* : أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h57 - التاريخ: 29/10/2025)           »          المغمورون من شعراء الجاهلية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h41 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h23 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h13 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الثنائي الغنائي بهية وياسين (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h11 - التاريخ: 29/10/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h24 - التاريخ: 29/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : gogary - - الوقت: 04h45 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الفنان سامي كمال (الكاتـب : اسامة عبد الحميد - آخر مشاركة : علوي الكاف - - الوقت: 00h51 - التاريخ: 29/10/2025)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 23h19 - التاريخ: 28/10/2025)           »          أميرة سالم (الكاتـب : طارق مكاوي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h30 - التاريخ: 28/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 19/07/2011, 00h51
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوكارم مشاهدة المشاركة
استاذنا الفاضل الاستاذ/ الالاتى
شكرا جزيلا على سرعه الرد
ولكن استاذى لكى نحقق ابعاد سلم نهاوند كبير(نهاوند+نهاوند)ستكون نغمه(لا)عاديه ناتيوريل وليس بيمول
والمرصع ستكون الصول بيمول وال(لا)عاديه لكى نحقق الحجاز.
كلامك صحيح .. هل هناك مشكلة فى هذا ؟


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوكارم مشاهدة المشاركة
ثم اخى الفاضل قصدى نهايه(قفله )المقدمه الموسيقيه قبل بدايه الغناء مباشره فى الاغنيتن على قد الشوق اخر نغمه صول نوى ثم يدخل عبد الحليم بالغناء على قد الشوق اللى فعيونى.....
ونهايه المقدمه الموسيقيه لاايظن قبل الدخول بالغناء مباشره؟
فى ( على قد الشوق ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ منها الغناء .. هكذا أراد كمال الطويل

وفى ( أيظن ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ الغناء من درجة الدو .. هذا هو عبد الوهاب
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 19/07/2011, 14h39
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

الله ينور ياجماعة
بس معلش
كلام الخبراء الجامد اوى ده
مش ها اعرف اجاريكم فيه

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 19/07/2011, 16h39
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن كشك مشاهدة المشاركة
الله ينور ياجماعة

بس معلش
كلام الخبراء الجامد اوى ده
مش ها اعرف اجاريكم فيه
ياعم روووووح

إسأل ياعم حسن .. إستفسر .. ولا يهمك

( يعنى إيه ؟ , مين ؟ , فين ؟ .. كام ؟ )

أى سؤال داير فى راسك .. إسأله .. مافيش حدود للعلم

وبإذن الله نقرب لك ونبسط لك المسائل بقدر الإمكان
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 19/07/2011, 20h12
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
ياعم روووووح

إسأل ياعم حسن .. إستفسر .. ولا يهمك

( يعنى إيه ؟ , مين ؟ , فين ؟ .. كام ؟ )

أى سؤال داير فى راسك .. إسأله .. مافيش حدود للعلم

وبإذن الله نقرب لك ونبسط لك المسائل بقدر الإمكان
يا مايسترو
اناعاوز درس خصوصى ... وسماعى ... مكثف ....يعنى مش بالساهل
اصبر بس لما نتقابل .... وابقى اسألك شخصيا ... عشان لما تتعب معايا ... وتتغاظ من جهلى ... وعاوز تشتم مثلا او اى حاجه ... يكون بعيد عن الناس ... وبينى وبينك ولا حد يعرف حاجه


رد مع اقتباس
  #5  
قديم 22/07/2011, 12h53
باهر المصري باهر المصري غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:284908
 
تاريخ التسجيل: August 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 52
المشاركات: 36
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

ابو حسام دايما هايل بحبك قوي انما فيه حاجة مش فاهمها في الجمع المتصل جنس الجزع و جنس الفرع بيشتركو في نغمة دة ما ينيخليش المقام سبع نغمات مش تمانية
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 23/07/2011, 03h26
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باهر المصري مشاهدة المشاركة
ابو حسام دايما هايل بحبك قوي انما فيه حاجة مش فاهمها في الجمع المتصل جنس الجزع و جنس الفرع بيشتركو في نغمة دة ما ينيخليش المقام سبع نغمات مش تمانية
أشكرك أخى العزيز .. القلوب عند بعضها ..

أما بخصوص طرق الجمع .. فيوجد الجمع المنفصل .. وقد شرحناه

والجمع المتصل وشرحناه أيضاً

طيب لو عرفت إن فيه جمع متداخل .. زى السيكا والهزام وغيرهم .. تعمل إيه

يعنى جنس الجذع والفرع بيشتركوا فى النغمة الثالثة .. مش فى الرابعة

وهل تعلم أن هناك مصطلح ( الطبع ) مثل طبع السيكا .. وهو ثلاث نغمات

أو مصطلح ( العقد ) مثل عقد النوا أثر وهو خمس نغمات

هذا بجانب الجنس .. أربع نغمات

العملية معقدة وتحتاج لشرح طويل

أما بخصوص سؤالك بالتحديد .. فإن المقام لايصبح سبع نغمات .. لأننا نستمر بجنس ثالث .. ويسمى جنس مكمل

وأحياناً جنس الجذع يتغير فى منطقة الجوابات مثل الصبا ..

إن شاء الله أقوم بتحضير عدة محاضرات بهذا الخصوص
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .



التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 29/10/2012 الساعة 22h31
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 20/11/2012, 05h29
الصورة الرمزية الشربينى الاقصر
الشربينى الاقصر الشربينى الاقصر غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:659858
 
تاريخ التسجيل: October 2012
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 59
افتراضي ردالشربينى الاقصرى : النهاوند على اد الشوق .. ايظن

الاخوة الافاضل /رجال العلم والفن فى الموسيقى .
تحية حب وتقدير لكم ولحواراتكم الممتعة .ورغم اننا لا نعرف الكثير ولا القليل عن علم الموسيقى الااننا نتذوق معلوماتكم القيمة وانا اول من (يظن)ان المستمع العربى بحاجة الى فهم الموسيقى كعلم كى يتذوق جمالها اكثر .وانا ايضا (على ادالشوق)الى سماع الفن الموسيقى الا انى اود معرفة العلم الموسيقى .وفى دراستنا القديمة يوم ان كانت المدارس تهتم بحصص الموسيقى قال لنا مدرس الموسيقى فى اول حصة (الموسيقى علم وفن :فن كما هو معروف يفهم بالسمع وعلم لانها تدرس ولها اصول وقواعد علمية .شكرا لاهل الفن وشكرا لمنتدى سماعى الذى طالما اطربنا وعلمنا وجاء لنا بكل ما هو عجيب وغريب .
محمداحمدخليل الشربينى الاقصرى
مصر/الاقصر/الكرنك/نجع التماسيح
20/11/2012م
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 23/07/2011, 03h18
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن كشك مشاهدة المشاركة
يا مايسترو

اناعاوز درس خصوصى ... وسماعى ... مكثف ....يعنى مش بالساهل
اصبر بس لما نتقابل .... وابقى اسألك شخصيا ... عشان لما تتعب معايا ... وتتغاظ من جهلى ... وعاوز تشتم مثلا او اى حاجه ... يكون بعيد عن الناس ... وبينى وبينك ولا حد يعرف حاجه

تحت أمرك يابو ميدو .. ومن غير شتيمة ولا أى حاجة
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #9  
قديم 23/07/2011, 14h01
ابوكارم ابوكارم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:407726
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 58
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
كلامك صحيح .. هل هناك مشكلة فى هذا ؟
فى هذه الحاله اخى الفاضل سنغير دليل المقام واللا نغير فى كل مازوره كلما وجدنا نغمه(لا)نكتب امامها علامه بيكار ......وكذلك الصول
اسف على الاطاله وشكرا
جزيلا.


فى ( على قد الشوق ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ منها الغناء .. هكذا أراد كمال الطويل

وفى ( أيظن ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ الغناء من درجة الدو .. هذا هو عبد الوهاب
فيكون هنا استاذنا الفاضل النهاوند (قفل)لم يرتكز على الدو وارتكز على الصول (النوى).....يعنى مفيش مشاكل ان لو نهى المقدمه على صول وهى نهاوند
يعنى العبد الفقير الى الله لو كتب مقدمه نهاوند ونهاها صول سيتعرض للنقض للنقد للكلام ام ان طابع النهاوند يقفل صول
ولسيادتكم جزيل الشكر
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 23/07/2011, 19h18
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

دليل المقام لا يتغير .. وإنما نضع علامات تحويل عارضة كلما إحتجناها داخل العمل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوكارم مشاهدة المشاركة
فيكون هنا استاذنا الفاضل النهاوند (قفل)لم يرتكز على الدو وارتكز على الصول (النوى).....يعنى مفيش مشاكل ان لو نهى المقدمه على صول وهى نهاوند
يعنى العبد الفقير الى الله لو كتب مقدمه نهاوند ونهاها صول سيتعرض للنقض للنقد للكلام ام ان طابع النهاوند يقفل صول
ولسيادتكم جزيل الشكر
عملية قفل الجملة اللحنية على درجة الركوز ليست قاعدة .. لأن التلحين عملية إبداعية لا يجب أن تتقيد بالقواعد الجامدة ..

القواعد تم وضعها للإستدلال بها .. وليس التقيد الجامد

إطلق لخيالك العنان والحرية فى التلحين .. بشرط عدم النشاز أو الخروج عن المقام بطريقة خاطئة
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 10h19.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd