* : ليلى نظمى- 16 سبتمبر 1945 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h51 - التاريخ: 30/10/2025)           »          فاطمه عيد- 18 مارس 1962 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h45 - التاريخ: 30/10/2025)           »          شهرزاد- 8 يناير 1928 - 6 إبريل 2013 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h38 - التاريخ: 30/10/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h31 - التاريخ: 30/10/2025)           »          عيسى مسوح (الكاتـب : محمدسامربارودي - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h31 - التاريخ: 30/10/2025)           »          أحمد سامي- 29 نوفمبر 1929 - 12 يونيو 2005 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h24 - التاريخ: 30/10/2025)           »          حمادة سلطان- 1 أغسطس 1941 - 31 مارس 2015 (الكاتـب : عصام اللباد - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h18 - التاريخ: 30/10/2025)           »          موسوعة مصر القديمة (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 05h52 - التاريخ: 30/10/2025)           »          الأغاني والأناشيد الوطنية والقومية (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 21h58 - التاريخ: 29/10/2025)           »          أفراح مصر (الكاتـب : هامو - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 21h52 - التاريخ: 29/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 25/03/2010, 03h43
الصورة الرمزية محمد رمضان ماضي
محمد رمضان ماضي محمد رمضان ماضي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:493641
 
تاريخ التسجيل: January 2010
الجنسية: فلسطينية
الإقامة: مصر
العمر: 52
المشاركات: 413
افتراضي رد: لا يا روح قلبى...فايزة احمد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( لا ياروح قلبى )

كلمات : حسين السيد

ألحان : رياض السنباطى

غناء : فايزة أحمد

.

إختار عمنا السنباطى مقام البياتى ليكون هو المقام المسيطر على الأغنية ..




يبدأ الأغنية بمقدمة موسيقية طويلة نوعاً ما .. يستهلها بأدليب كعادته .. والأدليب هو الموسيقى الحرة بدون إيقاع ..

شايفين الجمال والحلاوة ، ابو حسام حبيبنا ربنا يصبحوا بالخير والسعادة ، وهو يتقمص دور عمار الشريعي ،
غواص في بحر النغم ،
الله الله الله.

ثم مع دخول الإيقاع ( المقسوم ) نسمع جملة رئيسية جميلة جداً تعزفها الفرقة بكاملها .. وهى من البياتى أيضاً ..
يا قائد الأوركسترا اللي بيعمل جميل بيكمله ، وأنت أبو الجمال كلة ، في ناس مابتعرفش
الإيقاع المقسوم ،ولا غيره ، مش تقمصت الدورمن أول ، كمل السطر.....دوم تك ......

وتتسلم فايزة الغناء و ( لا ياروح قلبى ) من البياتى طبعاً ..

وتظل مع البياتى طويلاً .. حتى تصل إلى ( الليالى إللى عاشها الحب وياه ملكى وحدى ) فنجد أنفسنا مع مقام الراست .. وهو مقام شرقى أصيل أيضاً ويسمى أبو المقامات الشرقية .. وتنهى المذهب من البياتى ..

وقبل أن ننتقل للكوبليه الأول .. ينبغى أن نشير لأداء فايزة المعجز .. لأننا نعرف أن هذا أخر أعمالها .. وبالتأكيد وضعت فيه كل خبراتها وتجاربها .. فنجد كل الجماليات والزخارف والعُرب التى ننتظرها من مطربة فى قامة فايزة أحمد ..

نسمع نفس اللازمة الموسيقية الموجودة فى المقدمة .. مع صولو من الكمان .. ثم تسليمة على الدرجة الخامسة للبياتى ..

حتى نظن أن المقام سيتغير .. ولكن هيهات .. فنحن مازلنا مع البياتى .. مع تطعيمات من النهاوند والراست وجنس الحجاز ..

قفة مقامات يعنى من عمنا السنباطى .. وفايزة سايقة طبعاً ومافيش مشكلة عندها .. تحويلات سلسة وإنتقالات مقامية وغنائية جميلة ..

وبعد هذه اللفة الطويلة يعود السنباطى من نفس الطريق مع الراست ( الليالى إللى عاشها الحب وياه ملكى وحدى ) .. ثم البياتى لتنهى الكوبليه ..

لا ننسى أن نشير للإيقاعات المستخدمة .. فهى مابين المقسوم والواحدة الكبير .. وكلاهما إيقاع رباعى الميزان
وهنا لغير المتخصصين كمان عايزه شوية تكتكه......
فى الكوبليه الجديد .. يتغير الوضع 180 درجة ..

فنجد أنفسنا مع إيقاع ثلاثى الميزان .. من عائلة الفالس .. ويمكن أن نعتبره سماعى دارج مع بعض التصرفات ..

بالرغم من أن السماعى الدارج سداسى الميزان .. لكن لا مانع ..

ونجد الألآت الموسيقية الغربية التى دأب عمنا السنباطى على إستعمالها فى أعماله الأخيرة .. مثل الأورج والجيتار ..

تعزف الوتريات جملة سنباطية جميلة .. مع خلفيات من الوتريات الغليظة ( التشيللو والكونترباص ) وهى خلفيات متعارضه هارمونية .. من نوع البوليفونى .. أى خط ثانى مختلف عن الخط الأساسى .. ومن نفس المقام .

ثم يتوقف السنباطى لينتقل لإيقاع المقسوم .. وكأنه يقول لنا .. كفاية عليكم كده إيقاع غربى .. نرجع بقى لأصلنا ..

نسيت أقول لكم .. إن المقام فى هذا الكوبليه هو الراست .. طبعاً ماراحش للراست كده ببساطة .. ولكنه وصل إليه عن طريق البياتى برضه .. مش قادر يسيبه .. عِشرة ..

تغنى فايزة ( حبيبى ياللى جاى النهاردة ) من الراست ..

سنسمع فى موسيقى هذا الكوبليه إيقاع جديد .. هو إيقاع الكراتشى .. أو ( الجراتشة ) وهو إيقاع رباعى الميزان .. وهو إيقاع سريع وكأنك تقفز وتتنطط .. ثم الواحدة الكبيرة ..

وتنتقل فايزة للحجاز مع ( علمتنى أحبك وفتحت لى قلبك ) .. ثم الراست مع ( علمتنى أسهر على شوق مايتقدر ) ..

دى مصيبة إيه دى .. مش حانخلص .. هو السنباطى كده .. لازم يوجع قلبى ..
هو الواحد بيخلص مع السنباطي يا أستانا الكبير ، دا محيط...
المهم إنه بيلحن نفس الشطرة ( علمتنى أسهر ) من البياتى أيضاً .. الله .. هو إحنا مش لسه سامعينها من الراست ..

أمال يبقى السنباطى إزاى ..

إسمعوا فايزة وهى تقول الجوابات العالية فى هذا المقطع .. ( وأستنى تانى يوم عشان يفوت وأسهر ) بتطلع لجواب النهاوند ..

ثم تكمل من النهوند أيضاً .. ( علمتنى إنى أحب وبس ) ..

وتعود للراست مع ( ياما قلت لك ياشوق ) .. ثم نفس الطريق حتى تنهى الكوبليه بالبياتى ..

كوبليه جديد وأخير .. يستهله الأورج بصولو من البياتى والشورى معاً .. ثم مع دخول الإيقاع ( الكراتشى مرة أخرى ) ..

تعزف الوتريات من البياتى أيضاً .. ألم نقل أنه المقام الرئيسى والمسيطر ..

ومع ( فكرت إنى أسألك .. إيه ياحبيبى غيرك ) من البياتى .. لننتقل سريعاً للراست مع ( يمكن سؤالى ده إللى صورة الماضى تيجى تفكرك ) .. ومش حانخلص من زكيبة المقامات التى لا تنتهى عند السنباطى ..

تنتهى الأغنية .. ولا ينتهى حديثنا عن السنباطى أو عن فايزة .. أو حتى حسين السيد صانع هذه الدرة الثمينة فى مشوار فايزة أحمد ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع ..






بسم الله الرحمن الرحيم
تسلم يا أستاذ يا جميل ، على التحليل الرائع ،
مفيش بعد كدا كلام ،
نهارك مبارك من الله .




  #2  
قديم 25/03/2010, 06h38
الصورة الرمزية عفاف سليمان
عفاف سليمان عفاف سليمان غير متصل  
اخـتـكـم
رقم العضوية:384752
 
تاريخ التسجيل: February 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,424
Smile رد: لا يا روح قلبى...فايزة احمد

يا سلام
الله عليك يا ست فايزه
كروانه فعلا وهى الكروانه
لا يا روح قلبى انا
اخر واجمل ما غنت
وصدقا اى اغنيه اسمعها لها احس فيها باداء صوتها الطربى الجميل
يخرج من جوه قلبها ليسكن قلوبنا
سواء الكلمه او اللحن او جمال صوتها
رحمك الله غاليتى ورحم رياض السنباطى
وغفر الله لكم
جيل الفن والطرب الاصيل
ومهما سمعنا من حلاوة وعذوبة هذا الصوت الجميل
لن ولم نشبع منه
تحياتى لكم لاختياركم هذه الاغنيه
وتحيه لاخى الاستاذ حبيب عبد الوهاب
واستاذنا محمد الالاتى لتحليل هذه الاغنيه
ولكل من ساهم فى رد
اختكم عفاف
  #3  
قديم 25/03/2010, 09h32
الصورة الرمزية عادل فؤاد رفاعى
عادل فؤاد رفاعى عادل فؤاد رفاعى غير متصل  
عاشق موسيقار الأجيال
رقم العضوية:440058
 
تاريخ التسجيل: June 2009
الجنسية: مصرى
الإقامة: اسكندرية
المشاركات: 698
افتراضي رد: لا يا روح قلبى...فايزة احمد

يااااااااااااااه الموضوع دا كتبته بتاريخ 25-8-2009 بس الحمدلله رجعتله الروح بالمشاركات القيمة ..

أشكر كل من شارك فى الموضوع

أستاذ ابو الطل

أستاذ فؤاد عبد الحميد

أستاذ محمد رمضان ماضى

الأخت عفاف سليمان

وطبعا الشكر كل الشكر لعمنا ابو حسام على التحليل الموسيقى الرائع

__________________
محب لزمن الفن الجميل
موضوع مغلق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 07h52.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd