* : فايزة أحمد- 5 ديسمبر 1930 - 21 سبتمبر 1983 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 06h04 - التاريخ: 02/11/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 02/11/2025)           »          فرقة رضا للفنون الشعبية (الكاتـب : hassan youssef - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 02/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h50 - التاريخ: 02/11/2025)           »          شــاديــة- 8 فبراير 1931 - 28 نوفمبر 2017 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h41 - التاريخ: 02/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 20h33 - التاريخ: 01/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 19h15 - التاريخ: 01/11/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 18h59 - التاريخ: 01/11/2025)           »          الفنان محمد راشد الرفاعي (الكاتـب : بوبنيان - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h59 - التاريخ: 01/11/2025)           »          زيزي الأمير (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 10h54 - التاريخ: 01/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 17/05/2009, 13h12
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,720
افتراضي رد: المايسترو

القيادة في الموسيقى الغربية التقليدية

كل آلة لها تكنيكها و طبقتها الصوتية و طابعها الخاصبها
يعني بتختلف مفاتيح التدوين حسب طبقة الآلة و طبعا لكل آلة مصطلحات خاصة بها في التدوين لإخراج إمكانتها التعبيرية

الموسيقى الغربية التقليدية قائم وضعها على تعدد التصويت polyphonic و الذي يصل أحيانا إلى حد التعقيد و طبعا نحط على جنب ما يريده المؤلف من التأثير النفسي لمؤلفته

أرجع و اتكلم عن تاريخ قيادة الأوركسترا و أقول

لا يزيد عمر مهنة قيادة الأوركسترا على 200 سنة و ماكنتش الفرق الموسيقية كبيرة وكانت محصورة في عدد من العازفين لا يتجاوز عدد أصابع اليدين في غالب الأمر
وأخذت الفرق تكبر مع تطور آلات العزف الموسيقي ولاسيما أسرة الكمان التي صارت تضم الكمان والفيولا والتشيلو و الكمان و الكونتراباص

وفي القرن الثامن عشر كان عازفو الكمان و الهاربسيكورد يتولون قيادة الفرقة الموسيقية وهم يعزفون أما في الأوبرا الفرنسية فكان في الغالب الملحن يقف خلف الستارة في المسرح ويوجه الفرقة بصوت مسموع أو يضرب رجله على خشبة المسرح لضبط الإيقاع ومن المآسي التي يرويها تاريخ الموسيقا الأوروبية في هذا المجال أن الموسيقي الفرنسي (جان باتيست لولي) مات بعدما انغرست في رجله خشبة من أخشاب المسرح و هوه بيقود من خلف الستارة إحدى مقطوعاته بعد إلتهاب شديد في جرحه

وفي القرن التاسع عشر ترك قائد الأوركسترا إصدار أي صوت مباشرة بل أخذ يلف ورقة في شكل لفافة طويلة ويقود بها أو يقود بقوس كمان ويدعي قائد الأوركسترا الألماني (لودفيغ شبور) أنه أول من استخدم سنة 1820 م عصا القيادة وبعد ذلك حول قادة الأوركسترا مهنتهم من مجرد منظمي ايقاع عزف إلى فنانين لهم قواعدهم و أسسهم


طيب نرجع لمقومات القائد و هى تنقسم لقسمين

الأول : تقنياته

لازم يكون شاطر جدا في score reading
و ببساطة هوه قراءة المدونة الكاملة و بتكون جامعة كل الآلات الموجودة في العمل بشكل رأسي



يعني حضرتك تخيل إنه مطلوب منه يقرا السفالة الموجودة فوق دي مع بعض في وقت واحد و طبعا الصور دي لمدونات أعمال من الصفحات الأولى ليها يعني قدام شوية ممكن الصفحات بعيد عن السامعين تسود و تبقى الحكاية عيصه و سترك يارب
و لاحظ كل خط مكتوب أوله إسم الآلة إللي ممكن عددها يزيد عن كده حسب الموضوع
و لا حظ ديما القائد بيقلب الصفحات بسرعة لأن يا حبة عين أمه على كبر الصفحة ممكن عدد الموازير ما يزيدش عن 12 في الصفحة و يقل عن كده في الوقت إن العمل المفرغ لكل آلة بتكون عدد صفحاته أقل

و ممكن إن القائد أثناء إكتشافة العمل يجسه على البيانو و يلعب الكوردات مجتمعه لكل صابع آلة و إديني عقلك

الكلام ده ببساطة شديدة و من غير الدخول في تفاصيل تعقد الموضوع

التاني : روحه

أيوه و ده الأهم لأنك ممكن تسمع عمل واحد لكن بقيادات مختلفه تكتشف إن روح الأداء و الحلاوة مختلفة من قائد للتاني حسب إشاراته الإيحائية و اللي بالطبع بتأثر على أداء العزفين و يطلع منهم إللي هوه عايزه عشان كده ديما بتلاحظ العازفين إن عين على النوته و عين عليه

و طبعا أعظم قائد عرفته البشرية حتى الآن هوه الراحل


Vergesst Herbert von Karajan



هذا الأسطورة الذي قل أن يجود الزمان به و له قدرة عجيبة في إخراج أرواح الأعمال كساحر بل أنه يقود الأعمال من غير مدونات
و هوه متخصص أعمال بيتهوفن و اشتهر بذلك حتى من يريد سماع أعمال بيتهوفن يفضل أن يكون هو القائد لما له من باع طويل في موضوع الروح

طبعا علاوة على ذلك تجد القائد ملم بكل تكنيكات الآلات ليس عزفا و لكن أسلوبها و ديما بتشوف إنه بيبص لمجموعة و يشاور بطريقة قريبة من أداء العازف لإخراج ما يريد من خلال المدون

و حديثا قامت عدة أوبرات بوضع كاميرا أمام وجه القائد تنقل من خلال شاشة للجمهور إنطباعات القائد أثناء قيادته

بص يا غازي الموضوع أكبر من كده بكتير و ده القليل منه عن قائد الأوركسترا و اوعدنا يا رب
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 001.jpg‏ (109.7 كيلوبايت, المشاهدات 193)
نوع الملف: jpg 003.jpg‏ (64.2 كيلوبايت, المشاهدات 186)
نوع الملف: jpg 002.jpg‏ (101.7 كيلوبايت, المشاهدات 184)
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 17/05/2009, 15h05
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: المايسترو

الله على جمال مواضيعك يا غازى ,
استاذنا صلاح علام انت فتحت نفسنا و هاتسيبنا كدة ,
أولا الف شكر على الشرح الجميل الممتع دة
ثانيا اسئلة غازى لسة ما خلصتش
انا كمان عندى أسئلة بعد اذنك ,
بجد فى مايسترو يقدر يقرأ المازورة اللى حضرتك رفعتها و لكل الالات فى وقت واحد ؟؟ طيب تيجى ازاى ؟؟ دة على ما يقرا و يشير للكمنجات يكون التشيلو مثلا خلّصها ؟؟؟
المؤلفات الموسيقية لعلى اسماعيل و فؤاد الظاهرى و أندريا رايدر و عمر خيرت هل يمكن اعتبارها polyphonic؟؟
هل تكفى البروفات الكثيرة بين عازفى الأوركسترا لحفظ نوتة باقى العازفين للاستغناء عن دور المايسترو؟
عبد الحليم كان فى بعض اغانيه بيقوم بدور المايسترو فى المقدمات الموسيقية , هل دة فعلا نوع من الاستعراض كما أشيع عنه ؟؟ أم ان دوره كان ضرورى لضبط الايقاع أو تنبيه العازفين لملحوظاته فى البروفات؟
هل وصل اى مايسترو من ولاد العرب انه يقدر يقود أوركسترا غربى ؟؟؟ و لا لسة ما وصلناش لكدة ؟؟
شكرا جزيلا يا استاذ صلاح
و شكرا جزيلا يا غازى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 17/05/2009, 18h47
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,720
افتراضي رد: المايسترو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
بجد فى مايسترو يقدر يقرأ المازورة اللى حضرتك رفعتها و لكل الالات فى وقت واحد ؟؟ طيب تيجى ازاى ؟؟ دة على ما يقرا و يشير للكمنجات يكون التشيلو مثلا خلّصها ؟؟؟

أيوه و نص
و تيجي مع الموهبة و المذاكرة بيحط عينه ساعدتك بشكل عام و يقرا و التدريب بيكون على البيانو و يقرا بشكل عمودي في صورة كوردات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
المؤلفات الموسيقية لعلى اسماعيل و فؤاد الظاهرى و أندريا رايدر و عمر خيرت هل يمكن اعتبارها polyphonic؟؟
طبعا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
هل تكفى البروفات الكثيرة بين عازفى الأوركسترا لحفظ نوتة باقى العازفين للاستغناء عن دور المايسترو؟
في العربي ممكن لكن يستحسن إن يكون في واحد من العازفين لإشارات البداية و النهاية
و في الموسيقى الغربية ممكن أيضا في المجموعات الصغيرة زي ( موسيقى الحجرة ) و الرباعيات و الثلاثيات و الثنائيات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
هل تكفى البروفات الكثيرة بين عازفى الأوركسترا لحفظ نوتة باقى العازفين للاستغناء عن دور المايسترو؟
ممكن لكن مش حلو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
عبد الحليم كان فى بعض اغانيه بيقوم بدور المايسترو فى المقدمات الموسيقية , هل دة فعلا نوع من الاستعراض كما أشيع عنه ؟؟ أم ان دوره كان ضرورى لضبط الايقاع أو تنبيه العازفين لملحوظاته فى البروفات؟

فزلكة فاضية و خبث من إللي قلبك يحبه
عبد الحليم كان لا يقرأ مزيكا


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
هل وصل اى مايسترو من ولاد العرب انه يقدر يقود أوركسترا غربى ؟؟؟ و لا لسة ما وصلناش لكدة ؟؟


يعني مش عاجبك كل الأسماء إللي فوق و فيه زيادة عن كده كتير و أنا لي صديق دفعتي إسمه ( حسام شاكر ) هوه حاليا من أهم قادة الأوركسترا في النمسا و لو قعدت أعد لك الشباب مش حا نخلص
و على فكرة الإسماء دي من مصر بس و فيه أسماء هامة أيضا في سوريا و لبنان
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ

التعديل الأخير تم بواسطة : سيادة الرئيس بتاريخ 17/05/2009 الساعة 19h00
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 17/05/2009, 20h05
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: المايسترو

أهلاً ياغازى .. وأهلاً بمواضيعك وقضاياك المهمة التى تثيرها بين الحين والأخر ..

لن أضيف شيئاً عما قاله وشرحه أستاذنا صلاح علام ..

فقد أفاض وأفاد .. يكفى أن أؤكد كلامه .. بأن للقائد أهمية كبيرة جداً وخاصة فى الأعمال الموزعة ..

وحتى فى الأعمال التقليدية الشرقية .. وجود القائد ينظم العمل أكثر ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 06h13.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd