* : سيد مكاوي- 8 مايو 1928 - 21 إبريل 1997 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h24 - التاريخ: 15/12/2025)           »          كارم محمود- 16 مارس 1922 - 15 يناير 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h17 - التاريخ: 15/12/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 13h03 - التاريخ: 15/12/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h54 - التاريخ: 15/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 22h38 - التاريخ: 14/12/2025)           »          الأخوة الفنانين / صور نادرة تجمعهم .. (الكاتـب : جرامافون - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h38 - التاريخ: 14/12/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 21h22 - التاريخ: 14/12/2025)           »          نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h30 - التاريخ: 14/12/2025)           »          الأغاني الوطنية في تونس... (الكاتـب : Sami Dorbez - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h29 - التاريخ: 14/12/2025)           »          المطربة ذات الصوت الدافئ بدرة الهادي (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي أبوناجي - - الوقت: 13h25 - التاريخ: 14/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 02/11/2017, 21h49
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احيائى
اقدم لكم اغنية من العيار التقيل جدا
تحفة ليلى مراد

سنتين وانا احايل فيك

الاغنية دى بالطبع انا ماعزفتش فيها لأنها كانت قبلى بكتير .. بس طبعا بالخبرة اقدر اتخيل انى كنت قاعد معاهم بسجلها .. فيه شىء ملفت للنظر ( وانا دايما بحكى حاجات ماحدش غيرى بيقولها ) الاغنية دى كانت بعد اعتزال ليلى مراد فترة مش قليلة ... او نقول انقطاعها عن العمل بعد ماانت بتعمل عدد كبير من الافلام وبطلت درو البنت الصغيرة وانتقلت الى المرأة الناضجة .. لما تشوف كمية السلطنة .. يعنى تمثلها بمصارع فى فترة تعطله كان بيختزن كمية كبيرة من قوته ... يعنى الاغنية ( مع انها صغيرة او 3 كوبليهات نفس اللحن ) بس عملت فيها كمية سلطنة تخليك تاخد كل اللى بيعنوا دلوقتى وتولع فيهم .. يعنى هذه هى ليلى مراد العملاقة ... لفت نظرة حليات .. بالذات فى موسيقى الكوبليهات الكمنجات كانت بتقول حاجة ... انا جيت على جنب حاولت اكتبها معرفتش اكتبها ... مع انى فاهم التفعيلة واعرف اعزفها لكن اكتشفت مش ان انا معرفتش اكتبها ولكنها ماتتكتبش .. ورجعت الى ايام العمالقة ... يعنى بعد مانقول الجملة من النوتة عشر مرات نستوعبها كويس اوى يقول انا عايزها كده ويقولها ببقه ان مكانش معاه عود .. طيب معرفتش اكتها ليه لأنها اقوى من كل العلامات الايقاعية الموجودة ولو حاولت اكتبها حاتكسر الميزان وحاتطلع مش هى برضه ... دى انا بتركها ( وانتم عارفين رأيى فى الحليات ) انا بتركها للعازف اللى يقدر يقولها سماعى ... لأن الحلية حتى لو اتكتبت ان لم تكن من صميم الجملة لو اتكتبت حاتعرقل العازف من صعوبتها ... وفيه معلومة مهمة جدا برضو .. الحلية اللى بتبقى من صميم الجملة لازم اتكيها وبتبقى كتابتها فى المتناول لأن طالما من صميم الجملة بتبقى داخل إطار الميزان قد تكون مجنونة احييانا او فيهاجموح احيانا لكن فى اطار الميزان ... وللعلم برضه ان الكمبيوتر حمار مش بيفكر يعنى لو كانت خارج اطار الميزان مش حايكتبها ولو تحايلت عليه عشان يكتبها مش حايعزفها او حاييجى عندها ويعرج
اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf سنتين ونا احايل فيك.pdf‏ (30.0 كيلوبايت, المشاهدات 332)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 02/11/2017, 22h40
بكر محمد دحدولي بكر محمد دحدولي غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:753417
 
تاريخ التسجيل: August 2015
الجنسية: سورية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 77
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الله الله يا استاذ عادل . تسلم ايدك و شكرا جزيلا على هذه تحفة اللرائعة و نتمنى ان نرى المزيد
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 03/11/2017, 04h16
خليل سليم خليل سليم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:540085
 
تاريخ التسجيل: September 2010
الجنسية: أمريكية
الإقامة: الولايات المتحدة
المشاركات: 148
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرًا وتقديري الكبير لك أستاذ عادل المحترم بخصوص الاعمال القيمة الكبيرة التي تقدمها والتي كان اخرها لفريد الأطرش وليلى مراد وحفظك الرب
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 03/11/2017, 11h38
wahidfarid wahidfarid غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:465817
 
تاريخ التسجيل: October 2009
الجنسية: مغربية
الإقامة: اسبانيا
المشاركات: 156
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاد عادل بعد التحية و التقدير اود اشكرك من كل قلبي على نوتة ياحبايبي يا غايبين و على نشاطك و عطائك في سبيل الفن و الحقيقة الحمل اصبح تقيل عليك بعد وفاة الاستاد نزيه محمد الله يرحمه و غياب الاساتذة طارق، نقولا مرجية و محمد السويفي عن المنتدى ربنا يكون في عونك و يطول في عمرك


احنا بنعمل اللى بيمليه عليه ضميرنا
انا عملت لك نوتة قدام عينيا من درجة الدو زى ماطلبت فى المكان اللى انت طلبتها فيه شفتها ؟
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 03/11/2017 الساعة 21h25
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 03/11/2017, 21h22
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم اغنية فيروز

لا تسألونى ما اسمه حبيبى

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf لاتسألونى ما اسمه حبيبى.pdf‏ (37.0 كيلوبايت, المشاهدات 402)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 03/11/2017, 23h54
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 355
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احيائى
اقدم لكم اغنية من العيار التقيل جدا
تحفة ليلى مراد

سنتين وانا احايل فيك

الاغنية دى بالطبع انا ماعزفتش فيها لأنها كانت قبلى بكتير .. بس طبعا بالخبرة اقدر اتخيل انى كنت قاعد معاهم بسجلها .. فيه شىء ملفت للنظر ( وانا دايما بحكى حاجات ماحدش غيرى بيقولها ) الاغنية دى كانت بعد اعتزال ليلى مراد فترة مش قليلة ... او نقول انقطاعها عن العمل بعد ماانت بتعمل عدد كبير من الافلام وبطلت درو البنت الصغيرة وانتقلت الى المرأة الناضجة .. لما تشوف كمية السلطنة .. يعنى تمثلها بمصارع فى فترة تعطله كان بيختزن كمية كبيرة من قوته ... يعنى الاغنية ( مع انها صغيرة او 3 كوبليهات نفس اللحن ) بس عملت فيها كمية سلطنة تخليك تاخد كل اللى بيعنوا دلوقتى وتولع فيهم .. يعنى هذه هى ليلى مراد العملاقة ... لفت نظرة حليات .. بالذات فى موسيقى الكوبليهات الكمنجات كانت بتقول حاجة ... انا جيت على جنب حاولت اكتبها معرفتش اكتبها ... مع انى فاهم التفعيلة واعرف اعزفها لكن اكتشفت مش ان انا معرفتش اكتبها ولكنها ماتتكتبش .. ورجعت الى ايام العمالقة ... يعنى بعد مانقول الجملة من النوتة عشر مرات نستوعبها كويس اوى يقول انا عايزها كده ويقولها ببقه ان مكانش معاه عود .. طيب معرفتش اكتها ليه لأنها اقوى من كل العلامات الايقاعية الموجودة ولو حاولت اكتبها حاتكسر الميزان وحاتطلع مش هى برضه ... دى انا بتركها ( وانتم عارفين رأيى فى الحليات ) انا بتركها للعازف اللى يقدر يقولها سماعى ... لأن الحلية حتى لو اتكتبت ان لم تكن من صميم الجملة لو اتكتبت حاتعرقل العازف من صعوبتها ... وفيه معلومة مهمة جدا برضو .. الحلية اللى بتبقى من صميم الجملة لازم اتكيها وبتبقى كتابتها فى المتناول لأن طالما من صميم الجملة بتبقى داخل إطار الميزان قد تكون مجنونة احييانا او فيهاجموح احيانا لكن فى اطار الميزان ... وللعلم برضه ان الكمبيوتر حمار مش بيفكر يعنى لو كانت خارج اطار الميزان مش حايكتبها ولو تحايلت عليه عشان يكتبها مش حايعزفها او حاييجى عندها ويعرج
اطيب تحياتى
اخي واستاذي الفاضل عادل
انا عاجز عن الشكر لمجهودك وسرعة تلبيتك لطلباتنا المتراكمة
ربنا يقويك اخي العزيز
وياريت نسخه على الري اكون ممنون لك
مع خالص احترامي وتقديري لشخصك الكريم


اخى العزيز اليك النوتة
اطيب تحياتى عادل صموئيل
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf سنتين ونا احايل فيك من رى.pdf‏ (29.9 كيلوبايت, المشاهدات 214)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 04/11/2017 الساعة 18h27
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 04/11/2017, 00h22
wahidfarid wahidfarid غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:465817
 
تاريخ التسجيل: October 2009
الجنسية: مغربية
الإقامة: اسبانيا
المشاركات: 156
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرا استاد عادل على نوتة قدام عينيا على درجة الدو
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 04/11/2017, 03h46
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 316
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

كلمة شكرا لا تكفي عطاء بلا حدود
هدايا بالجملة ولهذا انا اطمع في تدوين اغنيتين من اروع اغاني موسيقار الاجيال عبد الوهاب
وهما احب عيشة الحرية واقبل السعد
مع اجمل تحياتي

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 19h36
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 04/11/2017, 18h36
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 640
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل ليه لم يتم التعاون بين رياض السنباطي وعبد الحليم حافظ؟ وحتى لو كان لكل واحد منهم الناس اللي بيشتغل معاهم بس .. طيب أزي حد في حجم رياض السنباطي مايفكرشي يلحن لعبد الحليم أو عبد الحليم نفسه يطلب من رياض لحن ولا ماكانش في انسجام مابينهم .. طيب أم كلثوم كان لها دور سلبي في كده؟
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 04/11/2017, 19h31
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

كل الشكر و الإمتنان أستاذ عادل على تدوين أغنية فيروز (لا تسألوني) بشكل خاص و جميع التدوينات السابقة بشكل عام ، هذه التدوينات التي تساهم بكل تأكيد بإغناء المكتبة الموسيقية العربية بنوتات احترافية مبسطة تجعل قراءة الموسيقا متعة بعد أن كان معظمها أشبه بمتاهة أو لغز ممل. وكما يقال: أهم من الهدية هو طريقة تقديمها.
أتمنى أن أقرأ ردك حول سؤال الأخ عمرو الهنداوي عن أسباب تعذر اللقاء بين السنباطي و عبد الحليم و أضيف لها سؤالاً: هل كانت ألحان السنباطي هي الأعمق (إن صح التعبير) بين نظرائه؟
و شكراً.


فى كل اغانى الزمن الجميل ماتقدرش تقول انهو احلى جملة او انهو اغنية اعمق ... يعنى بيبقى استايل بتاع الملحن واندماجه مع المطرب ... يعنى ممكنلحن زى خسارة خسارة صغير وسهل وبعمل تأثير زى لحن كبير ... لأن الموضوع زى الفواكه مثلا .. كل نوع له قيمته ... وانا شفت بعينى اولا كان الملحن لو حس ان جملة شبه جملة تانية كان بيغيرها فورا .. واحيانا كان هو مش واخد باله كان حد م الفرقة بينبهه يروح مغيرها فورا ..وده الشىء المهم جدا جدا اللى بيخليك تميز اى اغنية من اغانى الزمن الجميل من اول ما تبتدى لن مالهاش شبيه ... لذلك كل ملحن وله ذوقه وله جمهوره ... زى مثلا لما يكون لك 3 اصدقاء بيعزموك على الغداء بإستمرار لما بتروح عند اى حد منهم بتبقى متوقع نوعية الطعام اللى حايقدمه
مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 04/11/2017 الساعة 23h12
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 590 ( الأعضاء 1 والزوار 589)
Gharbi Hatem
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h52.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd