مشاهدة النسخة كاملة : أخطاء نادرة في النص الغنائي
Islam Eidrisha
14/01/2009, 08h27
الخطأ هذه المرة ليس فى الأغنية
ولكن فى تقديم الأغنية
كارم محمود فى ياانا .. ياالغزال !!
مع تحياتى
يا سلام عليك يا غزال اسكندراني وعلى قفشاتك الجميلة
المذيعة كان شكلها لسة مصحيتش من النوم
تعالوا دلوقتى نسمع
سعاد مكاوى !!
فى أغنية
أروح لك فين ؟
مع تحياتى
واللا كوكب الشرق
لما غنت الحب كله
ليلة 1971 !!
مع تحياتى
جابر الحسيني
22/01/2009, 12h59
تمام يا أستاذنا د. حسن و في أحد المقاطع بتقول يا مسافر على بحر النيل أنا لي في مصر خليل ... يعني بلد المحبوب يبقى مصر (القاهرة) ،
على فكرة أنا كنت أعتقد إلى زمن قريب بأن الست بتقول على بلدي المحبوب ..
:emrose::emrose:
أخى الغالى أ. جابر الحسينى
أعتذر لأن المشاركة التى كتبت فيها لحضرتك
أن الأصل هو على بلد المحبوب
واستشهدت فيها بالكوبليه الأول :
ياحبيبى دا انا قلبى معاك
طول ليلى سهران وياك
تتمنى عينى رؤياك
أشكى لك وانت تواسينى
قد حدث خطأ منى وبدأت أرفع الأخطاء فاختفت
شكراً لردكم الكريم
مع تحياتى
اغنية
بقى عايز تنسانى
غناء سعاد محمد
والحان فريد الاطرش
تغنى سعاد محمد
طمعتك فى حنانى .... ووهبتك وجدانى
اتاريك قاسى وظالم ... وبتقسى ومش فاكر
والصح
اتارى قاسى وهاجر ... وبتقسى ومش فاكر
ومش عارف الاستاذة ماخدتش بالها من الكسره الرهيبة فى السجع ... ازاى ...رغم تكرارها الشطرة مرتين يمكن كانت مرتبكة لما احست انها نسيت وارتجلت كلمة ( ظالم عشان تلحق نفسها )
السيدعبدالموجود
02/02/2009, 15h05
الاستاذ/حسن كشك استمتعت كثيرا بموضوع اخطاء غنائية نادرة مثلم استمتعت بالكثير من الموضوعات فى منتدانا الكريم
واسمح لى ان اختلف معك فى ما قلتة عن اغنية الاطلال للشاعر الراحل ابراهيم ناجى حيث انك ذكرت ان القصيدة المغناة من قصيدة واحدة وهى الاطلال .......ولكن حسب معلوماتى المتواضعة فان هذة الاغنية من قصيدتين للشاعر
وهم الاطلال وقصيدة رحيل..................
لذا لزم التنوية
وشكرا
الاستاذ/حسن كشك استمتعت كثيرا بموضوع اخطاء غنائية نادرة مثلم استمتعت بالكثير من الموضوعات فى منتدانا الكريم
واسمح لى ان اختلف معك فى ما قلتة عن اغنية الاطلال للشاعر الراحل ابراهيم ناجى حيث انك ذكرت ان القصيدة المغناة من قصيدة واحدة وهى الاطلال .......ولكن حسب معلوماتى المتواضعة فان هذة الاغنية من قصيدتين للشاعر
وهم الاطلال وقصيدة رحيل..................
لذا لزم التنوية
وشكرا
اخى الاستاذ / السيد عبد الموجود ..... شكرا على التنويه ...لكنى لا اتذكر انى قلت هذا الكلام ....وانا اعرف ان اغنية الاطلال مأخوذه من ثلاث قصائد وليس قصيدين .... اسمحلى بفتره للمراجعة او انقل لى ماقلت ....هل انا قلت اغنية الاطلال ام قلت قصيدة الاطلال
تحياتى
بشير عياد
21/02/2009, 22h44
يا شاعرنا الكبير كمال سمعجى
ياعم انت عاوز تودينى بحور الشعر وترجعنى عطشان والا ايه
مالى انا ومال فاعلاتن وتفعلللن وتفعللون
انت هاتحضرلى عفاريت والا ايه
انا مطلبتش منك الا ان تشرح لى معنى الابيات مش اكثر
ياحبيبا زرت يوم ايكه .... طائر الشوق اغن الم
لك اطلال المذل المنعم .... وتجن القادر المحتكم
وحنينى لك يكوى اضلعى ... والثوانى جمرات فى دم
وجبت لك جزء من اغنية ذكريات
هى فى سمعى على طول المدى ... نغم ينساب فى لحن اغن
وبرضه عاوز تزعل منى ناجى والسنباطى والست عشان انت مش عارف وبتسمعها زى ماكل الناس بتسمعها
ياحبيبى الابيات بتقدم تضاد بين مظهر خارجى وحاله نفسيه - يعنى الشاعر يقصد ماتشوفش شكلى وشوفى انا حاسس بايه
ويقصد ناجى انه زار حديقة وارفه الظلال كثيفه الاشجار ورأى طائر جميل ( ولكنه يرمز اليه بطائر الشوق ) رغم جماله الا انه متالم - والتضاد ايضا فى المذل المنعم ولا عاوزه شرح دى كمان والقادر المحتكم
اما فى قصيده ذكريات
هى فى سمعى على طول المدى ... نغم ينساب فى لحن اغن ( اى جميل )
والجميلات المثيرات بنسميهم ( غانيات )
وخد بالك من نهاية الابيات بقافيتها الم - محتكم - دم
وانت وضميرك بقى
إلى " الأطلال " كاملةً ، بالتشكيل والمعاني ، كما وعدتكم في صفحة 19 من " أخطاء غنائية نادرة " ، هذا النفق يؤدي إلى " الأطلال " في أحدثِ طبعة من الأعمال الشعرية الكاملة لإبراهيم ناجي :
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=275759#post275759 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=275759#post275759)
و هذا النفق يؤدي إلى الإعراب ( ص 19 ) ، ووعدي بنشر " الأطلال " كاملة بعد الانتهاء منها :
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=232811#post232811 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=232811#post232811)
بشير عياد
21/02/2009, 23h03
اخى الاستاذ / السيد عبد الموجود ..... شكرا على التنويه ...لكنى لا اتذكر انى قلت هذا الكلام ....وانا اعرف ان اغنية الاطلال مأخوذه من ثلاث قصائد وليس قصيدين .... اسمحلى بفتره للمراجعة او انقل لى ماقلت ....هل انا قلت اغنية الاطلال ام قلت قصيدة الاطلال
تحياتى
" الأطلال " المغناة من اثنين وثلاثين بيتًا :
ـ 25 بيتًا من " الأطلال " ( الديوان الثاني لناجي " ليالي القاهرة " 1950م )
ـ 7 أبيات من " الوداع " ( الديوان الأول لناجي " وراء الغمام " 1934م )
* نجاة علي غنت أبياتًا من " الوداع " ألحان محمد فوزي ، وسجّلتها ـ تحديدًا ـ في 7 مارس 1954 م قبيل اكتمال عام على رحيل ناجي
* " الأطلال " 1966 م ، بعد رحيل ناجي بثلاثة عشر عاما ( و13 يومًا )
اخى الشاعر الكبير
بشير عياد
شكرا على توضيحك الدقيق .... واهتمامك ....
واعلم سيادتك ان موضوع قصيدة الاطلال والاختلاف فى المعانى بين ما فسرته وفسره اخى كمال عبد الرحمن قد تم انهائه منذ مدة طويلة جدا فى بيت الدكتور انس البن .... وكان رأى اخى كمال عبد الرحمن هو الصحيح ...وهو مثلما قلت حضرتك تماما
شكرا لاهتمامك اخى بشير
اخى المشرف / غازى الضبع
تحياتى ...
بخصوص تغيير اسم الموضوع من اخطاء غنائية نادرة الى اخطاء نصية نادرة ... فقد ارسلت لحضرتك برأيي فى الموضوع ... وان هذا الاسم الذى عدلته حضرتك ... لا يتناسب مع الموضوع ....ولكن يبدو ان مشاغلك منعتك من قرأة ردى ..... فأرجو من حضرتك اعادة اسم الموضوع الى ماكان ( اخطاء غنائية نادرة ) لان الاخطاء لم تقع فى النصوص ولكن فى طريقة المؤدى فى القاء النص سواء كان مطربا او مذيعا او عازفا ....
كما انها سابقة فى المنتدى تقع لأول مره من ان يقوم السيد المشرف بتغيير اسم الموضوع ....ولكن من حق السيد المشرف التعديل فى المشاركات او حذفها او حذف الموضوع بكامله او اغلاقه .... ام تغيير اسم موضوع مر عليه اكثر من عام بنفس الاسم فهذا جديد حيث ان الاسم الذى كان موجودا ليس به اى شئ يستحق تعديله ....
برجاء اعادة اسم الموضوع الى ماكان عليه
ولك الشكر
كنت اريد ارسال هذه المشاركة على الخاص لكن صندوق بريدك ممتلئ ولايقبل رسائل
بشير عياد
25/02/2009, 01h39
اخى الشاعر الكبير
بشير عياد
شكرا على توضيحك الدقيق .... واهتمامك ....
واعلم سيادتك ان موضوع قصيدة الاطلال والاختلاف فى المعانى بين ما فسرته وفسره اخى كمال عبد الرحمن قد تم انهائه منذ مدة طويلة جدا فى بيت الدكتور انس البن .... وكان رأى اخى كمال عبد الرحمن هو الصحيح ...وهو مثلما قلت حضرتك تماما
شكرا لاهتمامك اخى بشير
الشكرُ لكم أخي الأستاذ حسن
أردتُ فقط لفتَ انتباهِ الذين يمرُّون من هنا ، فمن واجبِنا إكمالُ ما بدأناهُ لهم أوْ ما وعدْنا به ، أو سدُّ أيّةِ ثغرةٍ نكونُ متأكِّدينَ منْ سلامةِ معلوماتِنا عنها .
و ..... منْ ناحيةٍ أخرى أؤيدُ دعوتَكَ بعودةِ العنوانِ القديمِ فهو الأنسبُ والأدقُّ ، فالغناءُ هوَ المحرِّكُ الأساسيُّ لكلِّ هذهِ النقاشاتِ ، وهو السببُ في اصطيادِنا هذهِ الأخطاءَ ( والبلاوي ) المضحكة .
تصبح على خير .
غازي الضبع
25/02/2009, 08h08
اخى المشرف / غازى الضبع
تحياتى ...
بخصوص تغيير اسم الموضوع من اخطاء غنائية نادرة الى اخطاء نصية نادرة ... فقد ارسلت لحضرتك برأيي فى الموضوع ... وان هذا الاسم الذى عدلته حضرتك ... لا يتناسب مع الموضوع ....ولكن يبدو ان مشاغلك منعتك من قرأة ردى ..... فأرجو من حضرتك اعادة اسم الموضوع الى ماكان ( اخطاء غنائية نادرة ) لان الاخطاء لم تقع فى النصوص ولكن فى طريقة المؤدى فى القاء النص سواء كان مطربا او مذيعا او عازفا ....
كما انها سابقة فى المنتدى تقع لأول مره من ان يقوم السيد المشرف بتغيير اسم الموضوع ....ولكن من حق السيد المشرف التعديل فى المشاركات او حذفها او حذف الموضوع بكامله او اغلاقه .... ام تغيير اسم موضوع مر عليه اكثر من عام بنفس الاسم فهذا جديد حيث ان الاسم الذى كان موجودا ليس به اى شئ يستحق تعديله ....
برجاء اعادة اسم الموضوع الى ماكان عليه
ولك الشكر
كنت اريد ارسال هذه المشاركة على الخاص لكن صندوق بريدك ممتلئ ولايقبل رسائل
ما هو انت لو بتسأل
أو متابع ( مع العلم إنك عارف ) .. وشفت الموضوع ده (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=62424) اللي شغال بقاله يومين .
كنت جيت وعملت الواجب قبل ما تدور على حقك
غازي الضبع
25/02/2009, 10h22
وجهة نظري عن عنوان الموضوع
أخطاء غنائية نادرة أم أخطاء نصية نادرة
دعونا نسأل في البداية ..
أين الخطأ ؟ أو ما نوع الخطأ ؟
هل الخطأ في الأغنية ( في المزيكا أو اللحن )
أم الخطأ في الكلمات ( النص )
أعتقد أن كل ما سبق من أخطاء ذكرت في هذا الموضوع هي أخطاء نصية ، وليست غنائية
فالمطرب لم يخطأ في الغناء
وإنما أخطأ في نص الغناء
ودعونا نراجع سوياً هذا الموضوع (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=204678#post204678)، ونرى ما جاء به من توضيح للأخطاء التي تحدث أثناء الغناء وأنواعها بشكل علمي وأكاديمي .
والنقاش مفتوح
سيادة الرئيس
25/02/2009, 11h00
السادة الكرام
( علم الغناء )
هو فرع من فروع ( علم الموسيقى ) و أيضا من فروعه ( علم العروض الموسيقي ) و هو غير ( علم العروض الشعري )
النص الشعري ( فصيح و عمي و أدبي ) قبل تناوله ( غنائيا ) هو في الأصل ( نص ) لم يوضع له لحن
و حتى أقفل الباب أمام عبارة ( موسيقا الشعر ) فنحن نكتبها بالألف و هى ( الإيقاعات الداخلية لضغوط الكلمات التي تساعد على وضع عروضها الموسيقي ) و من ثم وضع اللحن من خلال إبداع المؤلف
فإذا تم ( تلحينه و غنائه ) فإنه في هذه الحالة يدخل تحت عنوان ( العمل الموسيقي )
إذا الخطأ فيه ( إن وجد ) لا يحسب عليه إلا إذا كان خطأ في ( علم الموسيقى ) أمثلة على ذلك :
- الخروج عن الخط اللحني أو الخروج عن التركيب المقامي للعمل و هو ما تتطلق عليه ( العامة ) نشاز
- الخروج عن الوحدة الزمنية للعمل ( الإيقاع الخارجي )
- عدم الإلتزام بالسرعة الموضوعة و تغيرها ( بإبطائها و تسريعها ) و التي تقاس ب ( عدد النوارات في كل دقيقة ) طبعا هذا لا ينطبق على ( تغيير السرعة أو الميزان الموضوع أصلا في قوام العمل )
- الدخول الخاطئ للمؤدي في غير ( الضغط ) المقرر له
و الأمثلة كثيرة في هذا الصدد
أما الخطأ في النص فلا يحسب على ( علم الموسيقى )
فإذا قلت ( يامه الحمار ع الباب ما اطول مناخيره ) بدل ( يامه القمر ع الباب نور قناديله ) و في نفس اللحن الموضوع .. هنا يكون الخطأ ( نصي ) و ليس ( غنائي ) فأنا لم أغير أو أخطئ في ( اللحن ) و لكن خطئي جاء في ( النص )
( علم الموسيقى ) كم أبرز جمال ( نصوص ) و ساعد على إنتشارها و كم عالج ( السخيف ) منها و جعله مستحسن على أذن المتلقي
( ياللي ظلمتوا الحب و قلتوا و عدتوا عليه قولتوا عليه مش عارف إيه ) في نظري ما أسخفه من تعبير .. لكن عندما عولج ب ( علم الموسيقى ) تغير طعمه السخيف على ( وداني ) و هذا رأي شخصي جدا
و إذا قال المذيع ( نستمع الآن إلى أغنية ترتان ) و الصواب ( نستمع الآن إلى أغنية علان ) فما علاقة ذلك ب ( علم الموسيقى )
و حتى لا أطيل : النص ( نص ) فإذا قمت بتناوله ( موسيقيا ) أصبح ( غنائا ) و هو فرع من فروع ( علم الموسيقى ) فإذا ( غنيته ) و أخطئت في ( نصه ) فليس أنسب و لا أدق أن أقول عليه ( خطأ غنائي )
و أقترح عنوان يرضي جميع الأطراف ( المتخصص ) منهم و ( العامي ) هو ( أخطاء نادرة في النص الغنائي )
و سامحونا على الإطالة و شكرا لكم
غازي الضبع
25/02/2009, 11h30
يا سلام عليك يا أستاذ صلاح
أنا كنت لسه باستشهد بموضوع لك في المنتدى
أؤيدك تماماً في كل كلمة ، وأقر بأنني استفدت من كل هذه المعلومات
وأؤيد العنوان الجديد
أخطاء نادرة في النص الغنائي
بعد إذن صاحب الموضوع الأستاذ حسن كشك
وبهذا يكون إحدى أهداف المنتدى من إكمال المعرفة لبعض ، والوصول إلى الحقائق والمعلومات الصحيحة.
غواص النغم
25/02/2009, 11h54
يا سلام عليك يا أستاذ صلاح
أنا كنت لسه باستشهد بموضوع لك في المنتدى
أؤيدك تماماً في كل كلمة ، وأقر بأنني استفدت من كل هذه المعلومات
وأؤيد العنوان الجديد
أخطاء نادرة في النص الغنائي
بعد إذن صاحب الموضوع الأستاذ حسن كشك
وبهذا يكون إحدى أهداف المنتدى من إكمال المعرفة لبعض ، والوصول إلى الحقائق والمعلومات الصحيحة.
فعلا اختيار موفق
وانا استفدت من المعلومات الرائعة للأستاذ صلاح
وجميل هذا التواصل في الإختيار الصحيح لعنوان الموضوع
:emrose:تحياتي:emrose:
يا اخى غازى
ياسيادة المشرف غازى
كلام اخى صلاح علام .... جميل ومقنع وعلمى ويؤيد ما اريده تماما .... الا يكفى ذلك لارجاع الاسم الى ماكان ... وايضا ماكتبه اخونا الشاعر بشير عياد .... يعنى احنا ثلاثه ... وانت واحد ... اليست الاغلبية كافية ....لماذا الاصرار ... مع العلم ان هذا الموضوع ... انا مبتدعه ... وانا صاحب الحق الوحيد فى تسميته .....
غازي الضبع
25/02/2009, 13h15
وأؤيد العنوان الجديد
أخطاء نادرة في النص الغنائي
بعد إذن صاحب الموضوع الأستاذ حسن كشك
يا اخى غازى
ياسيادة المشرف غازى
كلام اخى صلاح علام .... جميل ومقنع وعلمى ويؤيد ما اريده تماما .... الا يكفى ذلك لارجاع الاسم الى ماكان ... وايضا ماكتبه اخونا الشاعر بشير عياد .... يعنى احنا ثلاثه ... وانت واحد ... اليست الاغلبية كافية ....لماذا الاصرار ... مع العلم ان هذا الموضوع ... انا مبتدعه ... وانا صاحب الحق الوحيد فى تسميته .....
عايز تتخانق وخلاص
اقرا الكلام اللي كتبته أنا فوق
وكبرتهولك أهوه بأكبر خط
إني بأيد العنوان الجديد بس مستني إذن سيادتك
أعيدهالك تاني
أهوه
بعد إذن صاحب الموضوع الأستاذ حسن كشك
ومارضيتش أغيره غير لما حضرتك تيجي وتقول إنك موافق
يا ستـــــــــــار يا رب
آدي اللي بيجي لنا م الاسماعيلية
- الدخول الخاطئ للمؤدي في غير ( الضغط ) المقرر له
اخى صلاح
شكرا على توضيحك الرائع ....
ولكن اظنك كنت تقصد ( الخط ) وليس ( الضغط ) اما انا مخطأ
ده بقى خطأ نصى
معلش بقى احنا فى موضوع الاخطاء:mdr::mdr::mdr:
سيادة الرئيس
25/02/2009, 16h32
العفو يا حسن
ما قصدته هو فعلا ( الضغط القوي ) بمعنى ( الدوم ) الموجودة في بداية ( المازورة ) أو البداية و المنتصف حسب الميزان فيكون هناك ( ضغطان ) قوي و ضعيف
و طبعا الضغط ده ملوش علاقة ب ( أمن الدولة ) ;)
mokhtar haider
25/02/2009, 16h56
السلام عليكم يا جماعة
إخواني حسن كشك و فخامة الرئيس و غازي الضبع
لا أود إظافة زيت على نار... إنما ما رأيكم في الأخطاء الخاصة بالآداء في تقديم حفل أو جلسة خاصة؟؟
حيث أن في أغنية رباعيات الخيام للفنانة نجاة الصغيرة....
ارتكبت شيء من الخطأ في تسجيل الحفل و قالت
شدا لك اليوم (بفتح الميم) و رق النسيم....
بينما غنته في تسجيل الاستوديو المعروف برفع الميم المشار إليه
نطقت بالعبارة بصفتها ظرف زمان منصوب بينما أظن أن في النص كانت عبارة اليوم فاعلا مرفوعا و لا ظرف زمان... هل خطأت في الحفل و إلا الاثنان مقبولان؟ ما هو الصح؟
سيادة الرئيس
25/02/2009, 18h30
حضرة المبجل مختار بك
أنا في ذلك من العوام و لكن أستطيع القول ( أين أنت يا سمعجي )
العفو يا حسن
ما قصدته هو فعلا ( الضغط القوي ) بمعنى ( الدوم ) الموجودة في بداية ( المازورة ) أو البداية و المنتصف حسب الميزان فيكون هناك ( ضغطان ) قوي و ضعيف
و طبعا الضغط ده ملوش علاقة ب ( أمن الدولة ) ;)
دى معلومه جديدة اتعلمتها فعلا ياصلاح
الله ينور عليك
السلام عليكم يا جماعة
إخواني حسن كشك و فخامة الرئيس و غازي الضبع
لا أود إظافة زيت على نار... إنما ما رأيكم في الأخطاء الخاصة بالآداء في تقديم حفل أو جلسة خاصة؟؟
حيث أن في أغنية رباعيات الخيام للفنانة نجاة الصغيرة....
ارتكبت شيء من الخطأ في تسجيل الحفل و قالت
شدا لك اليوم (بفتح الميم) و رق النسيم....
بينما غنته في تسجيل الاستوديو المعروف برفع الميم المشار إليه
نطقت بالعبارة بصفتها ظرف زمان منصوب بينما أظن أن في النص كانت عبارة اليوم فاعلا مرفوعا و لا ظرف زمان... هل خطأت في الحفل و إلا الاثنان مقبولان؟ ما هو الصح؟
لا نار ولا زيت ياعم مختار
كلامك بلسم .....
لكن فى موضوع خطأ نجاة .....
انجليزى ده ياعم مختار ؟؟؟؟:mdr::mdr:
بشرى السرور
28/03/2009, 05h03
الله يديم عليكم الضحكة ..ضحكتوني على التعليقات و المواقف الظريفة للفنانين الكبار
عندي استفسار بسيط ..
الست فايزة احمد أعدت سماع اغنيتها الجميلة (و مدام معاي ) عدة مرات و انا اتمعن بالاداء الرائع و الصوت المخملي الشجي الجميل .. و كنت اقف عند هذا المقطع كمن يغص بشرب العسل و اتضايق لمحاولتي تفسير ما تقول فيه :
بيقولوا ياما انا عارفة انا
انا عارفة خلي عاشقني انا
لو خطى ......سنة ينده علي
و انده عليه بليالي الشوق
يسمع نداي
ممكن حدا يترجم لي شو بتقول : لو خطى ....سنة ينده علي
على قولة حبايبنا بمصر ..الحلو ما يكملش
و الست فايزة رغم اداءها المميز المتقن و صوتها الجميل جدا جدا الا ان لفظ بعض الكلمات عندها مشكلة يصعب فهمها
تحياتي للجميع
عفاف سليمان
01/04/2009, 10h41
تك تك تك
ممكن تفتحولى الباب
صباح الخير استاذنا حسن باشا كشك
والاستاذ الرئيس
موضوعكم جميل جدا
حلوووووووووووووه الاخطاء دى
انا كتير بسمع الاغانى من كبار نجوم الطرب فيها أخطاء
بس دائما بتكون الاخطاء دى فى تسجيل جديد
او حفله
يعنى كنت اسمع الاغنيه لاول مره بكلمات واحفظها
يقوم ايه يجى المطرب ويغنى فى حفله ويندمج بقه
وينسى الكلام او تنسى الكلام
والموسيقى تتعاد تانى
ويحصل لخبطه
ويشاور او تشاور المطربه للملحن المايستروا اللى بيقود الفرقه
علشان تكرر القوبليه لحد لما ربنا يفرجها وتفتكر او يفتكر
هو كان لازم يغنى ايه بعد ايه
لكن لم تحضرنى اخطاء الان
ولكن حبيت بس اعدى واصبح وارد
وصباحكم فل بدون أخطاء غنائيه ولا إملائيه
اختكم عفاف;);)
وهذه غلطة اخرى
للمطربة فايزه احمد
وهى كثيره الاخطاء الغنائية
فى اغنية ( يا نسيم الفجر صبح )
فى شطرة
ناجى قلبه يا نسيم واسعد صباحه
قله قلبى بات عليل من طول نواحه
والقمر سهران معايا بيواسينى
والنجوم بتصبر القلب فى جراحه
لكن الفنانه فايزه رأت النجوم مفرد وليس جمع
فغنتها
والنجوم بيصبر القلب فى جراحه
اسمعوها
الله يديم عليكم الضحكة ..ضحكتوني على التعليقات و المواقف الظريفة للفنانين الكبار
عندي استفسار بسيط ..
الست فايزة احمد أعدت سماع اغنيتها الجميلة (و مدام معاي ) عدة مرات و انا اتمعن بالاداء الرائع و الصوت المخملي الشجي الجميل .. و كنت اقف عند هذا المقطع كمن يغص بشرب العسل و اتضايق لمحاولتي تفسير ما تقول فيه :
بيقولوا ياما انا عارفة انا
انا عارفة خلي عاشقني انا
لو خطى ......سنة ينده علي
و انده عليه بليالي الشوق
يسمع نداي
ممكن حدا يترجم لي شو بتقول : لو خطى ....سنة ينده علي
على قولة حبايبنا بمصر ..الحلو ما يكملش
و الست فايزة رغم اداءها المميز المتقن و صوتها الجميل جدا جدا الا ان لفظ بعض الكلمات عندها مشكلة يصعب فهمها
تحياتي للجميع
الاغنية واضحة جدا اختي الكريمة وقد عرفت كلماتها من المرة الاولى. قد تكون المشكلة في معرفتك لبعض المفردات التي قد لا تكون شائعة لديك!
الشطر:
لو خطى برا بيتوه سنة ... ينده علي و انده عليه بليالي الشوق ...
فايزة احمد هي مدرسة في مخارج الحروف
:)
فايزة احمد هي مدرسة في مخارج الحروف
:)
اهلا اخى شرف
عندى تحفظ على عبارتك عاليه
فالفنانة الراحلة فايزه احمد ..... من اكثر المطربات اخطاءً فى الغناء .... وراجع موضوعنا لتتأكد
تحياتى
اهلا اخى شرف
عندى تحفظ على عبارتك عاليه
فالفنانة الراحلة فايزه احمد ..... من اكثر المطربات اخطاءً فى الغناء .... وراجع موضوعنا لتتأكد
تحياتى
الاخ الكريم حسن كشك
بعد التحية
ما تعرض له حضرتكم لا يندرج تحت مفهوم اخطاء الغناء.
الاخطاء التي اظهرتها في مشاركاتك حول فايزة احمد مجملها هي اخطاء في حفظ الكلمات او نطقها بلهجتها اللبنانبة وهذا ليس له علاقة بمفهوم مخارج الحروف الذي اقصده.
مخارج الحروف هي محل خروج الحرف وتمييزه حيث ينقطع الصوت عنده فيتميز عن غيره.
والمرحومة فايزة احمد شهد لها الموسيقار محمد عبد الوهاب انها افضل من ينطق حرف الحاء.
اخطاء الغناء بشكل عام هي التي تتعلق بالمقامات الغنائية والتحول منها.
تحياتي
الاخ الكريم حسن كشك
بعد التحية
ما تعرض له حضرتكم لا يندرج تحت مفهوم اخطاء الغناء.
الاخطاء التي اظهرتها في مشاركاتك حول فايزة احمد مجملها هي اخطاء في حفظ الكلمات او نطقها بلهجتها اللبنانبة وهذا ليس له علاقة بمفهوم مخارج الحروف الذي اقصده.
مخارج الحروف هي محل خروج الحرف وتمييزه حيث ينقطع الصوت عنده فيتميز عن غيره.
والمرحومة فايزة احمد شهد لها الموسيقار محمد عبد الوهاب انها افضل من ينطق حرف الحاء.
اخطاء الغناء بشكل عام هي التي تتعلق بالمقامات الغنائية والتحول منها.
تحياتي
الاخ المحترم
شرف
أعتذر لك .... فقد فهمت خطأ ... وخلطت بين الاخطاء الغنائية ...وماتقصده حضرتك ... من مصطلح اكثر فنيه وعمقا ... وهو مخارج الحروف ... فلم اتدارك المعنى المقصود وكنت متأثرا باخطائها الغنائية .
آسف اخى شرف ... واعتذر وارجو قبول اعتذارى
هشام سليمان
15/04/2009, 01h02
المحترم حسن بك كشك احييك على اعتذارك وان دل فإنه يدل على شخصيه محترمه لك تحياتى ونخلع لك القبعه
الاخ المحترم
شرف
أعتذر لك .... فقد فهمت خطأ ... وخلطت بين الاخطاء الغنائية ...وماتقصده حضرتك ... من مصطلح اكثر فنيه وعمقا ... وهو مخارج الحروف ... فلم اتدارك المعنى المقصود وكنت متأثرا باخطائها الغنائية .
آسف اخى شرف ... واعتذر وارجو قبول اعتذارى
شكراً جزيلا اخي الكريم حسن كشك على مداخلتك والموضوع لا يستحق اي اعتذار..
دمتَ بكل الود ..
عودة إلى الأخطاء النادرة فى النص الإذاعى !!
مع المطربة مدحت عبدالحليم !!
مع تحياتى
والآن نستمع إلى أغنية إنت الحب
عندما غنتها أم كلثوم عام ستة وخمسين !!!
مع تحياتى
المحترم حسن بك كشك احييك على اعتذارك وان دل فإنه يدل على شخصيه محترمه لك تحياتى ونخلع لك القبعه
وانا احييك اخى الاستاذ / هشام سليمان
على كلماتك الرقيقة الانسانية الخالصه
أولاً
كل الشكر لك ولهذا الموضوع المميز والرائع حقيقة
ثانياً
بالمصرية تنطق: دِبْلَت (الدل مكسورة والباء ساكنة واللام مفتوحة والتاء ساكنة)
واظنها باللبناني مثلها اللهم وربما الللام مكسورة
انما د ُ الدال مضمومة فهذه اضافة من عند المطربة لا بالمصري ولا باللبناني :)
شكرا على هذه الاضافه الواعيه وهذا التصحيح اخى اندلسى
ياعمى واستاذى وتوأمى
د. حسن حافظ
انت بتجيب الحاجات دى منين وازاى
ياعمى واستاذى وتوأمى
د. حسن حافظ
انت بتجيب الحاجات دى منين وازاى
ماهو ده سر المهنة ياتوأمى الغالى !!
أقصد بالمهنة : المعاش !!
وبالمرّة أهديك الخطأ ده
إبنِك بيقول لِك يابطل
(كبّرت الخط ليظهر التشكيل)
مع تحياتى
ماهو ده سر المهنة ياتوأمى الغالى !!
أقصد بالمهنة : المعاش !!
وبالمرّة أهديك الخطأ ده
إبنِك بيقول لِك يابطل
(كبّرت الخط ليظهر التشكيل)
مع تحياتى
حلوه وارق لما الابن يقول لأمه يابطل ..... وممكن الواحد يقول لأمه .... يامعلم !!!!
Islam Eidrisha
16/04/2009, 10h49
ده لما يكون اسمها حنفي
معتز محمدي
06/05/2010, 00h23
كثيراً عجني هذا الموضوع لما فيه من مجهود جباااااااار ... وملاحظات سميعه كبااااار .. تحياتي لكم جميعا
:emrose:
جابر المراغي
06/05/2010, 03h27
بالنسبه لخطا الاستاذ عبد الوهاب الشهير فى اغنية الجندول لم يكن فى كلمة شعره بالكسرة ولكنه قالها كذلك لصعوبة فى النطق قابلته اما الخطا المشار اليه فهو فى قوله يوم ان قابلته اول مرة بالفتحة فى كلمة قابلته ولذلك قصة تبدا بذهاب الاستاذعبد الوهاب لتسجيل القصيدة فى الاذاعة ويتصادف وجود الدكتور/ طه حسين لتسجيل كلمه له ايضا فدعاه للاستماع للقصيده اثناء التسجيل فكان ان انتفض واقفا للخطا فى كلمة قابلته بالفتحه فتنبه الاستاذ عبد الوهاب لذلك وكررها اكثرمن مرة ولكنها بالضمه والعجيب انها موجوده فى ديوان الشاعر بالفتحه يعنى عبد الوهاب معذور ايضا ولكنه هو الذى ادى القصيدة فىالنهايه فوقع عليه عبء الخطا والتصحيح ايضا
والله فتحتوا الموضوع وفتحتوا نفسى اجيب غلطات
تعالوا نسمع الغلطة دى لأم كلثوم
فى احدى روائعها
اروح لمين
يطول بعدك واعيش بعدك على ( نوئى )
اسمعوا
وآدى كمان غلطة تانيه
وبرضه لأم كلثوم
وبرضه فى اروح لمين
( ونبى ) دمع العين ... وادارى م اللايمين
سامي نوار
06/05/2010, 14h32
هات يا سيدى كمان هات
خلى بالك يا أسد .. أنا شغلتى ألم لم وراك غلطات ومقاطع رائعة . بس أحمل وأجرى
أنت فاكر تغزيلة عمك الحاج سيد سالم فى ( بعيد عنك ) ؟؟
هات يا حبيبى هات .. هات اللى عندك
معتز محمدي
06/05/2010, 14h45
والله فتحتوا الموضوع وفتحتوا نفسى اجيب غلطات
تعالوا نسمع الغلطة دى لأم كلثوم
فى احدى روائعها
اروح لمين
يطول بعدك واعيش بعدك على ( نوئى )
اسمعوا
يااااااااااه .. دي غلطة صعبه قوووي
فعلا مكنتش اتصورها
معتز محمدي
06/05/2010, 14h47
وآدى كمان غلطة تانيه
وبرضه لأم كلثوم
وبرضه فى اروح لمين
( ونبى ) دمع العين ... وادارى م اللايمين
أنا سمعتها (وضئي) دمع العين
هات يا سيدى كمان هات
خلى بالك يا أسد .. أنا شغلتى ألم لم وراك غلطات ومقاطع رائعة . بس أحمل وأجرى
أنت فاكر تغزيلة عمك الحاج سيد سالم فى ( بعيد عنك ) ؟؟
هات يا حبيبى هات .. هات اللى عندك
فناننا الكبير
سامى باشا نوار
يامليون اهلا بيك
والله واحشنى يافنان
ايوه فاكر تغزيلة عم سيد ابو شفه
دى بقى تغزيلة عم سامى ابو الانوار
يااااااااااه .. دي غلطة صعبه قوووي
فعلا مكنتش اتصورها
أنا سمعتها (وضئي) دمع العين
ولسه يا معتز باشا
بس انت ظبط ودانك
وهى تصطاد
عارف بتكون الحكايه ازاى ؟
كل لحن حفظناه عن ظهر قلب .... وكأننا سياره ماشيه على الطريق ... وأى غلطة للمطرب كأنه مطب ... تشعر بيه على طول ... وترجعله ... وتعرفه ....
وسمعتها زى ماسمعتها .... المهم انها غلطت وماقالتش ( وأخبى )
معتز محمدي
06/05/2010, 14h59
عارف بتكون الحكايه ازاى ؟
كل لحن حفظناه عن ظهر قلب .... وكأننا سياره ماشيه على الطريق ... وأى غلطة للمطرب كأنه مطب ... تشعر بيه على طول ... وترجعله ... وتعرفه ....
وسمعتها زى ماسمعتها .... المهم انها غلطت وماقالتش ( وأخبى )
الله ع وصفك يا استاذنا ...
بجد كفاية الوصف الجامد ده ... ربنا يدينا كمان وكمان
واوعدك احاول استلقطت اي غلط ...
تصدق وتأمن بالله سمعت أطلال تونس أكتر من 5 مرات .. ولا عمريش خدت بالي من الأخطاء اللي فيها .. يلا لسه بدري عليا :(
لعلم حضراتكم
أن هذه الاغنية
اروح لمين
وخاصة الوصلة الثالثة
فى الحفل الذى اذيع بتاريخ
2 مارس 1961
من اروع ماغنت ام كلثوم
فقد كانت فى قمة صحة صوتها وعنفوانه وجماله
ولها فيها ابداعات رائعة
اسمعوها
معتز محمدي
07/05/2010, 09h49
إللى سمع أ. كامل البيطار فى برنامجه يوم الجمعة الماضية يشعر أنه متابع هذا الموضوع
( يعني ده بس تنوية علشان محدش يصطاد لنا اي غلطة )
المفروض يقول في الآخر.. سامعني يا د.حسن :mdr:
( يعني ده بس تنوية علشان محدش يصطاد لنا اي غلطة )
المفروض يقول في الآخر.. سامعني يا د.حسن :mdr:
أخى وإبنى الغالى أ. معتز
أولاً مبروك المواطنة
ثانياً مهما قال مافيش فايدة
دى هواية عندى وسأهديك أغنية
مكانة شعب لعبدالحليم حافظ
مع تحياتى
معتز محمدي
07/05/2010, 18h37
أخى وإبنى الغالى أ. معتز
أولاً مبروك المواطنة
ثانياً مهما قال مافيش فايدة
دى هواية عندى وسأهديك أغنية
مكانة شعب لعبدالحليم حافظ
مع تحياتى
مبتسما قرأت رسالتك واسمعتها أمي
سألتني ما المواطنة .. وعما تتحدثون في هذا الموقع ... اجبتها انها رتبه من رتب سماعي .. ونتحدث عن أخطاء المذيع و المطرب ...
وسألتها عن مكانة شعب ما الخطأ فيها .. للأسف لم تعرف ... بحثت وعرفت أن اسمها حكاية شعب .. ووجدتها عندي وسمعتها وعجبتني كثيراً :)
ضربه كانت من معلم
خلى الاستعمار يسلم
والحصار الاقتصادى
جاب سلاحه طيارته
غوصاته دباباته
واعتدى علشان نسلم
هو مين لاء ده بعده
هو مين لاء ده بعده
كنا نار اكلت جيوشهم
نار تقول هل من مزيد
وانتصرنا ولسه عارهم ذكرى
فى تراب بورسعيد
والعروبه فكل دار وقفت معانا
والشعوب الحره جت عاللى عدانا
وانتصرنا انتصرنا انتصرنا
جابر المراغي
08/05/2010, 17h54
ارجو ان يتسع صدركم ليه هل تعلمون حضرات السيدات والسادة اعضاء منتدى سماعى الجميل ان المطربة الدكتورة عفاف راضى قد دخلت عالم الطرب والفن بقرار جمهورى ومن الرئيس جمال عبد الناصر شخصيا هاتقولولى طب ازاى اقولكم انا ازاى ذات ليلة كان الرئيس عبد الناصر وهو يقلب بين محطات الاذاعة فشد سمعه صوت السيده فيروز المخملى ولكنه تمنى ان تنجب مصر صوتا مثل صوت فيروز وبالفعل تم البحث عن الصوت المطلوب فكان صوت عفاف راضى التى كانت تدرس بمعهد الكونسرفتوار ولما عرضت على فريد الاطرش افاد بعدم صلاحيتها للغناء الشرقى فتبناها بليغ حمدى ودربها على الغناء الشرقى وكان يقود الفرقة الموسيقية المصاحبة لها فىالغناء هاتقولولى طب وايه علاقة ده بموضوعنا ارجعواللاستماع الى اغنية هوا ياهوايانسمةشوق رايحة تعدى على ديار حبيبى تاليف محمد حمزة وتلحين بليغ حمدى وخدوا بالكم وهىبتقول اللى مسافر دا عبيبى بدلا من حبيبى
أمل الصافي
08/05/2010, 18h08
أريد أن أذكر ما أعتبره خطأً فادحاً للموسيقار محمد عبد الوهاب وهو خطأ في اللحن أكثر منه خطأ في اللفظ
والخطأ هو في أغنية آه منك يا جارحني
فمع بداية الأغنية نلاحظ أن الأستاذ غنى آه منك يا جارحني فلجأ إلى مد حرف النون في مكان لا غير مناسب وغير سائغ للأذن السليمة فظهرت الجملة بهذا الشكل: آه منك يا جارحن ن ن ي
وهي بنظري سيئة وغير موفّّقة عل الإطلاق والمشكلة أنه أعاد الكرة في: مش راضي تسامحني فبدت هكذا تسامحن ن ن ي
ولو أنه توقّف على حرف الحاء لبدت الجملة أيضاً غير مستساغة لأن الحاء حرف مصمت
أظن أنه كان على ألأستاذ أن يعدل اللحن
ولكم الشكر
أمل الصافي
08/05/2010, 18h16
أنا مع العصفور الطائر : طائر الشوق أغني ألمي كي يستقيم المعنى ويستقيم الوزن وفاعلاتن هنا مهمة جداً
معتز محمدي
08/05/2010, 18h44
بتقول اللى مسافر دا عبيبى بدلا من حبيبى:mdr::mdr:
لا بجد لازم ادور ع الاغنية دي ...
:mdr::mdr:
لا بجد لازم ادور ع الاغنية دي ...
تفضل أخى الغالى
من غير ما تدور ولا تتعب
مع تحياتى
معتز محمدي
08/05/2010, 23h50
من غير ما تدور ولا تتعب
أنا عارف أن كلمة متشكر من كفاية .. بس معلش متشكر :mdr:
:emrose::emrose::emrose:
محمد رمضان ماضي
09/05/2010, 11h20
بسم الله الرحمن الرحيم
أسد المنتدى الحبييب ، الأصيل موضوعه أصيل ،
مهما مرت عليه السنين ، موضع متجدد ، لرجل متجدد ،
تحياتي .....
نيجي للموضوع
ملفين في سماعي
وملف من عندي خاص
ونشوف الست بتقول ايه
بسم الله الرحمن الرحيم
أسد المنتدى الحبييب ، الأصيل موضوعه أصيل ،
مهما مرت عليه السنين ، موضع متجدد ، لرجل متجدد ،
تحياتي .....
نيجي للموضوع
ملفين في سماعي
وملف من عندي خاص
ونشوف الست بتقول ايه
معلش اخى محمد ماضى
أنا ماخدتش بالى من الغلطه اوى او من الفروق بين الثلاث مرفوعات .... ممكن توضيح .... معلش اخوك ودنه تقيله حبتين
تحياتى الى اخى وتوأمى العظيم
د. حسن حافظ على عودته الى موضوعنا واعادة اثرائه
واهلا بالاخوه
محمد رمضان ماضى
معتز حمدى
أمل الصافى
جابر المراغى
ومستنين تشغلوا ودانكم وتلتقطوا تلك الاخطاء الظريفة
وتعرضوها لنا
تحياتى لكم جميعاً
تحياتى الى اخى وتوأمى العظيم
د. حسن حافظ على عودته الى موضوعنا واعادة اثرائه
توأمى الغالى أ. حسن كشك
أشكركم على تحيتكم العطرة
ولكم منى هذا الملف اللذيذ
واكتشف الغلطة اللذيذة
مع تحياتى
محمد رمضان ماضي
10/05/2010, 08h00
معلش اخى محمد ماضى
أنا ماخدتش بالى من الغلطه اوى او من الفروق بين الثلاث مرفوعات .... ممكن توضيح .... معلش اخوك ودنه تقيله حبتين
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي لكم ، ولأخي الأستاذ حسن كشك ،
وللدكتور حسن الغالي ،
بص يا عمنا الغالى
في الملف الأول تنطق أم كلثوم حديث الروح ، الثاء أقرب
إلى السين .
أما الملف الثاني فتنطقها سين واضحة جدا ً ،
أما الملف الثالث خاصتي وهو غير موجود بالمنتدى فتنطق
الثاء كما هي ثاء ، وإن كانت نطقتها أقرب إلى السين في أول غنائها لهذه الكلمة ، ثم أعادتها ، بتصحيح وضغطت عليها أوووي .
تحياتي لكم جميعا ً ولصاحب الورشة الأصيل.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
محمد رمضان ماضي
10/05/2010, 08h31
توأمى الغالى أ. حسن كشك
أشكركم على تحيتكم العطرة
ولكم منى هذا الملف اللذيذ
واكتشف الغلطة اللذيذة
مع تحياتى
عزيزي وأخي الدكتور حسن ،
هو دا مستوى الإعلام عندنا وربنا يسترمن
المذيعين والمذيعات ذوي الثقافات العالية :mdr:
أغنية راح غناها عبد الحليم حافظ في فيلم البنات والصيف،
وغنى أيضا جواب .
أما فيلم يوم من عمري فغنى فيه
بأمر الحب ، بعد إيه ، ضحك ولعب ، خايف مره أحب
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
غلطه لنجاة الصغيرة
فى اغنية
لو بتحبنى .. او بتعذنى
ولتشابه لو بتح..... و لو بتع...
فأن الفنانة نجاه سرحت سرحه صغيره فيما بينهم
ونطقتها .... لو بتعبنى
أسمعوها فى هذا الجزء .... فى بداية الجزء نطقتها صح
لو بتحبنى او بتعذنى . صالحتنى فى ايه
ثم لم اعادتها فى اخر الجزء قالت
لو بتعبنى ... فقد سبق عقلها لسانها ... لكنها استدرجت وخلتها تعبنى
استمعوا اليها وركزوا
غلطه لنجاة الصغيرة
فى اغنية
لو بتحبنى .. او بتعزنى
إستمعوا إليها وركزوا
توأمى الغالى أ. حسن كشك
قفشة ذكية و رائعة .. لكن
أرجوك لا تفهمنى بسرعة
مسلسل عبدالحليم المشهور
الذى بُدأ إذاعته فى 27-9-1973
وتوقف يوم 6-10-1973
لعبورنا قناة السويس
تعالوا نسمع أسماء المشاركين فى العمل
قمت بتكرار الخطأ 5 مرات للتأكيد
مع تحياتى
توأمى الغالى أ. حسن كشك
أشكركم على تحيتكم العطرة
ولكم منى هذا الملف اللذيذ
واكتشف الغلطة اللذيذة
مع تحياتى
جيت اجاوب سبقى اخى ماضى
الله ينور يا توأمى الغالى
توأمى الغالى أ. حسن كشك
قفشة ذكية و رائعة .. لكن
أرجوك لا تفهمنى بسرعة
مسلسل عبدالحليم المشهور
الذى بُدأ إذاعته فى 27-9-1973
وتوقف يوم 6-10-1973
لعبورنا قناة السويس
تعالوا نسمع أسماء المشاركين فى العمل
قمت بتكرار الخطأ 5 مرات للتأكيد
مع تحياتى
ما انت الغلطان يا دكتور حسن
مش قالت لك ( أرجوك لا تفهمنى بسرعة )
لكن انت بقى ابو المفهوميه - وفهمت بسرعة
بعد ما سمعت عن اغنية راح
وجيت اجاوب سبقى اخى محمد ماضى
الله ينور يا توأمى الغالى
..............................
أمل الصافي
16/05/2010, 12h19
أريد أن أذكر ما أعتبره خطأً فادحاً للموسيقار محمد عبد الوهاب وهو خطأ في اللحن أكثر منه خطأ في اللفظ
والخطأ هو في أغنية آه منك يا جارحني
فمع بداية الأغنية نلاحظ أن الأستاذ غنى آه منك يا جارحني فلجأ إلى مد حرف النون في مكان لا غير مناسب وغير سائغ للأذن السليمة فظهرت الجملة بهذا الشكل: آه منك يا جارحن ن ن ي
وهي بنظري سيئة وغير موفّّقة عل الإطلاق والمشكلة أنه أعاد الكرة في: مش راضي تسامحني فبدت هكذا تسامحن ن ن ي
ولو أنه توقّف على حرف الحاء لبدت الجملة أيضاً غير مستساغة لأن الحاء حرف مصمت
أظن أنه كان على ألأستاذ أن يعدل اللحن
ولكم الشكر
أريد أن أذكر ما أعتبره خطأً فادحاً للموسيقار محمد عبد الوهاب وهو خطأ في اللحن أكثر منه خطأ في اللفظ
والخطأ هو في أغنية آه منك يا جارحني
فمع بداية الأغنية نلاحظ أن الأستاذ غنى آه منك يا جارحني فلجأ إلى مد حرف النون في مكان لا غير مناسب وغير سائغ للأذن السليمة فظهرت الجملة بهذا الشكل: آه منك يا جارحن ن ن ي
وهي بنظري سيئة وغير موفّّقة عل الإطلاق والمشكلة أنه أعاد الكرة في: مش راضي تسامحني فبدت هكذا تسامحن ن ن ي
ولو أنه توقّف على حرف الحاء لبدت الجملة أيضاً غير مستساغة لأن الحاء حرف مصمت
أظن أنه كان على ألأستاذ أن يعدل اللحن
ولكم الشكر
هى ليست غلطة يا اخت امل
لكن هو تصرف لحنى من الاستاذ الكبير
لكن الا تعلمى ان هناك حروف تسمى حروف ( الغنه ) فى تلاوه القرآن الكريم والنون من ضمنها وممكن الوقوف عنده وتطويلها لأزمنه اكبر من التى اطالها عبد الوهاب
معتز محمدي
19/05/2010, 13h45
خطأ كلثومي في اغنية / أقولك إيه عن الشوق
حفلة يوم / 1964-01-02
في الدقيقة / 63:35
فبدل من أن تقول (وعودك) ... قالت هواك
ثم انتبهت للخطأ وصوبته
http://lh5.ggpht.com/_DqjAGfmGpig/S_Pp_W2cZuI/AAAAAAAAArY/jhB-nKEG1m0/%D8%A3%D9%82%D9%88%D9%84%D9%83%20%D8%A5%D9%8A%D9%8 7%20%D8%B9%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%88%D9%82. JPG
تحياتي
أمل الصافي
19/05/2010, 20h59
الأخ العزيز حسن كشك
طبعاً أعلم أن النون من أحرف الغنة لكن مده بهذه الطريقة في هذه الأغنية لم يكن موفّقاً ولا مستساغاً
أرجوك جرّب أن تغنيها وستدرك الأمر على الفور
وشكراً لاهتمامك
خطأ كلثومي في اغنية / أقولك إيه عن الشوق
حفلة يوم / 1964-01-02
في الدقيقة / 63:35
فبدل من أن تقول (وعودك) ... قالت هواك
ثم انتبهت للخطأ وصوبته
http://lh5.ggpht.com/_DqjAGfmGpig/S_Pp_W2cZuI/AAAAAAAAArY/jhB-nKEG1m0/%D8%A3%D9%82%D9%88%D9%84%D9%83%20%D8%A5%D9%8A%D9%8 7%20%D8%B9%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%88%D9%82. JPG
تحياتي
حلوه يامعتز ... الله ينور
معتز محمدي
20/05/2010, 01h29
حلوه يامعتز ... الله ينور
متشكرين يا استاذ/ حسن على التشجيع :emrose:
محمد رمضان ماضي
23/05/2010, 23h25
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي ومحبتي للجميع
مع كوكب الشرق
في اغنية بعيد عنك
على مسرح قصر النيل
بتاريخ 2 يونيو 1966
بتغلط الست
ينتبه الجمهور ويصفق
تعيد الست مع التعديل
نسمع اللي حصل
معتز محمدي
24/05/2010, 15h38
بتغلط الست
ينتبه الجمهور ويصفق
تعيد الست مع التعديل
نسمع اللي حصل
http://lh6.ggpht.com/_DqjAGfmGpig/S_qdT9G40GI/AAAAAAAAAsQ/kt0oXIoRAiQ/2010-05-24_183131.png
أنا شايف أن الست بصفتها مطربة .. سألت هذا السؤال
(افتكر لي أي غنوة )
وومكن افكرها من أول الصب تفضحة عيونة لحد حكم علينا الهوى :mdr:.
وعاوز اقولها من المكان ده .. ان مفيش يوم بعدي علينا غير لما نفتكرها هي واغانيها :emrose:
محمد رمضان ماضي
10/06/2010, 12h56
بسم الله الرحمن الرحيم
خطأ مقصود أم غير مقصود؟؟؟؟!
( إرتجال )
لنستمع لكروان الشرق
فايزه أحمد
محبتي للجميع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد رمضان ماضي
19/06/2010, 09h35
بسم الله الرحمن الرحيم
وردة
دندنة
ومنهى السلطنة
نشوف
بس الخطأ وارد;)
محمد رمضان ماضي
19/06/2010, 09h40
بسم الله الرحمن الرحيم
ومع الدندنة
والسلطنة
مش الخطأ بس ...
النسيان:crazy:
حد يفكرني يا ناس...
عدوها.....
الأغنية كاملة
هنــــــــــــــــــــــــــــــا (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=445267&postcount=374)
تحياتي ومحبتي
:emrose::emrose::emrose:
عفاف سليمان
20/06/2010, 02h36
صباح الخير عليكم جميعا
حلوه الفكره دى اخى محمد
http://www.m5zn.com/uploads/2010/3/1/photo/gif/zik1z32s1sx364g53ie.gif
الاخطاء والتصحيح
بس انقول ايه
المطرب اثناء حالة الطربيه ممكن ينسى ويخطىء
وجل ما لا يسهو
http://www.m5zn.com/uploads/2010/3/1/photo/gif/zik1z32s1sx364g53ie.gif
وبنشوف كتير من المطربين وقت السلطنه والدندنه
ممكن يخرجوا عن الكلمات المفروضه للاغنيه
لكن بيدركوا هذا فى الكوبليه اللى يليه ويصححوا
http://www.m5zn.com/uploads/2010/3/1/photo/gif/zik1z32s1sx364g53ie.gif
او فى اعادة نفس الكوبليه ويصححوا ما اخطأوا فيه
تحياتى
فكره حلوهhttp://www.amiraa.com/bsh/uploads/images/amiraaf50560d55d.gif
اسعدك الله والجميع بكل خير
اختك عفاف
محمد رمضان ماضي
20/06/2010, 13h28
صباح الخير عليكم جميعا
حلوه الفكره دى اخى محمد
http://www.amiraa.com/bsh/uploads/images/amiraaf50560d55d.gif
اسعدك الله والجميع بكل خير
اختك عفاف
بسم الله الرحمن الرحيم
أسعد الله أوقاتك أختي عفاف وكل سكان دولة ساعي،
للتصحيح دي مش فكرتي ،
أنا سامع أسد الإسماعيلية بيزئر،:mdr:
دي فكرة أستاذنا الحبيب حسن كشك ،
وأنا مشارك غلبان قوي في موضوعه بكام مشاركة على قدي،
تحياتي لك أختي :emrose:
ولصاحب هذا الموضوع الجميل أستاذ حسن كشك:emrose:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
عودة إلى الأخطاء الإذاعية
وخطأ اليوم على لسان الشاعر بخيت بيومى
إسمعوه .. وإقفشوا الخطأ
مع تحياتى
ولما كان الخطأ السابق والذى جاء
على لسان الشاعر بخيت بيومى صعب شوية !!
أترككم تفكروا مع الشاعر عبدالفتاح الأبنودى !!
مع تحياتى
بشير عياد
08/09/2010, 01h31
ولما كان الخطأ السابق والذى جاء
على لسان الشاعر بخيت بيومى صعب شوية !!
أترككم تفكروا مع الشاعر عبدالفتاح الأبنودى !!
مع تحياتى
اللي ح ينقطني
إزاي بتصطاد البلاوي دي ؟؟؟؟؟
بشير عياد
08/09/2010, 01h36
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي ومحبتي للجميع
مع كوكب الشرق
في اغنية بعيد عنك
على مسرح قصر النيل
بتاريخ 2 يونيو 1966
بتغلط الست
ينتبه الجمهور ويصفق
تعيد الست مع التعديل
نسمع اللي حصل
صباح الفل
هذا ليس خطأ
إنه من قبيل ارتجالات أمّ كلثوم ، وتصفيق الجمهور جاء استحسانا لهذا الارتجال أو التغيير
اللي ح ينقطني
إزاي بتصطاد البلاوي دي ؟؟؟؟؟
أخى الحبيب أ. بشير
دائماً ما أتحير عند الرد على سيادتكم
وأستسمحك فى ردى هذا لكن القافية حكمت
:mdr:
ماعاش إللى يفكر يجيب لحضرتك (.)
لكن النقطة إنى ع المعاش
قاعد فاضى لهم
:mdr:
مع تحياتى
بشير عياد
08/09/2010, 01h49
أخى الحبيب أ. بشير
دائماً ما أتحير عند الرد على سيادتكم
وأستسمحك فى ردى هذا لكن القافية حكمت
:mdr:
ماعاش إللى يفكر يجيب لحضرتك (.)
لكن النقطة إنى ع المعاش
قاعد فاضى لهم
:mdr:
مع تحياتى
أخي الأكبر والأحبّ
د. حسن
لا تقل معاش أو غيره
من يتابع ما ترفعه من أخطاء
يظن أنهم يتصلون بك ويقولون : استعد ، سوف نخطئ بعد قليل !!!
يظن أنهم يتصلون بك ويقولون : استعد ، سوف نخطئ بعد قليل !!!
طب إسمع دى حضرتك
بدأوا بموسيقى عاشق الروح
ثم تبعوها بـ علشان الشوك إللى فى الورد
إلا أن المذيعة إفتكرتها قول لى عمل لك إيه ؟
طب قول لى حضرتك أعمل أنا إيه ؟
مع تحياتى
إزاي بتصطاد البلاوي دي ؟؟؟؟؟
وآدى صيد ثمين
مهدى للشاعر بشير عياد
ليسمع كيف أصبح نشيد الجهاد
واضح إن المذيع عمره ماسمع النشيد
لإنه بيقول الغلطة وهو واثق
مع تحياتى
خطأ اليوم على لسان الشاعر بخيت بيومىإسمعوه .. وإقفشوا الخطأ
الخطأ أن الشاعر بخيت بيومى قال
إن أغنية محلاك يامصرى إتعملت
فى فترة الإستنزاف ؟؟!!
والصحيح أنها إتعملت بعد سحب المرشدين الأجانب
من مصر فور تأميم القناة وقيام المرشدين المصريين
بالعمل بدلاً منهم فى قيادة السفن المارة بقناة السويس
مع تحياتى
فى حفل سينما قصر النيل
بتاريخ 1969/9/1
كان هذا الخطأ
لكوكب الشرق ام كلثوم
فى اغنية هذه ليلتى
ليس خطأ واحد بل مكرر ونسيان وتأليف كلمات وسكوت
كان الله فى عون ام كلثوم وقتها
الكلمات الصحيحة
قد اطال الوقوف حين دعانى
ليلم الاشواق عن اجفانى
لكن ام كلثوم غنتها ازاى
اسمعوها
بشير عياد
24/09/2010, 03h33
وآدى صيد ثمين
مهدى للشاعر بشير عياد
ليسمع كيف أصبح نشيد الجهاد
واضح إن المذيع عمره ماسمع النشيد
لإنه بيقول الغلطة وهو واثق
مع تحياتى
لا أدري يا أخانا الحبيب لماذا لا يستمع المذيع لما سيقدّمه إذا كان يفتقد ـ أو يفتقر إلى ـ أدنى درجات الحسّ الفنّي ؟؟؟
يبدو أنه لا يعلمُ أنّ مصر الآن " جمهورية " !!!
هذا النوع من المذيعين الموظّفين يمرّ عبرَ الأثيرِ فلا يترك أثرًا في ذاكرةِ الناس وكأنه لم يكن
رحم الله كبار إعلاميّينا الذين كانوا أساتذة مبدعين موهوبينَ يدركون حجم مسؤولياتهم وعِظَمَ رسالتهم !!
خطأ اليوم فى تاريخ الحفل
الذى قدمت فيه كوكب الشرق نشيد الطيران
وكان يوم 19-12-1957
إلا أن المذيعة أخطأت فى السنة فقالت 1952
والخطأ إلى هنا وارد ومقبول
إلا أنها أكدت التاريخ بقولها
أنه أول حفل بعد ثورة يوليو
مع تحياتى
جابر الحسيني
07/10/2010, 17h12
زلة السنباطي في قصيدة أشواق و ثلاثة أخطاء بحالهم في بيتين متتاليين ..
هو يقول
هتف الصبح و غنى بنشيد رائعَ اللحن شجيَّ النغمات
كالمنى تقبل كالحلمُ السعيد في خيالي كابتسام الزهرات
و الصواب
هتف الصبح و غنى بنشيد رائعِ اللحن شجيِّ النغمات
كالمنى تقبل كالحلمِ السعيد في خيالي كابتسام الزهرات
بشير عياد
07/10/2010, 17h51
زلة السنباطي في قصيدة أشواق و ثلاثة أخطاء بحالهم في بيتين متتاليين ..
هو يقول
هتف الصبح و غنى بنشيد رائعَ اللحن شجيَّ النغمات
كالمنى تقبل كالحلمُ السعيد في خيالي كابتسام الزهرات
و الصواب
هتف الصبح و غنى بنشيد رائعِ اللحن شجيِّ النغمات
كالمنى تقبل كالحلمِ السعيد في خيالي كابتسام الزهرات
عفوًا أخي جابر
صحة البيت :
هتفَ الصّبحُ وغنّى بنشيدي
.....................
فتكون : رائع ... مفعول
و... شجيَّ ، بدل ( أي ما يشبه المفعول المكرر ، وليس مفعولا ثانيا فالفرق كبير )
و" كالحلم " غير واضحة ، وأعتقد أنّه غنّاها صحيحة أيضا
صورة القصيدة كاملة سبق أن رفعتها في المشاركة رقم 15 هنا :
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=45013&page=2 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=45013&page=2)
تحياتي لك ولكل الأحباب
جابر الحسيني
07/10/2010, 18h29
شكرا لك يا أستاذ بشير على هذا التوضيح .. بما أنها نشيدي و ليست نشيدٍ كما كنت أظن فالموسيقار على صواب ..
أما كالحلم فلازالت تحيرني لعدم وضوحها كما أسلفت يا أستاذ ..
عثمان دلباني
07/10/2010, 23h31
لست أدري بصراحة هل هذا الخطأ النحوي الموجود في أغنية أغار من قلبي تفطن اليه المستمعون الكرام ؟؟؟
يقول عبد الوهاب مغنيا :
و الطير يشدو بهمس حين يسمعنا
و جاوب الدمعُ من عيني عيناك
إذا كانت كلمة " عيناك " مفعولا به فالاصح ان تكون منصوبة اي " عينيك " و لأن روي القافية هو الالف ما يمنع ان يكون غير ذلك فالاقرب الى الصواب ان المفعول به هو " الدمع " و يجب ان يكون منصوبا اي " الدمع َ" و يعرب مفعولا به مقدما ...و الله اعلم
رابط الأغنية (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=746&postcount=2)
محمد رمضان ماضي
09/10/2010, 10h32
لست أدري بصراحة هل هذا الخطأ النحوي الموجود في أغنية أغار من قلبي تفطن اليه المستمعون الكرام ؟؟؟
يقول عبد الوهاب مغنيا :
و الطير يشدو بهمس حين يسمعنا
و جاوب الدمعُ من عيني عيناك
إذا كانت كلمة " عيناك " مفعولا به فالاصح ان تكون منصوبة اي " عينيك " و لأن روي القافية هو الالف ما يمنع ان يكون غير ذلك فالاقرب الى الصواب ان المفعول به هو " الدمع " و يجب ان يكون منصوبا اي " الدمع َ" و يعرب مفعولا به مقدما ...و الله اعلم
رابط الأغنية (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=746&postcount=2)
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي ومحبي
أخي الحبيب أستاذ عثمان
ماذا لو قلنا الجمله هكذا :
عيناك ِ جاوبها الدمع ُ من عيني ؟
ويكون عيناك مبتدأ خبره الجملة الفعلية....
ترى أيصح هذا؟
:emrose::emrose::emrose:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
محمد رمضان ماضي
09/12/2010, 11h32
بسم الله الرحمن الرحيم
بنت مصر الرقيقة
شادية
خلاص مسافر
حفل النادي الأهلي عام 72
هنــــــــــــا (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=490156&postcount=501)
نسمع بتقول ايه
وتعالج الموضوع بحرفية وتمكن
وإقتدار
:emrose:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
هيثم أبوزيد
17/01/2011, 16h15
عفوًا أخي جابر
صحة البيت :
هتفَ الصّبحُ وغنّى بنشيدي
.....................
فتكون : رائع ... مفعول
و... شجيَّ ، بدل ( أي ما يشبه المفعول المكرر ، وليس مفعولا ثانيا فالفرق كبير )
و" كالحلم " غير واضحة ، وأعتقد أنّه غنّاها صحيحة أيضا
صورة القصيدة كاملة سبق أن رفعتها في المشاركة رقم 15 هنا :
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=45013&page=2 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=45013&page=2)
تحياتي لك ولكل الأحباب
أستاذ بشير:
أتفق معك في تصويب السنباطي
لكن أختلف مع الإعراب الذي تفضلت به
وأرى أن (رائع ) تعرب حالا، وكذلك ( شجي)
وأما المفعول به فهو كلمة ( بنشيدي ) فهي مجرورة لفظا، منصوبة محلا.
فأفعال الهتاف والغناء وقعت على النشيد، ولم تقع على ( رائع ) ولا ( شجي )
مع خالص مودتي وتقديري
بشير عياد
22/01/2011, 21h42
أستاذ بشير:
أتفق معك في تصويب السنباطي
لكن أختلف مع الإعراب الذي تفضلت به
وأرى أن (رائع ) تعرب حالا، وكذلك ( شجي)
وأما المفعول به فهو كلمة ( بنشيدي ) فهي مجرورة لفظا، منصوبة محلا.
فأفعال الهتاف والغناء وقعت على النشيد، ولم تقع على ( رائع ) ولا ( شجي )
مع خالص مودتي وتقديري
صباح الفل أخي هيثم
بعد ساعات بإذنِ اللهِ نكون بالكويت
" هتفَ الصُّبحُ وغنّى رائعَ اللحنِ بنشيدي "
و" بنشيدي " تقدّمت بسبب إجبارِ الوزن ليس إلا
أعد المعنى مع نفسك مرّةً أخرى
أقرّبها أكثر
غنّيتُ بكَ رائعَ اللحنِ
فهل تكون " بكَ " (( وهيَ جارّ ومجرور أيضًا )) في موضع المفعول ؟؟؟
تقريب أكثر
غنيتُ ، بسببك ، أروعَ ألحاني !!!
وصلت ؟؟
لم أغضب ، بل إنني في منتهى السعادة بمثلِ هذا التفكير وهذا الاجتهاد
ولو لديكَ تعليل آخر ، لا مانع ، وسأحاولُ العودةَ إلى هنا ، إن كان لنا نصيبٌ في العودةِ من السفر ، أوّلَ الأسبوعِ المقبل .
تحيّاتي وسلاماتي
هيثم أبوزيد
24/01/2011, 15h27
صباح الفل أخي هيثم
بعد ساعات بإذنِ اللهِ نكون بالكويت
" هتفَ الصُّبحُ وغنّى رائعَ اللحنِ بنشيدي "
و" بنشيدي " تقدّمت بسبب إجبارِ الوزن ليس إلا
أعد المعنى مع نفسك مرّةً أخرى
أقرّبها أكثر
غنّيتُ بكَ رائعَ اللحنِ
فهل تكون " بكَ " (( وهيَ جارّ ومجرور أيضًا )) في موضع المفعول ؟؟؟
تقريب أكثر
غنيتُ ، بسببك ، أروعَ ألحاني !!!
وصلت ؟؟
لم أغضب ، بل إنني في منتهى السعادة بمثلِ هذا التفكير وهذا الاجتهاد
ولو لديكَ تعليل آخر ، لا مانع ، وسأحاولُ العودةَ إلى هنا ، إن كان لنا نصيبٌ في العودةِ من السفر ، أوّلَ الأسبوعِ المقبل .
تحيّاتي وسلاماتي
حمدا لله على سلامتك أستاذ بشير, تصل للكويت بالسلامة، وقد سبقتك إليها من ثلاثة أسابيع.
تعلم أستاذنا أن الإعراب فرع للمعنى، وقد نجد وجها للإعراب الذي تفضلت به إذا اعتمدنا أيضا المعنى الذي ذكرته للجملة، لكني لم أستسغ أن تكون الباء في (بنشيدي) هي باء السببية، والتي تجعل المعنى أن الصبح هتف وغنى بسبب نشيدي، كما لا أرى مساغا لقياس (بنشيدي) على (بك) فالكاف في بك تعود على إنسان, والإنسان لا يغنى، أما النشيد والأغنية والقصيدة وما شابه فهي مناط الغناء والهتاف. ومعانى الألفاظ لها اعتبار في الإعراب وليس فقط مواقعها.
كما أن الإعراب إذا استقام واضحا مشرقا دون تقديم أو تأخير أو تقدير لمحذوف، كان أولى من غيره مما وجدت فيه هذه الأمور. لذا فإني مازلت أرى أن إيقاع الفعل على (نشيدي) وإعراب (رائع) و(شجي) كأحوال أولى من عيره من الأعاريب.
وعلى كل حال، فقد قالت مشايخنا إن النحوي لا يخطئ أحدا :mdr:. بمعنى أن عليه أن يجد لكل معنى الإعراب الذي يستقيم معه. ومن الواضح أن اختلافنا هنا ليس في الإعراب والنحو بقدر ما هو في معنى الجملة موضع النقاش.
سعادتي بالغة بالحوار معك، وأعتبرها فرصة لشحذ الذهن وإعمال النظر.
مع أطيب التحايا وأرق الأماني.
ام كلثوم فى اغنية حب ايه
فى حفلة 6 ابريل عام 1961
كانت هذه الاه النشاز التى تشبه الصرخة
ولا تتناسب مع مستوى الاغنية
اسمعوها
albujairami
10/04/2011, 08h57
كتبتها غلط إزاى ؟!
يكونشي فيه لغز في الموضوع ؟!
أنا متأكد و واثق و موقن إني كتبتها صح ..
و(طائرَ)مفعول به منصوب ، و الفاعل ضمير مستتر تقديره ( أنا ) ، و أغني ألمي أىّ أتغنى بآلام الشوق و الوله و العشق إلخ
يا ترى يا ابو علي مخبي إيه في جعبتك ؟
طائر الشوق من باب إضافة اسم الفاعل لفاعله و أما موقع طائر من الإعراب فحال منصوب .ومثل هذا إضافة اسم الفاعل لمفعوله كأن تقول سالك الدربِ بجر الدرب و الأصل سالكاً الدربَ بالنصب . ولا يصح أن يكون طائر مفعولا لزرت لأن زار يتعدى الى مفعول واحد فقط و هو في هذه الحالة أيكه.و عليه، فالمعنى يكون أني زرت أيك الحبيب والشوق يطير بي و أنا أغني ألمي لأنه يلذّ لي لكونه في هواه
عبد الرحمن شكري
24/04/2011, 12h42
بالنسبه لخطأ عبد الوهاب في اول الموضوع يوجد طرفه لا اعلم مصداقيتها الا ان عبد الوهاب اشتري القصيده التي غناها من الشاعرعلي محمود طه غالية الثمن منه فقال في الاغنيه ذهبي الشعر(الابيات) اي غالي الشعر
]اغنية حبيبها [/COLOR]
خطأ لعبد العليم حافظ
انا مش عارف هو عبد الحليم قاصد يعمل كدا ولا هو نسى
المهم الخطأ فين
المهم المقطع بتاع ويحفر الحب قلبى ..........
عبد الحليم غناه مرة وعاده مره كمان
فى المرتين دول طبعا فيه لزمة موسيقية قبل المقطع وتسليمه للدخول فى المقطع دا
اللزمة الموسيقية بقى تعزف مره وتعاد مره بعدين عبد الحليم يدخل على طول ويقول ويحفر الحب قلبى ...
عبد الحليم غناها كدا اول مره
فى الاعادة بقى ...
الموسيقى دخلت اللزمة كاملة والمفروض لسه فى اعاده لكن عبد الحليم طبعا قال مفيش اعادة
ودخل يقول المقطع تانى ويحفر الحب قلبى .....
طبعا وهو بيقول المطلع الفرقه بتعزف معاه اللزمة
هتلاحظ ان عبد الحليم قال المطلع مع 4 نوتات من المازورة الاولى لللزمة الموسيقية الخاصة بالمقطع
وكان عبد الحليم بيغنى مع لزمة موسيقى الكوبلية
لكن طبعا الفرقة لحقت نفسها ومشيت مع عبد الحليم ومحدش حس بحاجه ......
]اغنية حبيبها [/COLOR]
خطأ لعبد العليم حافظ
انا مش عارف هو عبد الحليم قاصد يعمل كدا ولا هو نسى
المهم الخطأ فين
المهم المقطع بتاع ويحفر الحب قلبى ..........
عبد الحليم غناه مرة وعاده مره كمان
فى المرتين دول طبعا فيه لزمة موسيقية قبل المقطع وتسليمه للدخول فى المقطع دا
اللزمة الموسيقية بقى تعزف مره وتعاد مره بعدين عبد الحليم يدخل على طول ويقول ويحفر الحب قلبى ...
عبد الحليم غناها كدا اول مره
فى الاعادة بقى ...
الموسيقى دخلت اللزمة كاملة والمفروض لسه فى اعاده لكن عبد الحليم طبعا قال مفيش اعادة
ودخل يقول المقطع تانى ويحفر الحب قلبى .....
طبعا وهو بيقول المطلع الفرقه بتعزف معاه اللزمة
هتلاحظ ان عبد الحليم قال المطلع مع 4 نوتات من المازورة الاولى لللزمة الموسيقية الخاصة بالمقطع
وكان عبد الحليم بيغنى مع لزمة موسيقى الكوبلية
لكن طبعا الفرقة لحقت نفسها ومشيت مع عبد الحليم ومحدش حس بحاجه ......
الله ينور ياجن
Powered by vBulletin Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd