احبائى
اقدم لكم اغنية من العيار التقيل واهديها لأخى العزيز المنير
اغنية عبد الحليم حافظ وبليغ حمدى
ياليالى العيد
الاغنية دى ممكن ماحدش يعرفها غير اهل المغرب فقط لأنها معمولة خصيصا للمغرب ولجلالة الملك المرحوم الملك الحسن الثانى رحمه الله .. طبعا فيها شغل متميز بيبدأ من الايقاع فى المقدمة
فيه ملحوظة ان فيه اغانى كتيرلكل العمالقة لكن مش معروفة وده سببه انها كانت بتتعمل لدولة معينة او لإذاعة دولة معينة وتعتبر محلية .. لكن مع وجود النت والدنيا كلها اتفتحت على بعض ابتدت الروائع دى تنتشر
انا منزل لكم ملف صوتى للأغنية طبعا عشان اللى ما سمعهاش يعرفها
مع اطيب تحياتى
الله الله يا استاذ عادل اغنية رائعة وتدوين رائع
عندما سمعت هذا اللحن الرائع احسست بروح بليغ حمدي تنساب بين النغمات كما ان اداء عبد الحليم محلق في الفضاء
شكرا لكل من ساهم في اخراج هذه التحفة الفنية للنور للخلود
احبائى
اليكم اغنية من العيار التقيل جدا ونادرة جدا انا شخصيا اول مرة اسمعها
اغنية لمحمد عبد الوهاب
اقبل السعد
دى اغنية وطنية بالطبع ماحدش يقدر يحدد اتعملت امتى ... بس انا لما دققت فى الكلمات لقيت ان بيمدح فى الحاكم اوى وانه من سلالة كبيرة ... وده كان من الصفات اللى بيمدحوا بيها الملك فاروق .. يعنى لازم تقول انه ابن الاكرمين ... ومن نقاء التسجيل انا اقول انه بعد سنة 1947 او 1948 ... لأن فى مطلع الاربعينيات كان التسجيل بيبقى ردىء ومشوشر من الاسطوانات الحجارى القديمة وحتى كمان بيبقى فيه قفلة وش للوجه الاول من الاسطوانة لازم يقطع عندها او يكرر حاجة مالهاش لازمة ويعمل قفلة ...لكن واضح من النقاء انه مسجل على شريط ... انا قبل التدوين اهم حاجة لازم اتأكد من البيتش ... يعنى النغمة اللى بكتب منها الاغنية او الدرجة ... ولازم اتأكد منها كويس وعندى برنامج صغير اسمه بيانو بيطلع لك ع الشاشة كى بورد بسمع جزء من اللحن واتأكد من نغمة البداية وعند بداية الجملة اللى على الايقاع بادى من نغمة صول ... والمقام كرد على النواه ... بعد ماخلص الاغنية لقيته قافل على نغمة دو وكرر الجملة بتاعة المقدمة واللى هى نفسها موسيقى الكوبليهات وكل مرة كنت بعمل سينيو ... بالطبع اى حرف فى الاغنية لازم اتأكد منه لقيت بادى الجملة من درجة دو ... بالطبع اسقط فى يدى .. لأن حسيت انى ماشى غلط وبسرعة جبت الاغنية من الاول وتأكدت انها من صول ... طيب ازاى يبدأها من دو ... وبعدين هو عمل مقام حجاز كاردورد وعزف الجملة وبعدين قفلها يعنى مش قاصد يوصل لحاجة ده بالعكس عمل شىء مخالف للقواعد ... يعنى هو كان ماشى كرد النواه الطبيعى انه يقفل كرد النواه ... ولكن طبيعة معرفتى بعبد الوهاب انه لازم يعمل فى كل اغنية اختراع او شىء بيحرص عليه عشان الفرقة تقول بصوت عالى ما يساوى كلمة wooooooooooooooow بالعربى فيه شى مهم لما تشوف النوتة فيها ادليب وبعدين على الايقاع ... الجملة بتبدأ واسعة وعريضة كتبتها على سرعة 90 وكانت ماشية .. لما دخلنا على نهاية الجملة فيه حلية .. بس مش حلية زخرفة يعنى ممكن اتجاهلها والعازف وهو بيعزف بيعملها .. ولكن حلية من صلب الجملة وبتتكرر زى ماهى ... ملحوظة حليات الزخرفة لما بتتكرر العازف ممكن بيعمل حاجات تانى .. لكن لما تتكرر زى ماهى بيبقى اللحن كده وبالطبع ما اقدرش اتجاهلها ... استمريت فى المذهب اكتب وفى سرعة 90 لحد ما جيت عند المازورة لقيتها حاتبقى صعب اوى اوى والهواة مش حايعرفوا يقروها علما بأن المحترفين عادى جدا ... توقفت وعملت نسخة جديدة من الملف وعملت طريقتى فى التبسيط ( مدرسة عادل صموئيل ) وكتبت من اول الايقاع بسرعة 130 ... نظرا لن اللحن كله صعب بعد كده وفيه تفعيلات دقيقة فى سرعة 90 حاتبقى علامات معقدة ولكن فى سرعة 130 حاتبقى سهلة جدا وانا طبعا يهمنى الللحن من اوله لآخره يتعزف .... فيه حاجة تانية كمان ... انا مش بكتب اللحن وخلاص ولكن هو رايح لمين او مين يستفيد منه ... اللحن ده بالنسبة للمحترفين .... مالوش قيمة ولا يساوى شىء ... لأن المحترف بياخد حاجة يشاغل بيها او يعمله ف حفلة وده اغنية وطنية قديمة وللملك فارق وعمر ماحد يطلبها او يعزفها ف حفلة ده ناهيك على ان ماحدش يعرفها اصلا .... لكن اللحن ده من وجهة نظرى حرام طبعا ماحدش يعرفه يعنى اى جملة واحدة لعبد الوهاب كنز فكيف يكون الحال لما تكون اغنية معمولة للملك ( شغل ملوك يعنى ) وكل ما جلالة الملك يتبسط كل ماتكون النفحة تقيلة ... واصرارى على ان ادونه بالدقة المتناهية لأن فيه تكويلات خطيرة ... يعنى لو الفرقة الماسية كانت حاتعزفه مع عبد الوهاب كان مش مهم الدقة المتناهية اوى اوى لأن المطرب شغلته الغناء ويعمل زى ماهو عايز لكن الدقة المتناهية لازم تكون فى اللزمات اللى الفرقة بترد عليه ... لكن هنا انا التزمت بالدقة المتناهية من اول اللحن لآخره عشان توثيق اللحن اتمنى يعجبكم وبالطبع لازم تسمعوا الملف الصوتى عدة مرات قبل االشروع فى العزف وهو موجود فى الطلب للنوتة وانا دونت منه
مرفق مع النوتة الاصلية نوتة تجربة عشان تعرفوا الفرق
مع اطيب تحياتى
استاذ عادل اقبل السعد علي وعلى عشاق الفن الاصيل بهذا الانجاز الرائع
لا بد ان فنان الاجيال عبد الوهاب لو كان بيننا الان لشد على يديك وبارك جهدك
شكرا لك من القلب لتخليدك الفن الاصيل وتلبية طلبات عشاقه
مع اجمل تحياتي
وهذا رابط اغنية اقبل السعد لمن يحب
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=390003&d=1509767133
التعديل الأخير تم بواسطة : منذر44 بتاريخ 18/11/2017 الساعة 21h54
السلام عليكم
أخي و أستاذي الغالي عادل صموئيل: و الله لو جئت إلى المغرب لاستقبلناك استقبال الرؤساء. و الله لن انسى لك هذا الجميل ما حييت.
اخى العزيز اشكرك لذوقك وخيرك سابق
مرسل ملف مضغوط فيه الملف الانكور ميدى ولكن خلى بالك الانكور مش بيغنى النغمات الشرقية ومش بنرجع السنيو
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
ملحوظة مرفق ملف للثلاث اسطر الاولى بسرعتهم الطبيعية لأهم بسرعة 130 وباقى الاغنية بسرعة 90 ولو عملت السرعة 130لأختلفت سرعة كل الاغنية لذلك حبيت انزل الثلاث اسطر الاولى لوحدهم
أرجو منك الفايل midi.
__________________
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 19/11/2017 الساعة 11h32