* : أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 15h06 - التاريخ: 07/09/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h38 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محمد أفندى سلامه (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h27 - التاريخ: 07/09/2025)           »          ملفات بجودة عالية من الأعضاء لقسم العراق - 2017 (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h20 - التاريخ: 07/09/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h00 - التاريخ: 07/09/2025)           »          كاريمان (الكاتـب : FAROUK_EL_SHAFEI - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h51 - التاريخ: 07/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h43 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محرم فؤاد- 25 يونيو 1934 - 27 يونيو 2002 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h38 - التاريخ: 07/09/2025)           »          توفيق الآلايلى - تقاسيم و اعمال (الكاتـب : hussien dawoud - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h31 - التاريخ: 07/09/2025)           »          سيد إسماعيل- 1928 - 11 يناير 2006 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 09h51 - التاريخ: 07/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 04/02/2014, 05h54
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم من روائع عبد الوهاب القيدمة
اغنية من العيار التقيل جدا جدا مع ان حجمها صغير

سهرت منه الليالى

الاغنية دى طلبها الاخ العزيز حليم من المغرب ... ولو تسمحوا لى اتكلم عنها شوية ( من وجهة نظرى طبعا )
انا احترمت الاختيار لأن الاغنية دى من اصعب اغانى عبد الوهاب وانا بخبرتى عمرى ما سمعت حد لا بيغنيها ولابيعزفها وما اعتقدش ان حد من اللى بيقلدوا عبد الوهاب يتجرأ ويغنيها لنها من النوع اللى تتسمع فقط يعنى عندنا مصطلح فى مصر بيقول شغل المعلم لنفسه يعنى العملاق بيعمل اغنى كتير ممكن حد يغنيها لكن كل فترة بيعمل حاجة فلتة كده يقول انا كبير اوى ... من نكهة الاغنية وطعم الفرقة انا احس انها اتسجلت فى الفترة من 1938 الى 1942 فى الحدود دى والملحوظ ان عبد الوهاب استعمل فيها الاكورديون بشكل اساسى يعنى مش بليغ حمدى اول من استعمله ولكن بليغ حمدى اول من ادخله فرقة السيدة ام كلثوم .. وعبد الوهاب تقريبا استعمل او كان اول ملحن يستعمل كل الآلات الموسيقية الغربية فى الاغانى المصرية .. مشكلة صعوبة الاغنية دى انهم فى الوقت ده ماكانوش بيستعملوا النوتة الموسيقية كان الملحن ولو هو كمان المطرب بيقعد مع الفرقة عدد كبير من البروفات لحد ما يحفظوا اللحن ثم يسجلوه .. ولما كان التسجيل زمان على اقراص الشمع كان لازم ان المطرب يسجل الاغنية كلها مرة واحدة او يسجل وجه الاسطوانة الاول مدته 4 دقائق ثم يسجل وجه الاسطوانة الثانى وهو نصف الاغنية الثانى وبالطبع لو حد غلط بيعيدوا التسجيل من الاول تانى لحد ما يطلع احسن حاجة .. الحركة دى ومع عبد الوهاب بالذات يعنى ممكن يكون يوم التسجيل غنى الاغنية دى مش اقل من خمسين مرة .. وطالما هو الملحن كل ما بيعيد اكتر بيعمل تجويد اكتر وممكن واكيد بتطلع حاجات تكون الفرقة مش هى دى اللى حفظتها ولكن كمحترفين بيتابعوا المطرب وبالتأكيد مع عبقرية عبد الوهاب بتطلع عبقريات اداء بيبقى من الصعب حد غيره يقولها
المشكلة اننا باديين نهاوند بعدين قلب عجم او ماجير .. ولما دخلنا فى الكوبليه حصلت الحاجة اللى انا مش بحب اتكلم فيها يعنى دخل مقام شرقى مش عادى .. وحصل قدامى كتير وكمان هنا ف المنتدى ان ناس من الشاطرين بيختلفوا ويتخانقوا على المقام كل واحد بقول حاجة .. انا مش بدخل فى الخنافة دى وبحول الموضوع للخ العزيز محمد الآلاتى
بس انا عادل صموئيل بشتغل ازاى ودى تهم كل المدونين الجدد .. اى مقام غريب او مش بياتى صريح مثلا انا بشوف كنت فى مقام ايه وعلامات التحويل الجديدة ايه يعنى بسمع بكتب اللى انا سامعه مش المقام اللى انا حاسه ودى خطيرة جدا جدا لأنى لو حاسس مقام وكان احساسى غلط حاكتب غلط وبالذات زى ماقلت المقامات الغريبة او المش متداولة بتبقى قابلة للشك وكمان ان البرنامج اللى بكتب بيه غربى يعنى المى نصف بيمول وانا بكتبها هو بيغنيها بيمول يعنى مخى بيبوظ ... وعبد الوهاب لو طريقى خبيثة فى الدخول للمقامات دى يعنى لما القانون دخل انا حسيت انو بيعمل سىنصف بيمول مع ال لا بيمول بتاعتنا الاصلية .. بس الحاجات اللى بيعملها عبد الوهاب خلتنى مش مستريح ومسكت الكمنجة ( وللعلم انا مش بمسك الكمنجة واشك فى اللى بكتبه إلا مثلا مرة كل كذا سنة لن غلط جدا استعين بآلة موسيقية وانا بدون لأن دى تدمر اذنى الموسيقية وتخلى المدون مش ممكن يعرف يكتب صح من غير ما يجس اللى بيكتبو على آلة ودى بالنسبة لواحد محترف مثلى كارثة ) بس اضطريت افضل ما اكتب غلط اكتشفت ان عبد الوهاب الخبيث عامل السى ناتوريل وال لا هى اللى نصف بيمول .... بس انا بالطبع افتخر انى كتبت اللحن الصعب ده لن من المستحيل ان حد يقدر يكتبو .. بس الذ حاجة انا حاسس انى عملتها انى لما كتبته فكيت الطلاسم بتاعتو يعنى اعتقد حا يبقى سهل اوى معاكم والاخ العزيز حليم ان شاء الله يعزفه بدون مشاكل المضحك انى كتبت الكوبليه الاول النهاوند فى نصف ساعة والكوبليه الثانى فى يوم ونصف
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf سهرت منه الليالى.pdf‏ (54.4 كيلوبايت, المشاهدات 1303)
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 04/02/2014, 07h16
RADIAOMAR RADIAOMAR غير متصل  
مواطن مساهم
رقم العضوية:475220
 
تاريخ التسجيل: November 2009
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 1
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى

اقدم لكم من روائع عبد الوهاب القيدمة
اغنية من العيار التقيل جدا جدا مع ان حجمها صغير

سهرت منه الليالى

الاغنية دى طلبها الاخ العزيز حليم من المغرب ... ولو تسمحوا لى اتكلم عنها شوية ( من وجهة نظرى طبعا )
انا احترمت الاختيار لأن الاغنية دى من اصعب اغانى عبد الوهاب وانا بخبرتى عمرى ما سمعت حد لا بيغنيها ولابيعزفها وما اعتقدش ان حد من اللى بيقلدوا عبد الوهاب يتجرأ ويغنيها لنها من النوع اللى تتسمع فقط يعنى عندنا مصطلح فى مصر بيقول شغل المعلم لنفسه يعنى العملاق بيعمل اغنى كتير ممكن حد يغنيها لكن كل فترة بيعمل حاجة فلتة كده يقول انا كبير اوى ... من نكهة الاغنية وطعم الفرقة انا احس انها اتسجلت فى الفترة من 1938 الى 1942 فى الحدود دى والملحوظ ان عبد الوهاب استعمل فيها الاكورديون بشكل اساسى يعنى مش بليغ حمدى اول من استعمله ولكن بليغ حمدى اول من ادخله فرقة السيدة ام كلثوم .. وعبد الوهاب تقريبا استعمل او كان اول ملحن يستعمل كل الآلات الموسيقية الغربية فى الاغانى المصرية .. مشكلة صعوبة الاغنية دى انهم فى الوقت ده ماكانوش بيستعملوا النوتة الموسيقية كان الملحن ولو هو كمان المطرب بيقعد مع الفرقة عدد كبير من البروفات لحد ما يحفظوا اللحن ثم يسجلوه .. ولما كان التسجيل زمان على اقراص الشمع كان لازم ان المطرب يسجل الاغنية كلها مرة واحدة او يسجل وجه الاسطوانة الاول مدته 4 دقائق ثم يسجل وجه الاسطوانة الثانى وهو نصف الاغنية الثانى وبالطبع لو حد غلط بيعيدوا التسجيل من الاول تانى لحد ما يطلع احسن حاجة .. الحركة دى ومع عبد الوهاب بالذات يعنى ممكن يكون يوم التسجيل غنى الاغنية دى مش اقل من خمسين مرة .. وطالما هو الملحن كل ما بيعيد اكتر بيعمل تجويد اكتر وممكن واكيد بتطلع حاجات تكون الفرقة مش هى دى اللى حفظتها ولكن كمحترفين بيتابعوا المطرب وبالتأكيد مع عبقرية عبد الوهاب بتطلع عبقريات اداء بيبقى من الصعب حد غيره يقولها
المشكلة اننا باديين نهاوند بعدين قلب عجم او ماجير .. ولما دخلنا فى الكوبليه حصلت الحاجة اللى انا مش بحب اتكلم فيها يعنى دخل مقام شرقى مش عادى .. وحصل قدامى كتير وكمان هنا ف المنتدى ان ناس من الشاطرين بيختلفوا ويتخانقوا على المقام كل واحد بقول حاجة .. انا مش بدخل فى الخنافة دى وبحول الموضوع للخ العزيز محمد الآلاتى
بس انا عادل صموئيل بشتغل ازاى ودى تهم كل المدونين الجدد .. اى مقام غريب او مش بياتى صريح مثلا انا بشوف كنت فى مقام ايه وعلامات التحويل الجديدة ايه يعنى بسمع بكتب اللى انا سامعه مش المقام اللى انا حاسه ودى خطيرة جدا جدا لأنى لو حاسس مقام وكان احساسى غلط حاكتب غلط وبالذات زى ماقلت المقامات الغريبة او المش متداولة بتبقى قابلة للشك وكمان ان البرنامج اللى بكتب بيه غربى يعنى المى نصف بيمول وانا بكتبها هو بيغنيها بيمول يعنى مخى بيبوظ ... وعبد الوهاب لو طريقى خبيثة فى الدخول للمقامات دى يعنى لما القانون دخل انا حسيت انو بيعمل سىنصف بيمول مع ال لا بيمول بتاعتنا الاصلية .. بس الحاجات اللى بيعملها عبد الوهاب خلتنى مش مستريح ومسكت الكمنجة ( وللعلم انا مش بمسك الكمنجة واشك فى اللى بكتبه إلا مثلا مرة كل كذا سنة لن غلط جدا استعين بآلة موسيقية وانا بدون لأن دى تدمر اذنى الموسيقية وتخلى المدون مش ممكن يعرف يكتب صح من غير ما يجس اللى بيكتبو على آلة ودى بالنسبة لواحد محترف مثلى كارثة ) بس اضطريت افضل ما اكتب غلط اكتشفت ان عبد الوهاب الخبيث عامل السى ناتوريل وال لا هى اللى نصف بيمول .... بس انا بالطبع افتخر انى كتبت اللحن الصعب ده لن من المستحيل ان حد يقدر يكتبو .. بس الذ حاجة انا حاسس انى عملتها انى لما كتبته فكيت الطلاسم بتاعتو يعنى اعتقد حا يبقى سهل اوى معاكم والاخ العزيز حليم ان شاء الله يعزفه بدون مشاكل المضحك انى كتبت الكوبليه الاول النهاوند فى نصف ساعة والكوبليه الثانى فى يوم ونصف
مع اطيب تحياتى
يا أحلى صباح يا أستاذ عادل
لك ألف شكر على هذه الهدية الرائعة و هذا الشرح المهم لخطورة الكوبليه الثاني والذي سيعرف لا محالة نقاشا
كبيرا من طرف المختصين من أعضاء المنتدى
أطلب الله أن يحفظك و يديم عليك نعمه و يمتعك بموفور الصحة و العافية
شكرًا شكرًا شكرًا و جازاك الله خيرا يا راجل يا كريم
حليم
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 04/02/2014, 07h38
muhamadibra muhamadibra غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:660478
 
تاريخ التسجيل: October 2012
الجنسية: مصرية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 33
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى

اقدم لكم من روائع عبد الوهاب القيدمة
اغنية من العيار التقيل جدا جدا مع ان حجمها صغير

سهرت منه الليالى

الاغنية دى طلبها الاخ العزيز حليم من المغرب ... ولو تسمحوا لى اتكلم عنها شوية ( من وجهة نظرى طبعا )
انا احترمت الاختيار لأن الاغنية دى من اصعب اغانى عبد الوهاب وانا بخبرتى عمرى ما سمعت حد لا بيغنيها ولابيعزفها وما اعتقدش ان حد من اللى بيقلدوا عبد الوهاب يتجرأ ويغنيها لنها من النوع اللى تتسمع فقط يعنى عندنا مصطلح فى مصر بيقول شغل المعلم لنفسه يعنى العملاق بيعمل اغنى كتير ممكن حد يغنيها لكن كل فترة بيعمل حاجة فلتة كده يقول انا كبير اوى ... من نكهة الاغنية وطعم الفرقة انا احس انها اتسجلت فى الفترة من 1938 الى 1942 فى الحدود دى والملحوظ ان عبد الوهاب استعمل فيها الاكورديون بشكل اساسى يعنى مش بليغ حمدى اول من استعمله ولكن بليغ حمدى اول من ادخله فرقة السيدة ام كلثوم .. وعبد الوهاب تقريبا استعمل او كان اول ملحن يستعمل كل الآلات الموسيقية الغربية فى الاغانى المصرية .. مشكلة صعوبة الاغنية دى انهم فى الوقت ده ماكانوش بيستعملوا النوتة الموسيقية كان الملحن ولو هو كمان المطرب بيقعد مع الفرقة عدد كبير من البروفات لحد ما يحفظوا اللحن ثم يسجلوه .. ولما كان التسجيل زمان على اقراص الشمع كان لازم ان المطرب يسجل الاغنية كلها مرة واحدة او يسجل وجه الاسطوانة الاول مدته 4 دقائق ثم يسجل وجه الاسطوانة الثانى وهو نصف الاغنية الثانى وبالطبع لو حد غلط بيعيدوا التسجيل من الاول تانى لحد ما يطلع احسن حاجة .. الحركة دى ومع عبد الوهاب بالذات يعنى ممكن يكون يوم التسجيل غنى الاغنية دى مش اقل من خمسين مرة .. وطالما هو الملحن كل ما بيعيد اكتر بيعمل تجويد اكتر وممكن واكيد بتطلع حاجات تكون الفرقة مش هى دى اللى حفظتها ولكن كمحترفين بيتابعوا المطرب وبالتأكيد مع عبقرية عبد الوهاب بتطلع عبقريات اداء بيبقى من الصعب حد غيره يقولها
المشكلة اننا باديين نهاوند بعدين قلب عجم او ماجير .. ولما دخلنا فى الكوبليه حصلت الحاجة اللى انا مش بحب اتكلم فيها يعنى دخل مقام شرقى مش عادى .. وحصل قدامى كتير وكمان هنا ف المنتدى ان ناس من الشاطرين بيختلفوا ويتخانقوا على المقام كل واحد بقول حاجة .. انا مش بدخل فى الخنافة دى وبحول الموضوع للخ العزيز محمد الآلاتى
بس انا عادل صموئيل بشتغل ازاى ودى تهم كل المدونين الجدد .. اى مقام غريب او مش بياتى صريح مثلا انا بشوف كنت فى مقام ايه وعلامات التحويل الجديدة ايه يعنى بسمع بكتب اللى انا سامعه مش المقام اللى انا حاسه ودى خطيرة جدا جدا لأنى لو حاسس مقام وكان احساسى غلط حاكتب غلط وبالذات زى ماقلت المقامات الغريبة او المش متداولة بتبقى قابلة للشك وكمان ان البرنامج اللى بكتب بيه غربى يعنى المى نصف بيمول وانا بكتبها هو بيغنيها بيمول يعنى مخى بيبوظ ... وعبد الوهاب لو طريقى خبيثة فى الدخول للمقامات دى يعنى لما القانون دخل انا حسيت انو بيعمل سىنصف بيمول مع ال لا بيمول بتاعتنا الاصلية .. بس الحاجات اللى بيعملها عبد الوهاب خلتنى مش مستريح ومسكت الكمنجة ( وللعلم انا مش بمسك الكمنجة واشك فى اللى بكتبه إلا مثلا مرة كل كذا سنة لن غلط جدا استعين بآلة موسيقية وانا بدون لأن دى تدمر اذنى الموسيقية وتخلى المدون مش ممكن يعرف يكتب صح من غير ما يجس اللى بيكتبو على آلة ودى بالنسبة لواحد محترف مثلى كارثة ) بس اضطريت افضل ما اكتب غلط اكتشفت ان عبد الوهاب الخبيث عامل السى ناتوريل وال لا هى اللى نصف بيمول .... بس انا بالطبع افتخر انى كتبت اللحن الصعب ده لن من المستحيل ان حد يقدر يكتبو .. بس الذ حاجة انا حاسس انى عملتها انى لما كتبته فكيت الطلاسم بتاعتو يعنى اعتقد حا يبقى سهل اوى معاكم والاخ العزيز حليم ان شاء الله يعزفه بدون مشاكل المضحك انى كتبت الكوبليه الاول النهاوند فى نصف ساعة والكوبليه الثانى فى يوم ونصف
مع اطيب تحياتى
د
فعلا رائعة والكبير كبير - ملك التدوين والعطاء
د محمد ابراهيم
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 04/02/2014, 09h46
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اخى العزيز الأستاذ الفنان عادل صمؤيل

اود ان اشكر اخى الأستاذ حليم الذ استفز الحاسه الفنيه لديك بهذا الأختيار الرائع لإغنية سهرت منه الليالى لعبد الوهاب وجعلك تدونها بهذه السرعه ...وهى اغنيه شديدة الرقه والجمال والشاعريه وتحتوى على عبقريه فى الأداء لصوت نادر وانا اتفق معك ان التدوين من خلال السمع ادق من التدوين من خلال الأحساسوانا لا زلت اتذكر الجدل والنقاش الذ دار فى اغنية اهواك فى كوبليه الاقيك مشغول وشاغلنى بيك وكان موقفك انك دونتها كما سمعتها.

اما شرحك للصعوبات التى واجهتها فى تدوين اللحن فكان بسيطا وسهلا وهو مهم لأنه قد يطرح نقاشات ويفيد العازف وخاصة فى مسألة الغيير فى المقامات .

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو )
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 04/02/2014, 10h02
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم من روائع عبد الوهاب القيدمة
اغنية من العيار التقيل جدا جدا مع ان حجمها صغير
سهرت منه الليالى
الاغنية دى طلبها الاخ العزيز حليم من المغرب ... ولو تسمحوا لى اتكلم عنها شوية ( من وجهة نظرى طبعا )

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

ونشــــــــكر لكم الأفضال
و شكررررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 04/02/2014, 12h07
eagleeast eagleeast غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:627120
 
تاريخ التسجيل: February 2012
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الشكر كل الشكر لمنتدى سماعى ورواد واعضاء المنتدى اللى دايما بنستفيد من خبراتهم وخصوصا العملاق استاذى \عادل اللى بعتبره مثلى الاعلى واللى بحاول اوصل لربع معرفته الموسيقيه واللى بترجاه ان يدون لى الاغنيه دى علشان محتاجها فى البرلمان المدرسى يوم الاثنين القادم
‫ط§ط*ظ…ظˆط§ ظ…طµط± ظٹط§ظ…طµط±ظٹظ†‬â€ژ - YouTube
واسف جدا على تاخرى على المنتدى وده لظروف خارجه عن ارادتى وظروف المعيشه اللى مخليانى بجرى بسرعه علشان احصلها....... وشكرا جزيلا

اخى العزيز انا نزلت الملف وحولته ملف صوتى بمجرد انى شفتو ومش عشانك انت فقط ولكن عشان مصر .. يعنى العمالقة اللى بشتغل معاهم كان من اهم معالمهم الوطنية اكتر من اى حاجة فى الدنيا يعنى خلال حرب 1973 احنا كنا مقيمين فى ستوديو 46 فى الاذاعة 8 ايام ماروحناش بيوتنا بنعمل الاناشيد والاغانى الوطنية الجميلة اللى انتم كلكم عارفينها واحنا دلوقتى فى حالة حرب انا بتخيل انها اكتر واخطر من حرب 73 مائة مرة لأن حرب 73 كنا بنحارب اليهود من وجهة نظرى واكيد حاتتفقوا معايا : كانت جبهة واحدة من الشرق يعنى العدو امامنا وكانت بمصطلحات الحروب حرب نظيفة يعنى جيشنا العظيم لو ثأر عند اليهود وارضنا محتلة وكنا بناخد حقنا الشرعى لكن الحرب القذرة الحالية ناس خونة نسيوا دينهم ونسيوا عروبتهم ونسيوا انتمائهم لوطنهم ومش عارف هم عايزن ايه حرب 73 كان جبهة زاحدة من الشرق لكن دلوقتى الحرب 700 جبهة من جميع الإتجاهات وكمان من تحت ومن فوق يعنى ممكن تفتح الحنفية ينزل لك منها واحد ارهابى بس كلهم نسيوا حاجتين اولا ان الله مع الحق ويمهل شوية او وشيتين ولكنه لايهمل ابدأ وثانيا ان مصر على مر التاريخ هى مقبرة الغزاة والتتار مثلا حرقوا كل الدول اللى مروا عليها لكن جم عند مصر وفرمناهم هنا والامبراطوريات اللى بهدلت الدنيا كانت نهايتها عند مصر يعنى كلمة جنود مصر خير اجناد الارض مش من فراغ ولا مجاملة احنا من 7000 سنة جيش ربنا واقف معاه لأنه عمره ما استخدم قوته فى الاعتداء على حد احنا كنا نعادى من يعادينا ونسالم من يسالمنا وعمرنا ما بخلنا بجنودنا البواسل على اى شقيق عربى احتاجنا واحنا ساهمنا فى تحلايلا كل الدول اللى كان الاستعمار محتلها واذا كنا اليمو بنحزن وبنبكى لكن ابشروا بكرا حاتبتسموا ان شاء الله
وعشان خاطر مصر حابتدى اكتب لك فيها حالا ان شاء الله
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 04/02/2014 الساعة 19h12
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 04/02/2014, 12h42
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم
كل التحية و التقدير للأستاذ عادل على مجهوداته الجبارة و العملاقة في تدوين هذه الروائع الجميلة
ولي طلب أستاذ عادل أغنيتين من تدوينك لصباح "زي العسل" و "ياأنا ياأنا" و الإثنين من ألحان بليغ حمدي و أكون ممنون
شكرخاص لأخي العزيز عاصم على كلمته الطيبة
هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 04/02/2014, 16h52
درأرسلان درأرسلان غير متصل  
مواطـن مسـاهم
رقم العضوية:544272
 
تاريخ التسجيل: September 2010
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 1
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذي الغالي ،

سهرت منه الليالى، كلمات أمير الشعراء أحمد شوقى، تلحين وغناء محمد عبد الوهاب، تدوين أستاذ الأساتذة عادل صموئيل، والله إننا لجد محظوظون لإنتمائنا لمنتدى سماعي ولكوننا تلامذة العملاق الكريم الأستاذ عادل، بارك الله فيك على ما تقدمه من خدمات للثقافة الموسيقية العربية، وأتقدم إليكم أصالة عن نفسي و نيابة عن زملائي الأطباء، أعضاء فرقة عشاق الطرب العربي الأصيل بكامل التحية والتقدير

أخوكم د المصطفى أرسلان
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 7 ( الأعضاء 0 والزوار 7)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 19h43.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd