الكمنجة زى قيادة السيارة مش من اول يوم تطلع للطرسق السرع يعنى شويةشوية .. الاول اشتغل مقطوعات بدون نصف بيمول ونصف دييز ,, هو وانت بتعزفها مرة بتطلع حلوة ومرة بتطلع زايدة شعرة .. بس طبعا زى ماقلت لك انت عندك خلفية موسيقية يعنى حتفهم بقول ايه اربع تكون مش مسافة حسابية ولكن بيتحس يعنى انا ممكن اطلب منك تعزفرى لو مى او اى نغمى غربية بتعزفها لكن لما نقول مى نصف بيمول حتى انا ما ينفعش ابتدى بيها لازم تتسلطن يعنى بتقول فا مى رى مى نص فاهم ؟ والمشكلة ان زى ما انت اكتشفت المسفات فى الكمان اضيق م العود يعنى ف العود ممكن صباعط يبقى زياد او ناقص عن مكانه شعرة ما تبانش لكن فى الكمان بنشتغل بالشعرة .. يعنى لازم تحس انها خاسة ولا زايدة وعادة البياتى بتكون المى نصف خاسة شعرة .. وممكن تعزف وتسجل لنفسك مقطع وتسمعه وتحس ومرة ف مرة حاتتظبط
__________________
ღღღღღღღღღღღღ أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
شكرا أستاذ عادل على النصائح
هو المشكل في القوس عند العزف .. فالتركيز كله على القوس و تحركه أكثر من التركيز في أماكن الدرجات أو الجملة التي أعزف.. و القوس عند العزف قاعد يميل و يفلت مني و لا يكون مستقيم و ممكن ألمس وترين مع بعض و كل الصعوبة في القوس لو أتمكن من التحكم فيه يعني الباقي سهل و يمكن وقتها التركيز على الأصباع و على الجمل الموسيقية
هيثم
ذوزن الكمنجة كويس واعزف على اوتار فاضية بدون عفق اصابع واقف بالجنب امام مراية عشان تلاحظ استقامة حركة القوس وعشان تكز ان القوس يبقى على وتر واحد فقط بلاش اصابع دلقوتى اعتبرنفسك مبتدىء لحد ما يتظبط القوس
__________________
ღღღღღღღღღღღღ أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان