* : الشيخ محمد سليم (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : هادي العمارتلي - - الوقت: 16h12 - التاريخ: 12/09/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h24 - التاريخ: 12/09/2025)           »          اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - - الوقت: 00h53 - التاريخ: 12/09/2025)           »          أصوات متفرقة (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h40 - التاريخ: 11/09/2025)           »          مديحة عبد الحليم (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h17 - التاريخ: 11/09/2025)           »          السيره الهلاليه بصوت الشاعر محمد اليمنى (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : محمدابوضيف - - الوقت: 19h08 - التاريخ: 11/09/2025)           »          يوسف الرشيدي (الكاتـب : tarab - - الوقت: 18h15 - التاريخ: 11/09/2025)           »          أسطوانة " أغاني من اليمن" (الكاتـب : تيمورالجزائري - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h57 - التاريخ: 11/09/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h46 - التاريخ: 11/09/2025)           »          من تراث الموسقى اليمنيه (الكاتـب : هادي العمارتلي - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h37 - التاريخ: 11/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 29/09/2023, 18h31
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى .. الناهردة اقدم لكم بكل فخر واعتزاز قصيدة من اروع ماغنت ام كلثوم وتلحين السنباطى :
سلوا قلبى
... من زمان وانا دونت 90 % من اغانى ام كلثوم كنت بخاف اجى جنبها لأنها صعبة جدا ومش اى حد يقولها .. بس لما حد طلبها وبإلحاح قلت ادونها .. طبعا القصيدة فيها دروس كتير تهم المحبين للفن الراقى يعرفوها .. هى بتتكون من رباعيات مش كوبليهات ... الرباعيت يعنى كل بيت بينقسم الى شطرين وكل بيتين بيعتبروا 4 شطرات وده الى خلاهم سموها رباعيات .. وكان السنباطى مبدع فى النوع ده ومنها حاجات كتير زى رباعيات الخيام .. الرباعيات بيبتدى بمقام ويعمل رباعية وبنفس المقدمة الموسيقية اللى بتكون جملة وتسليمة .. بيعمل رباعية تانية فى نفس القام .. اخطر حاجة فى الرباعيات ان كل رباعية لها قفلة ولازم تكون سخنة عشان الجمهور يصقف .. يعنى فى اللحن الى بيكون 3 كوبليه بيبقى قفلة واحدة فى المذهب وبرجع لها كل كوبليه لكن تميز الرباعيات انه بيعمل ييجى 15 قفلة سخنة او حسب عدد الرباعيات اللى حايلحنها .. وكان احمد رامى بيقعد مع ام كلثوم ويختاروا الاغنية من ديوان او قصيدة طويلة ويوضبوها مع بعض ده اذا كان الشاعر توفى من زمان .. تميز الرباعيات انه لما بييجى يغير المقام بياخد اول مازورتين من الجملة اللى انت بتكون حفظتها ويدخل منها على المقام التالى .. فيه شىء غريب وانا بدون انى بعد مادونت الرباعية التانية وابتديت اغرق واندمج ف اللحن .. تقمصتنى روح السنباطى .. يعنى تسنبطت .. ودى ادتنى شىء جميل اوى انى بعد كده يعنىكل ما امشى فى اللحن احس انه بقا اسهل معايا .. وده انت تلاحظه لما تسمعها من ام كلثوم اول رباعية بتغنيها الناس بتصقف شوية ولما توصل للرياعية التاتة بيكون الناس اتسطلوا او اتسلطنوا او تسمبطوا .. تلاقيهم بقوا يستوعوا الجملة بسرعة اوى ويصقفوا كتير ويطلبوا الاعادة بإلحاح .. لذلك السنباطى كان بيحاول يبقى سهل فى اول رباعيتين ولو عايز يدى الاصعب .. لأن الجمهور بقا جاهز للأصعب علما كمان ان الكلمات برضه صعبة مش اى حد يفهمها إلا المثقفين والعجيب ان ام كلثوم زودت ثقافة الشعب بكل اطيافه من قمة المجتمع الى قاع المجتمع كان الناس بتحفظ القصائد الصعبة دى وتندندها .. طبعا هنا انا بخلاف عادتى انا عند اول كل رباعية بكتب اول كلمتين منها .. لأن انا لو ماعمتلش كده وانا بدون حاتوه وانت مش حاتعرف انت فين .. وطبعا القصائد دى مش اى حد يعزفها لازم يكون حافظها كويس .. لاحظت كمان حاجة انت لما تسمع تحس ان القصيدة صعبة جدا .. لكن انا لما دخلت جواها لأن المدون ده زى الطبيب الشرعى بيدخل جوا ادق التفاصيل اكتشفت انها سهلة .. يعنى انت لما تشوف التدوين حتلاقيها سهلة جدا .. ليه .. عبقرية السنباطى .. بيعمل اللحن جميل جدا وسهل مافيهوش كلاكيع كتير عشان يدى ام كلثوم فرصة للإبداع .. يعنى لو عمل لها كل الجمل معقربة وحط فيها كل قوته ام كلثوم وهى بتغنى حاتحس انها مقيدة بأغلال .. لأنها لما بتعيد الجملة بتبدع .. ولما تعيد المقطع بتبدع اكتر ولو عادت المقطع 3 مرات تديك الاعجاز الكلثومى كله ف لازم يديها مساحة تطلع طاقتها .. كمان لما تسمع اللحن فيه اجزاء تحس فيها بعبقرية توظيف الدفوف لأن السنباطى كان عملاق الغناء الدينى يعنى يعرف يوظف الدفوف فين .. تميز طريقة السنباطى انه لما يخرج من الرباعية وعايز يروح للمقام التالى زى ماقلت انه بياخد اول مازوتين من الجملة اللى انت خلاص حفظتها لأن سمعتها كتير ويروح منها للمقام التالى .. لما الجمهور يطلب بإستماتة اعادة المقطع للمرة الرابعة مثلا هنا الفرقة بتقول الجملة الجديدة وبترجع تقول الجملة السابقة بدون لخبطة او بدل ما كانوا جيقولو الجملة التالية بيكرروا نفس الجملة ... فيه كمان حاجة خطيرة مع ام كلثوم بالذات .. عشان مش بتستعمل نوتة والملحن بيحفظ الفرقة على العود فى 40 بروفة انت بتبقى حافظ اللحن موسيقى وغنا .. يعنى اول رباعية بتقول سلوا قلبى .. تانى رباعية بتقول ويسأل ف الحوادث .. ممكن بعد ما قالت سلوا قلبى 3 مرات والفرقةعملوا الموسيقى داخلين على ويسأل فى الحوادث الجمهور بيصقف اوى وطالب الاعادة تروح هى قابلة سلوا قلبى تانى .. هنا العازف حافظ الكلمات ..يعنى لو هى اعادت من اى بيت هو داخل معاها .. طبعا لو فيه نوتة حاتحصل لخبطة .. او ممكن تعيد من مكان بعيد انا جاهز معاكى اى مكان .. وده اللى عمله عبد الحليم العبقرى فى الكام سنة الاخيرة كان بيعمل 40 بروفة عشان برضه العازف يبقى حافظ اللحن واول كلمة فى كل مقطع لو حب يعيد من اى مكان انا جاهز لو مركز ف النوتة حاتحصل لخبطة .. وهنا عايز اقول حاجة .. الموسيقى الشرقية طربية .. يعنى انا لو عايز اعزف لك اغنية انا طبعا ممكن اقراها من النوتة بس حاتطلع جافة بدون احاسيس ولاتطريب لذلك لازم الاول اطلعها من النوتة واحفظها بعدين اعزفها بدون نوتة اطلع فيها احاسيسى .. اقول لكم على سر .. السنباطى وعبد الوهاب كانوا مش بحبوا النوتة .. يعنى كل اغانى عبد الوهاب العظيمة كان بيحفظ الفرقة بالعود إلا الاغانى الاخيرة اللى غناها كانت النوتة دخلت الفرق .. السنباطى كان بيحس ان النوتة دى زى ابغض الحلال يعنى ... كان بيستعمل النوتة مع اى مطرب لكن مع ام كلثوم ما ينفعش .. لازم يحفظ الفرقة سماعى عشان لما تكون الفرقة حافظة بيطلع الابداع وده سبب الطرب اللى مش ممكن اللى انت بتحسه إلا مع ام كلثوم ... المهم .. انا بعد مادونت القصيدة الرائعة دى وحاسس انتى متسنبط اكتشفت ان فيه قصيدة زيها انا مادونتهاش .. ابتديت اشتغل فيها وانا فى نفس المود .. بس هى اصعب كتير من سلوا قلبى انتظروها قريبا واطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf سلوا قلبى.pdf‏ (59.4 كيلوبايت, المشاهدات 63)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 4 ( الأعضاء 0 والزوار 4)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h20.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd