* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h20 - التاريخ: 29/09/2025)           »          حروف الكلام (حلقات إذاعية)عبد الرحمن الأبنودي وسيد مكاوي (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 20h05 - التاريخ: 29/09/2025)           »          الحان للذكرى (برنامج إذاعي) (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 19h57 - التاريخ: 29/09/2025)           »          رواد القرن التاسع عشر و رواد عصر النهضة (برنامج إذاعي) (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 19h10 - التاريخ: 29/09/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : لقمان سلطان - - الوقت: 17h22 - التاريخ: 29/09/2025)           »          الفنان إبراهيم حبيب (الكاتـب : بوبنيان - آخر مشاركة : لقمان سلطان - - الوقت: 17h20 - التاريخ: 29/09/2025)           »          الأخوة الفنانين / صور نادرة تجمعهم .. (الكاتـب : جرامافون - آخر مشاركة : لقمان سلطان - - الوقت: 15h46 - التاريخ: 29/09/2025)           »          أميمة الخليل (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 15h05 - التاريخ: 29/09/2025)           »          فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 13h19 - التاريخ: 29/09/2025)           »          المجموعة (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : عماد حمدى - - الوقت: 13h16 - التاريخ: 29/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #4681  
قديم 15/01/2016, 19h43
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلب نوتة "ريداك" ليلى مراد

أخي الكريم الاغنية موجودة في فهرس الأستاذ عادل بالرابط التالي

http://www.sama3y.net/forum/showpost...94&postcount=1
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #4682  
قديم 17/01/2016, 18h04
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم للأخ العزيز بكر دحدولى اغنية من العيار التقيل جدا جدا
رائعة اسمهان

حديث عينيك

طبع اخى العزيز زى ما انت قلت الاغنية دى صعب جدا حد يدونها , انا اول ماسمعتها وكان اول مرة اسمعها .. اول حاجة بشوف الدرجة اللى هى عليها .. لقبتها عجم من درجة لا .. وده معناه الدليل 3 دييز .. وبالطبع يمكن انا عمرى مادونت اغنية 3 دييز .. حتى الملحنين يتفادوا يعملوا لحن فى المكان ده لأن الفرق كانت زمان كلها كمنجات والمكان ده مش حلو فى الكمنجات .. ده طبعا غير ان رياض السنباطى العبقرى مالى اللحن علامات تحويل .. انا اول مرة اسمع عن ليلى حجيج وللعلم هى رائعة جدا .. لكن لما دخلت على الموقع اللى انت حطيته لقيت نفي الاغنية بصوت اسمهان بس معقدة جدا جدا اكتر 100 مرة .. يعنى استحالة تتكتب كده .. لما شفت الفيديو اكتشفت بخيرتى ان الاستاذ عازف العود اللى قاعد فى الوسط هو عامل تعديل فى اللحن بحيث ممكن يتعزف .. مظبطه يعنى .. حتى تلاقيه طول الوقت بيعمل ارشادات للفرقة والمطربة .. وطبعا هم حافظينه مفيش قدامهم نوتة .. فيه حاجة تانى لفتت نظرى جدا .. ان فيه عازف كمان شاطر اوى مسيطر يعنى صوته عالى .. بس طول الوقت حسيت ان فيه حاجة مش طبيعية .. يعنى انا كعازف كمان عارف ان ال 3 دييز فيها حروف صعبة او ضعيفة فى الكمان يعنى بيبان جدا ان دو دييز مثلا اضعف من نغمة رى او مى .. ودى طبيعة الكمان اصلا .. لقيت النغمات كله وبالذات النغمة دى حلوة زى باقى النغمات وابتديت اكتب .. طبعا تعبنى جدا لحد ماوصلت فى مكان ما فى الكوبليه التانى لاحظت حركة .. ان عازف الكمان نزل سلم من مى قرار عمل مى رى دو سى لا صول فا مى ... هنا توقفت فيه حاجة مش مظبوطة .. احنا آخرنا فى الكمان صول اليكاه .. طيعا بالخرة اكتشفت انهم منزلين الكمان تون ونصف .. بحيث يبقى آخره مى .. ( ودى بتحصل فى الطوارىء القصوى عشان اللحن يريح صوت المطرب وعملناها فى دارات الايام )
لما ركزت اوى اكتر حسيت انهم بعد مانزلوا الكمنجات كده بيعزفوا المقام عجم الدو مش عجم ال لا .. بس طبعا كنت وصلا لقرب نهاية اللحن وكملته كده .. لكن حرصى ان اللحن يوصل لأكبر عدد من الناس عملت منه نسخة على درجة دو ...
اذكر فى منتصف السبعينات كنت مع رياض السنباطى بعدين طبطب على كتفى وقال لى باللفظ : انت الخير والبرطة .. طبعا ساعتها معرفتش معناها .. دلوقتى حسيت ان كان عمرى ساعتها 25 سنة وهو بعبقريته استشف انهم حايرحلوا والواد الصغير ده ممكن يعمل حاجة تخلد ذكراهم .. وتدوين الاغانى اللى ماتدونش دى اوالتدوين عموما بيخلى ناس كتير تعزف الالحان دى وده يخليها ماتندثرش ... مع اطيب تحياتى

الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf حديث عينيك من درجة دو.pdf‏ (76.5 كيلوبايت, المشاهدات 406)
نوع الملف: pdf حديث عينيك.pdf‏ (76.2 كيلوبايت, المشاهدات 384)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4683  
قديم 17/01/2016, 19h07
amrnabmans amrnabmans غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:482038
 
تاريخ التسجيل: December 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 11
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

مسترعادل أنت بأهمية السنباطي وعبد الوهاب وكل موسيقيي الزمن الجميل بدون مبالغة
لان بدون النوت كانت كل اعمالهم في طريقها انها تختفي وتصبح مقصورة على طبقات قليلة من السميعة
لكن مساهمتك بالنوت في قمة الاهمية من اجل توثيق الاعمال الفنية والحفاظ عليها

لو ميزعجكش حضرتك تدون لينا موسيقى عمر الخيام الحان محمد عبد الوهاب
الفيديو كاتب انها موسيقى حياتي ودا خطأ شائع
https://youtu.be/btXeXCJxvkk

شكرا لحضرتك

اخى العزيز ماشى
بس خلى بالك من حاجتين اولا هى موزعة يعنى احنا بنكتب اللحن الاساسى فقط لأنك انت لو عزفتها بآلة واحدة مش معقول طبعا حاتعزف التوزيع واللحن الاساسى مع بعض لأن ليس لك عشر ايدين
تانى حاجة المهم ان اللى موزعها موزع انجليزى يعنى افترى شوية فى التوزيع وانا ححاول ابسطها شوية لأن اللحن الاساسى سهل جدا لو اتكتب ممكن اى حد مبتدىء يعزفه اللى معرقبه التوزيع يعنى
وفى اقرب فرصة ان شاء الله انا نزلتها عندى يعنى جاهزة ان شاء الله للتدوين
وعلى فكرة على نفس صفحة اليدوتيوب الموسيقى نازلة كذا مرة بإسم عمر الخيام .. اما اللى منزلها بإسم حياتى مش واخد باله ان حياتى دى مقطوعة تانى وشهيرة وكانت التتر بتاع مسلسل اذاعى زمان عن قصة حياة عبد الوهاب
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 18/01/2016 الساعة 14h52
رد مع اقتباس
  #4684  
قديم 17/01/2016, 19h44
بكر محمد دحدولي بكر محمد دحدولي غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:753417
 
تاريخ التسجيل: August 2015
الجنسية: سورية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 25
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اشكرك يا استاذ عادل الصموئيل الكريم ,و انا عاجز عن الفرحة جدا جدا لتدوين هذه الاغنية الجميلة و الصعبة جدا فأنت عبقري و انا اعرف ان لن يستطيع احد بكتابته احد غيرك و اشكرك على تفاصيل التي انت قدمتها عن الاغنية وصدق لاستاذ رياض السنباطي بما قاله عنك و نتمنى بأن تفيدنا بنوتات الموسيقة على طول و اشكرا مرة اخرة شكرا جزيلا بكر دحدولي

اخى العزيز
انا سعيد جدا انك دخلت المنتدى وشفتها لن كنت منتظر ردك من امس , واشكرك لأنك عرفتنى بالاغنية الجميلة دى لأنى ما سمعتهاش من قبل .. ومبسوط لنك تفهمت التفاصيل الفنية اللى انا شرحتها لأن اللحن ده مش عادى ... بمعنى ان مقام العجم بيختلف فى الصعوبة من درجة الى اخرى حسب اختلاف طبيعة الآلات .. يعنى لو على الدو مثلا بيتعزف والواحد مغمض اما على درجات اخرى مثل لا بيبقى 3 دييز وده انا زى ماقلت مستحيل ملحن يعمله من الدرجة دى لأن الكمنجات زمان كانت اهم حاجة فى اى فرقة لأن عليها كل الشغل والدرجة دى تطلع العزف ضعيف .. وانا لما سمعت جزء من لأسمهان مانت حتدخلنى فى متاهة تانية لأنها بتقول اللحن فوق كده ب 4 درجات كمان .. بس مش فاضى احقق فيها دلوقتى لأنها محتاجة اكون فاضى اوى مش ورايا شغل .. المهم انت مبسوط من النوتة وانا عملتها من درجتين اختار اللى تمشى معاك مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 18/01/2016 الساعة 14h59
رد مع اقتباس
  #4685  
قديم 18/01/2016, 15h11
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

عندى سؤال لخبراء الكمبيوتر
انا بسمع ان فيه برنامج بيشيل صوت المطرب من الاغنية يعنى تبقى موسيقى فقط هل صحيح الكلام ده ؟ وهل بينطبق الكلام ده على الاغانى القديمة ؟
يعنى انا على حد علمى دلوقتى فى الاستوديوهات بطريقة التسجيل بالتراكات .. بيبقى صوت المطرب على تراك مستقل من عدة تراكات .. وممكن تحط بداله صوت مطرب تانى ده فى الاستوديو فقطيعنى من الشريط الاصلى بتاع التراكات الكتير قبل دمجهم عشان يبقى تراكين استيريو
احنا كان على ايامنا كان المطرب بيسجل مع الفرقة مفيش الكلام ده طبعا بيبقى تراك واحد كله
اصل دلوقتى اخترعوا برامج كتير ممكن اى حد عادى ينبهر من برنامج بس الخبير يقول لك ده عنوان ع الفاضى مالوش اى فايدة يعنى زى مثلا برنامج كتابة النوتة عن طريق تشغل الملف الصوتى طبعا ده هبل ... يعنى الحالة الوحيدة اللى برنامج زى زى ده يشتغل صح انك تشغل لو ملف يكون مكتوب على انكور او برنامج تدوين ويكون صوت واحد ( لأن لو صوتين للبيانو مثلا حايدخلهم فى بعض ) ويكون النوتة غربية مفيهاش علامات شرقية
وبرنامج تانى يعزف النوتة من ملف PDF برضو كلام فارغ لأن نتيجته من اكتر من 10 % والباقى لخبطة لأنه برضو مش بيفهم كل حاجة مكتوبة فى الورقة يعنى حتى علامة السينيو ممكن تلخبطه
المهم لو حد منكم يعرف حاجة زى كده يقول لنا بس يكون حاجة متجربة .. والموضوع طبعا مشوق
مع اطيب تحياتى
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4686  
قديم 18/01/2016, 15h21
الصورة الرمزية المنير
المنير المنير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:336823
 
تاريخ التسجيل: November 2008
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 209
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم

تسلم إيديك يا أستاذ عادل. و الشكر الجزيل للأخ الذي ساهم بطلبه في تدوين رائعة السنباطي "حيث عينين". و للإشارة فقط لمحبي العود و التقاسيم هناك صديق لي من مدينة تطوان بالمغرب إسمه عبد العزيز البقالي يعزف جميع التقاسيم المعروفة للعباقرة بدقة متناهية حتى أنك في بعض الأحيان لا تفرق بينه و بين التقسيم الأصلي. وهذا رابط لتقسيم "العجم على الراست" لهذه الأغنية:
https://www.youtube.com/watch?v=wr09l1CWlMI


اشكرك اخى العزيز المنير
لكن احب اؤكد على حاجة ان اللى بيعزف التقاسيم دى بيعزفها سماعى يعنى التقاسيم ما ينفعش تتكتب
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
__________________

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 18/01/2016 الساعة 15h42
رد مع اقتباس
  #4687  
قديم 18/01/2016, 17h08
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 139
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذي مساء الخير..
اسمح لي أن أحاول اجاوب على أسئلة حضرتك بعد اذن السادة الزملاء وقدر معلوماتي في هذا الشأن.
هل في برامج لفصل صوت المطرب عن موسيقا الأغنية؟

نعم يوجد الالاف البرامج لكده ومنها ما هو كذب ومنها ما هو جيد ومنها ما هو رائع. الكل متوفر وعلى حسب سعر البرنامج ولكن كلهم لهم شروط لفصل صوت المطرب.

- مثلا فئة لازم يكون التسجيل بالطريقة الحديثة يعني (طريقة التراكات) ... ودي معظم البرامج الشاطرة الحديثة..
- فئة أخري بتخفظ صوت الملف بشكل عام فحضرتك ولا تسمع صوت مطرب ولا موسيقا صحيحيه ودي برامج الكذب والمنتشرة على الساحة..
- فئة اخري من اللي بتعمد على الذكاء الاصطناعي .. ودي بتحاول تتعرف على صوت المطرب من خلال اهتزازات الفولكليز ومجموعة حسابات هندسية صوتية ودي برامج غالية جداً لأنها عندها مستوي تكنولوجيا حديث نسبياً..

ولكل فئة متطلبات وشروط للتعامل مع الملف الصوتي وطريقة عملها كلهم واحدة .. بعد مرحلة التعرف على صوت المطرب أو الفوكال أي كان وهنا اللي يفرق برنامج عن برنامج وهنا الفلوس والتكنولوجي بيلعب دور أنه ازي البرنامج يقدر من وسط زحمة التراكات المتداخلة يخرج صوت الفوكال بس دون المساس بباقي التراكات.
و زي ماقولت في برامج توطئ الصوت كله وخلاص وبرامج تتعرف على الفوكال بشكل حسابي وهندسي وبرنامج تستخدم طريقة فصل التراكات.

طيب البرامج دي بعد ما بتتعرف على الفوكال بتعمل ايه؟ بكل بساطة تعمل ميوت mute لتراك صوت المطرب وبالتالي حضرتك تسمع الموسيقا بس أو من الأخر اللازمات الموسيقية فقط في الأغاني الحديثة...

طيب السؤال ما مدي كفاءة البرامج دي مع الأغاني الحالية والقديمة:
الأغاني القديمة النتائج لا تتعدي 40% كفصل صحيح و دون تأثير على باقي التراكات...
الأغاني الحديثة لو بطريقة التراكات نسبة النجاح تفوق 70%
طيب مستقبل تقنية فصل الصوت ايه؟ الموضوع ماشي بشكل إيجابي في السنوات الحالية وبقي في اروجات بقيت بتعمل كده ومش برامج وبس...

استفسار حضرتك حول برامج كتابة النوتة من ملف صوتي...
الحقيقة الموضوع مش هبل... هههههه هما فعلا شغالين في كدة حالياً وفي نتائج بقيت معقولة بس نوعية البرامج دي غالية اوي اوي ومعقدة بدرجة شديدة وهي ماز الت في مرحلة البداية أصلا ومحتاجة لمستوي تكنولوجي غير متاح حاليا بقدر كافئ لكن في شركات بتصرف ملايين على تطوير الموضوع دة.

استفسار اخر وهو برامج قراءة النوتة من البي دي اف:
نعم هناك برامج وناجحة بنسبة 100% مادام النوتة مكتوبة عن طريق برنامج تدوين وواضحة ومكتوبة غربي تماماً وهناك برامج تحول النوتة من خط اليد إلى نوتة مكتوبة وبالطبع القراءة لكن برضو غالية ولها متطلبات في نوعية الملف وتعتمد على تكنولوجيا بدائية نوعا ما....
رد مع اقتباس
  #4688  
قديم 18/01/2016, 18h10
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اخى العزيز عمرو

اولا اشكرك على الشرح الوافى
ملحوظاتى : فهمت من كلامك ان كل انسان لو بصمة صوت .. ودى لما حد بيسجل لحد مكالمة وتدخل فى قضية مثلا ان فيه خبراء صوت على اجهزة معينة بيقولوا دى بصمة صوته ولا لأ .. ومن هنا البرنامج اللى انت بتقول عليه بيتعرف على بصمة الصوت دى وبيحذفها لوحدها لأنها بتكون متيمزة عن بصمة اى صوت آخر فى الملف الموسيقى
اما لما بقول برنامج كتابة النوتة من ملف صوتى هبل ... هو بالنسبة لى هبل ليه ؟
لأن هى ممكن تنجح لو انا جبت ملف ميدى صوتى صوت واحد فقط مكتوب على برنامج تدوين موسيقى وغربى مافيهوش ولا حاجة شرقى من اى نوع هنا ممكن البرنامج التدوين يكتبه بدقة ليه ؟ اولا انو سامع صوت واحد والكمبيوتر مش بيفكر هو بيعمل اللى سامعه .. الحاجة الاخطر انا لو كتبت اربع نوارات فى ماوزرة ... البرنامج انكور بيبقوا اربع نوارات بالمللى ولا همسة طول فى نغمة منهم لا اقل ولا اطول .. لكن انت لو عزفت الاربع نورات دول على الاورج .. مهما كن زمنك مظبوط عمرك ما حاتبقى زى الكمبيوتر .. يعنى حايبقى فيه نوار اطول واحد على 1000 من الشعرة او اقصر .. هنا البرنامج حايكتب اللى سامعه حايكتبها بالدقة المتناهية دى يعنى حايكتبها كروش ونقطة وخمسين تريبل وكواتريبل كروش فاهم قصدةى ؟ حاتبقى عك يعنى ... ده لو انت عازف صوت واحد اما لو اغنية البرنامج حايبقى سامع غير الموسيقى حاجات تانية ... واى شىء فى الدنيا مسموع بيبقى لو تردد صوتى يعنى كلاكس العربية مثلا ممكن عربيتى نغمة لا بيمول عربية تانى تختلف .. لو فرملت فجأة والعجر صفر فى الارض الكمبيوتر حايحسبها نغمة .. ومن هنا لو دخلت اى اغنية على برنامج التدوين حاتطلع حاجة زى الكشرى يعنى لعبكة ليس لها اى لون انا كان نفسى ف برنامج ممكن افصل صوت المطرب واعزف بدله بالكمنجة آدى القصد من الموضوع
مع اطيب تحياتى
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4689  
قديم 18/01/2016, 20h22
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 139
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل مساء الخير
فعلا العلم اثبت أنه لكل إنسان بصمة صوت فريدة تميزه عن شخص أخر حتى لو فيه تقارب في الجينات أو نوعية وطبقة الصوت... وحديثاً في مشاريع أصبحت شبه جاهزة للتسويق فيها بيوت تعمل أجهزتاها بصمة صوت صاحب البيت فقط وهكذا.

موضوع كتابة النوتات من ملف صوتي.. كل ما تقوله حقيقي 100% وعلشان كدة بقول الموضوع معقد جدا لكن للأمانة بقول انهم بيشغلوا على كده فعلا وبدوا يحققوا نتائج وانا كنت جربت برنامج من النوعية دي بس طبعاً النتائج كنوتة كانت سيئة للغاية لكن هناك ملايين تصرف على تحسين هذه العملية وهو الموضوع موضوع وقت فقط من وجهه نظري.

موضوع انه حضرتك تعزف بالكمنجة بدل صوت المطرب ممكن لو الأغنية حديثة وفي برنامج قوي من نوعية فصل التراكات وفي حل تأني بس من خلال الأستديوهات وبعض برامج الهندسة الصوتية وبرامج المعالجة الصوتية الغالية.
رد مع اقتباس
  #4690  
قديم 19/01/2016, 22h27
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم من مؤلفات عبد الوهاب الموسيقية

موسيقى عمر الخيام

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf موسيقى عمر الخيام.pdf‏ (35.6 كيلوبايت, المشاهدات 643)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 24 ( الأعضاء 0 والزوار 24)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 22h28.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd