* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : ابرااهيم احمد - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عايشة (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 23h59 - التاريخ: 07/09/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : MOSAAB888 - - الوقت: 22h11 - التاريخ: 07/09/2025)           »          ملفات بجودة عالية من الأعضاء لقسم العراق - 2017 (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h36 - التاريخ: 07/09/2025)           »          أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 15h06 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محمد أفندى سلامه (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h27 - التاريخ: 07/09/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h00 - التاريخ: 07/09/2025)           »          كاريمان (الكاتـب : FAROUK_EL_SHAFEI - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h51 - التاريخ: 07/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h43 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محرم فؤاد- 25 يونيو 1934 - 27 يونيو 2002 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h38 - التاريخ: 07/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 17/01/2025, 17h45
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم كنز منسى من كنوز محمد عبد الوهاب انا اعتبرته كوب ماء بارد فى صحراء قاحلة فى عز الشمس , يعنى تخيل فى الزمن الل احنا فيه بعد ما نضب التلحين والانتاج اللى بيطلع بقا تحت الصفر بدرجات لما تلاقى اغنية منسية 98% من الناس ماتعرفهاش اعتقد تبقى كنز مش كده ولا ايه ؟ اغنية :

قابلته .. وياريت ما قابلته ..
الاغنية دى اتعملت سنة 1958 بس ما نالتش حظها من الشهرة زى كل اغانى عبد الوهاب واتنست .. طبعا انا لما اكتشفتها انا مافيش حاجة بتعدى عليا وخلاص .. ازاى اغنية ل عبد الواهب وسنة 1958 لما كان عبد الوهاب فى عز مجده ان الجمهور ما يتقبلهاش .. وعبد الوهاب اصلا يعنى عمره ماعمل اغنية وحشة او دون المستوى .. يعنى الاختلاف بينى وبين املدونين الاخرين اهم ميزة فيا انى كنت عايش مع العمالقة دول 20 سنة يعنى حفظت طريقتهم ف كل حاجة وقدرت اوصل لأى سؤال لو انت سألته لواحد منهم حايجاوب يقول ايه ... ايه ال خلا اللحن ده يموت .. وده موضوع يتعمل فيه ماجستير او دكتوراه .. اكتشفت السر ان عبد الوهاب فى اللحن ده غير طريقته المقدسة فى التلحين .. واى حد لو غير الطريقة ممكن يعمل كارثة .. يعنى انا بسوق سيارة من 57 سنة وملتزم لأقصى درجات الالتزام اللى يخلينى اكون سواق مثالى يعنى ممكن اعلمك ازاى تسوق السيارة صح .. مرة غيرت طريقتى عملت حادثة .. يعنى من اهم تعليمات السواقة انك لو ماشى فى طريق سريع على سرعة 90 كم لازم تخلى بينك وبين السيارات الى امامك 30 متر اسمها المسافة الامنة , ولو السرعة زادت بقت مثلا 120 كم لازم المسافة دى تبقة 50 متر .. فى اليوم ده انا غيرت طريقتى عملت زى ما بيعملوا كل السواقين فى مصر قربت اوى من اللى امامى وفجأة السيارةى الاولى فى الطابور وكان وراها عشر سيارت وانا وراهم .. فجأة طلع لها سيارة من طريق جانبى راحت اصطدمت بيها وكلنا خبطنا ف بعض وسيارتى اتكسر من الامام .. ده ليه عشان انا غيرت طريقتى الصح فى السواقة .. نفس الكلام عمله عبد الوهاب ... كان وقتها كل الاغانى بدون توزيع يعنى لحن واحد عشان كده لازم يبقى الجحمل الموسيقية جميلة اوى اوى لأن ما فيهاش حاجة بتسندها .. بعكس الموسيقى الغربية مكمن تسمع سيمفونية الجمل الموسيقية الى فيها مش حلوة لكن عبقرية التوزيع بتخليها حلوة .. كان عبد الوهاب طريقته مع الالحان الموزعة .. ان كان بيجيب اندريا رايدر كان وقتها اللحن بيتوزع ب 25 جنيه ... مكانش يعنى بيخليه يشتغل بالفلوس يعنىكان مكمن يوزع اللحن كله بالمبلغ ده لكنه كان ذكى ... الجمهور مش متعود يفهم التوزيع الى بيفهمه فقط اللى دارسين موسيقى او اللى متعودين يسمعوه منذ طفولتهم زى الأوربيين ... لكن الناس العاديين انت لو سألت مواطن سمعت سيمفونية حايقول لك مش اللى بيخبطوا دول ؟ لأن فيه 12 خط لحنى فوق بعض والجمل بتتداخل ماحدش يفهم الل بيحصل غير انك تكون دارس موسيقى اومتعود علىالنوع ده من طفولتك .. كان عبد الواهب بيعمل جملة واحد فيها نغمات طويلة والخبث هنا ... ليه نغمات طويلة ؟ عشان المستمع العادى يقدر يسمعها ويحفظها ولما التوزيع يركب عليها المستمع العادى جدا جدا يقدر يميز الجملةى من التوزيع وبيحفظ الجملة يعنىانت لو بتعزف عود مثلا وتسمع وطنى حبيبى الوكن الاكبر فيه الكلام اللى بقوله الجملة اللى عليها توزيع نغمات طويلة تقدر تعزفها بالعود ومالكش دعوة بالتوزيع لأن مكانش مسموحج ان التوزيع بيتداخل مع اللحن الاساسر ( وشوف عبقرية القصبحى فى انا قلبى دليلى توزيع اوركسترا سيمفونى كامل 120 عازف لكن تحت اللحن الاساسى وانت ممكن تعزف اللحن كامل بالعود ) فهمتم قصدى ؟ يعنى التوزيع ده سلاح ذو حدين ممكن يجمل اللحن وممكن يدمر اللحن .. انا لما سمعت اللحن بتاع الناهردةاول مرة قلت ما ينفعش يتكتب يعنى سمعت المقدمة ولما جيت اسمع موسيقىالكوبليه الاول والتانى حسيتهم مختلفين لكن لما قعدت وقلت حاكتبها يعنى حكتبها .. الكتشفت اكتشاف خطير ان موسيقى الكوبليه الاول والتانى هى هى نفس المقدمة لكن التوزيع فيها كان شديد جدا ومتداخل اوى مع الجملة بحيث انه مسح معالمها يعنى اللحن بقا بتاع اندريا مش بتاع عبد الوهاب .. وعند الكوبليه التانى بالغ ف الصعوبة وكان الجملة ى فيها 5 دييز ودىعمرها ماحصلت فى الموسيسقى الشرقية يعنى اعلمك حاجة .. وانا بدون اى اغنية فيه محظورات وخطوط حمراء .. يعنى لازم اللحن مايكونش اكتر من 4 بيمول ومايكونش اكتر من 2 دييز وممكن كمان دييز تالتة تكون علامة عارضة مش سلم 3 دييز ليه والكلام ده كله مايتخطاش جملة واحدة .... احنا اهم حاجة زى ما انتم ملاحظين الكمنجات .. لازم نريحهم عشان حروفهم تبقى واضحة وده بيسلطن المطرب .. فى الغربى هم متعودين على السلالم الصعبة عادى جدا لأن فى الغربى العازف بينفذ النوتة اللى امامة بصرامة شديد والتزام يعنى التعبير البيانو والفورتى ومابينهم وحركة القوس مكتوبة واى اضافات بتتكتب فوق النوتة او تحتها لازم يكون ملتزم بيها يعنى مثلا لو نوار فوقها نقطة بتتعزف كروش اس عندنا فى الشرقى مافيش الكلام ده ايوه بنلتزم بالقواعد لكن لازم العازف بيعزف وهو مستريح مسترخى لأن اهم حاجة يكون العازف متسطلن وبيحب اللى بيعزفه وده سبب الطرب الخطير فى فرقة ام كلثوم مثلا .. المهم .. انا حبا فى عبد الوهاب الل لحم كتافى من خيره .. دونت اللحن وشلت منه التوزيع الى دمره يعنى عملت الحن كأنه خارج من بيت عبد الوهاب واقدمه لكم واكرر ان لحن ل عبد الواهب فىزمن الالحان فيه ماتت اعتقد يبقىكنز يضاف الى التحف التراثية بيس الكوبليه الاخير صعب اوى وفيه ناس بتحب الصعب .. وطولت عيكم وحاولوا نزلوا اللحن من ع النت واسمعوه كويس قبل ماتعزفوه و مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf قابلته.pdf‏ (45.2 كيلوبايت, المشاهدات 43)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 18/01/2025, 23h46
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اغنية صباح
جارى انا جارى
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf جارى انا جارى.pdf‏ (38.0 كيلوبايت, المشاهدات 29)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 20/01/2025, 10h28
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم
اراك عصى الدمع من لا
بناء على طلب الاخت مادلين هى ممكن تبقى اسهل لكن ده السنباطى يعنى ممكن فى وسط اللحن تكون حزء صعب اهم حاجة فى اللحن ده بالذات ان معظمه ادليب يعنى ما يتقراش من انلوت وخلاص ده فيه سرعات واخساس اداء يعنى لازم تكون حافظ الحن كويس جدا جدا اهم حاجة بعدين وانت بتعزف بتشغل ودنك مع احساسك عشان يطلع رائع مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf اراك عصى الدمع من لا.pdf‏ (62.5 كيلوبايت, المشاهدات 39)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 20/01/2025, 19h50
Madeleine Madeleine غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:797538
 
تاريخ التسجيل: December 2018
الجنسية: لبنانية
الإقامة: لبنان
المشاركات: 104
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى
اقدم لكم
اراك عصى الدمع من لا
بناء على طلب الاخت مادلين هى ممكن تبقى اسهل لكن ده السنباطى يعنى ممكن فى وسط اللحن تكون حزء صعب اهم حاجة فى اللحن ده بالذات ان معظمه ادليب يعنى ما يتقراش من انلوت وخلاص ده فيه سرعات واخساس اداء يعنى لازم تكون حافظ الحن كويس جدا جدا اهم حاجة بعدين وانت بتعزف بتشغل ودنك مع احساسك عشان يطلع رائع مع اطيب تحياتى
مساء الخير استاذ عادل يسلمو ايديك على تحويل هذه الاغنيه الجميله
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 21/01/2025, 04h26
طارق سرحان طارق سرحان غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:797060
 
تاريخ التسجيل: November 2018
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
المشاركات: 94
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذنا الغالى الماسى الذهبى الاسطورة بالصدفة لسة شايف فيلم بلدى وخفة سعد عبد الوهاب ونعيمة عاكف اللى حضرتك قولتة كلة عن الموسيقين الاجانب والراقصات الاجانب والعوالم موجودين فى الفيلم دا زائد الكوميديا وخفة دم شكوكو وزينات صدقى وكل اللى فى الفيلم وفعلا بعد ثورة عبد الناصر ابندا تدهور مستوى السيما المصرية لحد ما وصلنا لعبدة موتة وحفلات محمد رمضان مش عارف بيغنى لية اصلا
مليون تحية تقدير لسيادتك
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 21/01/2025, 17h39
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذي العزيزوالكريم عادل صموئيل،
مليون ألف شكر على التدوينات الأكثر من رائعة، و الله لم أجد الكلمات لأعبر لك أستاذي الفاضل عن مدى امتناني و تقديري لمجهوداتك الجبارة، فعلا أنا فخور جدا أن أكون تلميذ الدكتور عادل صموئيل.
مع أطيب تحياتي.
اشكرك اخى العزيز هيثم على مجهودك والفهرس الرائع اللى انت بتتعب فيه وكمان بتطوره وللعلم ولولا الفهرس الرائع ده مكانتش كل النوت بتاعتى لها قيمة يعن ال بيحتاج نوتة او يعرف اذا كانت موجودة ولا لأ بيرجع للفهرس وللعلم انا كمان لما حد بيطلب نوت ةانا من كتر التدوين بنسى الل دونته ولازم ارجع للفهرس اولا اشكرك وطيب تحياتى
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 23/01/2025 الساعة 07h31
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 22/01/2025, 15h35
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 123
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذنا...

فى أغنية مهما الأيام تعمل فينا" ل نجاة وحلمى بكر..
حنلاقى كورال البنات فى الخلفية بيرددو جملة واحدة ...ونجاة بتقول تقاسيم موال أدليب...

السؤال بقي...دى بتتكتب ازاى على النوتة... وهل الكمنجات بتعزف غناء نجاة ولا بتمشى مع الكورال؟؟؟
زى بالظبط" مولاى انى ببابك" ل بليغ حمدى..
بيفضل كورال الرجال فى الباكجراوند بيكررو " مولاى انى ببابك" بينما النقشبندى شغال فى حتة تانية ...

كل الشكر لصديقنا العزيز صاحب اهم لمسات المنتدى تنظيميا ..الصديق : هيثم صالحى..
وتحياتى للأستاذ : طارق سرحان..وكل الاصدقاء..

اى موال او تقاسيم مش بيتدون يعنى انا لما بيكون فيه كده بكتب جملة الكورال واكتب فوقها بالعربى تكرر مع موال

ونجاة بتقول الموال بيبقى اما 90% منه ارتجال يعنى بتبتدى بحاجة عاملاها مع الملحن وبعدين بتبتدى ترتجل والفرقةى هان او ا فرقة بتترجم مع المطرب كلمة تترجم يعنى بتقول زى ما هو بيقول وفىالفرغات فيه عازف ممكن القانون او الناى او الكمنج بيسطلن معاها وبيفتح لها سكك يعنى هى بتقولبياتى مثلا بعد ماتقول شوية ف البياتى العازف ده فى الفراغات لما تسكت يبتدى يخربش فى مقام تانى يديها سكة تقول منها
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 - مهما الايام تعمل فينا.mp3‏ (11.90 ميجابايت, المشاهدات 134)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 23/01/2025 الساعة 07h28
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 18 ( الأعضاء 0 والزوار 18)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 07h46.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd