العزيز الغالي غازي باشا الضبع .... كل سنه و انت طيب اولا .... ايه الجمال ده ياحبيبي موضوع تقيل و ثمين و المشاركه فيه علي اعلي مستوي ثقافي و علمي و اكاديمي و الافاده منه من ناس متخصصه زي سياده الرئيس اللي افحمني من تمكنه علميا من الرد عليك و علينا و الحقيقه انا عاوز اضيف الي المعلومه انه شرقيا عادة الالحان بتكون معمول لها بروفات و تكاد تكون محفوظه و المايسترو بيكون دوره هنا بالاشاره الي البدايه و سرعه وزمن الرتم و كذا الاعاده للجمل الموسيقيه و تحديد الصولوهات الموسيقيه .... و لكن لايصلح ذلك في الالحان الموزعه ... و ايضا هناك بعض الفرق يكون اقدم عازف او قائد الفرقه الذي يمكن القيام بالاشاره الي البدايه و النهايه و خلافه و هانروح بعيد ليه ام كلثوم في فرقتها كانت الاشاره من احمد الحفناوي و الماسيه من احمد فواد حسن ..... لكن انا عندي سؤال لسياده الرئيس ياريت يقرأ المشاركه بتاعتي و يجاوبنا هل اشارات و تشنجات و عصبيات سليم سحاب لها علاقه بالمايسترو . مره تاني زي ما قالك محمد الالاتي خليك لابد في الدره و كل شويه طلع لنا موضوع جميل زي كده ...
التعديل الأخير تم بواسطة : حسن كشك بتاريخ 05/01/2011 الساعة 09h44
تصدق ياابو فارس ....
وانا بأقرأ الموضوع ده من بدايته .... فرحت جداً بيه خاصة لما لقيت احبابنا الغايبين مشاركين فيه وقلت حلو والله الكل رجع تانى .... لكن اكتشفت ان الموضوع قديم للاسف وأنى ماقرأتهوش قبل كده وانهم مارجعوش ولا حاجه وخاصة كمال عبد الرحمن .... زعلت تانى .
على كل حال يابو فارس ... موضوع جميل واكاديمى اوى ... وفكرنا بالحبايب