* : أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h19 - التاريخ: 03/11/2025)           »          المقدمات الموسيقية والغنائية لمسلسلات التلفزيون العراقي (الكاتـب : anas e - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h08 - التاريخ: 03/11/2025)           »          سينما قصر النيل * ليلي ونهاري * اروح لمين *حب ايه (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h36 - التاريخ: 03/11/2025)           »          حفل اذاعة الاغانى النادر فى الخميس الأول من كل شهر (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h00 - التاريخ: 03/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 15h35 - التاريخ: 03/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 13h45 - التاريخ: 03/11/2025)           »          الفنان الراحل فضالة عبدالله فضالة (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 11h31 - التاريخ: 03/11/2025)           »          محمد السراج (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h24 - التاريخ: 03/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h38 - التاريخ: 03/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h46 - التاريخ: 03/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 16/01/2015, 13h59
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
فى ذكرى ميلاد الزعيم الراحل جمال عبد الناصر
اقدم لكم اغنية عبد الحليم حافظ الشهيرة

ياجمال يا حبيب الملايين

مع اطيب احياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf ياجمال ياحبيب الملايين.pdf‏ (29.6 كيلوبايت, المشاهدات 449)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 16/01/2015, 15h24
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


احبائى

اهدى الاخ العزيز المنير

دولاب

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf دولاب.pdf‏ (17.4 كيلوبايت, المشاهدات 846)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 16/01/2015, 20h24
altaifi altaifi غير متصل  
مواطـن مسـاهم
رقم العضوية:106782
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 15
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل شكراً جزيلاً لك على عطاءاتك المتجددة والمستمرة ، وصراحة تخوننا البلاغة والفصاحة في انتقاء عبارات شكر وتقدير نقدمها لك عن كل ما تقدمه لنا .. وأشكرك على النوتة الأخيرة لمحمد عبده الأماكن ، وأقدم لك الشكر والتقدير نيابة عن طالبيها .. ولي طلب لو تكرمت تدوين الأغنية المرفقة " لهجر قصرك " لا أعرف لمن ولكن يقال أن لها قصة حقيقة وتم تلحينها وغناها أكثر من فنان جورج وسوف ، عاصي الحلاني ، يارا سارية السواس، وغيرهم كثر .. فا ليت إذا سمح وقتك تضعها في القائمة ولك كل الود والمحبة .

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 01/02/2019 الساعة 17h46
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 17/01/2015, 12h33
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


احبائى
اقدم لكم موسيقى

ليالى المنصورة
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf ليالى المنصورة.pdf‏ (25.4 كيلوبايت, المشاهدات 7)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 24/03/2024 الساعة 17h10
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 19/01/2015, 00h03
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

تحية فنية استاذ عادل و اشكرك على الشرح الجميل و المعلومات القيمة و الذكريات الفنية المميزة . و خصوصا فيما يتعلق بالتفاصيل الدقيقة التي كانت وراء هذه الاغاني العظيمة ، كمراقبة العبقري محمد عبد الوهاب لملامح العازفين أثناء عزف جملة جديدة لتثبيتها او تعديلها او الغائها ، و اعتقد انك و بقية عازفي الزمن الجميل كنتم بمثابة بوصلة فنية دقيقة الاتجاه ، كنت سعيد جدا بالمثال الذي طرحته حضرتك عن اغنية دارت الايام التي اعتبرها اغنية مثالية و تركيز مكثف من الابداع فيما يخص اللحن ، الأداء ، التوزيع المذهل ، الكلمات . و اجمل ما فيها هو المقدمة السحرية التي تروي لنا حكاية الاغنية قبل ان تبدأ السيدة ام كلثوم بالغناء ، و ما يميز هذه الاغنية هو التنافس بين المذهب و الكوبليهات على عرش الابداع ،و هذا ما يميز جميع الحان الاستاذ عبد الوهاب عن البقية .
عذرا على الاطالة ، و أكرر الشكر و الامتنان .

اخى العزيز
نسيت اقول حاجة ان اى ملحن منهم شوف عمل مثلا كام جملة فى مقام البياتى مثلا .. لو 700 جملة ماينفعش تلصقهم ورا بعض لن مش حايحصل تجانس بينهم لأنو بيبقى قاصد ان كل جملة منهم مع انها فى نفس المقام لكن لها نكهة مختلفة تماما وهذه اهم صفات العبقرية .. والصفة دى ابتدت تتلاشى من بعدهم بسس توغل الاورج بالذات .. لأنه بيديك المقام كما هو كل مرة اما مع الكمنجات الامر بيختلف .. يعنى كنا بعد مانقرا الجملة من النوتة كان الملحن بيمسك العود ويسمعها لنا مرة تحس ان المى نصف بيمول خاسة كوما او زائدة كوما .. واويلعب فى حرف آخريعنى ال لا بيمول مثلا تبقى خاسة شعرة وده كان بيحصل فى كل النغمات ... وللعلم اقول لك على سر عبد الوهاب والسنباطى كانوا مش بيحبوا النوتة يعنى كان احلى متعة عندهم فى بروفات ام كلثوم لأنو بيحفظ الفرقة بالعود كانت بتاخد وقت اطول لكن شوف كمية الطرب والسلطنة لن كل جملة كان بعد ما الفرقة تحفظها يبتدى يعمل لها تجميل يعنى هو عايزها تتعزف ازى زائد كمان حاجة .. اسمع كل مقدمات ام كلثوم تلاقى الافتااحية فى كل اغنية لها نكهة خاصة جدا بعدها 4 موايزي ايقاع كان عبد الوهاب لازم يعمل شىء مخالف كان بيعملهم 3 موازير ومع الايقلع بيعمل تركيبة من آلات مختلفة كل اغنية لازم تكون نكهتها مختلفة والكلام لو تكلمنا عشر سنين مش حايخلص واطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 19/01/2015 الساعة 08h48
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 19/01/2015, 08h50
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم اغنية شامية

شوقولك فينا نرجع

الاغنية دى صعوبتها فى سهولتها ... يعنى بتتميز بالطرب الاصيل البطىء يعنى بتحتاج العازف مش يقرا نوتة وخلاص ولكن يغنيها وهو بيقراها
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf شو قولك فينا نرجع.pdf‏ (29.0 كيلوبايت, المشاهدات 852)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #7  
قديم 22/01/2015, 01h49
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


احبائى
اقدم لكم من تراث الفنان سيد درويش

ياواش ياواش يامرجيحة

طبعا انا ازعجت الاستاذ نور الصباح كذا مرة فى طلب روابط تانية ليه ؟ الاغنية دى ماهاش مصدر موثق يعنى كله بيقولها اللاوى وخلاص كده .. وكلمة اللاوى فى المصطلحات المصرية الدارجة يعنى كل شىء كان او زى ما بتطلع او هو لاقطتها او حافظها كده .. انا طبعا سماعها من زمان بسمش مركز فيها اوى هى المفروض اصلا نهاوند بس فى كلمة اياواش يامرجيحة فيه لاناتوريل دى انا اكتشفتها فى التسجيل لما دققت ودى حركة كانت موضة زمان العُربة دى وبعدين لا نص بيمولولابيمول يعنى احتاجت منى تركيز .. بس المشكلة الكبرى كانت عدم وجود مقمدة وانا جمعت لها ال3 موازير دول .. لكن فيه حاجة مرعجة ان برضو كل التسجيلات مش مضبوطة انا كتبتها من التسجيل الاول اللى نزله الاستاذ نور الصباح مش سامع ولا دوم وده اللى بيحدد لى اول مازورة وكانت المشكلة اكتبها ياواش من اول الموزورة ولا بعد نوارين ولما دققت فيها لقيتها زى ما انا عامل كده اضبط يعنى انا حسيت مكان الدوم بالاحساس
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf ياواش.pdf‏ (23.3 كيلوبايت, المشاهدات 636)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #8  
قديم 24/01/2015, 13h20
nazehmohamed nazehmohamed غير متصل  
رحمة الله عليه
رقم العضوية:536526
 
تاريخ التسجيل: August 2010
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر
العمر: 67
المشاركات: 70
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاستاذ الفاضل
عادل صموئيل
كل سنة وأنت دائما بخير
أطال الله عمرك
ومتعك بالصحة والعافية
وصلتني رسالتكم الغالية
وبإذن الله سوف أقوم بعمل اللازم
لك خالص تحياتي ومحبتي
نزيه محمد
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 19/01/2015, 09h39
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم اغنية شامية
شوقولك فينا نرجع
الاغنية دى صعوبتها فى سهولتها ... يعنى بتتميز بالطرب الاصيل البطىء يعنى بتحتاج العازف مش يقرا نوتة وخلاص ولكن يغنيها وهو بيقراها
مع اطيب تحياتى

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

ســــــــــــــــــلمت يــــــــــــــــــداك
وسلمت لــــــــــــــــــــــنا
وهنيا لك يا فاعل الخير والثواب
و عقبال نوتة
ياواش ياواش يامرجيحة
وقد رفعنا لكم عدد ( 2 ) رابط للأغنية
لعل أحدهما يفى بالغرض

لأنى فى أشد الحاجة إليها
وشكررررررررررررررررررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح

رد مع اقتباس
  #10  
قديم 19/01/2015, 12h18
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

تدوين جميل لأغنية شو قولك ،التي يحفظها الجميع على اختلاف أذواقهم الفنية . و توصيفك استاذ عادل بانها من النوع السهل الممتنع دقيق جدا و الاحظ ان الكثير من العازفين يكسرون الايقاع و بالذات دون مصاحبة للغناء . و تعليقا على كلامك الجميل فيما يخص تعدد الجمل اللحنية للمقام ذاته مع الاحتفاظ بخصوصية كل جملة ، استطيع ان اعمل ريميكس لعشرات الأغاني الحديثة دون ان تشعر بتغير اللحن و هذه كارثة كبرى تدل على مدى الانحدار الفني .
شكرا لك .


اخى العزيز اشكرك على التفهم وكلامك بيفتح مواضيع اكتر واكتر بس المهم ان الاعضاء ممكن يستفيدوا
او انا سألتك سؤال ايه الفرق الخطير بانك تدخل متحف .. او انك تروح السوق .. فى السوق اى شىء حتلاقيه بيبقى فيه منه كتير جدا يعنى الملابس المصنع بيعمل ألاف من كل قطعة والموبيليا وخلافه .. لذلك كل قطعة بنستعملها ولما تدوب بنغرها لكن مالهاش اى قيمة فنية ... اما المتحف كل قطعة فيه بيبقى لها قيمة فنية والا لن اللى عملها عمل منها قطعة واحدة فقط وده سر تميزها وثانيا ما اقدرش تعجبنى قطعة ف المتحف وانزل اى سوق اشترى زيها .. داوقتى عشان مفيش تذوق كل الاغانى شبع بعض لكن زمان كان لازم كل اغنية تبقى لها نكهة متميزة .. اما موضوع اغنية شوقولك ليه العازفين بيكسروا الايقاع .. اولا متعودين ع الاغانى السريعة يعنى الاغانى السريعة بتحتاج تكنيك عالى اما الاغانى البطيئة اصعب منها لنها بتحتاج عازف متذوق جدا , يعنى انا مثلا لما بسجل احد معزوفاتى .. مش انا حافظها وممكن اعزفها فى اى وقت .. بطون طبعا عازفها من قبل ممن آلاف المرات لكن عشان اسجلها وتتحسب عليا لازم ابتدى اسمعها من اول وجديد وبكتشف فيها خبايا ماكنتش شايفها من قبل ( وده للعلم بيحصل معابا كتيلا اثناء الدتوين لنى بضع الاغنية على الميكروسكوب ) بعدين ببتدى ادندنها وانا ماشى فى الشارع او اثناء قيادة السيارة وبالذات فى اشارات المرور المزعجة اللى بنقف فيها كتير ... بمسك جزء جزء او كوبليه كوبليه .. بغنيها لازم بعدين لما تكتمل نبدأ فى عملية الاخراج .. يعنى الجملة اللى بتغنيها ام كلثوم ازاى اقولها انا بالكمنجة وتطلع حلوة زى ام كلثوم وايه الحلية اللى ممكن اضعها او طريقة سحب اصبع ... جملة مثلا بيعزفها القانون ازاى اقولها بالكمنجة مع انها معمولة اصلا للقانون وازاى اقولها احلا من القانون ... من هنا فيه جمل بتبقى طويلة بحسبها كويس بحيث تطلع مضبوطة وماتخرجش عن الوحدة اما العازف اللى مش بيعمل كده اكيد لازم اى علامة طويلة يعنى مثلا روند زائد نوار تطلع منه اطول او اقصر ... فيه شىء تانى خطير وهو الفزلكة او ان العازف بيستعرض مهارته ... وهنا بيخرج عن الوحدة وبيشوه الجملة بيخليها هلامية مالهاش معنى .. وكان اهم شىء ايامنا ان العازف لازم يلتزم باللى حفظه عن الملحن مش مسموح لو باكتر من عُربة واحدة يضع فيها بصمته يعنى شوف الحفناوى كان الصولو هو هو زى ماحافظ حتى لو عزفه فى 20 حفلة لأن الناس حافظاه كده ولو قال حاجة تانية الناس مش حاتفهمها .. مشكلة الفزلكة دى موجودة عند اصالة ... وابتدت مع فرقة هانى مهنى لأنه كان مع الماسية وام كلثوم محدد زى ما الملحن عايز .. لما اصبح هو صاحب الفرقة بيعمل زى ماهو عايز يعنى فيه جملة بتقولها الفرقة بتكون ملتزمة بالنوتة بعدين هو يقولها يحط حاجات من عنده انا شخصيا مش بفهمها وهو كده بيضيع اللحن لأن الفرقة بتقولها بعدين الاورج ثم الفرقة ثم الاورج المفروض ان الجمهور سمعها 4 مرات تبتدى تتحفظ يعنى الجمهور يفهما لكن لو قالتها الفرقة بعدين يدخل الاورج ( او الصولو ) يشوهها يبقى مسح اللى قالته الفرقة لما الفرقة تعزفها تانى بيكونخلاص تركيز الجمهور معاها طار وهكذا .. يعنى انا لما بدون اغنية وبيبدأ الاورج ثم الفرقة انا بدونها من الفرقة لنها اضبط .. والكارثة ( وحصلت كذا مرة ) ان بيكون الحملة بيقولها صولو الاورج فقط ماحدش بيعيدها .. طبعا المفروض قدامه نوتة وهو بيقول حاجات تانية هلامية فاكر انها احلا كده انا لابفهمها وماتفعش تتدون بضطر الغى تدوين الاغنية كلها لأنى مش معقول اكتبها ناقصة جملة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 19/01/2015 الساعة 18h40
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 23h45.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd