* : دروس في الهارموني النغمي التقليدي و الهارموني الحديث (الكاتـب : Hisham Khala - - الوقت: 04h34 - التاريخ: 07/11/2025)           »          حفل اذاعة الاغانى النادر فى الخميس الأول من كل شهر (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 00h54 - التاريخ: 07/11/2025)           »          مذياع الأيكة الكلثومية (الكاتـب : tarab - - الوقت: 21h52 - التاريخ: 06/11/2025)           »          فائزه عبدالله (الكاتـب : Edriss - - الوقت: 20h17 - التاريخ: 06/11/2025)           »          الشاعر عبدالفتاح مصطفى (الكاتـب : غواص النغم - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h37 - التاريخ: 06/11/2025)           »          محمد الموجي- 4 مارس 1923 - 1 يوليو 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h27 - التاريخ: 06/11/2025)           »          المطربة نجاة (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h20 - التاريخ: 06/11/2025)           »          نصري شمس الدين- 27 جوان 1927 - 18 مارس 1983 (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h16 - التاريخ: 06/11/2025)           »          وداد (بهية وهبي) (الكاتـب : hamzeh_r - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h15 - التاريخ: 06/11/2025)           »          المطربة سحر (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : عطية لزهر - - الوقت: 18h21 - التاريخ: 06/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 27/05/2013, 15h55
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى



احبائى
اقدم لكم من تراث ام كلثوم القديم اوى

على بلد المحبوب

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf على بلد المحبوب.pdf‏ (17.7 كيلوبايت, المشاهدات 1538)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 28/05/2013 الساعة 20h35
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 27/05/2013, 21h16
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل

دليل المقام في على بلد المحبوب يبدو وكأنه فيه خطا...
ارجو حضرتك التصحيح ان وجد

كل التحية

اخى العزيز
فعلا فى السطر الاول فقط نسيت اخلى ال لا نص بيمول فى الدليل
وانا بحب الناس الصاحيين
وانا عدلتها والف شكر وطبعا خليكم معايا
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 28/05/2013 الساعة 13h12
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 28/05/2013, 19h13
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل النوتة لسه زي ما هى!! بدون تعديل دليل المقام


اخى العزيز
معلش هو الدليل الصح سى بيمول مى بيمول لا نص بيمول
وانا صلحتها واشكرك
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 28/05/2013 الساعة 20h37
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 28/05/2013, 20h40
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احيائى
اقدم لكم من تراث ام كلثوم القديم

غنى لى شوى شوى

هو الاخ العزيز هيثم كتب لى قائمة بكذا اغنية لأم كلثوم كنت انا ماكتبتهمش
منهم على بلد المحبوب وهذه الاغنية وبعض اغانى اخرى
مع العلم ان فيه حد تانى كاتبهم بس انا احب اكتبهم تانى
ملحوظة انا حاليا بكتب لكم حاجة تجنن تهبل من العيار التقيل جدا يعنى كاتب لحد دلوقتى حوالى 6 اسطر بس كل سطر بياخد وقت طويل اوى
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf غنى لى شوى شوى.pdf‏ (30.5 كيلوبايت, المشاهدات 2108)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 29/05/2013 الساعة 16h36
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 30/05/2013, 00h14
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
Post رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرا أستاذ عادل على التدوين الجميل لأغنية : غنيلي شوي

هناك تناسب طردي بين عيار الأغنية و جمالها وتدوينها ...
نحن دائماً في بالانتظار

بمناسبة تدوينات أم كلثوم هذه لائحة تضم معظم أغانيها منذ عام 1924 و حتى 1975 تاريخ رحيلها (رحمها الله )
مع ذكر شاعر الأغنية و ملحنها .

الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf لائحة أغاني أم كلثوم.pdf‏ (341.3 كيلوبايت, المشاهدات 259)
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 31/05/2013, 21h02
الصورة الرمزية السنباطيي
السنباطيي السنباطيي غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:412538
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: الإمارات
المشاركات: 18
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الزملاء الكرام
الاستاذ الكبير
عادل صموئيل
تحية طيبةلكم جميعا
والسلام عليكم
لي سؤال بصراحة مش عارف ابداه ازاي هو في موضوع قراءة النوته
دلوقتي انا عارف ان قراءة النوته علي طريقة الصولفاج .. يعني دو رري ميييييي ..
ددو ريمي
حسب زمن الحرف الموسيقي ( النوار ) واجازاءة ..والبلانش واضعافها .. ودة انا فاهمة كويس . واقدر اقراء النوته من خلاله وبطريقة جيدة .. لاني قبل ما اتعلم العود قراءت كتير في الموضوع دة والمنتدي هنا في معلومات كتيرة عن الصولفاج
. وقراءت نوت مختلفة وكنت اتدرب علي ذلك .
وخصوصا اني حافظ الاغاني عن ظهر قلب . وحتي لما حبيت اعزف سماعيات ولونجات بستعين بحد عازفها قبلي . زي العازف الجميل وائل
وسؤالي طيب انا لو حبيت اعزف حاجة مسمعتهاش قبل كدة . ازاي حعرف الايقاع .
يعني مثلا ياستاذ عادل لما حضرتك بتحفظ توته جديدة لعبد الحليم مالفها بليغ حمدي مثلا . طبعا بتاخد نسخة من النوته . وتحفظها

حضرتك بتعرف الزمن من خلال العلامة و بتقولها بطريقة الصولفاج
.. بس حضرتك بتعرف الايقاع ونوعةازاي ..
يمكن انا مش عارف اسئل سؤالي بس متهيالي ان حضرتكم فهمتم انا بقصد اية

شكرا لكم جميعا
واتمني اني اجد الاجابة علي سؤالي
او الطريقة الصحيحة للي عاوز اسئلة
وازي اعرف موضوع الايقاع

اخوك احمد سعد
اخى العزيز انا فهمت تقريبا انت عايز تقول ايه ومن حسن حظك انى كنت بالليل بشتغل مع العمالقة والصبح كنت مدرس موسيقى بتعامل مع تلاميذ وطلبة من الصفر ومدرسين موسيقى كتير منهم بيفك الخط بصعوبة من قلة التدريب ... انت مشكلتك انك لما تمسك نوتة تكون حافظ اللحن او عارفة بتحس انها بتمشى معاك لكن لما تمسك لحن عمرك ماسمعتو تحسو محجر مش عايز يطلع او انك مش مستوعب اللى بيحصل ( حاجة زى كده )
طالما قدامك نوتة من اى نوع انت بتتعامل مع النوتة كوحدة قدامك مش مهم تعرفها او ماتعرفهاش الكلام ده لما تطلع لحن وعايز تعزفو بإبداع يستحسن انك تكون حافظه وتعتمد على الاذن اكتر من النوتة
الموسيقى عبارة عن لغة زى اللغة العربية او الانجليزية
لكن بتختلف ان دول بيتقروا وحروفهم كذا وكذا لكن الموسيقى بتتقرى وتتعزف لكن حروفها بتتكون من حاجتين يعنى نغمة وايقاع
الايقاع ده حاجة النغمة بلبسها او بتتشكل بيها
يعنى مثلا لما دو تبقى روند تبقى دو و و و
لما تبقى بلانش تبقى دو و
لما تبقى نوار تبقى دو
المهم انك الاهم تبقى مذاكر العلامات الايقاعية فىى تمارين ايقاعية على حدة اكتر
يعنى تمرين فيه كل العلامات والايقاعات وتخبطو بالقلم
بحيث ان اللحن عبارة عن تتابع للأيقاعات دى وهى واخدة النغمات
طيب لو لحن انت ماسمعتوش تعمل ايه
سيبك م العود الاول امسك النوتة
اقرا الايقاع ويستحسن بطريقة تا و تتى وتافاتى فى وهكذا
تفهم الايقاع كويس اقراه بالنغمات بعدين ابتدى اعزفو
امسك النوت المتواضعة بتاعتى اللحن اللى ماتعرفوش اختار اى لحن منهم يكون شكلو سهل وحرب وانا معاك طبعا وكلنا معاك
على فكرة شوف لو فى البلد اللى انت فيها محلات موسيقى اشترى كتاب صولفيج بدائى لأن فيه ازاى التدرج فى النوتة من الصفر فى النغمة والايقاع
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 31/05/2013 الساعة 21h52
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 03/06/2013, 08h51
علي ثلاثة علي ثلاثة غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:41931
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
العمر: 75
المشاركات: 23
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى-الوزن واليقاع

أستاذ عادل
ألف سلام

أعجبني ما أثاره الأخ الكريم
السنباطي

لنفرض أننا نستمع الى قطعة يعزفها
عازف منفرد وبدون مصاحبة رق

فكيف أعرف وزنها

البعض يقول نعد ونحسب كم من السوداءات

فإذا كانت مثلا 24

فقد يكون الوزن رباعيا
ونقسم القطعة إلى 6 حقول

ولكنه قد يكون ثلاثيا
فتقسم القطعة إلى 8 حقول

وقد يكون ثنائيا فتقسم إلى 12 حقلا

فكيف السبيل إلى معرفة الصواب

وشكرا
اخى العزيز

انت سألأت سؤالا عويصا ممكن عشر خبراء يعطوك اجابات مختلفة
لأن انا من وجهة نظرى وكفاحى دائما لحلول مشاكل او اسئلة بحاول افكر واقول رأيى
نبتدى اولا من اللحن الذى بمصاحبة الرق عشان نبقى بناخد طرف الخيط
انت لما بتسمع لو ماتعرفش تعمل إشارات الميزان بيدك يبقى الكلام اصلا على الفاضى
بمعنى اننا اتعودنا عايزن نعرف الميزان انا شخصيا بشاور بيدى فى ال 4/4 بيبقى واضح وال 3/4 بيبقى متميز بطابع الخلاف بالنسبة لى لو عايز ادون اغنية على البداية بمعنى ان فيه جملة موسيقية بتبدأ من الدوم
يعنى من اول المازورة .. وجملة بتبدأ بحرف من خارج المازورة بيسموه فى السوق لافارى
والاكاديميين يسمونه الحقل المتكامل يعنى لو الجملة بادئة بكروش خارج المزورة تلاقى اخر مازورة ناقصة كروش
وفيه جملة بتبدأ بحرف بعد الدوم بسكتة ممكن كروش ممكن نوار ممكن كروش ونوار يعنى حاجات كتير حسب اللحن دى انا شخصيا بحسبها صح ازاى ( عشان ما اكتبش حاجة غلط ) بإشارات الميزان
يعنى بشاور مع نفسى احدد النوعية ايه بالتحديد طبعا لأنك لو كتبت سكتة غلط تلاقى الجملة كلها اختلت
انا آسف للإطالة لكن احب اجاوب السؤال صح
من كلامى السابق فهمنا اهمية اشارات الميزان باليد
لما نيجى لعازف منفرد بدون رق
اخطر حاجة فى العازف انو يكون حلو ولا فاشل هى الوحدة
العازف الشاطر وهو بيعزف انت بتحس بمكان الدوم اتوماتيكيا يعنى تحسو بيضغط على الحرف اللى على الدوم بعدها لو شاورت معاه بإيدك حاتكتشف الميزان بسهولة
اما العازف الفاشل تلاقيه بيسرع ويبطأ وكل الحروف عندو زى بعضها مش بيعطيك ايحاء بالدوم

خطورة الموضوع ده ايه :
احيانا انا عادل صموئيل شخصيا آجى اكتب لحن الاقى مش فاهم الميزان
بحاول امشى بإشارات الميزان مش فاهم فيه حاجة
واكتشف انو 3/4 لكن بطىء شوية يعنى بيديك انطباع انو حاجة تانية
الخلاصة : فيه الحان سهلة فى ثانية تحس انو 3/4 زى الفالس اللى فى مقدمة فاتت جنبنا او موسيقى اغنية الربيع لفريد الاطرش مثلا .. وفيه موازين زى الضروب العربية محتاجة خبرة شوية طبعا
لكن الموضوع ينهار برمته لو مانعرفش اشارات الميزان ودى بتمثل حاجة زى جهاز او عدة القياس يعنى لما نحب نفصل قماش بنقيسو بإيه ؟ او عايزين نقيس مساحة من الارض
اشارات الميزان عندنا هى العدة زى مازورة الخياط او المتر بتاع المهندس

مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 03/06/2013 الساعة 14h35
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 03/06/2013, 06h53
الصورة الرمزية nader1976
nader1976 nader1976 غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:427576
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الجنسية: أردنية
الإقامة: الأردن
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اوقاتك سعيده استاذنا المبدع

عند محاولتي عزف اغنية تصدق والا احلف لك، توقفت عند جزء معين ولم استطع تجاوزه، ولم يكن من خيار سوى اللجوء لشخصك الكريم طالبا العون والمساعده:

بالصفحة الثانية من النوته، السطر الثامن وعند المازوره رقم 75، يبدأ غناء كوبليه: يقولوا قلوبهم ذابت..، برغم استماعي للاغنية ومرافقتها بالعزف بعد عمل ترانسبوز +1 حيث تطابق النوتة تصوير الاغنية، غير انني فشلت تماما اذ اشعر ان الغناء يرتقي يمينا الى نوتات لم استطع تحديدها.

ايضا اؤيد من طلب نوتة اغنية زمان الصمت فهي اغنية رائعة واتمنى ان تتكرم علينا بها.

ختاما لا بد من القول بأن عبارات الشكر لا تفي شيئا من جهودك الجباره التي تبذلها لتبسيط تدوين النوتات واعدادها واهدائها لنا لنقضي اوقاتا جميله مع الاهل والاصدقاء بين احضان الموسيقى، ولا بد ان هذه الاجواء الحالمه ترسل لشخصك الكريم طاقة ايجابية ممزوجة بمشاعر الرضى والسعاده مقابل ما تمنحه لنا من وقتك الخاص.


الاخ العزيز
اولا اشكرك على كلامك الجميل
بالطبع انا عملى فى زمن الجميل علمنى العطاء بدون مقابل يعنى انا ممكن نوتة صعبة افضل اكتب فيها عشر ايام وانزلها ونا لا اعرف حتوصل لمين يعنى اكيد ماعرفش 99% من اللى حايقروها لن المنتدى عالمى يصل الى كل سكان الارض وانا لا اطلب مقابل سوى ان مجهودى يصل ويستفيد منه اكبر عدد من الناس
اولا مشكلة صدق ولا احلف لك انا حتكلم عن حل المشكلة .. يعنى انا شخصيتى تتكون من عدة شخصيات
يعنى كموسيقار تعاملت مع العمالقة وكمدرس موسيقى تعاملت مع تلاميذ يبدأون من الصفر اما مشكلتك تحتاج جزء من شخصيتى وهى حل المشاكل
اولا انا طبعا مش شايفك عشان اسمع مستواك ايه وثانيا مش شايف النوتة عشان احدد المشكلة يمكن النوتة فيها خطأ او مكتوبة بطريقة صعبة تخليك تقع فى القراءة وثالثا ان الاغانى الخليجية نوعية الموسيقى بتبقى صعبة علينا يعنى التفعيلات والايقاعات لذلك انا كتير تمنيت يبقى معانا فى المنتدى عضو خليجى بيكتب نوتة لأنه حيكون اولا متشبع ومتفهم للون الخليجى الجميل يعنى كمان حافظ الاغانى بحيث اى طلب يكتبها على طول مش زييى انا لسه حقعد استكشف فيها .... انا انصحك انك الاول تعزف الاغانى بالذات اللى انا بكتبها اولا لأنك اكيد بتسمعها من اول ما اتولدت يعنى متعود عليها وبالتدريج لما مستواك يرتفع من كتر التدريب ممكن تعزف الاغانى الخليجية ,,, هى مش اصعب لكن عشان كلنا مش متعودين على النوعية دى
يعنى انا شخصيا عانيت من هذه المشكلة زمان وانا اعزف فى الفرقة الماسية كانت الاغانى المصرية ( الجديدة اللى بنعزفها لأول مرة ) متعودينعليها بحكم الخبرة لكن فجأة اتى الينا المطربين والملحنين الخليجيين بكثافة كبيرة وكان مطربين كتلا منهم مازالوا فى بداية مشوارهم ومنهم محمد عبده وعبادى الجوهر وطلال والرويشد وغيرهم .. لأن الفرقة الماسية كانت اسرع فرقة فى انتاج الاعمال يعنى كان المطرب بييجى مصر معاه عشر الحان يسجلهم على الفرقة الماسية فى اسبوع ويرجع بلده يشتغل بيهم طول العام .. كانت الالحان الخليجية صعبة علينا شوية فى البداية لكن بمرور الوقت تعودنا عليها بفضل موسيقار كبير جدا جدا فى الفرقة الماسية اسمه ميشيل المصرى كان خبير فى الموسيقى الخليجية كان بيستقبل الملحنين ويدون لهم الاغانى
وكل شىء بكتر التدرييب مهما كان صعب بييجى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 03/06/2013 الساعة 14h21
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 05/06/2013, 04h46
الصورة الرمزية nader1976
nader1976 nader1976 غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:427576
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الجنسية: أردنية
الإقامة: الأردن
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


الاخ العزيز
اولا اشكرك على كلامك الجميل
بالطبع انا عملى فى زمن الجميل علمنى العطاء بدون مقابل يعنى انا ممكن نوتة صعبة افضل اكتب فيها عشر ايام وانزلها ونا لا اعرف حتوصل لمين يعنى اكيد ماعرفش 99% من اللى حايقروها لن المنتدى عالمى يصل الى كل سكان الارض وانا لا اطلب مقابل سوى ان مجهودى يصل ويستفيد منه اكبر عدد من الناس
اولا مشكلة صدق ولا احلف لك انا حتكلم عن حل المشكلة .. يعنى انا شخصيتى تتكون من عدة شخصيات
يعنى كموسيقار تعاملت مع العمالقة وكمدرس موسيقى تعاملت مع تلاميذ يبدأون من الصفر اما مشكلتك تحتاج جزء من شخصيتى وهى حل المشاكل
اولا انا طبعا مش شايفك عشان اسمع مستواك ايه وثانيا مش شايف النوتة عشان احدد المشكلة يمكن النوتة فيها خطأ او مكتوبة بطريقة صعبة تخليك تقع فى القراءة وثالثا ان الاغانى الخليجية نوعية الموسيقى بتبقى صعبة علينا يعنى التفعيلات والايقاعات لذلك انا كتير تمنيت يبقى معانا فى المنتدى عضو خليجى بيكتب نوتة لأنه حيكون اولا متشبع ومتفهم للون الخليجى الجميل يعنى كمان حافظ الاغانى بحيث اى طلب يكتبها على طول مش زييى انا لسه حقعد استكشف فيها .... انا انصحك انك الاول تعزف الاغانى بالذات اللى انا بكتبها اولا لأنك اكيد بتسمعها من اول ما اتولدت يعنى متعود عليها وبالتدريج لما مستواك يرتفع من كتر التدريب ممكن تعزف الاغانى الخليجية ,,, هى مش اصعب لكن عشان كلنا مش متعودين على النوعية دى
يعنى انا شخصيا عانيت من هذه المشكلة زمان وانا اعزف فى الفرقة الماسية كانت الاغانى المصرية ( الجديدة اللى بنعزفها لأول مرة ) متعودينعليها بحكم الخبرة لكن فجأة اتى الينا المطربين والملحنين الخليجيين بكثافة كبيرة وكان مطربين كتلا منهم مازالوا فى بداية مشوارهم ومنهم محمد عبده وعبادى الجوهر وطلال والرويشد وغيرهم .. لأن الفرقة الماسية كانت اسرع فرقة فى انتاج الاعمال يعنى كان المطرب بييجى مصر معاه عشر الحان يسجلهم على الفرقة الماسية فى اسبوع ويرجع بلده يشتغل بيهم طول العام .. كانت الالحان الخليجية صعبة علينا شوية فى البداية لكن بمرور الوقت تعودنا عليها بفضل موسيقار كبير جدا جدا فى الفرقة الماسية اسمه ميشيل المصرى كان خبير فى الموسيقى الخليجية كان بيستقبل الملحنين ويدون لهم الاغانى
وكل شىء بكتر التدرييب مهما كان صعب بييجى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
[/QUOTE]

اشكرك استاذنا الكريم على تلطفك بالرد، وتأكد انني لم اكن لأضيع دقيقة من وقتك بالسؤال لولا ان النوتة من تدوينك وموجودة تحت عنوان اغاني خليجية بقائمة اعمالك.
وافر احترامي وتقديري
اخى العزيز
هو المشكلة ان فيه عدة تسجيلات مختلفة لهذه الاغنية
فى النوتة الكوبليه الاول والثانى فى الصفحة الثالثة ومكتوب عليه غناء ك 1و2 فى مازورة رقم 115 لو انت عامل ترقيم للموازير

مع اطيب تحياتى


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 05/06/2013 الساعة 15h00
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 17/10/2013, 22h24
dorame dorame غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:3582
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: يمني
الإقامة: اليمن
العمر: 46
المشاركات: 86
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يسلموووووا يا ايها الاستاذ الفاضل بكرمك وتواضعك
واعتقد ان الاغنية اللي من العيار الثقيل ( ولد الهدى )
وشكرا على التهنئة بالعيد
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 2 ( الأعضاء 0 والزوار 2)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 06h10.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd