غازي الضبع
04/04/2011, 19h57
طعم الليالي (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=516423#post516423)
كلمات : السيدة الفاضلة أم مدحت
ألحان وتوزيع وغناء : الموسيقار محمد الالاتي
عنقود متبقي من الزمن الجميل
أغنية حالف الحظ أركانها
كلمات رشيقة خفيفة ذات معان ثاقبة مؤثرة
تفوقت فيها الست أم مدحت على نفسها
وأظهرت حرفتها في استخدام المعاني ووزن الكلمات
بتغيب فى البعد ياما
وانا باستـنـاّك ياغالى
تحرمنى الابتسامه
وجمال طعم الليالى
ولا مرّه سألت فيّه
والناس بتلوم عليّه
والدّمعه اللىّ ف عنيّه
كشفت للكل حالى
,,,,,
دايما بتقول لى بكره
واليوم مابـينـتهيش
وسايبلى ف قلبى زكرى
تموّتنى عشان تعيش
وباخاف تكتر ذنوبى
أو حدّ يشوف عيوبى
لو قولت لنفسى مرّه
انسى وماتفكـّريش
ويطول هجرك عليّه
واتعوّد ع الأسيّة
وتبان دمعة عنيّه
تكشف للكل حالى
,,,,,,
وساعات بالمح صحابى
حبايـبهم موجودين
آخد على خاطرى منـّك
ويعذبنى الحنين
واتمنىّ لو تجينى
فى الحال يانـِنّ عينى
واللىّ بينك وبينى
يتلمّ ف كلمتين
وانسى اللىّ فات ياروحى
أيّام تعبى وجروحى
واتهنىّ بيك ياغالى
ويحلى طعم الليالى
أما الآلاتي فقد ارتدى ثوب العبقرية الموسيقية في استخدام المقامات والانتقال بينهم باحترافية
وبالرغم من اني لست متخصصا في المقامات لكن اسمحوا لي أكتب لكم ما لمسته من جماليات هذا اللحن الجميل الرشيق الذي طعـّـمه الأستاذ محمد الآلاتي بعدة مقامات مختلفة
فأعتقد أنه بدأ اللحن بمقام الكرد ثم انتقل إلى مقام الصبا في جملة ( وجمال طعم الليالي ) ،، بل وربما يكون ما يسمى بصبا زمزمة حيث يضفي طعم الشجن على الجملة الموسيقية ثم يعود للكرد مرة أخرى ..
ثم يبدأ في البياتي في جملة ( دايما بتقولي بكرة .. واليوم ما بينتهيش )
ثم مقام حجاز كار من جملة ( ويطول هجرك عليا .. واتعود ع الآسيّة)
ثم مقام الراست من جملة ( وساعات بالمح صحابي .. حبايبهم موجودين )
طبعا هذه مجرد تخمينات في المقامات المستخدمة ،، وأتمنى أن يدخل أساتذة الموسيقى بالمنتدى ليعلقوا على هذه الأغنية الجميلة ،، ويصححوا لي ما ( أفتيت ) به ..
فأرجوا تقبل دعوتي الموسيقية على هذه الأغنية
مع تحياتي للجميـــع :emrose::emrose:
الأغنية هنا (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=516423#post516423)
كلمات : السيدة الفاضلة أم مدحت
ألحان وتوزيع وغناء : الموسيقار محمد الالاتي
عنقود متبقي من الزمن الجميل
أغنية حالف الحظ أركانها
كلمات رشيقة خفيفة ذات معان ثاقبة مؤثرة
تفوقت فيها الست أم مدحت على نفسها
وأظهرت حرفتها في استخدام المعاني ووزن الكلمات
بتغيب فى البعد ياما
وانا باستـنـاّك ياغالى
تحرمنى الابتسامه
وجمال طعم الليالى
ولا مرّه سألت فيّه
والناس بتلوم عليّه
والدّمعه اللىّ ف عنيّه
كشفت للكل حالى
,,,,,
دايما بتقول لى بكره
واليوم مابـينـتهيش
وسايبلى ف قلبى زكرى
تموّتنى عشان تعيش
وباخاف تكتر ذنوبى
أو حدّ يشوف عيوبى
لو قولت لنفسى مرّه
انسى وماتفكـّريش
ويطول هجرك عليّه
واتعوّد ع الأسيّة
وتبان دمعة عنيّه
تكشف للكل حالى
,,,,,,
وساعات بالمح صحابى
حبايـبهم موجودين
آخد على خاطرى منـّك
ويعذبنى الحنين
واتمنىّ لو تجينى
فى الحال يانـِنّ عينى
واللىّ بينك وبينى
يتلمّ ف كلمتين
وانسى اللىّ فات ياروحى
أيّام تعبى وجروحى
واتهنىّ بيك ياغالى
ويحلى طعم الليالى
أما الآلاتي فقد ارتدى ثوب العبقرية الموسيقية في استخدام المقامات والانتقال بينهم باحترافية
وبالرغم من اني لست متخصصا في المقامات لكن اسمحوا لي أكتب لكم ما لمسته من جماليات هذا اللحن الجميل الرشيق الذي طعـّـمه الأستاذ محمد الآلاتي بعدة مقامات مختلفة
فأعتقد أنه بدأ اللحن بمقام الكرد ثم انتقل إلى مقام الصبا في جملة ( وجمال طعم الليالي ) ،، بل وربما يكون ما يسمى بصبا زمزمة حيث يضفي طعم الشجن على الجملة الموسيقية ثم يعود للكرد مرة أخرى ..
ثم يبدأ في البياتي في جملة ( دايما بتقولي بكرة .. واليوم ما بينتهيش )
ثم مقام حجاز كار من جملة ( ويطول هجرك عليا .. واتعود ع الآسيّة)
ثم مقام الراست من جملة ( وساعات بالمح صحابي .. حبايبهم موجودين )
طبعا هذه مجرد تخمينات في المقامات المستخدمة ،، وأتمنى أن يدخل أساتذة الموسيقى بالمنتدى ليعلقوا على هذه الأغنية الجميلة ،، ويصححوا لي ما ( أفتيت ) به ..
فأرجوا تقبل دعوتي الموسيقية على هذه الأغنية
مع تحياتي للجميـــع :emrose::emrose:
الأغنية هنا (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=516423#post516423)