* : طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - - الوقت: 16h31 - التاريخ: 21/12/2025)           »          نجيب السراج- 31 كانون الثاني 1923 - 18 حزيران 2003 (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : CHAMIKH - - الوقت: 16h02 - التاريخ: 21/12/2025)           »          خليفي أحمد (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 02h51 - التاريخ: 21/12/2025)           »          صالح الكويتي وداود الكويتي (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h28 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة رشدى (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 18h45 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد عثمان- 1854 - 19 ديسمبر 1900 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : يحي قباني - - الوقت: 18h34 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لقاءات مع رياض السنباطي (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 15h46 - التاريخ: 20/12/2025)           »          مريم الجربي- 30 ماي 1949- (الكاتـب : سماعي - - الوقت: 15h13 - التاريخ: 20/12/2025)           »          برلنتي حسن- 1932 - 5 مايو 1959 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : benarbi - - الوقت: 13h50 - التاريخ: 20/12/2025)           »          أغاني بأصوات الفنانين غير المطربين (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h48 - التاريخ: 20/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 24/05/2013, 15h39
feras fathi feras fathi غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:669194
 
تاريخ التسجيل: December 2012
الجنسية: فلسطينية
الإقامة: فلسطين
المشاركات: 52
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

‫ظ…ظˆط³ظٹظ‚ظ‰ ط±ط£ظپطھ ط§ظ„ظ‡ط¬ظ‘ط§ظ† ط±ط§ط¦ط¹ط©‬â€ژ - YouTube
اشكركم جزيل الشكر

اتنمنى ان تنوت هده الموسيقيى التصويريه كامله من البدايه للنهايه
اعلم انها موجوده ولكني افضل ان تنوت كامله
مع خالص حبي وتقديري
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 24/05/2013, 18h24
nessreen nessreen غير متصل  
حساب غير مفعل
رقم العضوية:679166
 
تاريخ التسجيل: February 2013
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم
اسفة لغيابى عنكم الفترة اللى فاتت كان مطلوب منا حفلات ختام انشطة واحتفال بانشاء بورسعيد لاثبات ان بورسعيد زى الفل والناس مبسوطين واضحك الصورة تطلع حلوة
استاذى العزيز عادل لو سمحت عاوزة نوتة اغنية القمح لعبد الوهاب علشان النشاط الصيفى السنة دى مطلوب مننا شوية تطبيل عاوزين اغنية القمح بليز عاوزة النوتة بتاعتها ودى الاغنية

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 31/01/2019 الساعة 20h20
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 24/05/2013, 18h29
nessreen nessreen غير متصل  
حساب غير مفعل
رقم العضوية:679166
 
تاريخ التسجيل: February 2013
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

بس الاغنية فيها شغل كتير قبل الغنا حضرتك اعملها بذوقك مش شرط كل اللزمات انا هعملهانشيد صوتين واسفة لو كنت بتعب حضرتك

الاخت العزيزة اولا كلامك عن بورسعيد اسعدنى لأن شعب بورسعيد البطل , واللى العالم كله عارف انه شعب كله ابطال ومن زمان اوى على مر التاريخ
انه مش بيتأثر بالزوابع ولا محاولات الوقيعة او يبقى كبش فداء لعمليات مشبوهة
اما بالنسبة للأغنية هى بتعتبر من التراث الاصيل يعنى انا بكتب الاغنية زى ماهى ( لأنها بالطبع مش ليكى لوحدك )
بمعنى ان اى نوتة بتنزل هنا بيشوفها ناس فى العالم كله انا معرفش يمكن 90% منهم
المهم على ما انزل لكى النوتة انتى امهيها كتير عشسان تألفى المقدمة بعدين ممكن انتى ىبنفسك تختارى لو مش عايزة تعزفيها كلها اختارى منها الجمل اللى تعجبك
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 24/05/2013 الساعة 19h48
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 24/05/2013, 19h38
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,659
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم من روائع عبد الحليم اغنية من العيار التقيل جدا
الاغنية دى لما تسمعها ممكن تحسها سهلة لكن فيها شغل يعنى صعبة شوية
واهديها للأخ العزيز اشرف محفوظ

اليالى


مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf الليالى.pdf‏ (49.5 كيلوبايت, المشاهدات 1184)
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 25/05/2013, 11h38
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 1,817
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى
اقدم لكم من روائع عبد الحليم اغنية من العيار التقيل جدا

اليالى


مع اطيب تحياتى
السلام عليكم
شكرا جزيلا أستاذ عادل من أعماق القلب على تحفة الليالي وأدين لك بالمعروف لما تقدمه لنا من تحف جميلة و جليلة من زمن الفن الجميل و لو تكرمت أستاذ عادل علينا بنوتة ساعات ساعات التي طلبها أخي العزيز عمرو الهنداوي و خاصة هي من ألحان د. جمال سلامة و قد سبق و دونت و أبدعت في تدوين أعماله مثل أغنية محمد يارسول الله و أغنية مهما خذتني المدن وأغنية سلام الله ياطه وأغنية آمنة ام النبى وأغنية المصريين اهمه وأغنية المصريين اهمه و أغنية مصر مصر تعيشى يا مصر و أغنية الله الله ع المستقبل و أغنية احكى يا شهرزاد ألخ...
في رعاية الرحمن هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 26/05/2013, 07h39
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 406
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

hGw]rhx الأصدقاء الأعزاء

وعمنا الكابير قوى .....استاذنا عادل
...أنا كمان زى صديقنا الموهوب /سيد محمود...واحشنى جدا...ونتمنى فعلا ان نتقابل...

استاذ عادل ..أنا لما دخلت المنتدى لقيت طابوووور طوييييل قوى وزحمة ...وانا لو بأيدى والله كنت ساعدت...عالعموم بص حضرتك انا واقف اهو فى آآآآآآآخر الطابور ...ومستنى لما ييجى دورى ....ايه الطلب اللى معايا ده؟...لا ماتشغلش بالك يا أستذة ...دى أغنية "شريفة فاضل"...مش محمد منير (حارة السقايين...)...بكلماتها الشعبية من الحارة المصرية للمبدع حسين السيد...وتلحين الراحل الموهوب "منير مراد"....سنة1966...وبسبب الأفلاس بيغنوها سنة 2013 ...تخيّل حضرتك....!!!!!

اخى العزيز حمد لله ع السلامة
احكيلك قصة
زمان ايام المحوم عبد الحليم ... احنا كان حفلاتنا عبارة عن حاجتين .. يعنى الحفلات العامة اللى انتم بتشوفوها .. وحفلات خاصة يعنى واحد بيعزم اصحابه فى الفيلا بتاعته بيكون عدد المتفرجين مش اكتر من عشرين وبفلوسه طبعا عايزين يسمعوا اى مطرب او مطربة من اول ام كلثوم وانت نازل .. وفيه حاجة اسمها قعدة خاصة يعنى ممكن نروح مكان والمتفرجين بيبقى راجل ومراته فقط طبعا دى للأثرياء اوى والامراء يعنى عايز يسمع عبد الحليم مثلا وطبعا مركزه مايسمحلوش يوح حفلة مع عامة الشعب .. المهم فى يوم من دول كان امير سعودى عامل قعدة وماجر قاعة فى تانى دور فى فندق شيراتون القاهرة وجليب عبد الحليم والفرقة الماسية المتفرجين كانوا 3 اشخاص وقبل عبد الحليم كان كايب كام مطرب عشان لزوم تسخين القعدة
واثناء المطربين دول ما كانوا بيغنوا كنا احنا الفرقة الماسية قاعدين على جنب عاملين لنا قعدة كنا بنسمع المطربين دول كاننا متفرجين على ماييجى موع فقرتنا
طلع يغنى الرائع محمد عبده وكان لسه مطرب جديد وطبعا عجبنا اوى اوى وفجأة طلع محمد منير وابتدينا نسمع ونضرب كف على كف كيف هذا الشىء ينتسب الى الطرب
يعنى اولا انت لو سمعته بيغنى جملة فيها خمسين نغمة بيبقى فيهم 40 نغمة ع الاقل نشاز اما خاسة او زايدة او مش موجودة على السلم الموسيقى وبخلاف انو بيحزق ومتخشب كانو حط صباعو في فيشة الكهربا قبل مايبتدى يغنى
الخلاصة انك لو جمعت كل اغنيه من اول ما ابتدا لحد دلوقتى وحسبت كمية البهريز الموسيقى اللى فيها مش حاتطلع نص كوبليه من اغانى عبد الحليم ببساطة لن الملحن لما بيعمل لحن لعبد الحليم بيطلع فيه كل اللى جواه .. والملحن اللى بيعمل لحن لمطرب فاشل بيحاول انو ما يكشفوش يعنى بيعمل له اتفه لحن ممكن وبرضو بينشز فيه .. اما عن اغنية على مين دى معمولة لشريفة فاضل على انها منولوج مش اغنية عاطفية وزى ما انت قلت الافلاس الفنى يعنى الملحنين والمؤلفين الرصيد اللى جوا مخهم خلص فإبتدا اللى بيغنوا عملية للسطو على التراث وكل برغوت على اد دمه
المطرب اللى شايف انو مطرب زى هانى شاكر بيعيد اغانى عبد الحليم .. والكائن اللى مالوش وصف من عينة الكنج محمد منير بيدور على اى اغنية تافهة وللعلم الاغنية دى ما ينفعش يغنيها راجل لأن كلامه اصلا حريمى
لكن كلو كوم لما يطلع واحد حمار فى التليفزيون وبيتكلم عن عظمة مصر وفجأة قال مصر التى انجبت عبد الوهاب ومنير يانهار اسود نفسى اسألأ الحمار ده ايه وجه المقارنة يعنى ممكن تقول عبد الوهاب بيلبس جمزة ومحمد منير بيلبس جزمة
او عبد الوهاب بيشرب مية ومحمد منير بيشرب مية طيب ماكلنا بنلبس جزم وبنشرب مية ... زى ما واحد يقول لك فى كتاب معمول عن انجازات الرئيس ( بتاع جمهورية بمبوزيا الغربية عشان مادش يفتكر انى بتكلم فى السياسة ) انو اول رئيس بيصلى الفجر ... طيب صلاة الفجر دى حاجة بين الرئيس وبين ربنا يعنى حتعود ع الشعب بإيه ؟؟؟ مثلا يعنى فكرونى زمان بمسرحية لمحمد نجم بتاعة شفيق ياراجل اللى بيمشى فى الشارع وبيتكلم فى التليفون
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 26/05/2013 الساعة 12h21
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 26/05/2013, 12h42
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,659
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم تحفة من الزمن الجميل

القمح الليلة

هى مش صعبة اوى يعنى حاتتفهم بسرعة ان شاء الله
والجميل فيها ان الجمل بتتكرر كتير يعنى لما تتعب فى جملة شوية تبقى خلصت ربع اللحن
وناخد بالنا من السينيو والكودا عشان انا ماحبيتش اكرر الكتابة

عشان طبعا انا احب تاخدوا بالكم من اى شىء تسمعوه مش نسمع وخلاص
الملاحظ فى اللحن ده استخدام كوال الاوبرا يعنى البنات اللى بيغنوا او بيعملوا آهات بطبقات عالية جدا فوق المستوى
زمان قبل ثورة 1952 , كانت مصر تحوى عدد هائل من الاجانب من مختلف الجنسيات وفى مصر من زمان يعنى تلاقى كتير منهم مولودين فى مصر .. وتشبعوا بالحياة المصرية مع الاحتفاظ بنكهتهن الاجنبية طبعا ( لأن اهم حاجة فى الدنيا القومية واللى يفرط فيها لايستحق ان يعيش اصلا )
المهم كورال الاوبرا ده بيبقى مش ناس بتغنى زى فوزية ونبوية واخوتهم الكورال بتاع المصرى ولكن بيبقوا دارسين موسيقى على درجة عالية جدا جدا والورق اللى بتشوفهم ماسكينه ده مش كلام ولكن نوتة موسيقية مكتوب فوقها الكلام
وللعلم ايضا المطرب المصرى الملحن بيحفظه الاغنية على العود او بيديه شريط عليه الاغنية وهو بيحفظ منو ..
لكن المطرب الاوبرالى بيحفظ بطريقة مختلفة ... يعنى مثلا مطربة عايزة تغنى اوبرا عاتيدة مش حاتديب المقدس فيردى من الآخرة يحفظها وجايز ما يدوهوش اجازة ينزل كام يوم ويرجع تانى ولكنبتاخد نسخة من الصوت بتاعها اللى حتغنيه بيبقى موجود فيه النوتة الموسيقية مكتوب تحتها الكلام وبتقعد على البيانو تحفظ
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf القمح الليلة.pdf‏ (33.4 كيلوبايت, المشاهدات 1141)
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 26/05/2013, 15h45
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 406
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

Ha;v; أشكرك يامدرسة التدوين

أشكرك على حكاويك وقصصك الظريفة ...على ذكرياتك ونصايحك الجميلة ....

وعلى فكرة محمد منير له جمهور عريض جدا ...ومانقدرش نزعلهم ...لكن هو لو حطيناه على ميزان الطرب الحساس كميزان الدهب ...حيبقى فيه تحفظات عليه....لكن حضرتك سيد العارفين كتير جدا فى عالم الفن ( مسرح -سينما- غناء-تمثيل...ألخ) فيه حاجات كتير قوى مش منطقية ...زى لوحة فنية ...لسه متباعة ب40 مليون دولار ...والله عبارة عن خط ازرق فى نص اللوحة ...ههههههه...المهم عايزين نروح فرح الأميرة سوسن عند عمنا عم /أحمد عبدالله-نورالصباح-...يعنى حضرتك تيجى تركن عندى فى الهرم ونطلع بعربيتى بعد كده...وياريت يكون معانا الأستاذ عمرو الهنداوى واى صديق من الجيزة....وعايز أشكر ....الفنان السكندرى الموهوب /نزيه محمد على كتابة أغنية (حارة السقايين ) واللى عايزها هى موجودة فى صفحة 13 عند الفنان /نزيه محمد....برغم انى دورت عنده عليها ...لأنه عارف انه بيحب الحاجات البلدى بتاعة الحارة المصرية .....كل الشكرلكم جميعا....
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=279709&d=1326549464
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 26/05/2013, 20h10
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,659
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


احبائى
اقدم للأخ العزيز المجتهد ( وبلدياتى ) عزت شحاته مجموعة الترانيم اللى طلبها وانشاء الله تكون النوت حلوة وتمشى معاهم بسهولة ودعواتكم

لكن فيه ملحوظة انا كتبت الغناء بس مش فاهم الموسيقى لأن مافيهاش لحن لكن فيها فزلكة بمعنى ان عازف اورج بيلعب كتير اوى ومركب كذا صوت على بعض بطريقة فيها شوية غشومية لان الترنيمة ( او اى موسيقى او اغنية ) لما تتعمل بالطريقة دى تبقى تتسمع فقط لكن عشان حد يعزفها لازم من كل بد تبقى الموسيقى واضحة
والمشكلة الخطيرة دى وانا بتكلم على التعامل مع تلاميذ او ناس مش محترفين ان حتى انت لو عزفت المقدمة دى على مانوصل للغناء يكون المقام طار من اللى حايغنى ويغنى برة المقام
ولما نتكلم عن الغشومية والعبقرية يعنى تخيل انت مثلا سامع سيمفونية لبيتهوفن بيبقى فيها 12 صوت بيتعزفوا مع بعض لكن اللحن الاساسى بيكون واضح بحيث لا يدع اى مجال للشك
لكن لما تسمع توزيع وعايز اكتب الحروف كذا صوت مع بعض مش عارف اللى انا سامعها دى نغمة ايه يعنى اجرب صول تتطلع مش صول اجربسى تطلع مش سى لازم يتكتبوا كذا نغمة مع بعض وممكن برضو تطلع مش هى لأن عازف الاورج شاطر اوى وبيطلع كل الفزلكة اللى عنده .. والفزلكة دى كمان فيه مشكلة خطيرة لازم تفهمها
انو بيبقى جوا استدويو وعنده كذا تراك بيسجل عليهم
يروح عازف حاجة ويرجع الشريط يعزف حاجات عليها مختلفة كذا مرة ودى لو حد عزفها على اورج حاتطلع ناقصة حجات كتير لأن فيه 3 اورجات تانى مش موجودين
والعلاج : فى شغل المدارس والكنائس ( يإختصار مع التلاميذ اللى مش محترفين من خبرتى الطويلة احسن حاجة انك تعزف قبل الغناء الجملة الاولى من الكوبليه والللى حايغنى او حايغنوا يغنوا تانى مرة هنا تضمن التون يبقى مضبوط 100 % والاهم كمان عشان المستمعين ( يعنى كلهم مش خبراء موسيقى ) يعنى لما يسمع الجملة موسيقى حايلحق يفهم هو سامع ايه لما اللى يغنوا
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf عمرى مادقت سعادة.pdf‏ (15.1 كيلوبايت, المشاهدات 303)
نوع الملف: pdf ماتعودتش.pdf‏ (19.4 كيلوبايت, المشاهدات 285)
نوع الملف: pdf يا رب ياواحة.pdf‏ (36.0 كيلوبايت, المشاهدات 308)
نوع الملف: pdf ياسلام ع العدرا.pdf‏ (19.0 كيلوبايت, المشاهدات 290)
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 27/05/2013, 15h36
nessreen nessreen غير متصل  
حساب غير مفعل
رقم العضوية:679166
 
تاريخ التسجيل: February 2013
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى
اقدم لكم تحفة من الزمن الجميل

القمح الليلة

هى مش صعبة اوى يعنى حاتتفهم بسرعة ان شاء الله
والجميل فيها ان الجمل بتتكرر كتير يعنى لما تتعب فى جملة شوية تبقى خلصت ربع اللحن
وناخد بالنا من السينيو والكودا عشان انا ماحبيتش اكرر الكتابة

عشان طبعا انا احب تاخدوا بالكم من اى شىء تسمعوه مش نسمع وخلاص
الملاحظ فى اللحن ده استخدام كوال الاوبرا يعنى البنات اللى بيغنوا او بيعملوا آهات بطبقات عالية جدا فوق المستوى
زمان قبل ثورة 1952 , كانت مصر تحوى عدد هائل من الاجانب من مختلف الجنسيات وفى مصر من زمان يعنى تلاقى كتير منهم مولودين فى مصر .. وتشبعوا بالحياة المصرية مع الاحتفاظ بنكهتهن الاجنبية طبعا ( لأن اهم حاجة فى الدنيا القومية واللى يفرط فيها لايستحق ان يعيش اصلا )
المهم كورال الاوبرا ده بيبقى مش ناس بتغنى زى فوزية ونبوية واخوتهم الكورال بتاع المصرى ولكن بيبقوا دارسين موسيقى على درجة عالية جدا جدا والورق اللى بتشوفهم ماسكينه ده مش كلام ولكن نوتة موسيقية مكتوب فوقها الكلام
وللعلم ايضا المطرب المصرى الملحن بيحفظه الاغنية على العود او بيديه شريط عليه الاغنية وهو بيحفظ منو ..
لكن المطرب الاوبرالى بيحفظ بطريقة مختلفة ... يعنى مثلا مطربة عايزة تغنى اوبرا عاتيدة مش حاتديب المقدس فيردى من الآخرة يحفظها وجايز ما يدوهوش اجازة ينزل كام يوم ويرجع تانى ولكنبتاخد نسخة من الصوت بتاعها اللى حتغنيه بيبقى موجود فيه النوتة الموسيقية مكتوب تحتها الكلام وبتقعد على البيانو تحفظ
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
الف شكر ليك استاذى الغالى وميرسى على المعلومات اللى حضرتك بتقولها لينا من ايام زمن الفن الجميل
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 9 ( الأعضاء 0 والزوار 9)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 17h48.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd