" قصب " و ما أدراك ما " قصب "
 
و " رق الحبيب " و ما أدراك ما " رق الحبيب "
 
أعتبرها كخمسة " بيتهوفن " في إستخدامها كعلامة تأريخ له .. فهذه كانت قبل الخامسة و تلك بعدها
 
و بالبلدي الفصيح شوفوا لما ملحن يحترم " كلمة " فيغير خطته الإيقاعية المصاحبة للحنه البديع في " حقل " واحد بس و اخوه اليامه التانيه
 
هـجرت كـل خـليـل لــيا و فضلت عايش مـع روحي
أحسن يبان شئ فـ عنيا من كتر خوفي على روحي
 
و بالتحديد أكتر ( خليل و شئ )
 
شوفوا يا اخوانا ليلة البيتين ضربهم ( سماعي طاير )
 
 
حاجه كده نغشه و بتتنطط ما بين ( دومايه ) و ( تكتين ) و تقدر تقول للتقريب ( فالس )
 
طب و حياة أبوكم جربوا تزنوا البيتين على ( سماعي طاير ) . . يعدوا . . بس ( خليل و شئ ) معديين بالعافيه و ( مدهم ) متاكل حقه . . بس الفالس حلو و مناسب حتى للسير الدرامي و أنعش إللي سبقه من كلام و لحن .
 
يقوم سيدي قصب نازل على ( هجرت كل حبيب لـ . . ) و ( أحسن يبان شئ فـ عنـ . . ) بـ ( سماعي تقيل )
 
 
و يا تقيل يا قصب و يا أسطى يا قصب
 
عشان ( خليل و شئ ) بقدروا يتنفسوا و يخدوا ( مدد مدودهم ) بكل راحه
 
و بكل أستذه يرجع عمي القصب لـ ( دوم ) الفالس من ياء ( . . ـيا و فضلت عايش مـع روحي ) و ( . . ـيا من كتر خوفي على روحي )
 
عيزك بئى تسمع ( المرفق طيه ) و تتمعن في زمن كان الملحن فيه بيحترم الكلمة و يمكن توصل للحرف قصاد يومين بنعيشهم فيهم ملحنين بيلحنوا بالشاكوش و لمبة الأوكشوشجين بتاعة سمكري العربيات .
		 
		
		
		
			
		
		
		
			
				__________________
				دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ