* : وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : shokri - - الوقت: 09h54 - التاريخ: 10/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : توفيق العقابي - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 10/09/2025)           »          سعاد محمد- 2 فبراير 1926 - 4 يوليو 2011 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 07h46 - التاريخ: 10/09/2025)           »          مليكة مداح (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي دياب - - الوقت: 21h53 - التاريخ: 09/09/2025)           »          الشيخ العفريت ( 1897 - 26 جويلية 1939 ) (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h40 - التاريخ: 09/09/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h37 - التاريخ: 09/09/2025)           »          فى انتظار حفل اذاعة الاغانى الخميس الاول من شهر بتمبر 2025 (الكاتـب : EgyLoveR1980 - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 12h35 - التاريخ: 09/09/2025)           »          يوسف التميمي- 20 سبتمبر 1921 - 2 اوت 1983 (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 10h10 - التاريخ: 09/09/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 07h52 - التاريخ: 09/09/2025)           »          اقتباسات فريد الأطرش الموسيقية مسموعةً (الكاتـب : أبوإلياس - - الوقت: 23h04 - التاريخ: 08/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 17/05/2009, 14h05
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: المايسترو

الله على جمال مواضيعك يا غازى ,
استاذنا صلاح علام انت فتحت نفسنا و هاتسيبنا كدة ,
أولا الف شكر على الشرح الجميل الممتع دة
ثانيا اسئلة غازى لسة ما خلصتش
انا كمان عندى أسئلة بعد اذنك ,
بجد فى مايسترو يقدر يقرأ المازورة اللى حضرتك رفعتها و لكل الالات فى وقت واحد ؟؟ طيب تيجى ازاى ؟؟ دة على ما يقرا و يشير للكمنجات يكون التشيلو مثلا خلّصها ؟؟؟
المؤلفات الموسيقية لعلى اسماعيل و فؤاد الظاهرى و أندريا رايدر و عمر خيرت هل يمكن اعتبارها polyphonic؟؟
هل تكفى البروفات الكثيرة بين عازفى الأوركسترا لحفظ نوتة باقى العازفين للاستغناء عن دور المايسترو؟
عبد الحليم كان فى بعض اغانيه بيقوم بدور المايسترو فى المقدمات الموسيقية , هل دة فعلا نوع من الاستعراض كما أشيع عنه ؟؟ أم ان دوره كان ضرورى لضبط الايقاع أو تنبيه العازفين لملحوظاته فى البروفات؟
هل وصل اى مايسترو من ولاد العرب انه يقدر يقود أوركسترا غربى ؟؟؟ و لا لسة ما وصلناش لكدة ؟؟
شكرا جزيلا يا استاذ صلاح
و شكرا جزيلا يا غازى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 17/05/2009, 17h47
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,720
افتراضي رد: المايسترو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
بجد فى مايسترو يقدر يقرأ المازورة اللى حضرتك رفعتها و لكل الالات فى وقت واحد ؟؟ طيب تيجى ازاى ؟؟ دة على ما يقرا و يشير للكمنجات يكون التشيلو مثلا خلّصها ؟؟؟

أيوه و نص
و تيجي مع الموهبة و المذاكرة بيحط عينه ساعدتك بشكل عام و يقرا و التدريب بيكون على البيانو و يقرا بشكل عمودي في صورة كوردات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
المؤلفات الموسيقية لعلى اسماعيل و فؤاد الظاهرى و أندريا رايدر و عمر خيرت هل يمكن اعتبارها polyphonic؟؟
طبعا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
هل تكفى البروفات الكثيرة بين عازفى الأوركسترا لحفظ نوتة باقى العازفين للاستغناء عن دور المايسترو؟
في العربي ممكن لكن يستحسن إن يكون في واحد من العازفين لإشارات البداية و النهاية
و في الموسيقى الغربية ممكن أيضا في المجموعات الصغيرة زي ( موسيقى الحجرة ) و الرباعيات و الثلاثيات و الثنائيات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
هل تكفى البروفات الكثيرة بين عازفى الأوركسترا لحفظ نوتة باقى العازفين للاستغناء عن دور المايسترو؟
ممكن لكن مش حلو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
عبد الحليم كان فى بعض اغانيه بيقوم بدور المايسترو فى المقدمات الموسيقية , هل دة فعلا نوع من الاستعراض كما أشيع عنه ؟؟ أم ان دوره كان ضرورى لضبط الايقاع أو تنبيه العازفين لملحوظاته فى البروفات؟

فزلكة فاضية و خبث من إللي قلبك يحبه
عبد الحليم كان لا يقرأ مزيكا


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
هل وصل اى مايسترو من ولاد العرب انه يقدر يقود أوركسترا غربى ؟؟؟ و لا لسة ما وصلناش لكدة ؟؟


يعني مش عاجبك كل الأسماء إللي فوق و فيه زيادة عن كده كتير و أنا لي صديق دفعتي إسمه ( حسام شاكر ) هوه حاليا من أهم قادة الأوركسترا في النمسا و لو قعدت أعد لك الشباب مش حا نخلص
و على فكرة الإسماء دي من مصر بس و فيه أسماء هامة أيضا في سوريا و لبنان
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ

التعديل الأخير تم بواسطة : سيادة الرئيس بتاريخ 17/05/2009 الساعة 18h00
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 17/05/2009, 19h05
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: المايسترو

أهلاً ياغازى .. وأهلاً بمواضيعك وقضاياك المهمة التى تثيرها بين الحين والأخر ..

لن أضيف شيئاً عما قاله وشرحه أستاذنا صلاح علام ..

فقد أفاض وأفاد .. يكفى أن أؤكد كلامه .. بأن للقائد أهمية كبيرة جداً وخاصة فى الأعمال الموزعة ..

وحتى فى الأعمال التقليدية الشرقية .. وجود القائد ينظم العمل أكثر ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h19.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd