السلام عليكم و رحمة الله
شكرا استاذ عادل على هذه الاغنية الخفيفة و الجميلة و كالعادة ابدعت
و ياريت نسخة على درجة الدو اكون ممنون و شاكر لفضلك
و انا شفت الاغنية هي رائعة
و في انتظار جديدك
هيثم
بس كده يا هيثم
انت تؤمر
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
__________________
ღღღღღღღღღღღღ أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
الجنسية: بولندية, كندية, عربية
الإقامة: منتدى سماعي
المشاركات: 70
رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
أستاذ عادل صموئيل المحترم صباح الخير
الليله تدربنا على أغنيه زي الهوى كما أخبرتك في مشاركه سابقه, بعد ما وجدت مغني لسه شاب صغير ولكن أعجبني صوته واحساسه, وشايف له مستقبل في الغناء.
طبعا أنت أخبر مني بكثير, والرئي رأيك وأنا بنتظار نصائحك وارشاداتك بالنسبه للمغني وعازف الأورج. شارك في العزف معي عازف كمان وعازف أورج فقط والايقاع من الاورج.
بالنسبه للكورال أنا شاركته شويه الغناء.
وقد أخترت تقريب 7 دقائق فقط من التسجيل, صعب كثير خلال كم ساعه أسجل أغنيه كامله للعندليب.
وأرجوك اذا في مجال ما تنسى تدونلنا للست رباعيات الخيام, وأغنيه القمح لعبد الوهاب, طبعا حسب وقتك وظروفك اذا سمحت وترغب بذلك.
وتقبل مني كل الأحترام والتقدير
المخلص لك اديب.
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 30/01/2019 الساعة 23h39
طبعا اللحن ده صعب جدا انا حاولت ابسط النوتة على قد ما اقدر لكن مشكلته انه كان زمان قبل التدوين وعبد الوهاب بيغنى براحته يعنى مش محدد 100% زى ما عبد الوهااب ماغناه يالتحديد
يعنى المفروض انك تحفظ اداء عبد الوهاب اوى بعدين تشتغل من النوتة
مع اطيب تحياتى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 05/01/2013 الساعة 18h50
اقدم لكم من تراث عبد الوهاب القديم مين عذبك مع تحياتى عادل صموئيل sssssssssssssssssssssssssssssssssssss أســـــــــــــــــتاذنـــــــــــا الكبــــــــــــــــير الموسيقار القدير عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــادل باشـــــــــــــــــــــــــا صموئــــــــــــــــــــــيل سلام الله عليكم ورحمته وبركاته وبعـــــــــــــــــــــــــــــــد : أولا : شكرا على نوتة عبدالوهاب ( مين عذبك بتخلص منى ) فهى من أجمل ما لحن وغنى عبد الوهاب ثانيا : يوجد فى بداية النوتة دليل مقام الراست وفى نهاية الصفحة الأولى تغير الدليل إلى دليل مقام الكورد ثم بداية الصفحة الثانية دليل مقام الراست و أنا أعلم يقينا بأنه خطأ غير مقصود وحدث سهوا - وجل من لا ينسى أرجو منكم سرعة التصحيح - علما بأنى لا أعدل عليكم ولكن أذكركم فقط وشكررررررررررررررررررررررا أخوكم نور الصباح
اخى العزيز شكرا وتم التصليح
انا كنت فى الصفحة الثانية عايز اعمل الدليل 4 بيمول لكن اكتشفت ان عبد الوهاب مش غير المقام ولكن عمل حركة خبيثة والكمبيوتر مافهمهاش
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 05/01/2013 الساعة 18h52
استاذنا الفاضل عادل صموئيل معلش انا تقلت عليك فى طلباتى
كان نفسي فى نوت لتقاسيم صبا و بياتى و نهاوند و ياريت ياريت تقاسيم الاكورديون للراحل الفنان حسن ابو السعود
اعزرنى فى كثر طلباتى الواحد ما بيصدق يلاقى محترف مخضرم زى حضرتك علشان يستفيد من خبراته
و الف مليون شكر على المجهود الرائع فى التدوين
مشكور
اخى العزيز
التقاسيم دى ما ينفعش تتكتب
لأنها بتبقى ارؤتجال من العازف مش فى اللحن اصلا يعنى العزف بيستعرض شطارته فى الانتقال بين المقامات والعلامات الايقاعية بتاعتها بتبقى مش محددة زى الموسيقى اللى على ميزان يعنى صعب جدا كتابتها وحتى لو اتكتبت لو انت قريتها حاتطلع حاجة تانية غير اللى اتعزف اصلا
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 05/01/2013 الساعة 18h55
استاذنا الفاضل عادل صموئيل معلش انا تقلت عليك فى طلباتى
كان نفسي فى نوت لتقاسيم صبا و بياتى و نهاوند و ياريت ياريت تقاسيم الاكورديون للراحل الفنان حسن ابو السعود
اعزرنى فى كثر طلباتى الواحد ما بيصدق يلاقى محترف مخضرم زى حضرتك علشان يستفيد من خبراته
و الف مليون شكر على المجهود الرائع فى التدوين
مشكور
اخى العزيز
التقاسيم دى ما ينفعش تتكتب
لأنها بتبقى ارؤتجال من العازف مش فى اللحن اصلا يعنى العزف بيستعرض شطارته فى الانتقال بين المقامات والعلامات الايقاعية بتاعتها بتبقى مش محددة زى الموسيقى اللى على ميزان يعنى صعب جدا كتابتها وحتى لو اتكتبت لو انت قريتها حاتطلع حاجة تانية غير اللى اتعزف اصلا
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
الف شكر على الرد
انا قصدى على التقاسيم الطويلة مش تقاسيم زخرفة الاغانى
ممكن حضرتك تشوف اول الفيديو ده ‫ط¹ط²ظپ ظ†ط§ظ‰ ظˆظƒظ…ط§ظ† ط§ظ„ظ…ط§ظ„ ظˆط§ظ„ط¨ظ†ظˆظ†‬‎ - YouTube
فيه جمل موسيقية كاملة اتعزفت فى اول العزف
هل ديه كلها اجتهاد ؟ يعنى كلها حاجات مش مكتوب قبل كده او اتعملت بخبرة محلنين و الناس بتتناوبها عنهم ؟
و لك منى جزيل الشكر و الاحترام
اخى العزيز
اولا لاحظ هنا وظيفة اليد اليسرى يعنى بتعمل حاجات وبتكون من ارتجال العازف يعنى اول شىء لمس نغمة عملت ارضية للتقسيمة وبعد كده ادخل منها اليقاع والمصاحبات
اما القسيمة هنا هى ارتجال من الازف انه بيبتدى بمقام ويروح لمقامات تانية او يلمس نغمة غريبة عن المقام بس هنا مطلوب ذوق عالى وخبرة يعنى لازم اولا دراسة المقامات بحيث لما تكون فى مقام تخرج منه تروح على فين وفين وهكذا
اما اللحن الاساسى وهو اللى بيبدأ من اول الايقاع
كمان زى ماقلت لك التقسيمة مش بتتحفظ يعنى لو نفس اللحن الللى فيه تقاسيم فى مكان معين عزفه عشر عازفين شطار لازم حتكون التقسيمة مختلفة لأنها بتعبر عن نكهة العازف نفسه
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 07/01/2013 الساعة 18h20