* : آمال حسين (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h15 - التاريخ: 27/10/2025)           »          صـــبـــاح- 10 نوفمبر 1927 - 26 نوفمبر 2014 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 21h03 - التاريخ: 27/10/2025)           »          محمد السيليني (الكاتـب : Sami Dorbez - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 20h25 - التاريخ: 27/10/2025)           »          حكاية أغنية كانت من نصيبك واتقسمت لغيرك (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 17h23 - التاريخ: 27/10/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 16h29 - التاريخ: 27/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 11h50 - التاريخ: 27/10/2025)           »          أبوبكر سالم بلفقيه (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : علوي الكاف - - الوقت: 10h36 - التاريخ: 27/10/2025)           »          آسيا غندور (وطفة) (الكاتـب : حماد مزيد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h49 - التاريخ: 27/10/2025)           »          طليع حمدان (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 09h30 - التاريخ: 27/10/2025)           »          عمر الراجحي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 09h10 - التاريخ: 27/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 04/11/2017, 18h36
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل ليه لم يتم التعاون بين رياض السنباطي وعبد الحليم حافظ؟ وحتى لو كان لكل واحد منهم الناس اللي بيشتغل معاهم بس .. طيب أزي حد في حجم رياض السنباطي مايفكرشي يلحن لعبد الحليم أو عبد الحليم نفسه يطلب من رياض لحن ولا ماكانش في انسجام مابينهم .. طيب أم كلثوم كان لها دور سلبي في كده؟
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 04/11/2017, 19h31
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

كل الشكر و الإمتنان أستاذ عادل على تدوين أغنية فيروز (لا تسألوني) بشكل خاص و جميع التدوينات السابقة بشكل عام ، هذه التدوينات التي تساهم بكل تأكيد بإغناء المكتبة الموسيقية العربية بنوتات احترافية مبسطة تجعل قراءة الموسيقا متعة بعد أن كان معظمها أشبه بمتاهة أو لغز ممل. وكما يقال: أهم من الهدية هو طريقة تقديمها.
أتمنى أن أقرأ ردك حول سؤال الأخ عمرو الهنداوي عن أسباب تعذر اللقاء بين السنباطي و عبد الحليم و أضيف لها سؤالاً: هل كانت ألحان السنباطي هي الأعمق (إن صح التعبير) بين نظرائه؟
و شكراً.


فى كل اغانى الزمن الجميل ماتقدرش تقول انهو احلى جملة او انهو اغنية اعمق ... يعنى بيبقى استايل بتاع الملحن واندماجه مع المطرب ... يعنى ممكنلحن زى خسارة خسارة صغير وسهل وبعمل تأثير زى لحن كبير ... لأن الموضوع زى الفواكه مثلا .. كل نوع له قيمته ... وانا شفت بعينى اولا كان الملحن لو حس ان جملة شبه جملة تانية كان بيغيرها فورا .. واحيانا كان هو مش واخد باله كان حد م الفرقة بينبهه يروح مغيرها فورا ..وده الشىء المهم جدا جدا اللى بيخليك تميز اى اغنية من اغانى الزمن الجميل من اول ما تبتدى لن مالهاش شبيه ... لذلك كل ملحن وله ذوقه وله جمهوره ... زى مثلا لما يكون لك 3 اصدقاء بيعزموك على الغداء بإستمرار لما بتروح عند اى حد منهم بتبقى متوقع نوعية الطعام اللى حايقدمه
مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 04/11/2017 الساعة 23h12
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 04/11/2017, 23h03
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

ردا على اخى العزيز عمرو هنداوى
برضو من وحهة نظرى وقرائتى للى شفته وللى كان ممكن يحصل قبل ان الشتغل معاهم
عبد الحليم كان متعود على ملحنين معينين يعنى الموجى وبليغ وعبد الوهاب وكان زمان منير مراد ومحمود الشريف
رياض السنباطى حسب ما ان عرفته كان انسان مش اجتماعى يعنى من البيت للشغل ومن الشغل للبيت مش بيخرج يقعد فى اجتماعات ولاقعدات من اللى كان بيعملها عبد الحليم .. يعنى عبد الحليم كان بيسهر مع شلة .. او قول كان بيحب لو اتيحت الفرصة يسهر مع هذه الشلة وبالطبع فى الوسط الفنى كلمة شلة يعنى شغل يعنى اللى بيقعدوا مع بعض بيشتغلوا مع بعض ... وبعد فيلم ابى فوق الشجرة ... ونقول اشمعنى قلت ابى فوق الشجرة .. أخر فيلم عمله عبد الحليم والفيلم بيحتاج اغانى كتير فى سنة واحدة ... اما بعد الفيلم كان عبد الحليم بيعمل اغنية واحدة فى السنة وكانت اما بليغ او الموجى او عبد الوهاب ... واللى كانموجود او اللى انا شفته ان الاغانى دى بتكون معدة مسبقا ... اقصد فى السهرات او القعدات .. بيكون حد من الشلة بيشتغل فى اغنية وسمع حليم منها حتة وعجبته وحجزها للسنة الجاية واغنية تانية حجزها للسنة اللى بعدها ... او كذا اغنية زى يامالكا قلبى يعنى مكمن يعملها مع اغنية تانية وهكذا .. اقصد يعنى كان عنده جدول بحاجات حايعملها لمدة كذا سنة قدام .. يعنى لولا وفاته كان عمل من غير ليه وبعدها كان بليغ مجهز هو اللى اختار واللى غناها هانى شاكر من بعد ... من ضمن الاحتمالات ... ان حليم ابتدا بلون يغلب عليه الصبغة الموجية شوية ... وحتى لما عبد الوهاب عمل فوق الشوك فى البدايات كان برضه فى نفس الخط يعنى تحس انها اللون الى عبد الحليم رسمه لنفسه ... كان لون السنباطى تقيل بالنسبة لجمهور عبد الحليم ... بس كمان كان فيه مشكلة حصلت بين حليم وام كلثوم فى اوائل الخمسينات وام كلثوم كانت قطار يعنى بيدوس اى حد ... يعنى فاكرين قصة اسمهان لما القصبجى لحن لها وام كلثوم حذرته ان ما يعملش لها الحان ولما القصبجى استخسر اسمهان انه ما يعملش لها كمان كذا لحن ( ودول دلوقتى بيعتبروا من كنوز الموسيقى العربية يعنى لون مختلف جدا عن اغانيها التانية ) وانا مش فاهم ام كلثوم مابتحبش اسمهان ليه مع ان لونها كان يختلف عن لون ام كلثوم تماما وكانوا حاجة زى خطين مش ممكن يتلاقوا ... يعنى كان زمان فيه منيرة المهدية وحت ام كلثوم تقريبا مسحتها واحتلت مكانها ... بس كان فيه سبب ... منيرة المهدية كانت سوقية اوى يعنى اقرب لعالمة منها الى مطربة كبيرة ... وكان فيه جمهور مثقف جدا جدا فى الوقت ده لما ابتدت ام كلثوم تتعرف سابوا منيرة المهدية وجريوا ورا ام كلثوم وده اللى عمل لها المكانة الكبيرة دى .. لكن عمر ما اسمهان كانت حاتدخل فى نظام ام كلثوم زى ماقلت دى حاجة ودى حاجة تانية خالص ... من الممكن تكون ام كلثوم منعت السنباطى يتعامل مع عبد الحليم وبالطبع ام كلثوم بتعتبر روح الحان السنباطى يعنى لو غضبت عليه زى ما غضبت على القصبجى وقاطعته لكان السنباطى مات ..... يعنى فيه سر او حاجة انا شفت وعشت واشتغلت فى جزء كبير منها ... كان السنباطىاى لحن بيعمله لأى حد غير ام كلثوم ... كان بيجيب فرقة ويسجله تانى بصوته .. لأنه كان مش بيقتنع بحد 100% غير ام كلثوم يعنى لما اى مطربة تانى بتسجل لحن من الحانه كان بيحس ان فيه شىء ناقص ومكانش بيستريح إلا لما يسجل اللحن بصوته والتسجيلات دى موجودة ... او يكون السنباطى شاف اللى حصل للقصبجى وخاف ... وبرضه فيه النظرة الثاقبة اوى اوى للعبقرى السنباطى ( ودى من عندى انا ) انت لو سألتنى كخبير من هو عبد الحليم او ايه اللى عمل عبد الحليم وحطه بسرعة فى الصدارة ومانزلش منها لحد آحر لحظة ... حقول لك الاختراع العبقرى اللى اسمه عبد الحليم اللى صنعه محمد الموجى وبالذات محمد الموجى القديم ... يعنى ظالم وبتقول لى بكره ويامواعدنى بكرة انا بحس ان دول هم عبد الحليم ... اما اللى بعد كده يعنى عبد الوهاب وكمال الطويل وبليغ بناء اتعمل على الاساس اللى عمله محمد الموجى ... بعبقرية السنباطى قال انا ملك مع ام كلثوم ايه اللى يدخلنى فى قطاع تانى .. فهمتوا صقدى ؟ يعنى كان فيه مثلا شادية احلا اغنيها مع منير مراد .. ليلى مراد مع احمد صدقى ... الملحن العبقرى بيشتغل فى المنطقة اللى يبقى فيها الملك ... والله اعلم مع اطيب تحياتى
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 04/11/2017, 23h15
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم احد اغنى الفنانة شادية هى اننطلبت منى وحبيت انزلها لكم

آه يالمونى

ورجاء الدعاء للفنانة الكبيرة شادية لأنها حاليا تمر بأزمة صحية شديدة
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf آه يالمونى.pdf‏ (30.0 كيلوبايت, المشاهدات 219)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 05/11/2017, 14h37
altaifi altaifi غير متصل  
مواطـن مسـاهم
رقم العضوية:106782
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 15
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى

اقدم لكم احد اغنى الفنانة شادية هى اننطلبت منى وحبيت انزلها لكم

آه يالمونى

ورجاء الدعاء للفنانة الكبيرة شادية لأنها حاليا تمر بأزمة صحية شديدة
مع اطيب تحياتى
شكراً لحضرتك يا استاذ عادل على النوتة .. وندعوا للفنانة شادية بالشفاء العاجل .. وبالفعل حسب ما وصلني بأنها تمر بأزمة صحية حرجة .. وحاب اطلب نوتة غاب القمر يابن عمي للفنانة شادية .. وشكراً

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 09/11/2017, 14h10
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 16
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذ عادل تحية طيبة لحضرتك
ياريت لو تحط اغنية ( خايف اقول اللي في قلبي) في الطابور
لما لها من جمال ووزن في تراثنا الشرقي
وعلى فكرة حضرتك كتبت المقدمة بتاعتها من فترة طويلة وما كملتهاش

برجو من حضرتك تكتبها على مقام الحجاز كار كرد
كما هي في الفيديو ادناه
انا وجدتها تغنى على اكثر من طبقة ودايما انا بفضل المقام الاصلي الي تلحنت عليه الاغنية
ولو حابب حضرتك بعد الكتابة تنزلها بأكثر من طبقة كما عودتنا اكيد هنكون سعداء

مع خالص شكري وتقديري
اخوك وائل

اخى العزيز
اولا كل الاغانى اللى انت بتسمعها حجاز كاركورد دى 95% منها بتبقى كرد يعنى من رى والفرقة بتنزل طبقة صغيرة يعنى فيه حاجات نادرة اوى زى اسألأ روحك اصلها حجاز كاركورد وانت لما تسمعها حتلاقى الفرقة نازلة طبقة صغيرة وتسمعها انت من سى بيمول اما الرابط اللى انت منزله العازف ممكن حلو بالنسبة لكم لكن ما ينفعش يتكتب منها لأن عنده نغمات كتير مش صريحة يعنى انا عليز تسجيل للأصلى بتاع عبد الوهاب مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

https://www.youtube.com/watch?v=Jvq5txHSiFM

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 09/11/2017 الساعة 18h21
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 09/11/2017, 18h12
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم اغنية من العيار التقيل اوى لشادية والموجى

غاب القمر يابن عمى

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf غاب القمر يابن عمى.pdf‏ (54.3 كيلوبايت, المشاهدات 315)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #8  
قديم 09/11/2017, 21h53
الصورة الرمزية qusay.qq
qusay.qq qusay.qq غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:750984
 
تاريخ التسجيل: June 2015
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
العمر: 54
المشاركات: 457
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

[SIZE="3"][/S
أستاذنا الفاضل عادل صموئيل أشكرك على المجهود الكبير الذي تقدمه لنا , أنا لأول مرة أريد أن اطلب منك وطمعا بكرمك وسعة قلبك نوتة مقدمة / ميس الريم /للسيدة فيروز وهي من ألحان زياد الرحباني وأكن لك من الشاكرين .

https://www.youtube.com/watch?v=EEKjnx6l5Mo

هذا رابط مقدمة ميس الريم...و اكرر شكري لك ولهذا المنتدى الرائع .

الاخ العزيز
الرابط الى انت مقدمه ده موزع ومش ممكن يتعزف ألا من النوتات الاصلية عند الموزع ده اولا اما ثانيا اظن ان ده توزيع جديد لزياد الرحبانى وقد قام بتشويه المل الرائع يعنى انا سمتعه مش فاهم منه حاجة وممكن اسمع الرابط ده عليه اللحن الاصلى وحس بالفرق

https://www.youtube.com/watch?v=81GF8baht7c

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 10/11/2017 الساعة 02h33
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 11/11/2017, 06h21
altaifi altaifi غير متصل  
مواطـن مسـاهم
رقم العضوية:106782
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 15
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى
اقدم لكم اغنية من العيار التقيل اوى لشادية والموجى

غاب القمر يابن عمى

مع اطيب تحياتى
كل الشكر والتقدير والتحايا العطرة لشخصك الكريم على سرعة تلبية طلبي للنوتة .. وما تبذله من مجهود في تلبية طلبات الأعضاء ..
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 4 ( الأعضاء 0 والزوار 4)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 22h04.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd