* : طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - - الوقت: 04h10 - التاريخ: 07/12/2019)           »          ياسمين الخيام (الكاتـب : امحمد شعبان - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 23h07 - التاريخ: 06/12/2019)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : Ibrahim Hefny - - الوقت: 21h18 - التاريخ: 06/12/2019)           »          موسيقى الأفلام - اندريا رايدر (الكاتـب : أم مريم - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h13 - التاريخ: 06/12/2019)           »          محمد حسن (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h56 - التاريخ: 06/12/2019)           »          فيلمون وهبي (الكاتـب : هامو - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 18h57 - التاريخ: 06/12/2019)           »          نجوم التمثيل في الزمن الجميل (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 18h51 - التاريخ: 06/12/2019)           »          عبد الجبار الدراجي (الكاتـب : ماهر العطار - آخر مشاركة : Hala Adnan - - الوقت: 17h55 - التاريخ: 06/12/2019)           »          عوض دوخي - الأصوات (الكاتـب : سيجمون - آخر مشاركة : رضا المحمدي - - الوقت: 13h31 - التاريخ: 06/12/2019)           »          سالم فرج (الكاتـب : رضا المحمدي - - الوقت: 13h28 - التاريخ: 06/12/2019)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > ألبوم منتدى سماعي

ألبوم منتدى سماعي نوادر الصور


رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #11  
قديم 08/04/2008, 17h01
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

صديق العمر والزمن الجميل

الموسيقار الموسوعي الكبير والرائع / محمد فرغلي

كنا نجلس في منزلك العامر الذي كان يعتبر (كتاب لمحو الجهل الموسيقي)، ونتعلم منك الموسيقي والمقامات والأوزان وما هم رواد التراث الجميل بتحليلاتك الموسيقية الرائعة وبتعريفنا نوادر التراث وعزفك الشجي والمتفرد علي العود وتعليمك بلا مقابل للكثير من شباب الصعيد للعزف علي العود والغناء وغيره في الوقت الذي كان فيه حمل العود في شوارع مدينتنا جريمة تستحق العقاب (كنا دايما بنخبيه فاكر) أنا في الحقيقة باحسد بلدياتي الشيخ الكبير مدحا وقدرا ياسين التهامي علي إقناعك في الخروج من عزلتك وانطلاقك معه في عواصم وبلدان العالم، وهذا ليس غريبا لأنه فنان يعرف قدر الفنانين الكبار أمثالك (وزي مابتورطني حورطك) واري أن تخرج من خجلك وتواضعك وتمتعنا في سماعي بتحليلاتك الموسوعية والفنية الرائعة والمتقنة التي تعلمناها منك قبل حتي أن تذاع حلقة واحدة من برنامج غواص في بحر النغم للموسيقار الكبير عمار الشريعي .. لا تكن بخيلا علي منتدنا ونحن أحق من الجنسيات الأوروبية المتعددة من الانجليز والألمان والهولنديين وغيرهم الذين كانوا يأتوا إلي منزلك في صعيد مصر من اجل الاستمتاع بنوادر الفرق الأجنبية مثل البيجيز وغيرها (فاكر لما إخوانا المتعصبين كانوا عايزين يضربونا علشان كان معانا وفد ألماني كان بيستمتع بالموسيقي .. علي العموم ما فيش داعي للفضايح)

( معلهش يا جماعة أصل لينا أكثر من 10 سنوات لم نتقابل إلا هنا في منتدى سماعي الذي يجمع كل عشاق الطرب الأصيل وهل هناك دليلا آخر أكثر من ذلك )

.. لك مني كل تحية وحب وتقدير أنت وأسرتك الجميلة ..

.. جرامافون ..
رد مع اقتباس
  #12  
قديم 11/04/2008, 22h27
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

للتحفجيه في مصر لغة خاصة بهم وحدهم
وهي لغة غريبة بعض الشئ وتجدهم يتحدثون مع بعضهم البعض بكلمات عجيبة فيقولون (حمشه) بكسر الحاء وهي تعني خمسة وبالرجوع للغة العبرية ستجد كلمة (حمشاه) تعني خمسه ولا تفسير عندي لذلك .. وأيضا كلمة (خربوش) وهو الجنيه وكبشه وهي الخمسة أيضا وعمود (الـ 100 جنيه) - صباع (10 جنيهات)

وإذا قال تاجر لآخر :

- بكام الحتة دي (يقصد قطعة من التحف)

فيجيبه آخر :
- رخيصة يا دوب بـ 2000 بس ..

فيقول له الأول :
- خلاص نشرب شاي بألف وتلتميت جنيه .

ولمن لا يفهم لغتهم يعتقد أن التاجر يعرض 1300 جنيه ثمنا للتحفة وهذا خطأ

فهو يعرض 700 جنيه فقط والـ 1300 جنيه سيشرب بها شاي الضيافة ..
وأظن أنني ولو استطردت في ذلك فسأكتب مجلدات ..
المهم أن هذه هي لغة أولاد البلد التحفجية وهم أصل التحف في

مصر وليس أصحاب البازارات و المحال الذين يرتدون ملابس فاخرة ويتحدثون بتعبيرات انجليزية وفرنسية وبلغة (شيك) فأثمن التحف الموجودة لديهم وفي محالهم التي تقع في ارقي أحياء القاهرة أتي بها إليهم أولاد البلد التحفجية الذين يطوفون طوال النهار وينقبون في حواري وسرايات مصر ليكتشفوا هم وحدهم في رحلاتهم النشطة للبحث عن كنوز التاريخ في القصور المهجور وأطلال المباني، والهدف الأول من ذلك ليس البحث عن عبق التاريخ فقط وإنما حلم التحفجيه اليومي الذي لا يتبدد أبدا في تحقيق الثراء والثروة بلا شهادات ولا وظائف (ولا وجع قلب) ولكن بالخبرة فقط التي اكتسبها البعض من آبائهم الذين كانوا يعملون في الأصل في (الروبابيكيا) أو كانوا زبائن بسطاء وانزلقوا في وحل التحف الساحر ..

والعجيب انك ستري احدهم يحقق ثروة كبيرة مفاجئة في (خبطة) تحف وبعد بضع شهور يعود إلي الفقر والشقاء مرة أخري في صفقة أخري خاسرة، وهم لا يعرفون اليأس ولا القنوط فالمفاجئات السعيدة دائما تنتظرهم خلف جدار خيالهم الخصب لترتمي بين أحضانهم في الوقت المناسب لتتحول إلي ثروة طائلة .. وعندما تتحدث مع أحدهم سيقول لك بملامح بريئة :

- ايييييييييه كل واحد بياخد نصيبه يا أستاذ .

وستثير هذه الكلمات مشاعر تاجر آخر فيقول بخشوع وهو يذبح (زبون) :
- لا حيلة في الرزق .. ولا شفاعة في الموت .

وستندهش فيما بعد وأنت تحاول أن تفسر كيف استخدمت هذه الكلمات الرائعة والجليلة نفسها كحيلة ماكرة للنصب والاحتيال..

في مختلف الأسواق معروف بأن لكل تاجر حيلة ولكل بضاعة غلالة من الكذب تزيدها إغراءا ورونقا في أعين الزبائن هذا صحيح لكن تجار التحف امكر مما تتخيل ويخيل لي انك لو درست الإستراتيجية الحربية مثلا للسيد (سنطازو) فلن تغلب مكرهم وحيلهم أبدا التي لو علم بها الشيطان فسيصاب فورا بجلطة مميتة في كبرياءه .

(يااااه ده أنت متغاظ منهم جدا)

علي العكس تماما لكن تبهرني حيلهم بل وأكاد اصفق لهم في إعجاب كبير ..

وسأضرب لكم مثلا واحدا بسيطا يعطيكم ولو فكرة من بعيد عن الاعيبهم المبتكرة ..

-( يا عم أنت نسيت موضوعنا الأساسي.. ده أنت باين عليك فعلا مجنون بجد ).

- اللي هوه إيه ؟

- يووه .. لقيت إيه في الخازنة غير جنيه إدريس أفندي .

- تقصدوا إدريس بك .

- بك ولا أفندي .. المهم خلصنا وقصر .

- حاضر .. لقيت في الخزنة حبة حجات ..

- ياااااااااااااااا صبر أيوب .. حجات زى إيه ؟

- زي الصورة دي !


- أيه ده !؟ مين ده ؟

- ده هوه ده .. قصدي اللي فوق هوه اللي تحت .. بس اللي فوق ايام الشباب واللي تحت ايام اللي مش شباب .


- ده علي الكسار

- ايوه هوه علي الكسار .

- هه .. كمل ولقيت ايه تاني ؟؟؟؟
(كوكو كوكووووووووووووو)

(للحديث بقية)

- ييييييييييه ده انت تزهق يا جدع
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg e.jpg‏ (68.2 كيلوبايت, المشاهدات 392)
نوع الملف: jpg fr.jpg‏ (64.5 كيلوبايت, المشاهدات 389)
رد مع اقتباس
  #13  
قديم 11/04/2008, 23h01
ام احمد 3 ام احمد 3 غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:209948
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 64
المشاركات: 2
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

تحية طيبة وبعد، قصة جميلة وسرد فيه سلاسة وارجو ان لا يطول انتظارنا لمعرفة بقية القصة وشكرا.
رد مع اقتباس
  #14  
قديم 13/04/2008, 21h56
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

عم محمد ارمسترونج :

- أنت مهمل في لبسك .. بدال ما تضيع كل الفلوس في التحف
ويتنصب عليك كل مره .. بر نفسك شوية واشتريلك حتي بنطلون وتي شيرت جداد .

((( يا سلااااااااااااااااام .. ما اسعد الرجل الذي تراه زوجته في عينيها بهذه الصورة الرائعة .. هذا ليس شئ مخجل علي الإطلاق هذا معناه ببساطة أنك في عين زوجتك رجل برئ طيب النية غلبان بينما العالم كله يمتلئ من حولك بالأشرار والنصابين والشياطين وربما تحسد نفسها عليك وتشكر حظها العظيم الذي أوقعها ورزقها برجل مغفل اقصد رجل طيب نيته بيضاء .. وهذا في حد ذاته يعتبر تصريح مفتوح ببعثرة النقود (براحتك) لأنك ببساطة .. رجل طيب وأهبل ).

اتفقت أنا وزوجتي أن اشتري ملابس جديدة بما تبقي معي من نقود ..

ركبت سيارتي وانطلقت للبحث عن بنطلون وتشيرت في شوارع القاهرة ..
لكن فجأة أخذ جوالي اللعين يدق بإلحاح مزعج ..

- الــــــــو .
- أزيك يا أستاذ .. إيه يا عم مبتسألش علينا يعني ..
علي العموم أنا جبتلك حبة تحف إنما إيه آخر حلاوة ..
مستنيك في الدكان .. سلام ..
(كليك)
وكما سقط حائط برلين الشهير في لحظات تاريخية عظيمة سقط (البنطلون والتي شيرت) من راسي في لحظات تحفجية عبيطه ..
ووقفت رغباتي عارية ترتجف أمام إغراء مكالمة تاجر لا يتعدي سعرها الـ30 قرشا .. أما (بوز) العربية اللعين فقد اتجه رغما عني نحو الدكان الذي صدرت منه المكالمة منذ قليل .

- أزيك يا عم محمد .

(عم محمد تاجر قديم ظريف.. مش ممكن تشبع من قعدته ولا تبطل ضحك .. ضحك حقيقي ومن قلبك وزي مابيقولوا كده : فاستلقي علي قفاه من الضحك")

- أهلا وسهلا .. أخيرا رق الحبيب ..
أتفضل يا أستاذ ..هه .. اجيبلك شاي فتلة وسندوتشين عصافير .

(توجد فترينة عصافير بالقرب من دكان عم محمد.. والرجاء ألا يسألني احد عن طعمها لأني لم أتذوقها حتي الآن )

فتح عم محمد ضلفة خزانة قديمة واخرج منها التالي :


ساعة رملية


مزولة (ساعة شمسية)


سحتوت

ثم مد يده إلي عمق نفس الخزانة وأخذت يده تبحث عن شئ ما وقال بقلق وحيرة :

- الله .. ده أنا لسه حاططهم هنا بأيدي ..

فقلت له ببراءة :
- همه إيه يا عم محمد ؟

- فقال بعفوية :

- النيازك .

- الـ إيه !!!!!!؟

- ايوه .. أهم .. لقيتهم .. أتفضل ..

نظرت بدهشة نحو المنضدة الخشبية التي وضع عليها عم محمد ثلاث أحجار غريبة وقلت له باستغراب:

- إيه ده بقي إنشاء الله ؟

فقال لي وهو يبتسم ابتسامة اكبر من ابتسامة ارمسترونج بعد عودته الميمونة لسطح الأرض:

- دي نيازك يا أستاذ .. بتيجي من بره .

فسألته متعمدا بنبرة (من لا يفهم) :

- تقصد بتيجي من بلاد بره يعني ؟

فنظر نحوي باستخفاف وبابتسامة عالم فضائي جليل تنتظره مركبة فضائية بجوار دكانه العتيق :

- يا أستاذ بره مين بس .. قصدي بتيجي من الفضاء ..

- فقلت له (باستعباط) :

- ااااااااااااااااااه دي بقه اللي بتقع من ثقب الأوزون .

ضحك عم محمد وقال :
- أنا بقول ناكل سندوتشات عصافير أحسن .. إيه رأيك ؟

فقلت له مداعبا :
- والله يا عم محمد باين عليه أنا اللي داقق عصافير .

(بعد خد وهات)

انتصرت علي عم محمد الطيب الغلبان بعد ان تركت له كل ما في (جيوب) بنطالي من نقود ..
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 65.jpg‏ (69.2 كيلوبايت, المشاهدات 329)
نوع الملف: jpg zw3.jpg‏ (62.9 كيلوبايت, المشاهدات 330)
نوع الملف: jpg السحتوت.jpg‏ (61.7 كيلوبايت, المشاهدات 331)
نوع الملف: jpg 1.jpg‏ (39.6 كيلوبايت, المشاهدات 30)
رد مع اقتباس
  #15  
قديم 13/04/2008, 22h04
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

عدت إلي المنزل فرحا بتحفي الجديدة .
وقلت في نفسي :
- مراتي لو رقعت بالصوت يبقي ليها حق .. بس معلهش هيه اللي غلطانة مين قالها تتجوز واحد طيب !

فتحت زوجتي الباب ونظرت في (الكيس) الذي احمله :

- جبت لبس ؟

- جبت حاجات احلي من اللبس .

فقالت بدهشة :

- زى إيه ؟

- فقلت لها بنبرة ود :

- جبتلك يا حبيبتي نيازك من الفضاء .

فصرخت في وجهي :

- ااااااااااااايه ؟


نيازك عم محمد ارمسترونج
***************************
(يتبع)
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg نيازك فضائية.jpg‏ (85.1 كيلوبايت, المشاهدات 328)
رد مع اقتباس
  #16  
قديم 13/04/2008, 22h26
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

في الليل جلست في صالة المنزل كعادتي بجوار زوجتي
وأطفأت كل نور المنزل كنت أريد أن تنسي زوجتي موضوع الفضاء (إياه)
وضعت أحد الاسطوانات التي أحبها كثيرا للشيخ أمين حسنين علي جهاز الجرامافون وأدرت المانفيلا عدت دورات ..
وبدأ الشيخ أمين يلعلع ويطربنا :

علي إيه بيعمل كل ده .. ما كنش طبعه زمان كده
علي إيه.. علي إيه .. علي إيه ده كله

بعد دقائق استأذنت زوجتي للدخول للنوم .. وجلست بمفردي استمع الي صوت أمين حسنين الشجي .. كان جوا رومانتيكيا جرامافونيا جميلا خاليا من النيازك و(التي شيرتات) ..
وفجأة
خيل لي في الظلام أني اسمع صوتا آخر بالقرب مني كان يدندن مع أمين حسنين نفس كلمات الأغنية

(إيه ده !! البيت فيه عفريت ولا ايه)
.. تجمد الدم في عروقي وأنا أحدق في ظلام المكان
محاولا اكتشاف مصدر الصوت ..
وكانت المفاجئة الكبري

من خلال حجب الظلام رئيت بصعوبة وجه رجل كان يجلس أمامي وينظر نحوي مباشرة .. خفق قلبي من الخوف .. كيف دخل هذا الرجل إلي منزلي

كان وجها اعرفه جيدا .. ورغم ذلك قلت في نفسي :
(طيب وايه اللي حيجيبه بس هنا )
فركت عيني ونظرت مرة أخري محاولا التأكد
لكن الرجل قطع تفكيري وسمعته يقول :

- أزيك يا جرامافون .. عامل إيه أنت وأسرتك .

ابتلعت حلقي الجاف قبل أن أقول له بصوت مرتعش :
- انت علي فكرة يا أخ عفريت تشبه محمد زمنطر بالظبط .
فقال العفريت ضاحكا :

- أنا محمد زمنطر فعلا .

فقلت له بدهشة كبيرة :
- أزاي يعني ؟ هو أنت جيت من تونس ولا إحنا اللي رحنا هناك .. معلش مش واخد لبالي .

أجابني محمد :
متفرقش كتير .. هنا وهناك واحد .. انت مش قلت أن أنا أنت وانت أنا .
قلت له :
أيوه .. لكن وقتها كان قصدي ..

لم أكمل عبارتي فقد توقف فجأة غناء أمين حسنين
وأنطلق صوتا آخر من احد جوانب صالة (بيتنا) يقول :

- الأغنية دي موجودة عندنا في المنتدي مش كده يا محمد ؟

أجابه محمد زمنطر بنبرة مرحة :
- ايوه يا كمال !!
التفت نحو مصدر الصوت الأخر مصدوما وقلت :
- مــــــــين ؟؟

جلس السيد كمال عزمي إمامي مبتسما وقال لي بهدوء:
- أزيك يا توحفجي .

هززت راسي مرحبا به لكن الدهشة عقدة لساني عن الكلام .

أشار السيد كمال نحو صورة كانت معلق علي حائط صالة منزلي كانت لام كلثوم في شبابها ولا ادري كيف شاهدها في الظلام وقال لي مداعبا :

- انت مش كاتب تحت الصورة دي المصدر ليه ؟

( انفجرنا نحن الثلاثة في الضحك )

قلت لهما متسائلا :
- هاها .. بس انتوا جيتم هنا أزاي ؟

تبادل الاثنان نظرات لم افهمها ثم قال السيد كمال لي بهدوء :

- رغم إن الموضوع صعب شوية بس أنا حافهمك يا توحفجي .. بص يا سيدي ..أنت شفت فيلم (ماتريكس) .

قلت له بتلقائية :
- لا .. شفت فيلم ابن حميدوا ..

هز السيد كمال رأسه بأسف ولم ينطق بكلمه واحدة .. فخفت أن يعتقد أني (غبي ولا جاهل)
فقلت له محاولا إظهار ذكائي وفطنتي وثقافتي وكياستي :

- آاااااه .. ايوه ايوه فهمت .. حضرتك تقصد تقول إنكم جيتم بيتنا عن طريق برنامج سوفت وير في الكومبيوتر مش كده ؟ طيب والبرنامج ده اسمه ايه ؟ (بيتنا فوتو شوب) مثلا ..

ثم أفلتت مني ضحكة ظننت وقتها أن ما قلته كان ظريفا ..
لكن السيدان المحترمان التزما بالصمت فأدركت سخف ما قلت ..

حدق السيد كمال نحوي بنظرة أسي كبيرة ..
وكأنه كان يريد أن يعزيني في رأسي التي تحمل كمية كبيرة من الجهل .. لذلك انسحبت افكاري بهدوء وجلست في احد اركان جمجمتي في خجل ..

لكن محمد زمنطر قطع الصمت والحرج وقال لي :

- احم .. مش مهم دلوقتي جينا هنا أزاي يا توحفجي .. المهم جينا هنا ليه ؟

فقلت له بلهفة :
- ليـــــه ؟ قصدي يعني .. طبعا تشرفوا وتانسوا .. بس ..

.. وفجأة ..
رد مع اقتباس
  #17  
قديم 13/04/2008, 22h39
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

مد أحدا يده نحو مفتاح النور وأضاء كل صالة المنزل وهو يقول
- خلينا في المهم .. أزيك يا جرامافون ياتوحفجي .

- نظرت نحوه مصدوما وقلت :
- لا دي الحكاية كبرت قوي بقي .. تونس وألمانيا والجمالية في بيتنا .. هوه فيه ايه يا دكتور انس ؟

فابتسم الدكتور انس البن وقال وهو يجلس بجواري :
- فيه كل خير طبعا ..
ومد يده ووضع علبة حلويات علي المنضدة وقال :
أنا مرضيتش أجي بأيدي فاضية .

كل هذا كان يحدث وزوجتي بالداخل غارقة في النوم .. لكنها استيقظت واتت الي صالة المنزل لتستطلع الأمر .. تلفتت حولها بدهشة وسألتني :
- إيه ده ؟.. فيه ايه ؟
فقلت لها :
- لا ما فيش حاجه بس الظاهر إننا قعدنا نرفع ونرفع ونرفع حجات في منتدي سماعي والظاهر غلطنا ورفعنا بيتنا كله في المنتدي وإحنا جواه .
(ضحكنا جميعا مره أخري .. وتفاءلت خيرا)

قال محمد زمنطر :
- بص يا توحفجي .. انت فتحت موضوع في المنتدي تحت عنوان مذكرات مجنون تحف .. قلنا ماشي عضو مجنون ما فيش مشاكل .. كمان جرامافون بمنافيلا مش مشكلة .. وتحفجي برضه قلنا مندققش معاك ..
وقعدت تحكي وتشوقنا ووصلت للخازنة وشكلك كده حتطول وحتطلع روحنا لغاية ما نعرف ايه اللي كان في الخازنة فقولنا ناخد بعضنا ونجيلك بالتي هي أحسن عشان تسلمنا باقي الحجات اللي لقيتها في الخازنة .. بهدوء ومنغير شوشرة .

التفت نحو الدكتور انس مستنجدا فهز رأسه وهو يربت علي كتفي وقال :
- ربنا أمر بالستر يا ابني .

أما السيد كمال عزمي فقد أخرج ورقه من جيبه وأخذ يلوح بها أمامي وهو يقول بنبرة جادة:
- طبعا إحنا معانا إذن بالتفتيش من نيابة المنتدي .. ومتنساش انك عضو .. وأنت اللي دخلت القفص قصدي المنتدي برجليك .

ذهب عقلي بعيدا وظننت أن السادة الأفاضل يعتقدون أنني وجدت كنز أو ذهبا في الخزانة (وعايزين نقسمه علي بعض) فقلت بنبرة ودوده :
- يا جماعة مكنش فيه في الخازنة غير جنيه إدريس والتاجر شبط فيه فسبتهوله .. ومكنش فيها فلوس تاني .
صاح الدكتور انس البن بنبرة عتاب ولوم قائلا :

- إيه ده يا توحفجي .. هو ظنك فينا كده ..

وأضاف السيد كمال :
- فلوس إيه وكلام فارغ إيه .. أنت يظهر متعرفناش كويس ..

ثم قال محمد زمنطر :

- أنا زيك بالظبط بنضف جيوبي أول بأول علشان يفضل المنتدي شغال والحال من بعضه .. وكل واحد مننا اللي بيقدر عليه بيعمله وربنا العالم ..
رد مع اقتباس
  #18  
قديم 13/04/2008, 22h54
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

تأثرت كثيرا بهذه الكلمات ..
وشعرت بالخجل الكبير وودت أن اصفع نفسي (قلمين) تكفيرا عما صدر مني فقلت بنبرة آسف :
- أنا آسف يا جماعة مكنتش اقصد .. معلش برضه في دي طلعت مغفل مش في التحف بس .

قطع الدكتور انس الصمت وقال بنبرة تمتلئ بالطيبة والحب وهو يربت علي كتفي :
- ولا يهمك يا توحفجي .. أحنا كلنا بنحبك ..
وبعد كده مين حيدافع ويترافع عنك في قضيتك في المحكمة غيري أنا ومنغير مقابل كمان .

قلت له بنبرة ود :
- الله يطمنك يا دكتور
(ثم انتبهت لكلماته )
- ..محكمة .. محكمة ايه دي ؟

في هذه اللحظة سمعت عدة موبيلات تدق بنغمات مختلفة دفعة واحدة .

وتنحي كل واحد من السادة الأفاضل جانبا ليتحدث بكلمات غير مسموعة مع الطرف الأخر

في محمول أخي محمد زمنطر سمعت صوت كان تقريبا
صوت الأستاذ صلاح (سيادة الرئيس)
وكان يقول تقريبا أيضا :

- هه .. اعترف وطلع المستندات وألا أجيلك يا محمد .

أما السيد كمال فكان يتحدث مع عضو يقيم في الخارج لم أتعرف عليه حقيقة .. فقد كان يحادثه باللغة الألمانية التي لم اعرف منها منذ صغري سوي الحصبة الألمانية .

أما الدكتور انس فقد كان يملي تقريبا السيدة الفاضلة زوجته مدام ناهد أنواع المأكولات التي عليها إعدادها (غير العيش والحلاوة) كي يزودني بها بيت الكرم الحاتمي إذا لا سمح الله شرفت في تخشيبة المنتدي و(عصلجت).

ثم توالت المكالمات علي السادة الأفاضل من إخوة كرام

بصراحة فكرت أن امسك أنا الأخر بالمحمول الخاص بي واطلب من عائلتي وأصدقائي في الصعيد المدد وابعث برسالة (S.OS)
لكني تذكرت أن جميع موبيلات الصعيد لا تعمل علي نفس الشبكة بل لها شبكة أخري خاصة بها (صعيد منافيلا فون)

وها أنا يا إخواني انتهز هذه الفرصة (انشغالهم بالمكالمات )
وبصراحة
لا ادري إن كان ما حدث حلم أم علم

ورغم أن المجنون مريض وليس عليه حرج

لكن الاحتياط واجب
وخلينا ماشيين جنب الحيط
والجبن سيد الأخلاق
واللي يعوزه المنتدى يحرم علي بيتنا
وهنيالك يا رافع الخير
وبدال منقع في كمين من أولها بنقول آمين
والصراحة راحة والكدب مالوش رجلين
واللي ليه ضهر متتحذفش مشاركاته
والصور دي لا لقيه ولا ورث .. دي جايه بخلع الدرس
ومين طلع من منتداه .. حيروح فين يا حول الله

عشان كده حطيت وشي في الحيط ورفعت ايديه لفوق
وحرفع كمان المستندات اللي لقيتها في الخزنة
وتحيا المنتدى وأعضاءه ..
ويسقط اللي يحب نفسه
.. جرامافون ..

(مع خالص حبي واحترامي لأخي محمد زمنطر .. الاستاذ كمال .. الدكتور أنس البن)
رد مع اقتباس
  #19  
قديم 14/04/2008, 01h06
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..

علي الكسار
لا اعتقد ان احد منا لم يحب بربري مصر الوحيد الفنان الجميل علي خليل الكسار رحمه الله فهو يدخل قلبك فورا وبلا استئذان بتلقائيته الجذابة وبابتسامته البريئة انه الرجل الاسمر الساذج الطيب الذي كان في ايام المجد ينافس العملاق الكبير نجيب الريحاني ويدندن بالحان سيد درويش وبهذه المناسبة يستغرب الكثيرون بأن الكسار لم يكن لونه اسمر ومن الصور المرفوعة مسبقا طبعا يظهر ذلك .. رحم الله عثمان عبد الباسط فكم مرة اضحكنا واسعدنا ..


بروجرام مافيش كده

صورة أبنة علي الكسار في صغرها

عقد زواج عائشة ابنة علي خليل الكسار
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg تياتروا ماجيستيك بروجرام ما فيش كده.jpg‏ (149.0 كيلوبايت, المشاهدات 340)
نوع الملف: jpg عععع0.jpg‏ (108.8 كيلوبايت, المشاهدات 339)
نوع الملف: jpg هعات.jpg‏ (151.6 كيلوبايت, المشاهدات 337)
رد مع اقتباس
  #20  
قديم 14/04/2008, 01h17
الصورة الرمزية جرامافون
جرامافون جرامافون غير متصل  
التوحفجي
رقم العضوية:205434
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 570
افتراضي رد: مذكرات مجنون تحف ونوادر ..


كلمات نعي الفنان الكبير علي الكسار رحمه الله بخط يد نصر ابنه وبها معلومات دقيقة وهامة عن الفنان الراحل

فاتورة الصيوان الذي اقيم للعزاء في وفاة الفنان علي الكسار وكذلك الميكروفون وغيره ..

فاتورة الكفن والسيارة وغيره
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg عغفق.jpg‏ (143.5 كيلوبايت, المشاهدات 333)
نوع الملف: jpg فاتورة صوان جنازة علي الكسار.jpg‏ (104.5 كيلوبايت, المشاهدات 334)
نوع الملف: jpg فاتورة كفن وسيارة جثمان علي الكسار.jpg‏ (76.2 كيلوبايت, المشاهدات 326)
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 04h53.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd