* : حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h24 - التاريخ: 29/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : gogary - - الوقت: 04h45 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : gogary - - الوقت: 04h39 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الفنان سامي كمال (الكاتـب : اسامة عبد الحميد - آخر مشاركة : علوي الكاف - - الوقت: 00h51 - التاريخ: 29/10/2025)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 23h19 - التاريخ: 28/10/2025)           »          أميرة سالم (الكاتـب : طارق مكاوي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h30 - التاريخ: 28/10/2025)           »          يوسف عمر- 1918 - 1986 (الكاتـب : طبيب نفسي - آخر مشاركة : جواد كاظم سعيد - - الوقت: 17h24 - التاريخ: 28/10/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 14h01 - التاريخ: 28/10/2025)           »          نـــازك- 14 أكتوبر 1928 - 26 مارس 1999 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h55 - التاريخ: 28/10/2025)           »          جمال سركيس (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h52 - التاريخ: 28/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 18/07/2011, 17h03
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

أغنية على قد الشوق تقفل على المى بيمول .. ( ياجميل سلم )

أغنية أيظن تقفل على الدو ( لديه )

أما بخصوص النهاند المرصع .. فيجب أن نشرح طرق الجمع أولاً

المقام عموماً يتكون من ثمانى نغمات ( سبع نغمات + جواب النغمة الأولى )

الجمع المنفصل .. يعنى أن الأربع نغمات الأولى ( تتراكورد ) هى جنس الجذع

والأربع نغمات الثانية .. هى جنس الفرع

وبالنسبة للنهاوند العادى .. فإن الأربع نغمات الأولى ( فا , مى , رى , دو ) هى جنس الجذع وهو نهاوند

والأربع نغمات الثانية ( دو , سى , لا , صول ) هى جنس الفرع .. وتكون حسب المقام ( نهاوند أو حجاز أو كرد )

الجمع المتصل .. الجنس الثانى ( الفرع ) يبدأ من الدرجة الرابعة وليس من الدرجة الخامسة

أى أن جنس الجذع وجنس الفرع يشتركان فى نغمة واحدة

وبالنسبة للنهاوند المرصع .. فإن درجة الفا هى النغمة المشتركة .. فهى أخر نغمة فى جنس النهاوند .. وفى نفس الوقت أول نغمة فى جنس الحجاز

وهذا مايميز النهاوند العادى ( الحجازى ) عن النهاوند المرصع .. برغم من أن الإثنان ( نهاوند + حجاز )

ولكن الفارق أن هذا جمع منفصل .. كل أربع نغمات وحدها .. وهذا جمع متصل .. يشترك الجنسان فى نغمة واحدة وهى الفا

مثال للنهاند العادى ( الحجازى ) .. إسمع أغنية على رمش عيونها لوديع الصافى

مثال للنهاوند الكردى .. إسمع أيظن

مثال للنهاوند المرصع .. إسمع أغنية علمنى الحب لصباح
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 18/07/2011, 20h30
ابوكارم ابوكارم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:407726
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 58
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
أغنية على قد الشوق تقفل على المى بيمول .. ( ياجميل سلم )

أغنية أيظن تقفل على الدو ( لديه )

أما بخصوص النهاند المرصع .. فيجب أن نشرح طرق الجمع أولاً

المقام عموماً يتكون من ثمانى نغمات ( سبع نغمات + جواب النغمة الأولى )

الجمع المنفصل .. يعنى أن الأربع نغمات الأولى ( تتراكورد ) هى جنس الجذع

والأربع نغمات الثانية .. هى جنس الفرع

وبالنسبة للنهاوند العادى .. فإن الأربع نغمات الأولى ( فا , مى , رى , دو ) هى جنس الجذع وهو نهاوند

والأربع نغمات الثانية ( دو , سى , لا , صول ) هى جنس الفرع .. وتكون حسب المقام ( نهاوند أو حجاز أو كرد )

الجمع المتصل .. الجنس الثانى ( الفرع ) يبدأ من الدرجة الرابعة وليس من الدرجة الخامسة

أى أن جنس الجذع وجنس الفرع يشتركان فى نغمة واحدة

وبالنسبة للنهاوند المرصع .. فإن درجة الفا هى النغمة المشتركة .. فهى أخر نغمة فى جنس النهاوند .. وفى نفس الوقت أول نغمة فى جنس الحجاز

وهذا مايميز النهاوند العادى ( الحجازى ) عن النهاوند المرصع .. برغم من أن الإثنان ( نهاوند + حجاز )

ولكن الفارق أن هذا جمع منفصل .. كل أربع نغمات وحدها .. وهذا جمع متصل .. يشترك الجنسان فى نغمة واحدة وهى الفا

مثال للنهاند العادى ( الحجازى ) .. إسمع أغنية على رمش عيونها لوديع الصافى

مثال للنهاوند الكردى .. إسمع أيظن

مثال للنهاوند المرصع .. إسمع أغنية علمنى الحب لصباح
استاذنا الفاضل الاستاذ/ الالاتى
شكرا جزيلا على سرعه الرد
ولكن استاذى لكى نحقق ابعاد سلم نهاوند كبير(نهاوند+نهاوند)ستكون نغمه(لا)عاديه ناتيوريل وليس بيمول
والمرصع ستكون الصول بيمول وال(لا)عاديه لكى نحقق الحجاز.
ثم اخى الفاضل قصدى نهايه(قفله )المقدمه الموسيقيه قبل بدايه الغناء مباشره فى الاغنيتن على قد الشوق اخر نغمه صول نوى ثم يدخل عبد الحليم بالغناء على قد الشوق اللى فعيونى.....
ونهايه المقدمه الموسيقيه لاايظن قبل الدخول بالغناء مباشره؟
ولكم جزيل الشكر.
ابوكارم
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 19/07/2011, 00h51
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوكارم مشاهدة المشاركة
استاذنا الفاضل الاستاذ/ الالاتى
شكرا جزيلا على سرعه الرد
ولكن استاذى لكى نحقق ابعاد سلم نهاوند كبير(نهاوند+نهاوند)ستكون نغمه(لا)عاديه ناتيوريل وليس بيمول
والمرصع ستكون الصول بيمول وال(لا)عاديه لكى نحقق الحجاز.
كلامك صحيح .. هل هناك مشكلة فى هذا ؟


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوكارم مشاهدة المشاركة
ثم اخى الفاضل قصدى نهايه(قفله )المقدمه الموسيقيه قبل بدايه الغناء مباشره فى الاغنيتن على قد الشوق اخر نغمه صول نوى ثم يدخل عبد الحليم بالغناء على قد الشوق اللى فعيونى.....
ونهايه المقدمه الموسيقيه لاايظن قبل الدخول بالغناء مباشره؟
فى ( على قد الشوق ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ منها الغناء .. هكذا أراد كمال الطويل

وفى ( أيظن ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ الغناء من درجة الدو .. هذا هو عبد الوهاب
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 19/07/2011, 14h39
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

الله ينور ياجماعة
بس معلش
كلام الخبراء الجامد اوى ده
مش ها اعرف اجاريكم فيه

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 19/07/2011, 16h39
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن كشك مشاهدة المشاركة
الله ينور ياجماعة

بس معلش
كلام الخبراء الجامد اوى ده
مش ها اعرف اجاريكم فيه
ياعم روووووح

إسأل ياعم حسن .. إستفسر .. ولا يهمك

( يعنى إيه ؟ , مين ؟ , فين ؟ .. كام ؟ )

أى سؤال داير فى راسك .. إسأله .. مافيش حدود للعلم

وبإذن الله نقرب لك ونبسط لك المسائل بقدر الإمكان
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #6  
قديم 19/07/2011, 20h12
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
ياعم روووووح

إسأل ياعم حسن .. إستفسر .. ولا يهمك

( يعنى إيه ؟ , مين ؟ , فين ؟ .. كام ؟ )

أى سؤال داير فى راسك .. إسأله .. مافيش حدود للعلم

وبإذن الله نقرب لك ونبسط لك المسائل بقدر الإمكان
يا مايسترو
اناعاوز درس خصوصى ... وسماعى ... مكثف ....يعنى مش بالساهل
اصبر بس لما نتقابل .... وابقى اسألك شخصيا ... عشان لما تتعب معايا ... وتتغاظ من جهلى ... وعاوز تشتم مثلا او اى حاجه ... يكون بعيد عن الناس ... وبينى وبينك ولا حد يعرف حاجه


رد مع اقتباس
  #7  
قديم 22/07/2011, 12h53
باهر المصري باهر المصري غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:284908
 
تاريخ التسجيل: August 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 52
المشاركات: 36
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

ابو حسام دايما هايل بحبك قوي انما فيه حاجة مش فاهمها في الجمع المتصل جنس الجزع و جنس الفرع بيشتركو في نغمة دة ما ينيخليش المقام سبع نغمات مش تمانية
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 23/07/2011, 03h18
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن كشك مشاهدة المشاركة
يا مايسترو

اناعاوز درس خصوصى ... وسماعى ... مكثف ....يعنى مش بالساهل
اصبر بس لما نتقابل .... وابقى اسألك شخصيا ... عشان لما تتعب معايا ... وتتغاظ من جهلى ... وعاوز تشتم مثلا او اى حاجه ... يكون بعيد عن الناس ... وبينى وبينك ولا حد يعرف حاجه

تحت أمرك يابو ميدو .. ومن غير شتيمة ولا أى حاجة
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #9  
قديم 23/07/2011, 14h01
ابوكارم ابوكارم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:407726
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 58
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
كلامك صحيح .. هل هناك مشكلة فى هذا ؟
فى هذه الحاله اخى الفاضل سنغير دليل المقام واللا نغير فى كل مازوره كلما وجدنا نغمه(لا)نكتب امامها علامه بيكار ......وكذلك الصول
اسف على الاطاله وشكرا
جزيلا.


فى ( على قد الشوق ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ منها الغناء .. هكذا أراد كمال الطويل

وفى ( أيظن ) ينهى المقدمة على درجة الصول .. ويبدأ الغناء من درجة الدو .. هذا هو عبد الوهاب
فيكون هنا استاذنا الفاضل النهاوند (قفل)لم يرتكز على الدو وارتكز على الصول (النوى).....يعنى مفيش مشاكل ان لو نهى المقدمه على صول وهى نهاوند
يعنى العبد الفقير الى الله لو كتب مقدمه نهاوند ونهاها صول سيتعرض للنقض للنقد للكلام ام ان طابع النهاوند يقفل صول
ولسيادتكم جزيل الشكر
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 23/07/2011, 19h18
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: النهاوند على اد الشوء ايظن

دليل المقام لا يتغير .. وإنما نضع علامات تحويل عارضة كلما إحتجناها داخل العمل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوكارم مشاهدة المشاركة
فيكون هنا استاذنا الفاضل النهاوند (قفل)لم يرتكز على الدو وارتكز على الصول (النوى).....يعنى مفيش مشاكل ان لو نهى المقدمه على صول وهى نهاوند
يعنى العبد الفقير الى الله لو كتب مقدمه نهاوند ونهاها صول سيتعرض للنقض للنقد للكلام ام ان طابع النهاوند يقفل صول
ولسيادتكم جزيل الشكر
عملية قفل الجملة اللحنية على درجة الركوز ليست قاعدة .. لأن التلحين عملية إبداعية لا يجب أن تتقيد بالقواعد الجامدة ..

القواعد تم وضعها للإستدلال بها .. وليس التقيد الجامد

إطلق لخيالك العنان والحرية فى التلحين .. بشرط عدم النشاز أو الخروج عن المقام بطريقة خاطئة
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 06h52.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd