* : الفنان عبدالكريم عبدالقادر (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 03h24 - التاريخ: 18/12/2025)           »          رابح درياسة- 1 جويلية 1934 - 8 أكتوبر 2021 (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 01h10 - التاريخ: 18/12/2025)           »          حضيري أبو عزيز (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h47 - التاريخ: 17/12/2025)           »          خليفي أحمد (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 19h53 - التاريخ: 17/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : الكرملي - - الوقت: 15h29 - التاريخ: 17/12/2025)           »          رفــعــــت جــــــرانــة - اعمال و مؤلفات (الكاتـب : إســـلام جـُـبـّـه - آخر مشاركة : عبده عثمان حافظ - - الوقت: 01h29 - التاريخ: 17/12/2025)           »          ٣٠ اكتوبر ١٩٥٤ نادي الضباط *يا جمال يا مثال الوطنية الأولى*.ياظالمني* (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 13h46 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ٢٩ مايو ١٩٥٢ * حديقة مسرح الازبكيه * الى عرفات(غير متوفره)*جددت حبك*اهل الهوى * (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h12 - التاريخ: 16/12/2025)           »          4 فبراير 1954 سينما ريفولي * سهران * ياظالمني اولى ( غير متوفره) * الرباعيات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h09 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 09h25 - التاريخ: 16/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #10  
قديم 03/07/2011, 19h04
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة



احبائى

اقدم لكم نوتة من اروع ماغنى عبد الحليم حافظ

انا لك على طول

الاغنية دى لما تسمعها يتهيأ لك انها سهلة

لكن لما جيت ادونها لقيتها اصعب من الصعوبة لكن كعادتى بذلت كل المجهود انى ادونها وتكون سهلة لأن أهم شىء عندى ان يستفيد من النوتة كل اعضاء المنتدى , ومكامن الصعوبة فيها اول شىء طبيعة اللحن نفسه , يعنى مفيش ايقاع , ويتهيألك انه ادليب ولكنه مش ادليب يعنى موزون لكن بطريقة صعبة , يعنى حاجة هى موزونة لكن تشبه الادليب ان الايقاعات مش محددة بدقة , لذا يلزم اهم شىء انك تكون حافظ الاغنية جيداً , ومع النوتة تتأكد من الحروف وتعزفها بروح اللحن اللى انت حافظه , ومن اكتر الحاجات اللى تعبتنى جملة المذهب , انا لك على طول , المفروض فى اى اغنية انها بتتكرر كل مرة نقل مسطرة , يعنى انا ممكن فى التدوين اعمل سينيو او اظللها وانقلها فى المكان المطلوب , لكن فى اللحن ده شىء غريب انها كل ما تتعاد تيجى بشكل مختلف , والمشكلة الاخطر انها من توزيع اندريا رايدر , وهذا الفنان العظيم انا كنت بحب توزيعه لكنه كان الوحيد المستعصى اللى مش ممكن اى حد مها كان يفهم اسلوبه , قلت من قبل انى كنت المسؤول عن قسم النوت الموسيية فى الفرقة الماسية , يعنى كان عندى غرفة فيها دواليب فيها كل شغل الفرقة من يوم ما بدأت , لكن الوحيد اللى ماللقتش له نوت هو توزيعات اندريا رايدر , كان بمثابة العفريت او الشبح بتاعى , يعنى كنت ايام طويلة ابحث فى النوت القديمة مالقتش ولا ورقة ولا سطر حتى , مع انى وجدت كل شفل على اسماعيل وكل الموزعين , ولما عملت تحريات مباحثية ( لأن اندريا رايدر توفى قبل ما التحق بالفرقة الماسية ) اكتشفت انه كان بييجى الاستوديو ومعاه شنطة سودة صغيرة تحت باطه ويوزع الورق على الفرقة , وبمجرد التسجيل ينتهى بسرعة يلم الورق ويحطه فى شنطته ويحطها تحت باطه ويختفى , واى عارف بتبقى قدامه وقته هو بس طبعا , والسر الخفى بيكون اما فى البارتاتورا يعنى الورقة بتاعة المايسترو اللى بيقود منها لن كل الشغل مكتوب فيها تحت بعضه , او انك تجمع كل الورق بتاع كل الآلات وتشوف هنا عامل ايه وهنا عامل ايه , وكاتب للنحاس ازاى وللخشب والوتريات ازاى , لكن البارتاتورا هى اللى فيها السر , يعنى اندريا رايدر كان اعظم موزع عرفته مصر ومع انه كان خواجه اجنبى يعنى لكن كان خبير فى الموسيقى الشرقية , فيه سر خطير فى اللحن ده كمان , انك لما تسمع عشان مفيش ايقاع هو عمله بطريقة الموسيقى الكلاسيكية , واستعان بعازفين اجانب من اللى كانوا فى الاوركسترا السيمفونى , حتى لما تسمع صولو البيانو تلاقى عامل له حاجات كانك بتسمع بيتهوفن او شوبان مش موسيقى شرقية , وكمان سر مهم بيويك عبقرية الملحنين العباقرة , الحركة بتاعة اللحن ده يعنى التوزيع بالطريقة دى , والعازفين الاجانب دول وكان اللحن ده كله فى التسجيل ما يكلفش 150 جنيه ايامها , الملحن الغبى كان عمل خمسين لحن بالطريقة دى , بس فيه مشكلة انه حايبقى فوق مستوى الشعب وكده يسقط , يعنى قمة نجاح اى فنان ايه ؟ انك واى واحد عادى ممكن يدندن الاغنية , واى عازف عادى ممكن يعزفها , لكن لما واحد يعمل الحان معقدة لاحد حايعرف يغنيها ولاحد حايعرف يعزفها , بالتالى مش حيكون موجود فى القاعدة الشعبية , لكن الملحن العبقرى لما يعمل لحن زى ده وبالطريقة دى مرة كل تلات اربع سنين بيعمل شغل , وهنا تأكيد ان العباقرة دول كانوا مش موهوبين فقط ولكن اذكياء جدا , يعنى كل المواهب من غير ذكاء ماتساويش حاجة , بمعنى ممكن فنان 100 % وغبى , وفنان 60 وذكى جدا يعرف يقدم ايه ياكل الجو من الفنان الى 100% وغبى , ختاماً اترككم مع هذا اللحن الجميل , وانا حاليا حبدا فى تدوين اغنية من العيار التقيل جدا جدا مع اطيب تحياتى







الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf انا لك على طول.pdf‏ (30.8 كيلوبايت, المشاهدات 2883)
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 37 ( الأعضاء 0 والزوار 37)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h57.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd