* : نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : صالح المانسي - - الوقت: 10h23 - التاريخ: 02/11/2025)           »          على الرياحي- 30 مارس 1912 - 27 مارس 1970 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h56 - التاريخ: 02/11/2025)           »          محمد الجراري(مونولوجيست) 3 أفريل 1925 - 14 جوان 1997 (الكاتـب : Karim Samaali - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h28 - التاريخ: 02/11/2025)           »          ليلي محمود وأحمد محمود (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : لقمان سلطان - - الوقت: 07h59 - التاريخ: 02/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لقمان سلطان - - الوقت: 07h47 - التاريخ: 02/11/2025)           »          فايزة أحمد- 5 ديسمبر 1930 - 21 سبتمبر 1983 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 06h04 - التاريخ: 02/11/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 02/11/2025)           »          فرقة رضا للفنون الشعبية (الكاتـب : hassan youssef - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 02/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h50 - التاريخ: 02/11/2025)           »          شــاديــة- 8 فبراير 1931 - 28 نوفمبر 2017 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h41 - التاريخ: 02/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 07/11/2013, 19h54
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

سؤال بمناسبة النوتات الجميلة للفنانة الكبيرة فايزة أحمد ، أستاذ عادل :

- في سورية و أظن في بلاد الشام عموماً لا تحظى الفنانة الكبيرة فايزة أحمد بشعبية مماثلة لغيرها من المطربات القديرات مثل وردة الجزائرية - نجاة الصغيرة - ميادة الحناوي - شادية .

و أنا سأقول رأيي في هذا كمستمع :
أعتقد أن مستوى الألحان التي قُدمت لفايزة أحمد كانت أقل قيمة من التي قدمت لوردة أو ميادة مثلاً ، لأن الملحن محمد سلطان لم يصل إلى مستوى محمد عبد الوهاب أو بليغ حمدي في كثير من أعماله ، و بالطبع هذا لا ينفي أن ألحاناً رائعة خالدة موقعة باسمه .
لو غنت فايزة أحمد نفس الأغاني التي قدمتها نجاة أو وردة أو ميادة ، لكانت حققت نجاحاً باهراً ، يتجاوز ما حققته بأشواط بعيدة .

أود معرفة رأي حضرتك ، وشكرا لك على منحنا فرصة طرح الأسئلة .

اخى العزيز
وانا اشركم على الاسئلة لأنها بتحرك جوايا كلام كتير مخزون وانا مش بكتب مقالات الايام دى بمعنى انى انا افتح موضوع واتكلم فيه لكن لما حد بيسأل بيبقى عايز يعرف معلومة وانا احب كده اكتر من انى اكتب كلام ممكن مايستهويش ناس كتير
انا طبعا كلامى يختلف عن كل الناس ( واكتر واخطر شىء الصحفيين اللى بيكتبوا فى الجرائد فى المواضيع الفنية اللى مش بيفهموا فيها ) وانا شخصيا عزفت مع كل المطربين دول .. عندنا فى مصر منبع الفن ومن اهم اسباب ازدهار الفن ان الجمهور عندنا زمان كان ذوقه وتذوقه عالى جدا جدا جدا .. والموضوع ده هى اللى بيشهر فنان او بيخفس بيه الارض بمعنى ان كان زمان لما بتشترى شريط بتختار مطربك المفضل من ضمن كذا مطرب دلوقتى بيشتروا الشريط وخلاص اى حاجة تعمل دوشة
لذلك لما نقيس على ذوق المصريين فايزة غنت ونجت وفرقعت والمصريين بيموتوا فيها واكرر كانوا بيحبوا نجاة وبيحبوا وردة لكن بيموتوا فى فايزة .. وكل عشر حفلات كنت بعزف فيهم كان واحدة لنجاة واتنين لوردة و7 لفايزة وده احصاء سنوات طويلة ... وللعلم كنا بنسافر دول عربية كتير مع فايزة وكان الجمهور بيبقى اكتر من خمسين الف متفرج وحيموتوا عليها واقول لك على سر ماحدش يعرفوا
انا مرة كان عندنا بروفة مع وردة فى الفرقة الماسية .. وكان فيه موضوع يتطلب انى اروح مع وردة بيتها اخد منها حاجة قالت لى اركب معيا سيارتى وبعدين السواق بتاعى يرجعك مكان سيارتك .. ركبت جنبها وكان السواق مشغل كاسيت السيارة على اغنية لقيتك فين بتاعة فايزة ( انا اعرف انهم ما بيحبوش بعض ) فوجئت ان وردة بتغنى معاها حافظة الاغنية وقال بصوت عالى الله عليكى يافيزة كذا مرة وياروحى عليكى يافايزة يعنى تحس انها معجبة بيها جدا
ولعلمك وردة وفايزة ممكن يكونوا قامات متساوية لكن ميادة الحناوى اقل منهم كتير طبعا ... اما ان عندكم فى سوريا بيفضلوا وردة وميادة اكتر انا تحليلى حاجة
ممكن يكون الشعور ده مش فى كل سوريا يعنى محافظات محافظات
كمان فيه حاجة عندنا فى مصر اسمها عقدة الجواجه يعنى لو فيه سلعتين واحدة مصرية وواحدة مستوردة المواطن بيشترى المستوردة لدرجة ان عندنا مصانع شرابات رجالى مثلا بتعمل التيكت اللى ع الشراب كلو مكتوب بالانجليزى الجهلاء اللى مايعرفوش انجليزى بيشتروه على انو مستورد وبيكون صناعة رديئة جدا
وفيه قول ماثور زمان : لاكرامة لنبى فى وطنه
زمان كان الافلام العربية بتاعتنا بيجيبوا ممثل من لبنان لو دور لبنانى فى الفيلم كان بيبقى حاجة زى الفاكهة .. وشعور زمان كنت بحسو وانا صغير لما كنت اشوف الأجانب فى الشارع كنت بحس انهم حلوين اوى مخلوقات جايين من الفضاء نفس الشعور لما باخد احفادى نقعد فى خان الخليلى بيشوفوا الاجانب بإنبهار كانهم معمولين من جاتوه مش مخلوقات زينا
ورأيى الشخصى فى محمد سلطان الحانه رائعة واقل سبب انو كان بيعمل الالحان دى فى عصر لسه عبد الوهاب والسنباطى بيلحنوا وفايزة غنت لهم من قبل واخيرا غنت وقدرت تهجر عشان الجمهور مايحسش ان الحانو اقل منهم
وآسف للإطالة مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2013 الساعة 08h38
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 07/11/2013, 20h32
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم من اشهر روائع تراث فايزة احمد
بتسأل ليه عليا
مع اطيب تحياتى
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 07/11/2013, 21h12
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الف شكر يا استاذ عادل ربنا يكرمك
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 07/11/2013, 22h11
الصورة الرمزية غواص النغم
غواص النغم غواص النغم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:88159
 
تاريخ التسجيل: October 2007
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,135
Lightbulb رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أشكرك على الرد الجميل استاذ عادل بستفيد من كل ماتكتب واتمنى ماتخلصش ربنا يحفظك ويبارك في عمرك
متفق معاك طبعا ان الاغاني ((المستحدثة )) التي قدمتها فايزة كانت لا تليق بصوتها الكبير
بالنسبة لانبهار الغرب بالموسيقى العربية اذكر لقاء اذاعي مع ابنة الموسيقار احمد صدقي تحدثت مرة عن واقعة اثناء تسجيل
لحن حلو ياللي ماشي من الحان والدها احمد صدقي لفايزة انه كان في عازف ايطالي كان معهم في الفرقة وكان مش فاهم الموسيقى العربية او جديدة عليه وكان بيقلل من قيمتها وواخذ المسألة هزار فاخذه الموسيقار احمد صدقي على جنب وقعد يتكلم معاه على اللحن وعلى المقامات وانه لكل لحن خطة مقامية مدروسة وايقاع معين وبعد انتهاء الفرقة من العزف وتسجيل الاغنية اعتذر العازف الايطالي من الفرقة والملحن و قال لم اكن اعرف ان الموسيقى العربية بهذا الثراء ..

عجبتني معلومة ان لكل صوت زمان كان له منطقة مقامية بتسلطن والصوت يجود فيها ياريت تعطينا امثلة عن الاصوات الاخرى

وسعيد ايضا من معلومة ان كل اغاني فايزة الطويلة مسجلة استديو ممكن ان نطلبها للاذاعة .

تحياتي
اخى العزيز وانا سعيد اكتر منك من الكلام معاكم لأن المشكلة الخطيرة ان الشباب اليومين دول مايعرفوش الكلام ده
فيه مشكلة اسمها المنشأ يعنى لما تروح حديقة الحيوان بيبقى فيه نبذة على كل قفص بإسم الحيوان اهم حاجة فيها موطنه الاصلى يعنى طباعه وصفاته
لذلك تلاقى مثلا الدب القطبى عاملين فى القفص حنفيات مياه شديدة بحيث ان الدب يفضل مبلول على طول لأن جسمو متعود على الجو البارد ولو من غير المياه دى الدب يموت بعد 24 ساعة
لما نيجى لكلمة المنشأ بالنسبة لنا انا اتولدت سنة 1950 بالطبع سمعت او اتربيت فى الراديو على صوت المطربين بتوع الوقت ده
لكن الشباب اللى اتولدوا فى الثمانينات وبعدها سمعوا محمد منير وعمرو دياب ومابعدهم لذلك بقى ده طربهم وهو طبعا لاطرب ولا حاجة ده دوشة يرقصوا عليها وخلاص بمعنى شوف اد ايه طبول وإيقاعات والمغنى نفسو بيخاول يستثير الجمهور انو يصفق ويرقص اكتر يعنى الحفلة بتبقى معمعة تلاقى فى الصالة 200 بنت طالعين فوق الكراسى وبيرقصوا بالطبع مين حايسمع هنا ؟
بعكس زمان كانت الفرقة صوتها هادىء وجميل ومنخفض يعنى السماعات تسمع منها كان عندك راديو كبير صوته حلو مش مزعج ختى لما كان الجمهور يصقف اوى كان المطرب ينتظر لما يسكت بعدين يغنى
اما بالنسبة لموضوع الموسيقار الايطالى انا بقارن نفسى بيه لما بسمع الاغانى الهندية مثلا بلاقى تركيبات انا ماكنتش اعرفها وايقاعات غريبة لكن بدون معلومات هى حلوة فى السمع .. لكن انا فى نقاشى مع الموسيقيين لاوروبيين فهمتهم ان موسيقاهم مقامين فقط يعنى السلم الكبير والصغير وحلاوة موسيقاهم فى حلاوة التوزيع وايقاعاتهم محدودة لكن فى موسيقانا عندنا 47 مقام وايقاعاتنا لاسبيل لحصرها بالتحديد وان موسيقاهم بتعتمد على التوزيع اولا ثم حلاوة الجملة اللحنية ثانيا اما موسيقانا بتعتمد على حلاوة الجملة اللحنية ولو احب اقول لهم قول يغيظهم
لو موسيقار عايز يعمل سيمفونية بيبقى محتاج 8 جمل موسيقية ومش شرط يكونوا حلوين يجننوا يعنى ممكن يكونوا متوسطين .. السيمفونية 4 حركات كل حركة بيستعمل جملتين .. ويفضل يوزع فيهم لذلك بتسمع الجملة اكتر من خمسين مرة بتوزيعات مختلفة اما لو ملحن عايز يعمل اغنية زى انت عمرى مثلا لازم يعمل مش اقل من 200 جملة موسيقية ولازم يكونوا كلهم احلى من بعض يعنى كل جملة تسمعها وتقول الله ولازم اهم شرط ان الجمل دى تكون ما اتسمعتش من قبل ولا تشبه اى حاجة بحيث ان اى جملة فى المنتصف تسمعها تقول دى انت عمرى
عايز اقول لك مثل على المنطقة الصوتية اقول لك فريد الاطرش يقتلنى
فى منطقة الكرد على الدوكاه المطعم بالبياتى يعنى المقام كرد بيطلع وينزل على مى بيمول يروح عمل واحدة مى نصف بيمول زى اغنية ادى الربيع وفين حبيبى اللى رمانى من جنة الحب لناره بيقتلنى ...
عندك عبد الوهاب مثلا لو مناطق كتير زى هل تذكرين بشط النيل مجلسنا
وزى آه لو كنت معى نختال عبره
وافضل امنى الروح برضاه
المطرب العبقرى بيبقى عارف ان دى ملعبه لذلك تلاقيه بيستعمل المقام ده فى المكان ده كتير .. بيبقى عامل زى لاعب كرة متميز بيجيب هدف من منطقة معينة فى الملعب بتبقى وظيفة زملائه انهم فقط يوصلوا لو الكورة فى المنطقة دى وهو يشوط على طول تيجى هدف
مع اطيب تحياتى


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2013 الساعة 08h15
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 08/11/2013, 12h18
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sfakhri مشاهدة المشاركة
سؤال بمناسبة النوتات الجميلة للفنانة الكبيرة فايزة أحمد ، أستاذ عادل :

- في سورية و أظن في بلاد الشام عموماً لا تحظى الفنانة الكبيرة فايزة أحمد بشعبية مماثلة لغيرها من المطربات القديرات مثل وردة الجزائرية - نجاة الصغيرة - ميادة الحناوي - شادية .

و أنا سأقول رأيي في هذا كمستمع :
أعتقد أن مستوى الألحان التي قُدمت لفايزة أحمد كانت أقل قيمة من التي قدمت لوردة أو ميادة مثلاً ، لأن الملحن محمد سلطان لم يصل إلى مستوى محمد عبد الوهاب أو بليغ حمدي في كثير من أعماله ، و بالطبع هذا لا ينفي أن ألحاناً رائعة خالدة موقعة باسمه .
لو غنت فايزة أحمد نفس الأغاني التي قدمتها نجاة أو وردة أو ميادة ، لكانت حققت نجاحاً باهراً ، يتجاوز ما حققته بأشواط بعيدة .

أود معرفة رأي حضرتك ، وشكرا لك على منحنا فرصة طرح الأسئلة .

اخى العزيز
وانا اشركم على الاسئلة لأنها بتحرك جوايا كلام كتير مخزون وانا مش بكتب مقالات الايام دى بمعنى انى انا افتح موضوع واتكلم فيه لكن لما حد بيسأل بيبقى عايز يعرف معلومة وانا احب كده اكتر من انى اكتب كلام ممكن مايستهويش ناس كتير
انا طبعا كلامى يختلف عن كل الناس ( واكتر واخطر شىء الصحفيين اللى بيكتبوا فى الجرائد فى المواضيع الفنية اللى مش بيفهموا فيها ) وانا شخصيا عزفت مع كل المطربين دول .. عندنا فى مصر منبع الفن ومن اهم اسباب ازدهار الفن ان الجمهور عندنا زمان كان ذوقه وتذوقه عالى جدا جدا جدا .. والموضوع ده هى اللى بيشهر فنان او بيخفس بيه الارض بمعنى ان كان زمان لما بتشترى شريط بتختار مطربك المفضل من ضمن كذا مطرب دلوقتى بيشتروا الشريط وخلاص اى حاجة تعمل دوشة
لذلك لما نقيس على ذوق المصريين فايزة غنت ونجت وفرقعت والمصريين بيموتوا فيها واكرر كانوا بيحبوا نجاة وبيحبوا وردة لكن بيموتوا فى فايزة .. وكل عشر حفلات كنت بعزف فيهم كان واحدة لنجاة واتنين لوردة و7 لفايزة وده احصاء سنوات طويلة ... وللعلم كنا بنسافر دول عربية كتير مع فايزة وكان الجمهور بيبقى اكتر من خمسين الف متفرج وحيموتوا عليها واقول لك على سر ماحدش يعرفوا
انا مرة كان عندنا بروفة مع وردة فى الفرقة الماسية .. وكان فيه موضوع يتطلب انى اروح مع وردة بيتها اخد منها حاجة قالت لى اركب معيا سيارتى وبعدين السواق بتاعى يرجعك مكان سيارتك .. ركبت جنبها وكان السواق مشغل كاسيت السيارة على اغنية لقيتك فين بتاعة فايزة ( انا اعرف انهم ما بيحبوش بعض ) فوجئت ان وردة بتغنى معاها حافظة الاغنية وقال بصوت عالى الله عليكى يافيزة كذا مرة وياروحى عليكى يافايزة يعنى تحس انها معجبة بيها جدا
ولعلمك وردة وفايزة ممكن يكونوا قامات متساوية لكن ميادة الحناوى اقل منهم كتير طبعا ... اما ان عندكم فى سوريا بيفضلوا وردة وميادة اكتر انا تحليلى حاجة
ممكن يكون الشعور ده مش فى كل سوريا يعنى محافظات محافظات
كمان فيه حاجة عندنا فى مصر اسمها عقدة الجواجه يعنى لو فيه سلعتين واحدة مصرية وواحدة مستوردة المواطن بيشترى المستوردة لدرجة ان عندنا مصانع شرابات رجالى مثلا بتعمل التيكت اللى ع الشراب كلو مكتوب بالانجليزى الجهلاء اللى مايعرفوش انجليزى بيشتروه على انو مستورد وبيكون صناعة رديئة جدا
وفيه قول ماثور زمان : لاكرامة لنبى فى وطنه
زمان كان الافلام العربية بتاعتنا بيجيبوا ممثل من لبنان لو دور لبنانى فى الفيلم كان بيبقى حاجة زى الفاكهة .. وشعور زمان كنت بحسو وانا صغير لما كنت اشوف الأجانب فى الشارع كنت بحس انهم حلوين اوى مخلوقات جايين من الفضاء نفس الشعور لما باخد احفادى نقعد فى خان الخليلى بيشوفوا الاجانب بإنبهار كانهم معمولين من جاتوه مش مخلوقات زينا
ورأيى الشخصى فى محمد سلطان الحانه رائعة واقل سبب انو كان بيعمل الالحان دى فى عصر لسه عبد الوهاب والسنباطى بيلحنوا وفايزة غنت لهم من قبل واخيرا غنت وقدرت تهجر عشان الجمهور مايحسش ان الحانو اقل منهم
وآسف للإطالة مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

استاذ عادل..انا اؤيدك فى كل كلمه كتيتها بهذه المشاركه الجميله خفيفة الدم ,ورأيى الشخصى انه بعيدا عن ام كلثوم فغن صوت فايزه احمد يجب كل الأصوات الأخرى بدون ذكر اسماء من حيث حلاوة الصوت والقدره على ان تطرب فى كل مناطق صونها الجميل وإذا كانت قد اخطأت فى بعض تجاربها الغنائىه فهذا بالتأكيد لا يقلل من قيمنها الفنيه وانا احمل الملحن الرائع محمد سلطان وزر هذا الخطأ ولكن جل من لايخطئ فقد اخطأت ام كلثوم من قبل عندما سلمت نفسها لمحمد عبد الوهاب ففقدنا ام كلثوم بإستثناء بعض اغانى بليغ والموجى.

COLOR="Purple"][/COLOR]
وطالما نتحدث عن الكروان غأود ان اشكرها كثيرا لأنها جعلت عادل صمؤيل يستعيد نشاطه بهذه الكتاف وامسكوا الخشب يا حبايب.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو)
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 08/11/2013, 14h24
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

حبيب قـــــــــــلبى وحبيب كل أعضـــــــــــاء منتدانا الجميل
الفنان الكبير الأســـــــــــــــتاذ :
عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــادل باشـــــــــــــــــــا صموئــــــــــــــــــــــــــــــــــيل
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
وبعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد :
بما أن المزاج فى هذه الأيـــــــــــــام ( فايــــــــــــــزاوى )
واعترفـــــــــــا منا بصوت كروانة الشرق ( فايزة أحمد )
وجمال صوتها واتساع ومقدرة حنجرتها
نرجوا تدوين هذه الأغنيات : --
1 - قاعــــــــــــــد معـــــــــــــــاى
2 - العيون الكواحــــــــــــــــــــــل
3 - دوبــــــــــــنى دوبـــــــــــــــ
4 -حمال الأســـــــــــــــــــــــــية

ومرفق طيه الملفات الصوتية للأغنيات المذكـــــــــــــــــــــورة
حفظكم الله وعافاكم ووفقكم للحفاظ على التراث الموسيقى فى الزمن الجميل
وشكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح


التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 31/01/2019 الساعة 20h39
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 08/11/2013, 12h23
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sfakhri مشاهدة المشاركة
سؤال بمناسبة النوتات الجميلة للفنانة الكبيرة فايزة أحمد ، أستاذ عادل :

- في سورية و أظن في بلاد الشام عموماً لا تحظى الفنانة الكبيرة فايزة أحمد بشعبية مماثلة لغيرها من المطربات القديرات مثل وردة الجزائرية - نجاة الصغيرة - ميادة الحناوي - شادية .

و أنا سأقول رأيي في هذا كمستمع :
أعتقد أن مستوى الألحان التي قُدمت لفايزة أحمد كانت أقل قيمة من التي قدمت لوردة أو ميادة مثلاً ، لأن الملحن محمد سلطان لم يصل إلى مستوى محمد عبد الوهاب أو بليغ حمدي في كثير من أعماله ، و بالطبع هذا لا ينفي أن ألحاناً رائعة خالدة موقعة باسمه .
لو غنت فايزة أحمد نفس الأغاني التي قدمتها نجاة أو وردة أو ميادة ، لكانت حققت نجاحاً باهراً ، يتجاوز ما حققته بأشواط بعيدة .

أود معرفة رأي حضرتك ، وشكرا لك على منحنا فرصة طرح الأسئلة .

اخى العزيز
وانا اشركم على الاسئلة لأنها بتحرك جوايا كلام كتير مخزون وانا مش بكتب مقالات الايام دى بمعنى انى انا افتح موضوع واتكلم فيه لكن لما حد بيسأل بيبقى عايز يعرف معلومة وانا احب كده اكتر من انى اكتب كلام ممكن مايستهويش ناس كتير
انا طبعا كلامى يختلف عن كل الناس ( واكتر واخطر شىء الصحفيين اللى بيكتبوا فى الجرائد فى المواضيع الفنية اللى مش بيفهموا فيها ) وانا شخصيا عزفت مع كل المطربين دول .. عندنا فى مصر منبع الفن ومن اهم اسباب ازدهار الفن ان الجمهور عندنا زمان كان ذوقه وتذوقه عالى جدا جدا جدا .. والموضوع ده هى اللى بيشهر فنان او بيخفس بيه الارض بمعنى ان كان زمان لما بتشترى شريط بتختار مطربك المفضل من ضمن كذا مطرب دلوقتى بيشتروا الشريط وخلاص اى حاجة تعمل دوشة
لذلك لما نقيس على ذوق المصريين فايزة غنت ونجت وفرقعت والمصريين بيموتوا فيها واكرر كانوا بيحبوا نجاة وبيحبوا وردة لكن بيموتوا فى فايزة .. وكل عشر حفلات كنت بعزف فيهم كان واحدة لنجاة واتنين لوردة و7 لفايزة وده احصاء سنوات طويلة ... وللعلم كنا بنسافر دول عربية كتير مع فايزة وكان الجمهور بيبقى اكتر من خمسين الف متفرج وحيموتوا عليها واقول لك على سر ماحدش يعرفوا
انا مرة كان عندنا بروفة مع وردة فى الفرقة الماسية .. وكان فيه موضوع يتطلب انى اروح مع وردة بيتها اخد منها حاجة قالت لى اركب معيا سيارتى وبعدين السواق بتاعى يرجعك مكان سيارتك .. ركبت جنبها وكان السواق مشغل كاسيت السيارة على اغنية لقيتك فين بتاعة فايزة ( انا اعرف انهم ما بيحبوش بعض ) فوجئت ان وردة بتغنى معاها حافظة الاغنية وقال بصوت عالى الله عليكى يافيزة كذا مرة وياروحى عليكى يافايزة يعنى تحس انها معجبة بيها جدا
ولعلمك وردة وفايزة ممكن يكونوا قامات متساوية لكن ميادة الحناوى اقل منهم كتير طبعا ... اما ان عندكم فى سوريا بيفضلوا وردة وميادة اكتر انا تحليلى حاجة
ممكن يكون الشعور ده مش فى كل سوريا يعنى محافظات محافظات
كمان فيه حاجة عندنا فى مصر اسمها عقدة الجواجه يعنى لو فيه سلعتين واحدة مصرية وواحدة مستوردة المواطن بيشترى المستوردة لدرجة ان عندنا مصانع شرابات رجالى مثلا بتعمل التيكت اللى ع الشراب كلو مكتوب بالانجليزى الجهلاء اللى مايعرفوش انجليزى بيشتروه على انو مستورد وبيكون صناعة رديئة جدا
وفيه قول ماثور زمان : لاكرامة لنبى فى وطنه
زمان كان الافلام العربية بتاعتنا بيجيبوا ممثل من لبنان لو دور لبنانى فى الفيلم كان بيبقى حاجة زى الفاكهة .. وشعور زمان كنت بحسو وانا صغير لما كنت اشوف الأجانب فى الشارع كنت بحس انهم حلوين اوى مخلوقات جايين من الفضاء نفس الشعور لما باخد احفادى نقعد فى خان الخليلى بيشوفوا الاجانب بإنبهار كانهم معمولين من جاتوه مش مخلوقات زينا
ورأيى الشخصى فى محمد سلطان الحانه رائعة واقل سبب انو كان بيعمل الالحان دى فى عصر لسه عبد الوهاب والسنباطى بيلحنوا وفايزة غنت لهم من قبل واخيرا غنت وقدرت تهجر عشان الجمهور مايحسش ان الحانو اقل منهم
وآسف للإطالة مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

استاذ عادل..انا اؤيدك فى كل كلمه كتيتها بهذه المشاركه الجميله خفيفة الدم ,ورأيى الشخصى انه بعيدا عن ام كلثوم فان صوت فايزه احمد يجب كل الأصوات الأخرى بدون ذكر اسماء من حيث حلاوة الصوت والقدره على ان تطرب فى كل مناطق صونها الجميل وإذا كانت قد اخطأت فى بعض تجاربها الغنائيه فهذا بالتأكيد لا يقلل من قيمنها الفنيه وانا احمل الملحن الرائع محمد سلطان وزر هذا الخطأ ولكن جل من لايخطئ فقد اخطأت ام كلثوم من قبل عندما سلمت نفسها لمحمد عبد الوهاب ففقدنا ام كلثوم بإستثناء بعض اغانى بليغ والموجى.

COLOR="Purple"][/COLOR]
وطالما نتحدث عن الكروان غأود ان اشكرها كثيرا لأنها جعلت عادل صمؤيل يستعيد نشاطه بهذه الكتاف وامسكوا الخشب يا حبايب.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو)
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 5 ( الأعضاء 0 والزوار 5)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h26.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd