* : الحفلات الخارجية للإذاعة المصرية (الكاتـب : هامو - آخر مشاركة : MOSAAB888 - - الوقت: 16h47 - التاريخ: 08/06/2024)           »          المنولوجست حسين علي (الكاتـب : اسامة عبد الحميد - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 16h24 - التاريخ: 08/06/2024)           »          وديع الصافي- 1 نوفمبر 1921 - 11 أكتوبر 2013 (الكاتـب : سيجمون - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h13 - التاريخ: 08/06/2024)           »          اسماعيل ياسين- 15 سبتمبر 1912 - 24 مايو 1972 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 14h49 - التاريخ: 08/06/2024)           »          فايدة كامل- 12 يوليو 1932 - 21 أكتوبر 2011 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 14h18 - التاريخ: 08/06/2024)           »          أغاني متخصصة - أغاني الأم (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 12h49 - التاريخ: 08/06/2024)           »          دلال الشمالي (الكاتـب : عزام هواش - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h45 - التاريخ: 08/06/2024)           »          عوض بن ساحب (الكاتـب : علوي الكاف - - الوقت: 00h39 - التاريخ: 08/06/2024)           »          مع الموسيقى - برنامج إذاعي (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 22h25 - التاريخ: 07/06/2024)           »          محمد صدقي (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : خالد القرقوري - - الوقت: 22h12 - التاريخ: 07/06/2024)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > الأسئلة حول الدروس

الأسئلة حول الدروس أسئلة الأعضاء حول الدروس المطروحة في قسم المحاضرات

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #11  
قديم 22/03/2010, 17h02
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: avril 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 69
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

أشكرك أستاذى سمير باشا ..

إضافتك أسعدتنى ..

كثيراً ماتصادفنا هذه الحيرة فى العديد من الأعمال الموسيقية ..

فى هذه الحالة .. ألجأ لأذنى وأدندن الجملة اللحنية .. فأجد نفسى إرتكزت على المقام المقصود ..

وفى هذه الأغنية بالذات .. عمد الملحن لإستعمال جنس الكرد كثيراً .. مما أربك حسابات الكثيرين ..

وهناك الكثير ممن لا يعرفون أن للنهاوند أشكال متعددة .. ويعتقدون أن النهاوند الطبيعى فى موسيقانا الشرقية .. هو نفسه الدو مينور فى الموسيقى الغربية ..

وفى الحقيقة أن النهاوند الشرقى هو النهاوند الحجازى .. وليس الكردى المعروف بالمينور ..

بدليل أن العجم هو نفسه الدو ميجور .. مع تغيير درجة الركوز للعشيران لدواعى التميز الشرقى ..

أشكرك أخى العزيز وأتمنى وجودك دائماً فى مثل هذه الإستفسارات ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #12  
قديم 10/04/2010, 15h00
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: février 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

مستر محمد اغنية انا كل ما اقول التوبة بتاعت حليم مقامها حجاز ولا كرد ولا نهاوند وبجد بجد يا مستر محمد انا بحبك جدا وانت مشرفنى ومطول رقابتى اودام اصحابى اشباة محترفين ولما بتحدى بعض فى المقامات هما يطلعوا صح وانا غلط بحس انى عبيط القرية ولما بتاكد منك من المقام بيطلعوا هما البهاليل وانا الصح
رد مع اقتباس
  #13  
قديم 10/04/2010, 19h22
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: avril 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 69
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامى امين مشاهدة المشاركة
مستر محمد اغنية انا كل ما اقول التوبة بتاعت حليم مقامها حجاز ولا كرد ولا نهاوند وبجد بجد يا مستر محمد انا بحبك جدا وانت مشرفنى ومطول رقابتى اودام اصحابى اشباة محترفين ولما بتحدى بعض فى المقامات هما يطلعوا صح وانا غلط بحس انى عبيط القرية ولما بتاكد منك من المقام بيطلعوا هما البهاليل وانا الصح
أشكرك أخى العزيز على ثقتك الغالية فى شخصى المتواضع

فى الحقيقة ياصديقى .. إن الرد على سؤالك يحتاج لأكثر من مجرد رد ..

لأن العملية فيها لفة شوية ..

فعمنا بليغ حمدى إستعمل عدة مقامات فى الأغنية ..

وسنلاحظ مثلاً .. أن المقدمة وبالتحديد صولو الأكورديون فى البداية .. من مقام ( الشد عربان )

وهو من متشابهات الحجاز كار .. وبالبلدى كده .. بنقول عليه ( حجازين فى بعض )

أما الجملة التى تأتى بعد صولو الأكورديون .. فتكون من مقام ( الكرد )

أما فى الغناء .. فهو حجاز .. وينهى المذهب بالكرد .. شوفت اللفة ..

أما الكوبليه ( القلب الأخضرانى ) مثلاً .. فإنه يعود للشد عربان ..

وينهى الأغنية بالكرد ..

يعنى مانقدرش نقول الأغنية دى من مقام كذا .. وخلاص ..

لأن هناك مدرسة تقول أن العبرة بالمقام الذى يبدأ به الأغنية .. ومدرسة أخرى تقول العبرة تكون بالمقام الذى ينهى به الأغنية ..

وأنصحك ياصديقى .. بالتدريب على تمييز المقامات بأذنك .. لأنها لن تكذب ..

ملحوظة هامة ( معلومة ببلاش )

إذا كانت الأغنية على درجة اليكاه ( قرار الصول )

يكون المقام ( شد عربان )

إما إذا كانت على درجة الدوكاه ( الرى ) يصبح إسم المقام ( شاهيناز )

ولا داعى للحيرة .. فالمقامان من متشابهات الحجاز كار .. وبنفس الأبعاد .. الفارق فى الأسماء فقط .
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #14  
قديم 13/04/2010, 14h30
سامي بن منصور سامي بن منصور غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:508813
 
تاريخ التسجيل: mars 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
المشاركات: 12
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

يا أستاذ أبو حسام شكرا على هذا التحليل لأغنية حليم مساهماتك بامتياز . سمير بن منصور . تونس
رد مع اقتباس
  #15  
قديم 14/04/2010, 17h11
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: février 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

مستر محمد اغنية على اللى جرا بتاعت عليا التونسية صحابى الكفتجية اشباة محترفين بيقولوا كرد انا قلت دى نهاوند كردى مين فينا اللى كفتة انا ولا هما
رد مع اقتباس
  #16  
قديم 14/04/2010, 18h24
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: avril 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 69
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامى امين مشاهدة المشاركة
مستر محمد اغنية على اللى جرا بتاعت عليا التونسية صحابى الكفتجية اشباة محترفين بيقولوا كرد انا قلت دى نهاوند كردى مين فينا اللى كفتة انا ولا هما
والنبى يابنى .. حرام تقول عليهم محترفين أو شبه محترفين ..

وبعدين إنت مش محتاج تسأل ..

شوف ( عُليا ) أنهت المذهب على أى درجة .. وإنت تعرف المقام ..

وهى بتقول .. ع إللى جرى .. ع إللى جرااااااا .. وبعدين تدخل مزيكا أول كوبليه ..

حاتلاقيها بتقف على حرف الركوز بتاع النهاوند ..

وبعدين ده نهاوند صريح .. مافيهوش لبس أو حيرة .. نهاوند على أبوه يعنى ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #17  
قديم 28/04/2010, 06h09
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: février 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

مستر محمد اغنية خى خى هى مقامها راست لكن من جوا الكوبليهات اخبارها اية فى انتظارتحليلات حضرتك العلمية الرائعة
رد مع اقتباس
  #18  
قديم 28/04/2010, 11h54
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: avril 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 69
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامى امين مشاهدة المشاركة
مستر محمد اغنية خى خى هى مقامها راست لكن من جوا الكوبليهات اخبارها اية فى انتظارتحليلات حضرتك العلمية الرائعة

الأغنية راست

والكوبليه الأول ( أمانه لو يسألك ) راست

والكوبليه الثانى ( يافايت قلبى على نار حبى ) بياتى

وهناك تحويلات داخل الكوبليهات .. مثل : ( الشوق خلانى أبعت لك ) كرد


فى هذا الرابط


ستجد قسم دعوة موسيقية على أغنية

يمكنك كتابة موضوع تطلب فيه تحليل الأغنية .. وسأقوم بتحليلها بالتفصيل بمشيئة الله .
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h58.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd