... تعطى الملحن حرية اكبر فى اختيار مقاماته
شكراً استاذنا .... شكراً لبساطتك وتواضعك مع المتواضعين امثالى .....
وشكراً لأن حضرتك اقتنعتنى اننى افهم فى الموسيقى بأختيارى هذا اللحن للتحليل وزدتنى ثقة بذوقى
ربنا يخليلك
وشكراً انك ماركنتنيش
لك كل حبى واحترامى