مشاهدة النسخة كاملة : ما هذا المقام؟
Egy_LoveR
21/06/2008, 19h32
السلام عليكم
هي دعوة ومعها سؤال....فيروز تاني...على جسر اللوزية
أغنية بحبها من زمان....ليست الكلمات رومانسية وربما ليست بقوة كل ما غنته فيروز إلا انالاغنية بتعملي جو حالم لذيذ تحس انك مستمتع وهادي ويمكن نايم وبتحلم كمان وانت بتسمع...
ايه رأيككم فيها؟
اما السؤال فهو عن المقام....تحديدا المقدمة الموسيقية ....أول جملة موسيقية خالص في الاغنية...سيكا و نغمة حجاز؟ في جنس واحد؟ مسمعتهاش في اي اغنية تانية..فما هذا المقام؟ وللا انا اللي ودني خانتني؟
اترككم مع الاغنية
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=37663&d=1181482912
شكرا
سأجيبك أولاً على السؤال .. وبعدين يحلها ربنا ..
المقدمة الموسيقية مافيهاش حجاز أو سيكا .. المقدمة كلها راست .. وخلاص ..
أما الغناء .. ( على جسر اللوزية .. تحت وراق الفى ) .. من الراست
ثم ( هب الغرب وطاب النوم ) من جنس الحجاز .. الخاص بمقام السوزناك ..
ثم العودة للراست عند ( أخذتنى الغفوية ) لنهاية المذهب ) .. وخلاص ..
Egy_LoveR
22/06/2008, 12h09
عذرا أستاذي أنا مقصدتش مقام السيكا أنا قصدت اني سمعت نغمة الربع تون ..فعلا عارف الراست انا ..وقلت ده راست وبعدين لقيت بعدها فا دييز! وبعد ما كتبت سؤالي دورت على النوتة عشان اتأكد لقيت زي ما قلت لحضرك
ولكن مادام حضرتك بتقول انها راست تبقى راست....ومعنى كده ان النوتة غلط....مزبوط؟
أنا مستغرب انه محطش في اول النوتة ليه علامة المي نص بيمول...حاطط سي نص بيمول بس لييه؟ مع ان المي مش بيكار...وحاطط الفا دييز..! النوتة في المرفقات..
انا ممكن مقدرش اميز البيكار من الربع تون...بس الفا فعلان دييز لما جيت أعزفها
يعني سؤالي باختصار ايه اللي جاب الفا دييز هنا؟ (اول سطر في النوتة)
آسف على الازعاج
شكرا
عثمان دلباني
22/06/2008, 16h35
عذرا أستاذي أنا مقصدتش مقام السيكا أنا قصدت اني سمعت نغمة الربع تون ..فعلا عارف الراست انا ..وقلت ده راست وبعدين لقيت بعدها فا دييز! وبعد ما كتبت سؤالي دورت على النوتة عشان اتأكد لقيت زي ما قلت لحضرك
ولكن مادام حضرتك بتقول انها راست تبقى راست....ومعنى كده ان النوتة غلط....مزبوط؟
أنا مستغرب انه محطش في اول النوتة ليه علامة المي نص بيمول...حاطط سي نص بيمول بس لييه؟ مع ان المي مش بيكار...وحاطط الفا دييز..! النوتة في المرفقات..
انا ممكن مقدرش اميز البيكار من الربع تون...بس الفا فعلان دييز لما جيت أعزفها
يعني سؤالي باختصار ايه اللي جاب الفا دييز هنا؟ (اول سطر في النوتة)
آسف على الازعاج
شكرا
سيدي الكريم تحية و بعد :
هذه الأغنية من مقام الراست المصور على درجة النوا فمن غير المعقول ان توضع المي نصف بيمول على الدليل ، اما الفا دييز في السطر ألأول فهي نصف دييز و ليست دييز كما تفضلت .
الموسيقى السابقة للكوبليه الثاني - المدرج الخامس - هي من مقام البياتي مع المغنى الذي يستقر على السي نصف بيمول مع مرور على الحجاز الذي يعطينا بالمقابل مقام راحة الأرواح ( الهزام على السي نصف بيمول )... يعني هناك انتقال كامل تم في هذا الكوبليه ... ثم يعود آخر الكوبليه الى مقام الراست على النوا تحضيرا لربطه للرجوع الى الكوبليه الأول المتكرر.... ان شاء الله تكون هذه الإضافة فكت اللغز ..... تحياتي
Egy_LoveR
22/06/2008, 18h50
يا خبر!
أظن إني أزعجت الجميع فعلا...العلم نور..
علم المقامات بيثبتلي كل يوم انه بحر غويييط...بالنسبة للمبتدئين اللي زيي (أذن غير موسيقية بالمرة!)..كده انا فهمت كلام الاستاذ ابو حسام
فعلا كده مزبوط ...نص دييز..وراست النوا
تمام
ألف ألف شكر أستاذ عثمان
وشكرا لأستاذي الآلاتي
تعبتكو معايا!
عثمان دلباني
22/06/2008, 19h14
تعبك راحة يا صديقي ....ما تنساش تيجي تتعبنا كل شوية :mdr:
أسف على التأخير فى الرد .. ولكن الأستاذ عثمان فيه الخير والبركة ..
هو فعلاً راست النوا .. وهذا يفسر لك السر فى عدم وجود المى نصف بيمول ..
أما بالنسبة لعدم معرفتك البيكار من الربع تون .. فهذه بسيطة ..
علامات التحويل تكون عادة موجودة فى أول النوتة .. أو داخل النوتة وبالتحديد قبل الدرجة المطلوب تحويلها .. إذا كان التحويل أثناء سير الجملة اللحنية .. وهناك أيضاً علامة البيكار .. توضع قبل الدرجة المطلوب عودتها لطبيعتها ..
وعموماً .. أى درجة خالية من علامات التحويل تكون بيكار ..
سيدي الكريم تحية و بعد :
هذه الأغنية من مقام الراست المصور على درجة النوا فمن غير المعقول ان توضع المي نصف بيمول على الدليل ، اما الفا دييز في السطر ألأول فهي نصف دييز و ليست دييز كما تفضلت .
الموسيقى السابقة للكوبليه الثاني - المدرج الخامس - هي من مقام البياتي مع المغنى الذي يستقر على السي نصف بيمول مع مرور على الحجاز الذي يعطينا بالمقابل مقام راحة الأرواح ( الهزام على السي نصف بيمول )... يعني هناك انتقال كامل تم في هذا الكوبليه ... ثم يعود آخر الكوبليه الى مقام الراست على النوا تحضيرا لربطه للرجوع الى الكوبليه الأول المتكرر.... ان شاء الله تكون هذه الإضافة فكت اللغز ..... تحياتي
شكرا لك استاذ عثمان على هذا التحليل المبسط
في الحقيقة عندي سؤال
في حال لو استخدمت راست النواة ( اثناء التلحين ) ومن ثم اردت ان تنتقل الى مقام آخر في الكوبلة الثانية
هل يشترط ان تستخدم مقام بياتي ؟
اي هل تكون هذه الكوبلة حكرا على المقام البياتي في حال لو كانت مقدمة الاغنية او المقطوعة على مقام راست النواة كما ذكرت ؟ ام لك حرية الاختيار اي مقام الذي تريده بدلا من ان يكون محصورا على مقام بياتي
لاني كثيرا ما اسمع الاغاني التي هي على نفس النمط ,, يكون الانتقال بعد ذلك الى مقام البياتي فقط ومن ثم الانتقال الى مقام الحجاز احيانا
ان شاءالله اوضحت ما اعني
شكرا لكم
عثمان دلباني
22/07/2009, 11h32
السلام على الجميع
يمكن الانتقال الى اي مقام تريد حسب ذوقك و شطارتك شريطة ان لا تخدش اذن المستمع ، و هنا تكمن عبقرية كل ملحن في الانتقالات المقامية مع الحفاظ على الخط اللحني متماسك و بنفس القوة ..
يمكن من مقام الراست الانتقال الى مقام السوزناك اي ان تصور جنس حجاز على الدرجة الخامسة من سلم الراست و هذا انتقال موضوعي و مقبول و سلس ام الانتقال من مقام الراست على دو الى مقام الاثركردي على نفس الدرجة فهذا تعنيف لاذن المستمع لان المقامين متباعدين في التركيبة النغمية ( الدرجات ) و المزاج يعني بكل بساطة مثل الالوان للعين هناك الوان اذا تلاقت اعطت انطباعا جميلا و مريحا و منها الوان اذا تلاقت تسبب لك زغللة و لا تقدرش تتحمل النظر اليها .... تحياتي
شكرا جزيلا استاذ عثمان على هذا التوضيح
Powered by vBulletin Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd