أخواني
أعضاء المنتدى الكرام
وأخواني الذين طلبوأ
أغنية عفاف راضي والله زمان
أقدم أليكم نوتة (والله زمان لعفاف راضي)
ولكن هناك ملحوظة
الملف الصوتي الموجود في المنتدى مسجل من حفلة
وبحثت في النت عن تسجيل أستديوا لم أجد
ويبدو أن الفرقة غير متمكنه أو مدربه جيدا
لأن مرات يخطئون ويعزفون تسليمة الغناء لعفاف راضي وبدل ما تدخل عفاف يدخل الكرال مرة ثاني وتكررت كثير
والشيئ الثاني
أثناء الغناء لا توجد لازمات ترد على غناء عفاف راضي
ولذالك تجد عفاف راضي تمد نهاية كل بيت بدل اللازمه
المهم اللحن مدون كما هو موجود في الملف الصوتي المرفق
أتمنى أن ينال أعجابكم
تحياتي
محمد السويفي
[/CENTER][/SIZE][/CENTER][/SIZE]
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 22h11
احبائى واصدقائى الأعزاء
اليكم واحده من اجمل رومانسيات الزمن الجميل وهى اغنية بتلومونى ليه
ارجو ان تسعدوا بها وانتم تستعيدون المشهد الرائع والذى يغنى فيه عبد الحليم
هذة الأغنية الحالمه لمريم قخر الدين على شط الأسكندريه من فيلم حكاية حب.
مع ارق تحياتى
ارمندو
أعزائي أعضاء المنتدى الكرام
بناء على طلب بعض الأعضاء بتدوين نشيد (يا إمام الرسل يا سندي )لرشيد غلام ولعديد من المنشدين مثل صباح فخري
قمت بتدوين
نفس اللحن ولكن مع كلمات ( يا إله الكون ) بدل ما يكون يا إمام الرسل
أتمنى أن يوفي بالغرض
قمت بتدونين النشيد من طبقتين مختلفتين
واحده بياتي الرى
والأخرى من الصول
مع ملفين صوتين لنفس النشيد واحد من الرى والأخر من الصول
وكلا يختار الطبقة المناسبة له
تحياتي
محمد السويفي
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 22h11
أخي العزيز
أرمندوا
أخواني أعضاء المنتدى الكرام
هذا إنشاد ديني لمنشد أسمه (رشيد غلام)
والنشيد أسمه( كن مع الله )
كنت مدونه منذ فترة ولم أنزله هنا في المنتدى
لأن صراحة هو عبارة عن جملة بسيطة وبتتكرر
وهذا حال الإنشاد الديني التقليدي
وليس الحديث لأن الإنشاد الحديث أصبح لحن كامل كما هو مسموع في بعض قنوات الإنشاد الديني
ولي ملاحظة أن سبق أستاذ (عمرو الهنداوي) قالي لو تقسم الزمن وأخلي النوتة بالنوار وأسرع السرعة في لحن سابق وفعلا بيكون أسهل
بس كما ذكرت هذه نوتة مدونه منذ فترة
تحياتي
محمد السويفي
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 22h11
استاذ سويفى
ايه ياعم الجمال دة ماشاء الله والى الامام
فى حاجة عايز اكلمك فيها وبرضو زى ما تفضل اخى العزيز ارمندو فى موضوع زيادة نسب الزمن فى النوتة
بص لو انت شايف انه اللحن صعب وممكن يبقى اسهل عن طريق زيادة نسب العلامات الموسيقية ويعزف ما بين 80 نوار الى 140 نوار كحد اقصى ماشى مافى مشكلة وانت دائما فكر فى خريطة اللحن قبل التدوين حيسهل عليك كتير وهو فى العادة النوتات دلوقتى بتكتب ما بين سرعة 80 نوار الى 140 نوار فا انت اعمل حسابك ماتطلع عن 140 او تقل عن 80 لكن خلى بالك ساعات الموضوع ما يمشى معاك بالقاعدة دة يعنى كل لحن وله ظروفه
لكن فى حاجة تانية و دى الاهم!! انا لاحظت فى توناتك الاخيرة شىء ممكن انت تخلى بالك منه علشان النوتة تبقى اجمل
مثلاا خذ نوتة كن مع الله وتعالى عند المازوة رقم 1 و 2 هو ليه المسافات بين النغمات فى المازورة الواحدة واسعة اوى كدة؟ ضيق شوية و برضو بص على مازورة رقم 6-7 فى نفس النوتة ليه المسافة بين النغمات واسعة اوى كدة؟ هى واسعة اكتر من الازم اوى ضيق شوية وليه كمان المدرج ياخذ مازورتين فقط خليه ثلاثة او اربع مازورات افضل علشان النوتة تبان احترافية اكتر
مشكلة المسافات دى متكرة معاك فى نوتاتك الاخيرة فا خلى بالك فى نوتاتك القادمة وظبط من خيارات البرنامج عندك
واستاذ عادل اكيد برضو عنده حل لانه خبير فى البرنامج دة
وشكرا على النوتات الجميلة وماتنسى نوتات الافلام لصباح وحليم وبرضو الاغانى اللى طلبها استاذ نور والاخوة برضو مطلوبة بشدة وكل التوفيق
احبائى
هو المطلوب ان يكون النوتة شكلها مريح يعنى تكون مش ضيقة ومش واسعة اكتر من اللزوم
انا لما قريت اللى قالو اخر العزيز عمرو شفت النوتة فعلا لقتها الموازير واسعة اكتر من الازم
ممكن الاخ العزيز سويفى لقى انو لو كتب 4 موازير فى السطر النوتة تبقى سطرين فقط ودع ادى يعنى .. يعنى زمان فى الفرقة الماسيةى عندنا اول ما الاخوة السعوديين اوائل السبعينات لما ابتدوا يسجلوا علينا فى مصر كانت اغانى كتتير منهم سطرين يعنى جملة وبتتعاد موسيقى ومذهب وكوبليه عادى يعنى
ملحوظة : انطلبت نوتة تعيشى يابلدى مع انى كنت مدونها من زمان يعنى اتمنى ان كل واحد يطلب نوتة يرجع للفهرس اللى عاملو الاخ العزيز هيثم ويشوف موجودة ولا ل بعدين يطلبها لأن حصلت كذا مرة انى اكون مدون نوتة وبعد فترة حديطلبها وانا ادونها تانى لأنى بنسى اللى بكتبو فى الزحمة مع خالص تحياتى وانا منزلها تانى هنا كان فيها تعديل صغير
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 02/03/2012 الساعة 22h09
احبائى
والان حان اللقاء المنتظر
اقدم لكم من روائع الحان محمد عبد الوهاب
من غير ليه
واللحن ده له تميز خاص عندى لأنى بحس انو بتاعى
يعنى انا اول واحد سمعه وانا اول واحد دونه
والذكريات ان فى نفس الوقت الحالى اوائل مارس كان المفروض اننا نبدأ فيه البروفات مع عبد الحليم ولكن لم يمهله القدر
المرة دى انا دونت الأدليب بتقنية خاصة اول مرة ادون بيها واشكر اخى العزيز وسام اكرم انو وارانى طريقة لتدوين الادليب على الانكور بدقة متناهية ,,, احنا طول عمرنا بندون الادليب بالمصرى الاوى يعنى تقريبى عمو ما يبقى دقيق 100% وفى الفرقة بتعتمد على ان المايسترو او قائد الفرقة بيبقى حافظ الادليب كويس جدا وبيشاور للفرقة والفرقة بتمشى حسب اشاراته اما الادليب المنى لازم انك تمشى ورا المطرب لن عادة اى مطرب طبير بيلعب فى الأدليب يعنى لازم بيطول أو يقصر فى علامات او المسافات بين الجمل السكتات بتبق مش محددة
انا هنا لو تلاحظوا اول مرة فى الادليب يبقى فيه سكتات وهى الفواصل بين الجمل الكلامية
اتمنى ان تسعدوا بالنوتة .. مع مراعاة فروق السرعات
مع اطيب تحياتى
اللحن ده بيتميز بأن الكورال له دور غير ترديد المذهب , يعنى بيحصل حوار بين المطرب والكورال
وبيمتاز موسيقى الكوبليه الاول من اجمل ما لحن فريد الاطرش من جمل موسيقية
اتمنى ان تسعدوا بها مع اطيب تحياتى
السلام عليكم , نبهني الاخ الكريم وسام اكرم لخطئ وقع مني سهوا في الحقيقة في نوتة لاموني للي غاروا مني و سأحمل التصحيح الان ... و اشكركم على لباقتكم و اشارتكم لكل ما من شأنه ان يرفع من مستوى المنتدى .