السلام عليكم
أستاذ عادل و قد تكلمت في قضية سرقت الألحان و أردت أخذ رأيك في أغنيتين
فقد قدمت فايزة احمد سنة 1977 لحن رائع من كلمات عمر بطيشة والحان محمد سلطان هو "خلينا ننسى اللى فات" وقد اقتبس محمد سلطان فى هذا اللحن الكثير من لحن "وقدرت تهجر" من ألحان محمد عبد الوهاب الذي أنتج 1976
و شكرا
عزيزى هيثم
انا طبعا عزفت فى اللحنين ما حسيتش باللى انت قلته هو ممكن يكون استدخم نفس المقمات بنفس الاسلوب بمعنى حقول لك مثل
عارف مقام الحجاز مثلا .. لما درسناه وانا طالب فى الكلية قالولنا ان مقام الحجاز مثاله الحلوة دى قامت تعجن فى الفجرية ... والاستمعال العالى لمقام الحجاز بيكون دائما ان الملحن بيستعمل جنس الجذع اللى هو اساس المقام واللى ماحدش ممكن يقول انه مش حجاز او يفكر فى موضوع تانى
لكن العبقرى عبد الوهاب فى على باب مصر استمعل المقام بتفعيلة مختلفة او من بداية من نغمة اخرى وهنا ممكن اللى يسمع مايحسش انو حجاز من اول وهلة
ومن هنا ممكن انك تحس ان فيه اقتباس لما ملحن يستعمل المقام يدخله من البا وملحن أخر يدخله من الشباك
وللعلم احنا فى الفرقة الماسية كان و اى لحن فيه شبه للحن آخر كنا فى البروفات بننبه الملحن
لكن مشكلة فايزة احمد ومحمد سلطان او وردة وبليغ ان الملحن لما يكون المطربة زوجته وبيلحن لها وهم فى البيت ممكن مع عشرات الالحان تلاقى الالحلن ابتدت تبقى شبه بعض يعنى نفس الحكاية لما سيد مكاوى لحن لوردة بعد كذا لحن انا ايتديت احس ان الاغانى بقت متشابهة او بقيت الخبط بينهم يعنى لما اسمع الكوبليه الثانى مثلا من اغنية مش لأول وهلة اقول دى كذا لازم انتظر شوية
وخلىبالك كمان من حاجة خطيرة , الغيارات بتاعة الاورج والمينى موج بالذات يعنى لو هانى مهنى استعمل غيار جديد جدا انت اول مرة تسمعه ثم استعمله فى اغنية تانية انت حاتحس ان فيه اقتباس
لكن العباقرة الاكبر زى السنباطى وعبد الوهاب ماتحسش ابدا بالموضوع ده لنو كان مقل من الحانه للمطرب الواحد ولازم ياخد بالو ان اللحن كل مرة لازم يكون مختلف اختلاف كلى من الاف للياء فى النكهة والطبيعة والمقام وكل شىء
والسرقة المتعمدة مع سبق الاصرار والترصد زى ما انا قلت بتبقى من اتنين بعاد عن بعض يعنى واحد فى بلد وواحد فى بلد تانى والجمهور مش حايكتشفها يعنى مش معقول واحد يسرق سيارة ويركبها فى نفس الشارع اللى ساكن فيه صاحبها
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
__________________
ღღღღღღღღღღღღ أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
اخواني واصدقائي الاعزاء
تحية طيبة لكم اينما كنتم
وتحية للاخ والاستاذ الكريم عادل صموئيل على كل مجهوده وبصمته الفنية في المنتدى لانه لوحده يمثل مدرسة فنية كبيرة
ما رايكم فيرائعة نجاة اسالك الرحيل من اجمل ماغنت لعبدالوهاب هل تتفقوا معي ان تكون في الجدول؟؟ نشوف تصويتكم ,,,,
مع خالص تحياتي
استاذى الجميل / عادل صموئيل
صباح الفل والورد والتمر حنه
مزنوق يا باشا ف الاشراف والتدريب على (ورشة غناء) بالثقافة مطلوب فيها مونولوجات وموشحات ودويتوهات واغانى وموواويل
- اعشم ف نوتة مونولوج اسماعيل ياسين ( عينى ع الفن ياعينى علينا )
( وعلى فكرة دا حالنا فعلا اليومين دول - بقينا بنقبل اى شغل واى حاجه وبنتلهف على اى سكة - استرها علينا يارب دا احنا غلابه )
---
ومعلهشى يا باشا طلبين مره واحده
لو ينفع دويتو ( تعالى اقولك )عبد الحليم وشادية
===========
وليك كل الشكر والتقدير والعرفان
وربنا ما يحرمنا منك
انا وكل مدرسين ومحبين الموسيقى
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 30/01/2019 الساعة 23h45
مُـــنـــتــــــــــــداي المُــــــــــفَــــــــضــــــــــــل .. غبتُ عـــنـْــــــــــك كثيراً من الوقت .. شكراً لكل القائمين على العمل بالمنتدي وأخُص بالشكر الأستاذ المُحترم أ/ عادل صموئيل لما يُقدمة للمنتدي من تُحف وتراث جميل ، وعُذراً لأني لستُ مُتابعة للأعمال الجديدة بالمنتدي .
أرجو من سيادتكم بذوقكم الرفيع أغاني للأفراح mp3 ليمكن تشغيلها في القاعة .
اخواني واصدقائي الاعزاء
تحية طيبة لكم اينما كنتم
وتحية للاخ والاستاذ الكريم عادل صموئيل على كل مجهوده وبصمته الفنية في المنتدى لانه لوحده يمثل مدرسة فنية كبيرة
ما رايكم في رائعة نجاة اسالك الرحيل من اجمل ماغنت لعبدالوهاب هل تتفقوا معي ان تكون في الجدول؟؟ نشوف تصويتكم ,,,,
مع خالص تحياتي
الاخوة الاعزاء تحية طيبة
الظاهر مفيش ولا واحد بيحب هذه الرائعة !!!!!!!!!